Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 11:42

De afgelopen 2 weken loop ik tegen wat verzet aan bij het rijden van overgangen. Het gaat vooral om stap-draf, want galop doen we nu weinig vanwege dit.

Twee weken geleden is de osteopaat geweest, paard moest 2x de sloot uit geholpen worden dus ze zat vast in de schouders. Ik wil gelijk zeggen dat ik een goede osteopaat heb, staat bij vele goed aangeschreven en ik ben zeker tevreden. Het gaat dus niet om of dat deze osteopaat goed is of niet, ik vind van wel.

Paard goed losgemaakt, 3 dagen rustig aan gedaan. Daarna er weer op, wat schever dan voor de behandeling maar niets schokkends. Maar bij het aandraven staakte ze en gaf ze zelfs een bok(je). Ik dacht vast wat stijf en heb haar met lange teugel wat laten draven. Maar de 2 overgangen daarna ook verzet, dus ben afgestapt en heb afgezadeld en los gelongeerd om te zien het wellicht er aan lag dat ik erop zat. Daar deed ze nog wel nukkig bij aandraven maar bok alleen bij de overgang naar galop.
Dagen erna rustig aan gedaan, dagje gelongeerd, 2 dagen licht gereden met alleen stap en draf. Nog steeds wat bokkig maar werd wel minder. Heb vooral op de drafbaan gereden, veel recht uit en niet veel gevraagd. Ruim week na de behandeling les gehad, daar liep ze eigenlijk wel weer oke. Maar daarna nog 2 keer gereden, dinsdag wilde ze niet zakken met haar hoofd. Rug veel wegdrukken, rechterschouder vastzetten. Als er veel te zien is en ze afgeleidt is doet ze dat wel eens vaker een stukje, dus een mindere dag is niet gelijk een ramp. De overgangen deed ze prima, behalve naar galop. Daar ook wat verzet met een bok, maar ze sprong wel aan. Maar omdat we wat aan het aanmodderen zijn wellicht toch van belang?

Gister gereden en het verzet is weer terug. Het is vooral bij het rijden van overgangen, beide kanten op. Ze doet haar hoofd heel laag, geeft een (mini) bok en staakt als ik been geef. Als je het 3 keer vraagt gaat ze wel, linksom gaat dan eigenlijk wel prima eenmaal in draf. Maar rechtsom lijkt het alsof het toch niet helemaal lekker voelt. Ze gaat vaak heel laag, echt dat stofzuig idee en af en toe gaat ze ook met haar hoofd schudden.
Kortom ze laat zien dat het niet goed voelt. Ze is absoluut geen staker of bokker en ze is normaal altijd goed aan het been.

Ze loopt gewoon regelmatig, benen voelen prima, ze is verder blij. Loopt gewoon in haar normale tempo.
Ik heb 2 verschillende dagen stalgenoten laten kijken met rijden, ze zien verder niets aan haar behalve wat ik hier boven beschrijf. Staat 24/7 in de wei, speelt en doet daar ook gewoon zoals normaal. Ook in stap merk ik niets aan haar, dat betekent uiteraard niet dat ze dan nergens last van heeft maar toch.

Ik heb de osteopaat vanmorgen gesproken, ze komt dinsdag weer kijken want ze vind het ook vreemd en wil haar toch wel even navoelen.

Maar ben toch wel benieuwd naar waar ze last van zou kunnen hebben en of jullie ideeën hebben wat haar dwars zit en wellicht oefeningen die haar kunnen helpen?


Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:56

Even dierenarts erbij halen iov osteopaat? Wie weet heeff ze wat verrekt in bujv de dug of de schouder na haar val

tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:15

3 dagen rust is best kort na een behandeling van een osteopaat. Na de incidenten met de sloot zullen er best veel blokkades in het lichaam zijn geweest. Ga je die oplossen komen er veel afvalstoffen vrij die je paard kwijt moet.
Een week rust met vrije beweging is dan echt wel nodig voor het herstel. Daarna op opbouwend in beweging zetten, rustig longeren naar lichte arbeid onder het zadel zonder daarbij de grenzen van het paard op te zoeken.

Ik ga er hierbij vanuit dat het paard na de sloot goed onderzocht is door een DA op schade. Als dat niet Ger geval is: eerst de DA liefst op een kliniek waar ze meteen de juiste onderzoeken kunnen doen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 16:38

Swanzie schreef:
Even dierenarts erbij halen iov osteopaat? Wie weet heeff ze wat verrekt in bujv de dug of de schouder na haar val


Bedankt Swanzie, zover ik weet is ze niet gevallen. Ze is 2 keer in de sloot gelopen waar ze bijna niets aan over heeft gehouden. ( Behalve de stank van slijk :roll: ) Ik vond haar iets vast houden in de rechter schouder, wat niet zo raar is aangezien ze 2 keer de sloot uit is geholpen. Ik heb de osteopaat toen laten komen omdat ik me kon voorstellen dat ze er toch wat vast van zat. Ze liep na beide zwempartijen dus een stuk beter dan dat ze nu doet. Ik heb haar ook gewoon gereden in de 1,5 week tussen de laatste duik en de osteopaat kwam.

Het kan natuurlijk een los probleem zijn dat na de behandeling plaats heeft gevonden, maar de timing doet mij denken dat ze daarna last heeft gekregen.


tiwi1969 schreef:
3 dagen rust is best kort na een behandeling van een osteopaat. Na de incidenten met de sloot zullen er best veel blokkades in het lichaam zijn geweest. Ga je die oplossen komen er veel afvalstoffen vrij die je paard kwijt moet.
Een week rust met vrije beweging is dan echt wel nodig voor het herstel. Daarna op opbouwend in beweging zetten, rustig longeren naar lichte arbeid onder het zadel zonder daarbij de grenzen van het paard op te zoeken.

Ik ga er hierbij vanuit dat het paard na de sloot goed onderzocht is door een DA op schade. Als dat niet Ger geval is: eerst de DA liefst op een kliniek waar ze meteen de juiste onderzoeken kunnen doen.


Het advies van de osteopaat was 2 dagen rust, dan rustig oppakken. Dat advies heb ik ruim gevolgd, zwaar in het werk staat ze sowieso niet. Ik dacht ook de eerste week rustig aan, dat gaf ze bij het rijden op dag 4 aan en dat heb ik dus gedaan. Dat hielp, want het werd beter. Zaterdag ( dat was dag 10 na behandeling) ging ze eigenlijk weer goed met rijden, maar dinsdag en gister was het weer zoals de eerste keer dat ik na de behandeling opstapte.

Ze is inderdaad nagekeken na de zwempartijen, maar ze is niet op een kliniek geweest omdat er geen aanleiding is om te denken dat dat nodig is. Nu krijgt ze lekker een paar dagen vrij met wat wandelen en dan wacht ik de osteopaat dinsdag nog even af.

MarleenM
Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:16

Lenexa schreef:
De afgelopen 2 weken loop ik tegen wat verzet aan bij het rijden van overgangen. Het gaat vooral om stap-draf, want galop doen we nu weinig vanwege dit.

Twee weken geleden is de osteopaat geweest, paard moest 2x de sloot uit geholpen worden dus ze zat vast in de schouders. Ik wil gelijk zeggen dat ik een goede osteopaat heb, staat bij vele goed aangeschreven en ik ben zeker tevreden. Het gaat dus niet om of dat deze osteopaat goed is of niet, ik vind van wel.

Paard goed losgemaakt, 3 dagen rustig aan gedaan. Daarna er weer op, wat schever dan voor de behandeling maar niets schokkends. Maar bij het aandraven staakte ze en gaf ze zelfs een bok(je). Ik dacht vast wat stijf en heb haar met lange teugel wat laten draven. Maar de 2 overgangen daarna ook verzet, dus ben afgestapt en heb afgezadeld en los gelongeerd om te zien het wellicht er aan lag dat ik erop zat. Daar deed ze nog wel nukkig bij aandraven maar bok alleen bij de overgang naar galop.
Dagen erna rustig aan gedaan, dagje gelongeerd, 2 dagen licht gereden met alleen stap en draf. Nog steeds wat bokkig maar werd wel minder. Heb vooral op de drafbaan gereden, veel recht uit en niet veel gevraagd. Ruim week na de behandeling les gehad, daar liep ze eigenlijk wel weer oke. Maar daarna nog 2 keer gereden, dinsdag wilde ze niet zakken met haar hoofd. Rug veel wegdrukken, rechterschouder vastzetten. Als er veel te zien is en ze afgeleidt is doet ze dat wel eens vaker een stukje, dus een mindere dag is niet gelijk een ramp. De overgangen deed ze prima, behalve naar galop. Daar ook wat verzet met een bok, maar ze sprong wel aan. Maar omdat we wat aan het aanmodderen zijn wellicht toch van belang?

Gister gereden en het verzet is weer terug. Het is vooral bij het rijden van overgangen, beide kanten op. Ze doet haar hoofd heel laag, geeft een (mini) bok en staakt als ik been geef. Als je het 3 keer vraagt gaat ze wel, linksom gaat dan eigenlijk wel prima eenmaal in draf. Maar rechtsom lijkt het alsof het toch niet helemaal lekker voelt. Ze gaat vaak heel laag, echt dat stofzuig idee en af en toe gaat ze ook met haar hoofd schudden.
Kortom ze laat zien dat het niet goed voelt. Ze is absoluut geen staker of bokker en ze is normaal altijd goed aan het been.

Ze loopt gewoon regelmatig, benen voelen prima, ze is verder blij. Loopt gewoon in haar normale tempo.
Ik heb 2 verschillende dagen stalgenoten laten kijken met rijden, ze zien verder niets aan haar behalve wat ik hier boven beschrijf. Staat 24/7 in de wei, speelt en doet daar ook gewoon zoals normaal. Ook in stap merk ik niets aan haar, dat betekent uiteraard niet dat ze dan nergens last van heeft maar toch.

Ik heb de osteopaat vanmorgen gesproken, ze komt dinsdag weer kijken want ze vind het ook vreemd en wil haar toch wel even navoelen.

Maar ben toch wel benieuwd naar waar ze last van zou kunnen hebben en of jullie ideeën hebben wat haar dwars zit en wellicht oefeningen die haar kunnen helpen?


Ik heb even iets dik gedrukt, dit zou me wel een beetje zorgen baren. Heb je gezien dat ze erin gewandeld is of heb je alleen in de sloot gevonden?

Als ik jou was zou ik als je alles hebt uitgesloten eerst een week of 2 ontspannen voorwaarts neerwaarts longeren, eventueel aan het einde van de 2 weken een paar balkjes meenemen zodat ze goed gaat loslaten in de rug.

Je zegt dat je juist niet de galop meepakt, mijn ervaring is dat als paarden zich wat vastzetten in de rug en je een voorwaartse galop meepakt op bv de volte je ze erg fijn rond naar beneden kunt instellen.

Na 2 weken ging het wat beter zeg je, dan vermoed ik toch dat hij een flinke behandeling heeft gehad en dusdanig in zn lichaam "aangepakt" door zowel de ostheopaat als de zwemlessen..

Kerstmuts

Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:37

Dat hoort zich niet fijn aan, hoe is je paard uit de sloot gehaald want dit gedrag duid toch wel op pijn.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:40

Als je tevreden bent met je osteopaat zou ik iig daar contact mee opnemen en probleem uitleggen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:16

Een paard hoort niet slechter te lopen na een behandeling. Ik heb dat ooit ook gehad bij een merrie die ik toen had en die bleek, achteraf, een rugkneuzing (ligament van de rug) gehad te hebben. Doordat de osteo ook nog eens ging manupileren kreeg ze hier juist extra veel last van.
Hierdoor liep ze ook de eerste week nog slechter na de behandeling

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:38

Het is normaal dat je na een behandeling niet meteen verbetering merkt of dat het juist iets minder is dan eerst, het is wel heel vervelend dat je paard nu zo doet. Ik ben benieuwd wat je osteo ervan zegt!

janouk
Blogger
Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:49

Tip, overleg met de osteopaat , die heeft het paard gezien en gevoeld.

Kan zijn dat je paard een probleem heeft, daarvoor compensatie in zijn lijf heeft gevonden door bepaalde spieren aan te spannen etc en sommige plekken te ontlasten. Nu heeft osteopaat een en ander los gemaakt en zijn compensatie misschien losgemaakt, waardor je oude probleem weer zichtbaar , voelbaar is
. Zeker reden om verder te zoeken naar onderliggende oorzaak

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 09:54

Bedankt voor jullie reacties, dat ze ergens last van heeft verteld ze me zelf ook. Dus daar luister ik uiteraard naar.

Dat ze niet slechter hoort te lopen na een behandeling ben ik het ook niet helemaal mee eens. Ze loopt niet ineens belabberd( even de andere klachten daargelaten), maar na een behandeling is het niet vreemd dat ze even een paar dagen moeten wennen aan dat alles weer los is dus dat ze even een terugvalletje heeft. Ze is namelijk scheef, dat is niet ineens komen opzetten 8-) Wat dat betreft laat ze zich prima werken en corrigeren.

Maar mijn vraag is, waar heeft ze last van? Als ze dit laat zien, waar zal het niet goed zitten?
Of ze er nu aan is gekomen door het in of uit de sloot komen, spelen in de wei of dat de osteopaat iets heeft blootgelegd waar ze al last van had maakt me voor deze vraag nog niet zoveel uit. Eerst weten waar ze last van heeft, dan kijken hoe ze eraan is gekomen.
Ik bedoel, nu ligt de focus op dat ze in de sloot gelegen heeft. Maar misschien ligt mijn zadel wel niet goed meer, heeft die sloot dan weinig mee te maken.

Waar denk je aan als een paard verzet toont bij overgangen?

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 09:57

janouk schreef:
Tip, overleg met de osteopaat , die heeft het paard gezien en gevoeld.

Kan zijn dat je paard een probleem heeft, daarvoor compensatie in zijn lijf heeft gevonden door bepaalde spieren aan te spannen etc en sommige plekken te ontlasten. Nu heeft osteopaat een en ander los gemaakt en zijn compensatie misschien losgemaakt, waardor je oude probleem weer zichtbaar , voelbaar is
. Zeker reden om verder te zoeken naar onderliggende oorzaak


Overleg met osteopaat gehad, komt dinsdag langs. Maar duurt lang en ik heb weinig geduld :D

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:25

3 dagen rust is wel erg kort als er een osteo bij is geweest. Na een massage kan dat prima maar als er meer is aangepakt heeft de boel meer tijd voor herstel nodig.

Als ik de klachten hoor zou ik er nu eerst een da bij halen. Misschien is er toch een blessure na de sloot avonturen. In dat geval kan de osteopaat onbedoeld meer schade dan goed doen.

When nothing goes right,

go left.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:29

Lenexa schreef:
Maar mijn vraag is, waar heeft ze last van? Als ze dit laat zien, waar zal het niet goed zitten?
Of ze er nu aan is gekomen door het in of uit de sloot komen, spelen in de wei of dat de osteopaat iets heeft blootgelegd waar ze al last van had maakt me voor deze vraag nog niet zoveel uit. Eerst weten waar ze last van heeft, dan kijken hoe ze eraan is gekomen.
Ik bedoel, nu ligt de focus op dat ze in de sloot gelegen heeft. Maar misschien ligt mijn zadel wel niet goed meer, heeft die sloot dan weinig mee te maken.

Waar denk je aan als een paard verzet toont bij overgangen?

Dat is voor ons achter een computer toch niet te zeggen zonder het paard daadwerkelijk te zien. Misschien dat een duidelijk filmpje nog iets bijdraagt, maar ik zou er zelf niet meer op gaan zitten tot de osteopaat weer is langsgeweest.

Overigens zou ik na een behandeling van osteopaat altijd zeker 5 dagen rust geven. Dag 6 longeren en dag 7 op zijn vroegst er weer op gaan. Advies of niet extra rust kan nooit kwaad.

Misschien dat ik in jullie geval ook een veearts zou laten kijken want het is wel echt behoorlijk verzet wat ze toont.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Na bezoek osteopaat verzet bij overgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:23

Als dat nog niet gedaan is is een grondig onderzoek door een DA de aangewezen eerste stap.

Heb met mijn paard een ongeluk met de trailer gehad, heeft meteen daarna geen stap kreupel gelopen. Wel wat zwellingen van, wat de eerstelijns DA die geholpen heeft bij het ongeluk dacht, kneuzingen. Paard een paar maanden lekker laten bijkomen in de wei. Daarna een check van de osteopaat en groenlicht om het rijden weer op te pakken. Tot paard ineens kreupel was met een wisselend beeld. Paard naar kliniek, waar naast normaal kreupelheidsonderzoek, op mijn verzoek de kneuzingen op RX zijn gezet. Bevindingen twee doornuitsteeksels afgebroken en scheef aangegroeid en een aantal wervels geïrriteerd door de kromme houding waarin ze heeft gelegen. Bijna kissingspines. Oorzaak kreupelheid zat overigens in de tussenpezen, veel kleine beschadigingen aan beide voorbenen.

Moraal: een DA heeft geen röntgenogen dus ga daarheen waar ze goede apparatuur hebben voor dit soort dingen. Eerder opschalen naar kliniek scheelt veel verspild geld.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 13:04

Wow Tiwi, dat zal vast schrikken geweest zijn!

Ik wacht nu eerst de osteopaat af, die komt dinsdagochtend nu toch al. Wellicht kan die al iets voelen en valt het wellicht mee. Anders ga ik inderdaad eens bij de kliniek informeren en een afspraak maken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, laura_estee en 71 bezoekers