Paard blijft licht hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 08:52

Ik heb hierover ook een dierenarts gesproken en die ga ik eerdaags weer even bellen maar ben toch ook benieuwd wat hier voor meningen uit komen.

Mijn paard staat al sinds 3 weken 24/7 op de wei, dit heb ik gedaan na overleg met de dierenarts (normaal gaat ie snachts naar binnen) om te kijken of hij zo van zn hoestje afkomt.
Hij hoest dus, niet in rust en ook niet als ik rij, het gekke is hij doet het alleen als ik hem uit de wei haal of naar de wei breng. Dat is bij ons nogal een end dus dat doe ik op de fiets en laat hem vaak een stuk draven. En dan hoest hij een keer of 3/4
De ene keer is het dus nadat hij gereden is, net gegeten heeft, een uurtje op stal gestaan heeft, of dus na een nachtje wei even mee naar binnen mag. Allemaal verschillende situaties maar toch blijft daar dat hoestje...

Ik heb hem een poosje audevard gegeven. Maar dat doet niks dus.

Ideeen ?


Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:32

Mijn oude opapaardje had ook een licht kuchje die niet overging. Wij hebben het uiteindelijk als ouwemannenhoestje maar gelaten en hij
Is er 32 mee geworden

Saaams
Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:41

Ventipulmin vragen aan de DA?

Laerkens Beauty

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:44

Ik weet niet hoe het weer bij jullie geweest is, maar hier was het tot een week geleden heel droog, dus stoffig. Dan blijft een paard op de wei ook hoesten. Ik denk dat het wat meer tijd nodig heeft.

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:48

Als hij een pollenallergie heeft blijft hij er buiten ook last van houden. Je zou er eens op kunnen testen

Phonix
Berichten: 1079
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:06

Het is wel heel droog gewest, mijne was ook aan het hoesten vorige week. Je kan ook Naf respirator proberen. Werkt echt super tegen zulke dinges, en zijn veel goedkoper dan Ventipulmin.

Saaams
Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:09

Thatgrumpyh schreef:
Het is wel heel droog gewest, mijne was ook aan het hoesten vorige week. Je kan ook Naf respirator proberen. Werkt echt super tegen zulke dinges, en zijn veel goedkoper dan Ventipulmin.


Dat is leuk als je paard net hoest. Niet meer na 3 weken.

Mijn pony is al 6 weken bezig. Vanaf een luchtweginfectie, tot een bacterie in de longen met als eindresultaat nu een stofallergie.

Neem de klachten serieus..

Laerkens Beauty

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 12:06

Babootje schreef:
Als hij een pollenallergie heeft blijft hij er buiten ook last van houden. Je zou er eens op kunnen testen

Maar zou hij dan niet veel vaker hoesten ? Ik rijd m ook buiten. En ik ben er geen 24 uur bij uiteraard als ie op de wei staat maar daar heb ik m nog nooit horen hoesten.

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 12:07

Ventipulmin vind ik even geen optie. Hij heeft een kuurtje gehad in december maar toen dwaalde er een virus rond op stal waar hij echt een beetje ziek van was.
Dat lijkt me niet iets voor nu..

Babootje
Berichten: 26023
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:15

Yvon schreef:
Ventipulmin vind ik even geen optie. Hij heeft een kuurtje gehad in december maar toen dwaalde er een virus rond op stal waar hij echt een beetje ziek van was.
Dat lijkt me niet iets voor nu..


Met een allergie kunnen ze op en af hoesten afhankelijk van wat er in de lucht hangt. Kan ook iets in de omgeving zijn.
Mijn paard had bv alleen maar last in de omgeving van mijn stal. Heeft diverse malen in Utrecht voor onderzoek gestaan. En daar dus helemaal niets van te merken.
Bleken het alleen de berken te zijn waar ze last van had.

Die overgevoeligheid is ook gekomen na een x een flinke bronchitis.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:17

Beweegt zijn buik als hij hoest? zoja dan moet je eerder denken aan longen..zo, niet dan kan er slijm oid vastzitten in zijn keel.
Het eerste is ernstiger en moet je niet te lang mee wachten met ingrijpen.

Krijgt hij hooi of kuil? hooi kun je natmaken tegen het stof.

Komt er neusuitvloeing uit als hij hoest? zoja, wat voor een kleur? en/ of ruikt hij uit zn mond?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 12:28

Zn buik weet ik eigenlijk niet zo, daar moet ik eens goed op letten.. Hij doet wel zn nek flink strekken. Maar dat is normaal.
Hij krijgt normaal hooi. Maar sinds hij 24/7 op het land staat niks. Iets met heel veel gras :)
Geen snotneus en hij ruikt normaal .

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 12:31

Hij maakt soms wel een "benauwd "geluid voordat er een hoest komt, soms blijft het alleen bij het geluid en komt er geen hoest. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, beetje alsof je zelf een hoest voelt opkomen maar m even in moet houden ofzo :D
Tijdens beweging vind ik m verder niet benauwd, moeizaam ademhalen oid. Ook niet snel buiten adem oid.

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:39

Als vastzittend slijm misschien? zijn nek strekken duidt iig op dat de hoest niet "makkelijk" komt. Let maar eens op zijn buik als hij hoest.

Zelf vind ik het fijn om sputolysin te geven bij hoest als slijmoplosser en om de longblaasjes te beschermen. Maar, de oorzaak weten is ook wel erg handig..het kan idd ook een allergie oid zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 12:45

Hoest blijft heel droog klinken, geen rochel ofzo .
Sputolysin ken ik. Eerdaags komt Steffi vd laarse hem behandelen , ik ga het ook even aan haar voorleggen.

lies_sparkle
Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:49

Mijn shet had precies hetzelfde. We zijn niet zo lang geleden verhuisd en waarschijnlijk heeft hij wat allergisch gereageerd op de pollen hier.
Hij kon altijd zelf al kiezen of hij binnen of buiten wilde staan, maar nu heb ik overdag ook de staldeur dicht zodat hij dan niet naar binnen gaat. Hij staat op gehakseld koolzaadstro wat dus niet stoft en hij krijgt nat gemaakt (en uitgelekt) hooi.
Hij heeft om even van dat kuchje af te komen sputolysin gekregen.
Twee keer per dag, eerst een beetje eten met sputolysin en dan een kwartiertje naast de fiets joggen.
Toen heeft hij heel vaak gehoest. Daarna weer een beetje gewoon eten.
Al met al was het kuchje na 4 dagen weg. In overleg met de dierenarts heeft hij het nog 4 dagen gekregen tot hij ook niet meer brieste bij het aandraven.
Nu heeft hij al twee weken nergens meer last van :-)

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:52

Ik zou toch weer een dierenarts laten komen. Heeft die de eerste keer ook geluisterd naar waar de hoest vandaan kwam? En daarna in overleg een kuurtje sputolysin en respulmin oid geven. Ik zou dit wel allemaal samen met de da doen en niet zelf gaan aanprullen :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 14:16

Zie mijn laatste bericht, Steffi is ook dierenarts. Zelf zulke dingen geven doe ik niet. De eerste keer bedoel je mee ? Ik he haar alleen telefonisch gesproken. En die keer in december heeft ze wel geluisterd uiteraard.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:29

Heeft hij dit altijd of sinds kort?

Mijn paard heeft dit altijd al gehad, ook alleen bij het aandraven 3 kuchjes en daarna niet meer, laatst een longspoeling bij de dierenarts laten doen en is uitgekomen dat ze gevoelig is voor stof. Niet zo erg dat het een allergie te noemen is of hooikoorts maar wel gevoeliger dan normaal. Hoefde ik me verder niet druk om te maken, als het erger wordt verder laten onderzoeken, maar ze vermoeden dat het dus niks ergs is.

Yvon
Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Paard blijft licht hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 15:02

Nee dit heeft hij niet eerder gehad. Voordat hij in december dat virusje kreeg had hij nog nooit gehoest (voor zover ik weet :) daarna is het een poos weggeweest dus een week of 4 geleden . En nogmaals, het is echt zooo minimaal ... maar ja t hoort niet is mijn mening...

Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:32

Yvon schreef:
Zie mijn laatste bericht, Steffi is ook dierenarts. Zelf zulke dingen geven doe ik niet. De eerste keer bedoel je mee ? Ik he haar alleen telefonisch gesproken. En die keer in december heeft ze wel geluisterd uiteraard.


Ah ja dat kon ik natuurlijk ook niet weten. En hoorde de dierenarts iets aan de longen? Bij mijn paard zat het nml alleen in de keel en kwam eruit dat het een kleine luchtweginfectie was. Maar altijd goed om natuurlijk te weten waar het vandaan komt.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Inney en 32 bezoekers