Wondjes door Narcolepsie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 17:27

Ik heb geen idee of dit hier goed staat.

De laatste tijd heeft mijn paard regelmatig wondjes op zijn kogels en handwortelgewrichten (voorknie). Eerst had ik geen idee waar de wondjes vandaan kwamen, maar nu heb ik gezien dat hij soms bij het in slaap vallen heel langzaam omver valt en dan dus op zijn voorknieën terecht komt. Hij heeft dus narcolepsie.

Hij heeft PPID en het zou kunnen dat de narcolepsie een symptoom is. Hij krijgt al Prascend. Hij is al geruime tijd met pensioen door artrose, hij hoeft verder niets meer te doen dan leuk te zijn, maar hij mist dus wel bespiering.

Hij staat samen met andere paarden 24x7 buiten met inloopstallen, een afdak met betonplaten waar ze droog kunnen staan als het regent en een paddock. In de zomer komt daar 24x7 weidegang bij.

Ik merk dus dat mijn paard graag onder het afdak lekker staat te soezen (uit de zon of regen) en dan dus op het beton valt, waardoor hij zijn kogels en voorknieën beschadigt.

Mijn vragen zijn nu:
Weet iemand of er iets aan narcolepsie te doen is?
Is het mogelijk om een soort knie beschermers te kopen voor paarden die ik altijd om zijn benen kan doen zodat, wanneer hij valt, hij niet rechtstreeks op zijn knieën valt?
Ik zou ook stalmatten buiten kunnen monteren. Heeft iemand hier ervaring mee? Blijven de matten goed liggen wanneer zij geen “muren” tegenkomen? Of zijn ze verlijmd of vastgeschroefd?

Andere tips zijn welkom.

Anoniem

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:35

Weet je zeker dat hij narcolepsie heeft, of zou het ook kunnen dat hij oververmoeid is?
Ik heb wel eens meegemaakt dat een paard die in een 24/7 groepsstalling kwam op een gegeven moment ook omviel. Niet omdat hij narcolepsie had, maar omdat hij niet echt liggend durfde te slapen tussen alle paarden, en dus alleen nog maar staand sliep tot hij op een gegeven moment letterlijk omviel.
Bij dat paard verdwenen de klachten toen hij 's nachts op stal mocht in een eigen box. Dit gebeurt soms bij nieuwe paarden in een groepsstalling/paddock, maar kan ook voorkomen bij paarden die al lange tijd in de groep staan maar die lichamelijk ergens last van krijgen, niet meer makkelijk en snel overeind kunnen komen en dus steeds minder vaak/lang durven te liggen in een groepssituatie, zeker als de paddock/schuilstal niet heel erg ruim is voor het aantal paarden.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 17:42

Hmm, wel een goede.

Hij staat wel al 6 jaar in deze kleine kudde paarden, zonder veranderingen van paarden. En hij ligt wel. Ik zie in elk geval elke dag vers zand op zijn rug liggen en hij rolt nog gewoon over zijn rug heen. De paddock is denk ik wel groot genoeg, 15x40 voor 2 paarden en 2 pony’s. Maar het is zeker iets om uit te zoeken. Ik kan hem gewoon een paar nachten ‘opsluiten’ in een box. Dank je wel!
Laatst bijgewerkt door Martje70 op 15-06-19 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:43

xyzutu2 schreef:
maar kan ook voorkomen bij paarden die al lange tijd in de groep staan maar die lichamelijk ergens last van krijgen, niet meer makkelijk en snel overeind kunnen komen en dus steeds minder vaak/lang durven te liggen in een groepssituatie, zeker als de paddock/schuilstal niet heel erg ruim is voor het aantal paarden.

Dan is het toch de hoogste tijd voor een andere keuze............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:44

Benzz schreef:
xyzutu2 schreef:
maar kan ook voorkomen bij paarden die al lange tijd in de groep staan maar die lichamelijk ergens last van krijgen, niet meer makkelijk en snel overeind kunnen komen en dus steeds minder vaak/lang durven te liggen in een groepssituatie, zeker als de paddock/schuilstal niet heel erg ruim is voor het aantal paarden.

Dan is het toch de hoogste tijd voor een andere keuze............


Welke keuze?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:49

In de zelfde richting als hierboven: ooit van een dierenarts in een grote kliniek een case gehoord over een paard dat steeds omviel. Dit paard bleek maagzweren te hebben en liggen om te slapen deed te veel pijn.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:49

S nachts op stal ofzo?

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:52

Heb je dit probleem uberhaupt al met de dierenarts besproken?

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:54

Juist liever niet op stal, mijn paard heeft ook narcolepsie. en ook op deze manier. Ik kies voor t land, of paddock, zodat hij niet te hard valt (boxwand geeft oa misschien splinters) beenbeschermers voor continu zijn er volgens mij (nog) niet.
bovengenoemde oorzaken zouden kunnen idd, maar mijn paard deed het 10 jaar terug al, is er nooit uit gesleten.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 18:05

Het probleem is al met de dierenarts besproken. Die kwam ermee dat het een symptoom van de PPID zou kunnen zijn. Maar ik denk dat ik nog wel even contact opneem om de andere ideeën door te spreken. Eerst dus maar laten uitsluiten dat hij niet nog ergens anders last van heeft!

Jimbo, ik heb kunststof wanden, dus ben niet bang voor splinters oid. Maar hoe ga jij dan om met verharde stukken, of heeft jouw paard besloten om daar niet in slaap te vallen. Terwijl mijn sukkel juist daar een dutje gaat staan doen.

Hoe zou hij aan maagzweren kunnen komen. Hij krijgt onbeperkt hooi. En heeft, voor zover ik weet, geen stress. Wel krijgt hij een flinke hap seniores priores. Zou dit iets kunnen triggeren?

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:44

Hij staat nu fulltime in het land met weinig verharding, is al 23, dus ja, wel wat littekenweefsel en af en toe wondjes, maar nooit kreupel erdoor geweest (wel artrose kreupelheid). Echte narcolepsie is niet te genezen. Alleen mee om te gaan.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:41

Jimbo schreef:
Hij staat nu fulltime in het land met weinig verharding, is al 23, dus ja, wel wat littekenweefsel en af en toe wondjes, maar nooit kreupel erdoor geweest (wel artrose kreupelheid). Echte narcolepsie is niet te genezen. Alleen mee om te gaan.

Artrose is pijnlijk, zeker gezien de kreupelheid die je aangeeft en maakt opstaan na langere tijd liggen moeilijk. Als zo'n dier geneest na week of 2 goede pijnstillers, dan heb je zeker te maken met slaaptekort en dat is een pijnprobleem, geen rare neurologische aandoening die eigenlijk niet voorkomt bij paarden op wat bloedlijnen na waar het erfelijk is.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 22:20

Als ik het dus goed begrijp is narcolepsie dus iets wat dan eigenlijk al eerder naar voren had moeten komen en niet iets wat opeens op zou kunnen treden. En is ergens bekend welke bloedlijnen dit zou voorkomen? Dan kan ik dat in elk geval uitsluiten.

Ik ga in elk geval maandag weer contact opnemen met de dierenarts en het verhaal nogmaals voorleggen.

Heeft iemand nog wel ervaring met narcolepsie en PPID?

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:22

tamary schreef:
Jimbo schreef:
Hij staat nu fulltime in het land met weinig verharding, is al 23, dus ja, wel wat littekenweefsel en af en toe wondjes, maar nooit kreupel erdoor geweest (wel artrose kreupelheid). Echte narcolepsie is niet te genezen. Alleen mee om te gaan.

Artrose is pijnlijk, zeker gezien de kreupelheid die je aangeeft en maakt opstaan na langere tijd liggen moeilijk. Als zo'n dier geneest na week of 2 goede pijnstillers, dan heb je zeker te maken met slaaptekort en dat is een pijnprobleem, geen rare neurologische aandoening die eigenlijk niet voorkomt bij paarden op wat bloedlijnen na waar het erfelijk is.


Dit dus, zet hem op een pijnstiller en je krijgt denk ik je antwoord, alleen zal dat antwoord niet zo leuk zijn. Maar probeer echt te denken voor wat goed voor je paard is en soms is dat de meest vreselijke beslissing.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 22:24

Sorry Benzz, maar dat gaat mij toch even te kort door de bocht...

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:26

Martje70 schreef:
Als ik het dus goed begrijp is narcolepsie dus iets wat dan eigenlijk al eerder naar voren had moeten komen en niet iets wat opeens op zou kunnen treden. En is ergens bekend welke bloedlijnen dit zou voorkomen? Dan kan ik dat in elk geval uitsluiten.

Ik ga in elk geval maandag weer contact opnemen met de dierenarts en het verhaal nogmaals voorleggen.

Heeft iemand nog wel ervaring met narcolepsie en PPID?

Exmoor volgens mij, niet zo in de standaard warmbloed rassen in elk geval en dan nog is het zeldzaam. Term narcolepsie wordt nogal eens verkeerd gebruikt voor slaaptekort waar wel behandeling en genezing van mogelijk is.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:35

Als je je paard makkelijk snachts op stal kan zetten dan zou ik dat ook proberen. Had het er toevallig gisteren nog met de osteopaat over, dat het toch wel problemen kan geven als ze niet kunnen liggen. Ondanks dat ze staand kunnen slapen hebben ze het liggen toch ook nodig.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:42

Mn paard had 10 jaar terug (waarschijnlijk) nog niet zo erge artrose als ie nu heeft, toen al wel narcolepsie. Denk eerder dat het bij hem komt door zijn hoogte. 1.86m, maakt gaan liggen en opstaan moeilijker.
Pijnstillers zet ik hem liever niet op als het niet nodig is, is bij zijn leeftijd toch ook weer een aanslag op zijn organen.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:43

Martje70 schreef:
Sorry Benzz, maar dat gaat mij toch even te kort door de bocht...

Hij is 23 en heeft artrose en durft niet te slapen. Dat is niet te kort door de bocht, hoe emotioneel vreselijk het ook is. Al heeft hij narcolepsie, dat is ook een ramp voor een paard ( vluchtdier)

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:44

Jimbo schreef:
Mn paard had 10 jaar terug (waarschijnlijk) nog niet zo erge artrose als ie nu heeft, toen al wel narcolepsie. Denk eerder dat het bij hem komt door zijn hoogte. 1.86m, maakt gaan liggen en opstaan moeilijker.
Pijnstillers zet ik hem liever niet op als het niet nodig is, is bij zijn leeftijd toch ook weer een aanslag op zijn organen.

Maar dagelijks pijn hebben, heb je geen problemen mee?

Kijk eens wat er gebeurd als hij een week op flinke pijnstillers staat en beslis dan of het een aanslag op zijn organen is.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:29

Oke, dit is niet mijn topic, sorry ts.

Mijn paard heeft nu misschien wel dagelijks pijn ja, ik ben een monster dat ik hem nog in het land laat lopen.
Maar hij loopt wel nog steeds rad onder het zadel. Als dat niet zo was had ik er ook allang een eind aan gemaakt.
Ik heb hem met pijn gezien, misschien heeft hij nu ook pijn, maar hij kan er mee leven. Hij rolt en draaft en doet alles nog, behalve liggen slapen. Ik vind dat niet voldoende reden om op pijnstillers te zetten.
Nu ik erover nadenk , hij heeft tijden zijn hoefcancer periode wel flink pijnstillers gehad, bleef qua slapen hetzelfde.

ChelseaAyLee

Berichten: 368
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 23:30

Mijn ppid paard had last van raar slapen, plat op de zij en met de benen bewegen al hinnekend, net als een hond die droomt zeg maar. Ik zag het steeds vaker, en op een gegeven moment lag ze te slapen, wel op de buik, met haar kin in het zand en toen stond mijn andere paard met de voet op haar rug naar mij te kijken. Vind dit zo raar dat ik ernaar toe gelopen ben en toen schrok het slapende paard wel heel even op maar zakte gelijk weer weg. De alarmbellen gingen rinkelen bij mij, en ben gaan roepen, duwen trekken, maar het was net of ik aan een dood paard stond te trekken, er gebeurde helemaal niks. Dacht echt dat ze lag te sterven. Pas na 10 minuten kwam ze uit haar verdoving en kon ze langzaam opstaan. Na overleg met de dierenarts zijn we tot de conclusie gekomen dat dit slaapverlamming moet zijn geweest, een vorm van narcolepsie en het kan van de ppid komen maar ook van de prascent. Heb een kwartje minder prascent per dag gegeven, en heb sindsdien geen raar gedroom meer gezien en geen slaapverlamming. Ben wel in het voorjaar dat kwartje weer omhoog gegaan omdat het nodig was, maar eerdaags haal ik dat er weer af, en in het najaar er weer bij. Tussendoor heeft ze blijkbaar minder nodig. Bij haar was het dus een bijwerking van de prascent.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 23:44

Benzz, ik denk dat je mijn berichten en de berichten van jimbo door elkaar haalt :)

ChelseaAyLee, interessant. Ik heb dat ook bij mijn paard gezien. Plat op zijn zijkant, dromen en galoppeer bewegingen maken. Toen ik hem riep reageerde hij wel direct en stond makkelijk op en galoppeerde weg. Maar dat gebeurde voor de prascent. Ik ben juist prascent gaan geven door het advies van de dierenarts dat het zou kunnen komen door de PPID. Ik ben nu de prascent juist aan het opvoeren. Ga ik ook meenemen maandag. Dank je wel!

Hij is geen exmoor, dus is narcolepsie dus redelijk van de baan.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:11

Mijn ruin van 24 heeft het ook.Maar nog nooit zien omvallen.Hij sukkelt in slaap en zakt met zijn neus naar de grond.Begint te wiebelen,net of hij dronken is en schrikt wakker.Dat herhaald zich dan.Maar niet met elk slaapje.Maar hij heeft geen Cushing.Hij heeft er geen last van.Gaat gewoon daarna weer grazen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Wondjes door Narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:16

Mijn merrie had ppid en kreeg narcolepsie van de Prascend.. Dit weten we zeker omdat toen we de dosering halveerden zij geen narcolepsie meer had en toen we weer wilden opbouwen het terug kwam. En dan de echte narcolepsie zoals jij beschrijft.. (niet het suf worden als bijwerking)

Voor zijn kogels zou je beschermers kunnen kopen.. om die 24/7 om te doen is ook niet echt ideaal..
Knieën word lastiger..