Schudden met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 14:09

Beste bokkers,

sinds kort heb ik een nieuw verzorgpaardje. Het is een 11 jarige hengst van 1,63m. Tijdens het rijden is hij best druk en het liefste wil hij alleen maar stappen of galloperen, dit probeer ik eruit te trainen en hij is nog wel enigzins te houden, maar tijdens het rijden schudt hij continu met zijn hoofd. Hierbij trekt hij dus ook de hele tijd aan de teugels. Dit maakt het rijden lastig omdat hij steeds de teugels uit mijn handen trekt en zijn hoofd omhoog doet. De eigenaren denken dat hij een vliegenallergie heeft maar zijn hier niet zeker van. Op stal doet hij niks en in de winter is het ook een stuk minder. Hij doet dit in alle gangen en vaak doet hij het aan een stuk door tijdens het rijden.

Weet iemand wat dit kan zijn of hoe je dit kunt oplossen?

Alle ideeën zijn welkom!


Dancer
Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:16

zoek eens op headshaking, dan vindt je denk ik veel informatie hier op bokt.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:33

Inderdaad headshaking en dan gerelateerd aan pollen allergie uitzoeken. Als dat aan de hand is niet meer rijden als hij last heeft.

Is dat het niet (ook al neig ik er erg naar te denken dat je het daar wel moet zoeken) dan zul je rijtechnisch aan de slag moeten. Zorgen dat je vooral richt op het netjes binnen twee stappen terug komen op een teugel hulp.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:40

Merk he verschil als je rijd met een neusnetje of volledige vliegenmasker?

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 15:08

alice0cullen schreef:
Merk he verschil als je rijd met een neusnetje of volledige vliegenmasker?



Heb vandaag met neusnetje geprobeerd maar dat vond hij maar niks dus dat maakt het alleen maar erger.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:10

De mijne heeft er voor het eerst in haar leven ook wat last van nu, na een goeie regenbui is het minder. Ik heb een pollennetje gekocht en ga dit eens uitproberen dit weekend. Het zou ervoor zorgen dat ze niet meer met hun hoofd gaan schudden doordat er geen pollen/vliegjes meer in hun neusgaten vliegen. Mijn paard heeft er nu niet super veel last van, als ik haar goed geconcentreerd werk doet ze het bijna niet meer dus denk dat in deze mate een netje wel voldoende oplossing is :) Misschien kan je dat eens proberen, kost nog geen zes euro dus de poging waard.

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:15

Omdat er geen foto’s in dit topic staan én omdat het een medisch problemen lijkt te zijn verplaats ik dit topic naar Medisch

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:45

Kelan deed het ook toen het warmer werd en dermate erg dat de overgang galop-draf voor ons alle twee niet meer prettig was.
Ik heb gekeken eerst naar mijn eigen rijstijl maar dat kon ik mij niet voorstellen anders had ik er gelijk last van moeten hebben.
Wat ik vermoed is dat vliegjes hem aardig irriteren te meer hij zijn ondergebit mist en zijn tong dus vaak naar buiten heeft bij ontspanning.
Ik heb een neusnetje/pollennetje gekocht en het probleem is over.

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 20:54

Heleennn schreef:
De mijne heeft er voor het eerst in haar leven ook wat last van nu, na een goeie regenbui is het minder. Ik heb een pollennetje gekocht en ga dit eens uitproberen dit weekend. Het zou ervoor zorgen dat ze niet meer met hun hoofd gaan schudden doordat er geen pollen/vliegjes meer in hun neusgaten vliegen. Mijn paard heeft er nu niet super veel last van, als ik haar goed geconcentreerd werk doet ze het bijna niet meer dus denk dat in deze mate een netje wel voldoende oplossing is :) Misschien kan je dat eens proberen, kost nog geen zes euro dus de poging waard.



We hebben vanmiddag een netje geprobeerd dat over de neus zat waardoor er niks de neusgaten in kon komen, helaas vond hij dit netje niet zo leuk en begon hij alleen maar erger te schudden om het netje van zijn neus te krijgen

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:46

Dat klinkt als headshaking en kan diverse triggers hebben waardoor het in de zomer erger is als in de winter (denk aan pollen, uv straling ed).
Voor een paard is het ontzettend naar om dit te hebben dus ik raad je sterk aan uit te zoeken wat de trigger is en dit weg te nemen en zeker niet zo door te rijden en al helemaal niet het paard ervoor straffen of hulpteugels gaan gebruiken oid.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

hagelslag
Berichten: 8932
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 23:46

Laten we beginnen bij de basic,
Hoe is de staat van de tanden? Zijn deze recent nog gecontroleerd?

Kan het zijn dat het bit irriteerd of gebruik je een ander hoofdstel?
Heb je de riempjes van het hoofdstel te strak of te los?


alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 00:14

Mijne vond in eerste instantie het netje ook vreselijk, dus ben overgegaan op zo'n vliegenkap met een neusflappie eraan. En daar zat geen elastiek in en die werkte perfect. Vaak zitten in die neusnetjes een elastiek en die vinden sommige paarden irritant.

Maar mijn vorige paard kon zo heftig head shaken dat ik soms bijna een kopstoot kreeg, die heb ik uiteindelijk ook uit het werk gehaald in de zomermaanden, in de winter had hij er echt veel minder last van.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, elise t., Googlebot, GrapeshotBot, IASCrawler, Pallatin, TinusB en 36 bezoekers