Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 10:20

Hoi allemaal,

Mijn 7 jarige merrie heeft door een trap van een ander paard haar griffelbeentje gebroken. Ze loopt eigenlijk niet kreupel maar het been is aan de achterkant nog wel een beetje dik. Uiteraard is een operatie mogelijk maar de DA wil haar nog 5 weken rust geven en dan weer een foto maken om te kijken of het uit zichzelf gaat genezen of dat we alsnog moeten opereren. Ik heb de foto van de röntgen hier bij gezet.

[ img ]

Op een gegeven moment zie je het even niet meer, error in de bovenkamer....

Zijn er mensen die het niet hebben laten opereren en kunnen aangeven hoe het verloop is gegaan?
Zijn er zelf dingen die ik kan doen om de genezing te stimuleren? Bijvoorbeeld insmeren met iets of een supplement die wellicht genezing stimuleert of in dit geval zouden kunnen helpen?

De DA gaf aan dat ik het eventueel met van dat zelfklevend rekverband kon inpakken, ervaringen mee?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes, Romy


ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:25

Bij mijn paard is het ooit gebroken en dat is ingekapseld door het lichaam en nooit meer last gehad. Deze breuk zat echter vak onder de kop van het griffelbeentje en ik weet niet of dat uitmaakt.

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 10:37

ElCamino schreef:
Bij mijn paard is het ooit gebroken en dat is ingekapseld door het lichaam en nooit meer last gehad. Deze breuk zat echter vak onder de kop van het griffelbeentje en ik weet niet of dat uitmaakt.


Dank voor je reactie! Heb je verder nog dingen gedaan behalve rust (neem ik aan :D )?

MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:39

Mijn merrie liep stokkreupel door een net niet door breuk in het griffelbeen. Zelfde plaats als jouw paard. Niet geopereerd, en heel snel hersteld. Zat er na 6 weken weer op. Achteraf bleek er wel een sesambeentje dwars door midden te zijn. De dierenarts die ik het liet controleren na een jaar had de foto's wat lager gemaakt. Beide breuken zijn ingekapseld en ze heeft er geen last van. Minimale schieffel zie je wel. Griffelbeen hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Sesambeentje zou ooit nog voor problemen kunnen zorgen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:40

Romy0405, nee hij moest 3 maanden rustig aan doen, verder niets gedaan, niet ingepakt niks.... maar praat over ruim 20 jaar geleden ( hij is nu 31). toen was boxrust vrij "normaal" , nu zou ik dat niet meer doen...

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 10:41

MyChoice schreef:
Mijn merrie liep stokkreupel door een net niet door breuk in het griffelbeen. Zelfde plaats als jouw paard. Niet geopereerd, en heel snel hersteld. Zat er na 6 weken weer op. Achteraf bleek er wel een sesambeentje dwars door midden te zijn. De dierenarts die ik het liet controleren na een jaar had de foto's wat lager gemaakt. Beide breuken zijn ingekapseld en ze heeft er geen last van. Minimale schieffel zie je wel. Griffelbeen hoef ik me geen zorgen meer over te maken. Sesambeentje zou ooit nog voor problemen kunnen zorgen.



Goed nieuws, fijn dat het zo goed is afgelopen! *\o/*

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 10:42

ElCamino schreef:
Romy0405, nee hij moest 3 maanden rustig aan doen, verder niets gedaan, niet ingepakt niks.... maar praat over ruim 20 jaar geleden ( hij is nu 31). toen was boxrust vrij "normaal" , nu zou ik dat niet meer doen...



Fantastische leeftijd zeg! _/-\o_

MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:44

Mijn merrie kreeg Robert Jones verband. En gelijk al rustig stappen op het harde. Na een week ook longeren op het harde in een hele trage draf, lang en laag zonder bijzet. Mensen die de dierenarts kennen die dit lezen weten meteen wie het is :D

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:46

Nu ben ik er niet heel erg in thuis, maar het lijkt alsof het niet alleen het griffelbeen is?

Verder geen ervarig, sorry.

[ img ]

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Siami
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:05

Hier ook goede ervaring mee, geen boxrus maar gewoon 24/7 op de wei. Reed in no time weer rond. Ze heeft ook geen moment kreupel gelopen.

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 11:07

Nicje87 schreef:
Nu ben ik er niet heel erg in thuis, maar het lijkt alsof het niet alleen het griffelbeen is?

Verder geen ervarig, sorry.

[ [url=m/Jm7WIg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank voor je oplettendheid, ik heb daar naar gevraagd want viel mij ook op. De DA noemde iets en het was volgens hem heel normaal en niks ernstigs, nu ben ik alleen in alles stress en vele info vergeten wat het nou was. Bij het volgende contact vraag ik het nog even na

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 11:08

Siami schreef:
Hier ook goede ervaring mee, geen boxrus maar gewoon 24/7 op de wei. Reed in no time weer rond. Ze heeft ook geen moment kreupel gelopen.


Super zeg! Was de breuk een beetje vergelijkbaar met die van mijn paard?

Rennie89
Berichten: 37244
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:10

Pb bokker moyra eens, zij heeft hier helaas ervaring mee.

Kan je de kosten niet verhalen op de AVP van de eigenaar van het paard wat de schade aanrichte?

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 11:12

lifaya schreef:
Pb bokker moyra eens, zij heeft hier helaas ervaring mee.

Kan je de kosten niet verhalen op de AVP van de eigenaar van het paard wat de schade aanrichte?


Zal ik vanmiddag even doen, dank je! Helaas niet mogelijk, ze stonden niet met zijn 2e en niemand heeft het zien gebeuren....

Siami
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:12

Romy0405 schreef:
Siami schreef:
Hier ook goede ervaring mee, geen boxrus maar gewoon 24/7 op de wei. Reed in no time weer rond. Ze heeft ook geen moment kreupel gelopen.


Super zeg! Was de breuk een beetje vergelijkbaar met die van mijn paard?



Ja was ongeveer zelfde plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:14

Even een ervaring van iemand die wel heeft laten opereren: Die van mij had een griffelbeenbreuk met botsplinters. Ik moest dus laten opereren volgens de da. Hij had er ook een peesblessure bij.
Nooit heeft mijn paard dat been weer goed willen belasten en echt onder de massa willen zetten. Als je het niet hoeft te laten opereren, zeker niet doen.

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:16

Mijn paard had een soortgelijke breuk, alleen een stuk lager (dus een kleiner 'loshangend' stukje). Ik heb laatst nog gezocht naar de foto's, maar ik kon ze helaas niet vinden.

Er was geen noodzaak om te opereren. Het gebeurde begin oktober, waarschijnlijk door een suf ongelukje in de wei of paddock. Zodra ik wist dat er een breuk zat is hij op weiderust gegaan (liep toch al 24/7 buiten). Ik moest tegen kerst terugkomen, dat lukte logistiek niet en toen is hij op 2 januari weer op de foto gegaan, dus exact drie maanden na de eerste foto. Het was prima geheeld en ik mocht weer opbouwen. Nooit meer last gehad. Het gebeurde in 2014 en mijn paard was toen 'al' 22.

Als het niet goed geheeld zou zijn of erger: als het afgebroken stukje was gaan zwerven, dan hadden we moeten gaan nadenken over plan B - een operatie. Maar in mijn geval is dat dus niet nodig geweest.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 11:18

Joman schreef:
Even een ervaring van iemand die wel heeft laten opereren: Die van mij had een griffelbeenbreuk met botsplinters. Ik moest dus laten opereren volgens de da. Hij had er ook een peesblessure bij.
Nooit heeft mijn paard dat been weer goed willen belasten en echt onder de massa willen zetten. Als je het niet hoeft te laten opereren, zeker niet doen.


Jeetje, dan denk je met een operatie het goede te doen. Wat onwijs vervelend zeg, dank voor het delen van je ervaring!

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 11:19

Karin schreef:
Mijn paard had een soortgelijke breuk, alleen een stuk lager (dus een kleiner 'loshangend' stukje). Ik heb laatst nog gezocht naar de foto's, maar ik kon ze helaas niet vinden.

Er was geen noodzaak om te opereren. Het gebeurde begin oktober, waarschijnlijk door een suf ongelukje in de wei of paddock. Zodra ik wist dat er een breuk zat is hij op weiderust gegaan (liep toch al 24/7 buiten). Ik moest tegen kerst terugkomen, dat lukte logistiek niet en toen is hij op 2 januari weer op de foto gegaan, dus exact drie maanden na de eerste foto. Het was prima geheeld en ik mocht weer opbouwen. Nooit meer last gehad. Het gebeurde in 2014 en mijn paard was toen 'al' 22.

Als het niet goed geheeld zou zijn of erger: als het afgebroken stukje was gaan zwerven, dan hadden we moeten gaan nadenken over plan B - een operatie. Maar in mijn geval is dat dus niet nodig geweest.



Fijn dat het goed is hersteld, dank voor je ervaring! Zat er bij jouw paard dan ook een ruimte tussen beide delen?

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:21

Romy0405 schreef:
Zat er bij jouw paard dan ook een ruimte tussen beide delen?

Ja, wel iets minder ruimte dan bij jouw paard. Maar zolang dat afgebroken stuk niet zou gaan zwerven, dan zou dat gat probleemloos weer opgevuld worden, volgens de DA (en dat is dus ook gebeurd).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 11:22

Karin schreef:
Romy0405 schreef:
Zat er bij jouw paard dan ook een ruimte tussen beide delen?

Ja, wel iets minder ruimte dan bij jouw paard. Maar zolang dat afgebroken stuk niet zou gaan zwerven, dan zou dat gat probleemloos weer opgevuld worden, volgens de DA (en dat is dus ook gebeurd).


*\o/*

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:43

MyChoice schreef:
Mijn merrie kreeg Robert Jones verband. En gelijk al rustig stappen op het harde. Na een week ook longeren op het harde in een hele trage draf, lang en laag zonder bijzet. Mensen die de dierenarts kennen die dit lezen weten meteen wie het is :D


Ik zou denken Gert-jan van de hofstede . Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :+

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Jinte
Berichten: 4833
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:46

Helaas geen goede ervaring met niet opereren, mijne moest 6 welen boxrust en toen is t bot gaan woekeren, moest dus alsnog geopereerd na die 6 weken. Uiteindelijk een proces geweest van 5 maanden in totaal.

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:47

Die andere lijn kan een voedingskanaal zijn (bloedvat door bot). Ziet er ook bizar uit voor een fractuur hoor. Wanneer is de fractuur gebeurd? Als dit echt vlak erna genomen is gaat die lijn zo breed niet zijn op die plek. En als dit pas na een aantal weken genomen is zou je wat botreactie moeten zien rond die plek en zou het minder regelmatig afgelijnd zijn. (Maar foto lijkt mij redelijk snel na de breuk genomen te zijn adhv griffelbeentje breuk te zien :p)

Breuk vlak onder het griffelbeenkopje is lastiger soms omdat het instabieler is en afhankelijk van welk griffelbeentje, ondersteunen ze het gewricht.

Het onderste 2/3e van griffelbeen is minder erg. Je kan tot 2/3e van het onderste compleet wegnemen, en vaak heelt het gewoon zo. Als ze echt mank zijn kan het ook zijn dat er een pees bij betrokken is (of dus een sesambeen :P)

Je dierenarts heeft gelijk om af te wachten en nadien nog eens een foto te nemen ter opvolging. Stel dat het niet goed is, omdat de breuk te instabiel is en niet goed kan helen gaat het niet of op een rare manier aan elkaar groeien, maar het belangrijkste hierbij is hoe ze zelf loopt. Er kan ook fibreuze heling zijn (bindweefsel) ipv bot en dat ga je niet zien op foto.

Dusss, adem in, adem uit :P

Sussie85
Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:53

Wij hebben paard gehad dat zijn griffelbeentje had gebroken. Wij hebben niet doorgehad dat hij deze gebroken had. Geen pas kreupel gelopen en zich altijd normaal gedragen. Nu was dit paard ook heel erg hard voor zichzelf. Pas toen het bot ging woekeren kreeg hij last en liep hij af en toe wat onregelmatig. Na onderzoek bleek toen dat hij ongeveer een half jaar daarvoor zijn griffelbeentje gebroken moest hebben. Helaas zat er door de botwoekering niks anders meer op dan een operatie uit te voeren. Dit is succesvol uitgevoerd en heeft daarna nog jaren in de sport gelopen. Wel heeft het volledig herstel ruim een half jaar geduurd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Folani, lina1998, Mizsz_Kitty, Trendiction en 133 bezoekers