Wond geneest niet op schouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:20

Het lijkt inderdaad op een heftige reactie op zonlicht, ik zou buiten een goed zonwerende deken gebruiken en binnen af om te luchten.

Ik kan je Den Hoek (Laarakker) aanraden om je verder te helpen.
Sterkte ermee!

ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:22

bigone schreef:
Acht maanden ? Tjemig dat je niet eerder aan de bel trekt en een andere da last komen. Zou als eerste die deken afdoen en dan een afspraak bij een goede kliniek maken .


Ik sta bij TS op stal en paard is nog niet al die maanden in haar bezit, vanaf dat ze hem heeft overgenomen is ze elke dag bezig om de wond te verzorgen en paard te laten behandelen en nakijken..
Zoals al vermeld gaat de wond vaak ineens een periode heel goed vooruit zoals eigenlijk de afgelopen weken en lijkt het de goeie kant op te gaan, maar dan is de wond de volgende dag (sinds een week dus weer) weer ergens flink opengegaan en alles weer geïrriteerd en terug bij af.. daarom gaat ze er nu een andere dierenarts bij halen en het paard verder laten onderzoeken.. hij zag er de afgelopen tijd echt een stuk beter uit maar het lijkt wel alsof het elke keer na 3 stappen vooruit weer 6 stappen terug gaat..

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:25

Misschien kan laser ook nog helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:27

Het ziet er inderdaad heel raar uit, zeker ook omdat het aan beide schouders is. Omdat het ook op witte huid is zou ik het paard sowieso meteen onder een UV-werende deken zetten, dan is de invloed van zonlicht in elk geval uitgeschakeld, en kun je vervolgens verder zoeken als het toch zo aanhoudt, maar met zo'n deken beginnen is in elk geval de goedkoopste optie.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:28

Ik weet niet waar je nu mee behandelt, maar kijk uit met betadine shampoo, dat droogt zulke plekken uit en dan wordt het steeds erger.
Je moet de huid soepel en zacht zien te houden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:29

ZiekieLove schreef:
bigone schreef:
Acht maanden ? Tjemig dat je niet eerder aan de bel trekt en een andere da last komen. Zou als eerste die deken afdoen en dan een afspraak bij een goede kliniek maken .


Ik sta bij TS op stal en paard is nog niet al die maanden in haar bezit, vanaf dat ze hem heeft overgenomen is ze elke dag bezig om de wond te verzorgen en paard te laten behandelen en nakijken..
Zoals al vermeld gaat de wond vaak ineens een periode heel goed vooruit zoals eigenlijk de afgelopen weken en lijkt het de goeie kant op te gaan, maar dan is de wond de volgende dag (sinds een week dus weer) weer ergens flink opengegaan en alles weer geïrriteerd en terug bij af.. daarom gaat ze er nu een andere dierenarts bij halen en het paard verder laten onderzoeken.. hij zag er de afgelopen tijd echt een stuk beter uit maar het lijkt wel alsof het elke keer na 3 stappen vooruit weer 6 stappen terug gaat..

Is het mogelijk om een soort dagboek bij te houden?
Per dag bijhouden wat er gevoerd is, waar ze gestaan heeft, hoeveel uur wei, welke wei, wat groeit er op die wei.

Goed dat ze het heeft aangedurfd om dit paard te kopen en zich er zo voor in te zetten!

ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:34

LBLGypsyCobs schreef:
Is het mogelijk om een soort dagboek bij te houden?
Per dag bijhouden wat er gevoerd is, waar ze gestaan heeft, hoeveel uur wei, welke wei, wat groeit er op die wei.

Goed dat ze het heeft aangedurfd om dit paard te kopen en zich er zo voor in te zetten!


Ja goed idee, als TS dat wat vind wil ik haar daar zeker bij helpen (ik ben 2x per dag op stal en verzorg daar ook de paarden)
Idee is nu om hem overdag op stal te zetten en de nachten buiten ivm de zon.. uv werende deken zou ook kunnen maar momenteel is het zo gevoelig dat hij niet gelukkig wordt van een deken over die wond heen..

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:38

is er ook al aan huidkanker gedacht ? Komt veel voor bij schimmels dus waarom niet bij een bont paard ?
Zeker omdat het maar niet overgaat, ik zou zeggen stuur eens een foto van de plekken naar een kliniek .

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:45

Er komt af en toe pus uit? Dan moet er een vreemd lichaam inzitten en komt het waarschijnlijk niet van buitenaf.Is het pus weleens op kweek gezet?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:49

Ergens tussendoor gelopen dan en in allebei de schouders een vreemd lichaam ? Ik vind de vlekken er apart uit zien hoor .

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:56

proudmama schreef:
Ergens tussendoor gelopen dan en in allebei de schouders een vreemd lichaam ? Ik vind de vlekken er apart uit zien hoor .

Ja je hebt gelijk...ik las er even overheen dat het aan beide kanten was

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:58

Lijkt wel een beetje op vasculitis.
Zou daar eens op zoeken.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:00

Arm dier!

Het lijkt heel erg op zonne allergie.

Mijn paard heeft 5 weken op box gestaan toen hij behandeld werd voor vasculitis (allergie zon op witte benen) + prednisolon.

Vasculitis komt alleen voor op de benen maar misschien slaat de behandeling hier ook wel op aan

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:02

lijkt mij ook op vasculitis - uv werende deken op - biopt nemen en kijken of het dit zou kunnen zijn

Chantall199
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-06-19
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 22:15

claud1 schreef:
lijkt mij ook op vasculitis - uv werende deken op - biopt nemen en kijken of het dit zou kunnen zijn



Als het de zon zou zijn zou er van binnen uit ger pus komen lijkt me

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:30

proudmama schreef:
is er ook al aan huidkanker gedacht ? Komt veel voor bij schimmels dus waarom niet bij een bont paard ?
Zeker omdat het maar niet overgaat, ik zou zeggen stuur eens een foto van de plekken naar een kliniek .


Helaas was dit ook mijn eerste gedachte... maar dat komt doordat mij appaloosa ooit ook een wondje had wat niet over ging en dat bleek toch ook echt een sarcoïd.
Zou een kliniek bellen.

https://www.diergeneeskunde.nl/media/fi ... lgorde.pdf

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:33

mijn tip dr sloet @ de uithof, vind het er echt niet tof uitzien

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:35

Kan er ook iets in de huid /wondgebied zitten wat er niet in tbuis hoort en wat er voor zorgt dat het iedere keer opnieuw gaat ontsteken. Zolang de boel open is kan de ontsteking weg. En zodra hetbweer dicht zit zich op hoopt tot het opnieuw knapt. Dit kan evt ook een gras aar zijn die op een verkeerde plek terrecht gekomen is.

Chantall199
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-06-19
Woonplaats: Limburg

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 18:13

Dierenartsis weer geweest gaan verder onderzoeken
Maanda wordt er een biop gedaan en word opgestuurd en krijgt medicatie !

Jaa ikweet het het zirt er niet best uit maar we zijn er alles aan het doen !

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:26

Een biopt is wel heel goed,daar komt vast wel meer duidelijkheid van. :j

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:13


Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:12

Nog even, miss overheen gelezen. Maar krijgt ze toevallig lucerne?

Chantall199
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-06-19
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 06:17

Tessebes schreef:
sassefras schreef:
mijn tip dr sloet @ de uithof, vind het er echt niet tof uitzien


Inderdaad, desnoods op laten nemen daar. Dit ziet er echt niet goed uit. Ik denk aan fotosensibiliteit.

https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke- ... arden.html


Ja hij krijgt innd luzerne maar dit pas sins nu 3 maanden .

Maar daarvoor had hij het al minimaal 6 maanden

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:54

Hmm oké.... mijne was namelijk op haar neus heel erg verbrand. Toen telkens uit de zon en/of met bescherming. Maar het ging maar niet over.

Dierenarts en al erbij, bleek het dat ze door lucerne overgevoelig werd boor UV straling. Gestopt met de lucerne en het was binnen 2 dagen over...

Maar als het probleem al bestond, is de lucerne iig niet de oorzaak

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wond geneest niet op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:32

Lucerne kan inderdaad een trigger zijn, net als klaver. Je zou eens kritisch naar je weiland kunnen kijken en je voer terugbrengen naar hooi en een vitaminebrok. Heb je naar de link gekeken?