Wondjes door Narcolepsie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:21

ChelseaAyLee schreef:
Heb een kwartje minder prascent per dag gegeven, en heb sindsdien geen raar gedroom meer gezien en geen slaapverlamming. Ben wel in het voorjaar dat kwartje weer omhoog gegaan omdat het nodig was, maar eerdaags haal ik dat er weer af, en in het najaar er weer bij. Tussendoor heeft ze blijkbaar minder nodig. Bij haar was het dus een bijwerking van de prascent.


Hier precies hetzelfde

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:25

xyzutu2 schreef:
Weet je zeker dat hij narcolepsie heeft, of zou het ook kunnen dat hij oververmoeid is?
Ik heb wel eens meegemaakt dat een paard die in een 24/7 groepsstalling kwam op een gegeven moment ook omviel. Niet omdat hij narcolepsie had, maar omdat hij niet echt liggend durfde te slapen tussen alle paarden, en dus alleen nog maar staand sliep tot hij op een gegeven moment letterlijk omviel.
Bij dat paard verdwenen de klachten toen hij 's nachts op stal mocht in een eigen box. Dit gebeurt soms bij nieuwe paarden in een groepsstalling/paddock, maar kan ook voorkomen bij paarden die al lange tijd in de groep staan maar die lichamelijk ergens last van krijgen, niet meer makkelijk en snel overeind kunnen komen en dus steeds minder vaak/lang durven te liggen in een groepssituatie, zeker als de paddock/schuilstal niet heel erg ruim is voor het aantal paarden.


Deze ervaring heb ik ook gehad. Paard wilde/durfde niet liggen op de wei waar ze toen 24/7 stond in de groep. Probleem was dan ook opgelost met 's nachts op stal zetten. Succes ermee, hopelijk vind je snel waar het aan ligt.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:30

Mijn paard is kerngezond maar ik merk het toch echt als hij 24/7 buiten slaapt. Hij staat hoog in de rang dus hij moet opletten. Dit uit in veel struikelen, niet opletten en vermoeid aanvoelen tijdens het rijden. Toen hij op de prednisolon stond voor behandeling van vasculitis werd dit alleen maar erger. Ook tot rare wondjes op zijn benen en hoofd. Eenmaal op stal (wel met andere paarden uiteraard!) Verdwenen alle rare dingen en ik had een uitgeslapen paard die weer alert was.

Als je dit tot de beschikking hebt dan is dat niet zo moeilijk om even te testen?

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 14:56

Hij heeft vannacht binnen gestaan en ik heb vanmorgen geen nieuwe gekke wondjes gevonden.

Ik hoop dat dit helpt.

In elk geval ben ik heel erg blij met alle reacties!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:41

Dit is inderdaad wrs. geen narcolepsie, maar slaaptekort.

Sommige paarden durven niet te slapen in een groep (vaak door te klein oppervlakte), sommige paarden durven juist niet alleen te slapen in een stal. Het is nuttig om eerst uit te zoeken of het aan de omstandigheden ligt.

Heel vaak is het pijn, gaan liggen of opstaan doet pijn of ze kunnen niet langdurig genoeg blijven liggen om te slapen.

Paarden kunnen vrij lang zonder echt diepe slaap, maar op een gegeven moment gaan ze tijdens het doezelen omvallen en dan zie je inderdaad van die wondje op de voorkant van de kogels.

Mijn oude paard heeft dit ooit gehad door pijn bij opstaan. Ze was toen ook kreupel aan het achterbeen na het opstaan. Ze durfde daardoor niet meer te gaan liggen denk ik. Door pijnstillers en behandeling is dit toen over gegaan. Ook heeft ze toen s’nachts apart gestaan, zodat ze zich niet opgejut voelde door de andere paarden.

6 jaar later kreeg ze weer van die wondjes. Ze was toen dertig. Ze durfde toen wel te gaan liggen en kon ook opstaan, want ik zag haar vaak genoeg rollen. Alleen ze sliep niet meer langdurig. Ik denk dat er iets pijnlijks is geweest in de buik waardoor ze niet meer langdurig kon liggen. Ik heb haar hierdoor uiteindelijk in laten slapen.