Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DD90
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-19

Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 22:01

Raad en hulp gezocht.
Ik heb mijn 20 jarige merrie verloren een maand geleden aan kanker en een week later is een knappe 6 jarige ruin op mijn pad gekomen.
Hij heeft in de springsport gelopen en heeft heel goede papieren en was dus ook heel goed in de sport.
Nu begon hij koliekerig te doen en allerlei onderzoeken gedaan en blijkt dat hij een aandoening heeft in de nek waardoor hij pijn had bij het springen.
Dus nu is hij uit te springsport gehaald en de dierenarts zei dat recreatief rijden nog zou gaan voor hem. De mense van wie hij was hebben hem op de wei gezet omdat ze het zelf te druk hebben met de andere sportpaarden en niet goed wisten wat te doen met hem.
Toen ze het bericht zagen dat ik mijn gouden merrie heb moeten afgeven dachten ze direct , wauw als hij bij haar zou terecht komen zou super zijn.
Dus nu heb ik hem gekregen en we hebben direct een band. Ik weet dat ik met hem niet meer kan springen en voor ik wou beginnen rijden met hem heb ik de kinesist al laten komen omdat ik zeker wil zijn dat ik niet met hem begin te rijden als hij pijn heeft.
Er zaten een paar wervels vast en triggerpoints maar voor de rest niets zorgwekkends. Enkel was de aandoening in zijn nek wel zichtbaar.
Heb vandaag voor het eerst met hem gereden ( geprobeerd tenminste ) en hij wiegeld alle kanten op en bij het aandraven struikelde hij wel 100x en hij kon maar amper draven.

Zijn er mensen die dit kennen en misschien tips kan geven of raad ?


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:05

Ik heb er geen verstand van, maar ben wel benieuwd hoe lang hij stil heeft gestaan? En wanneer die behandeling was? Dergelijk gewiebel en gestruikel, mits het niet met de aandoening zelf te maken heeft, kan alleen maar als het paard lange tijd niet gereden is + eventueel het hervinden van de balans nadat triggerpoints en wervels zijn behandeld.

Dus best case zou het dat kunnen zijn, wat ik hoop voor je. De rest zou anderen moeten invullen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Dancer
Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:14

Als ik deze aandoening google lees ik dingen waar je niet blij van wordt. Ik zou niet met dit paard gaan rijden

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

DD90
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 22:14

Xyris schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar ben wel benieuwd hoe lang hij stil heeft gestaan? En wanneer die behandeling was? Dergelijk gewiebel en gestruikel, mits het niet met de aandoening zelf te maken heeft, kan alleen maar als het paard lange tijd niet gereden is + eventueel het hervinden van de balans nadat triggerpoints en wervels zijn behandeld.

Dus best case zou het dat kunnen zijn, wat ik hoop voor je. De rest zou anderen moeten invullen.



In het onderzoek van de arts dat de vorige mensen hebben laten doen stond dat ze hem als 2.5 jarige hebben gekocht en al veel struikelde. Hij stond toen al met 1 been voor en 1 achter om te kunnen grazen en eten. En dat de aandoening door beweging van de nek zenuwknelling kan veroorzaken en dus slechte coördinatie van de benen kan veroorzaken. Dat verslag heb ik pas vorige week gekregen. Dus hoop echt dat er iemand is die een gouden raad kan geven want hij is nog maar juist 6 jaar en zooo lief.

Chiren
Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:18

Hij heeft dus wobbler of ataxtie begrijp ik uit het verhaal? Ga er dan NIET op zitten met het beeld wat je hier schetst.

I won't stay quiet
'Cause staying silent's the same as dying


&if=1

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:20

Maar hoe lang heeft hij nu dan stil gestaan en wanneer is de behandeling geweest?

Het lijkt mij dat het een tijd geen probleem is geweest, anders zou het niet zo'n goed sportpaard zijn geweest. De coordinatie moet dan toch echt goed zijn. Het is wat tegenstrijdig. Is er geen sprake van Ataxie?

Wil je uberhaupt nog wat met dit paard beginnen, zou ik eerst even goed kijken naar zijn balans, coordinatie en kracht, gewoon vanaf de grond. Er nog even niet op gaan zitten. Eerst maar zorgen dat hij goed loopt in vrijheid en aan de longe, dus ook als hij uitgedaagd wordt zijn lichaam correct te gebruiken.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

DD90
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-19

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 22:26

Hij heeft ongeveer 7 maanden op stal en nadien op de wei gestaan.
Zou heel graag met hem nog willen rijden , weet alleen niet of dat mogelijk is.
In stap heeft hij soms al geen controle over zijn benen en struikelt regelmatig. Wil mijn paardje gelukkig zien en vooral weten dat hij geen pijn heeft

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:30

Hoe loopt hij als hij gewoon los in de wei of paddock loopt

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:32

7 maanden op stal? Hoe moet ik dat voor me zien? Hoeveel uur per dag kwam hij buiten? En kon hij daar ook rennen of was het echt een paddock waar hij in stond?

En hoe lang heeft hij in de weide gestaan? Sinds begin mei ergens?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

DD90
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 22:35

pillow schreef:
Hoe loopt hij als hij gewoon los in de wei of paddock loopt




Meestal dan direct hoofd naar beneden en eten.
Hij is redelijk rustig.
Maar los loopt hij zo goed als normaal. Aan de longe struikelt hij ook vaak en zie je direct al het gewicht op de voorhand. En als hij naast me stapt ook.
Kinesist had gezegd veel gallopwerk doen met hem zodat zijn rug en achterhand kan aansterken terug , maar ik durf precies niet met al dat gestruikel.

DD90
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 22:38

Xyris schreef:
7 maanden op stal? Hoe moet ik dat voor me zien? Hoeveel uur per dag kwam hij buiten? En kon hij daar ook rennen of was het echt een paddock waar hij in stond?

En hoe lang heeft hij in de weide gestaan? Sinds begin mei ergens?




Weet niet zo veel geschiedenis van hem. Weet dat hij 14/7/2018 bij de kliniek was en nadien niet meer mee gereden en uiteindelijk dag en nacht op de wei. Tot ik hem uit de wei ben gaan halen en naar mij thuis heb gebracht.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:44

Veel struikelen hoeft niet per se het gevolg te zijn van zijn aandoening, kan ook gewoon lompigheid, luiheid of slapheid zijn. Hij heeft notabene een tijd op de weide gestaan, en mogelijk een hele tijd langdurig op stal, das echt niet goed. Maargoed, je weet veel van zijn geschiedenis niet dus dat maakt het lastig.

Galopperen? Zou ik ook niet doen. Ga liever lange lijnen, balkjes stappen, goed die achterhand eronder houden zonder te dwingen, stap, draf en gewoon aankijken hoe hij zicht ontwikkeld. Houd rekening met het ergste, ga uit van het beste. Zo blijf je eerlijk en positief maar reduceer je het risico op een teleurstelling.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:54

Eerlijk gezegd zou ik hier helemaal niet aan beginnen. Hij is 6 jaar en als er nog enig zicht op gebruikswaarde zou zijn, zou de vorige eigenaar hem niet weg gegeven hebben. Ik begrijp dat je hem een kans wilt geven, maar als ik dit lees denk ik dat ik hem niet zou willen hebben. Een slechte kost net zoveel als een goede dus, bezint voor je begint.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:58

pillow schreef:
Eerlijk gezegd zou ik hier helemaal niet aan beginnen. Hij is 6 jaar en als er nog enig zicht op gebruikswaarde zou zijn, zou de vorige eigenaar hem niet weg gegeven hebben. Ik begrijp dat je hem een kans wilt geven, maar als ik dit lees denk ik dat ik hem niet zou willen hebben. Een slechte kost net zoveel als een goede dus, bezint voor je begint.


Het paard is al van haar, het beste dat je kan doen, gezien ze zo weg is van het paard, is hopen dat het allemaal meevalt en het paard uiteindelijk toch bruikbaar wordt voor haar doeleinden. Ik hoop dat je ongelijk hebt, maar vrees wel het ergste.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:04

Hier zou ik niet mee rijden als ik jou was. En als dat wel jouw doel was, dan het paard terugbrengen naar de eigenaar

khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:10

Atlanto occipitale malformatie betekent, zover mijn kennis rijkt, dat er een misvorming is tussen het achterhoofd en de atlas (c1).

Dat zou een afwijking in het gewricht moeten zijn, wat er- zo denk ik- aanleiding voor kan zijn dat het paard in de zenuwbaan gestoord kan worden.

Uiteraard ken ik de mensen niet waar je het paard van gekregen hebt, maar er zijn 3 dingen waar ik (helaas) mijn twijfels bij heb, die mij in ieder geval niet op het paard zouden doen klimmen:
- sportpaard op de wei, wordt enkele maanden niet gereden; dit komt bij de meeste niet-meer sportpaarden niet voor. Zo'n paard kost teveel geld en tijd, dat staat er meestal niet lang. Zeker als er een aandoening is waarvoor medische zorg nodig zou kunnen blijven
- als ze het weggegeven hebben betekent dat zover mijn ervaring reikt, dat het een gemakkelijke manier is om zonder verdere vragen van het paard af te komen.
- paard heeft in de sport gelopen maar krijgt nu zijn benen niet in orde, dat zou in de mate waarin jij het aangeeft eigenlijk niet moeten zijn. Dan zou ik eerder denken aan zenuwproblemen.

Nogmaals; ik ken die mensen niet dus ik kan er geen oordeel over geven, misschien zijn het echt super mensen die het beste met hun paard voorhebben.

Ik zou het zelf vanuit die beperkte kennis en met die ervaring niet aandurven erop te rijden. Pas als een eigen dierenarts het heeft nagekeken en een oordeel heeft geveld, zou ikzelf pas iets durven doen.

Ik duim voor je dat het toch kan dat je erop kunt rijden. Dan verwacht ik echter dat het vooral rechte stukken zijn, en dat de longe beter (even?) in de kast blijft liggen

Nicje87
Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:58

Hoelang heb je hem al?

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

tamary
Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 02:18

Je geeft aan dat de aandoening in de nek zichtbaar is, hij loopt als wammes waggel en is rustig op de wei. Paard van 6 die rustig is op de wei, is niet in orde. Alles wat redelijk in orde is heeft vrijwel elke dag de gekke 5-10 minuten en helemaal als ze deels op stal staan.

Of dit dier pijn heeft is moeilijk te zeggen, maar niet stevig op de benen staan is net zo beangstigend en beperkend voor levenskwaliteit als pijn hebben op zich. Rijden is in elk geval geen optie, grasmaaier zijn is een vraagteken.

Hij is zo lief is de reden dat hij nog leeft, over hoe paardwaardig dat leven is, zegt het weinig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 03:32

Als ik lees hoe vaak hij struikelt moet je je wel gaan beseffen dat het niet alleen voor hem, maar ook voor jezelf en je omgeving gevaarlijk is om überhaupt op hem te gaan zitten. Je kunt lelijk terecht komen wanneer hij een keer echt valt en hij kan daarbij ook iemand anders raken.

Zo te lezen is dit paard niet geschikt als rijpaard. Ik zou nog eens een paardenarts goed naar zijn aandoening laten kijken en op grond daarvan een beslissing maken, maar momenteel zeker niet op zijn rug klimmen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 03:40

Door wie en hoe is de diagnose gesteld?

Misschien kan de hoefsmid iets helpen, dat zou je hem kunnen vragen.. wie weet. Maar idd zou ik er zo niet op gaan, liever een beetje voorzichtig. Stel dat het idd opknapt met longeerwerk, dan kan je dat altijd nog heroverwegen.

janouk
Blogger
Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:42

Vroeger als kind droomde ik er van, dat ik een paard zomaar kreeg van iemand. Wat een mooie droom.
Nu ik ouder ben, krijg ik geregeld paarden aangeboden. Gratis. Op zoek naar een goed huis. Maar het zijn meestal paarden met een verhaal. Medisch, emotioneel, gedragsproblemen, etc maar wat moet ik met de sh&t van andere mensen. Hoeveel mijn hart ook voelt voor die paarden. Ik hoef ze niet.

Ik lees dat jij dat ook herkent. Nu heb je een paard gekregen, met een serieus medisch probleem.
De nek van een paard is heel belangrijk voor een paard in de beweging en balans. Bij dit paard is het misvormd en drukt de misvorming op zijn zenuwbanen.
Ik ben geen arts, maar wat misvormd is, zal niet meer herstellen.

Ik zou met je eigen veearts overleggen wat de mogelijkheden zijn voor dit paard.
En zeker niet meer rijden tot de balans verbetert is, als dat al kan.
Ik hoop het voor jullie. Maar denk om ie eigen veiligheid.
:(:)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:12

Inderdaad, ik sluit me aan bij de rest, een goede paardenaets laten komen en met hem/haar verder overleggen.
Als hij zoveel struikelt er sowiesi niet meer op stappen.. als jullie vallen kun je je lelijk bezeren

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Mijn paard heeft atlanto-occipitale malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:17

Persoonlijk bekruipt mij een gevoel van: Jij hebt het probleem gekregen en die mensen zijn er lekker vanaf. Als de duvel dat paard terug geven en bedanken voor eer. Je kunt er niets mee en geen pijn hebben voor dit paard is vrijwel uitgesloten aangezien hij met iedere hap gras die hij neemt dit aangedane gewricht gebruikt. Klinkt erg hard, maar dit moet je echt niet willen hoor. Sterkte

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:50

Xyris schreef:
pillow schreef:
Eerlijk gezegd zou ik hier helemaal niet aan beginnen. Hij is 6 jaar en als er nog enig zicht op gebruikswaarde zou zijn, zou de vorige eigenaar hem niet weg gegeven hebben. Ik begrijp dat je hem een kans wilt geven, maar als ik dit lees denk ik dat ik hem niet zou willen hebben. Een slechte kost net zoveel als een goede dus, bezint voor je begint.


Het paard is al van haar, het beste dat je kan doen, gezien ze zo weg is van het paard, is hopen dat het allemaal meevalt en het paard uiteindelijk toch bruikbaar wordt voor haar doeleinden. Ik hoop dat je ongelijk hebt, maar vrees wel het ergste.

Ik weet dat hij al van haar is, met er niet aan beginnen bedoel ik niet willen rijden of wat ook maar. Ik zou hem niet willen hebben en hem gewoon terug geven.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Gerdien_ en 27 bezoekers