Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:00

Absolem schreef:
MyChoice schreef:
Mijn merrie kreeg Robert Jones verband. En gelijk al rustig stappen op het harde. Na een week ook longeren op het harde in een hele trage draf, lang en laag zonder bijzet. Mensen die de dierenarts kennen die dit lezen weten meteen wie het is :D


Ik zou denken Gert-jan van de hofstede . Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :+


Je mag door voor de koelkast :D

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018


Iorrr
Berichten: 4033
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:07

Ook hier ervaring. Mijn destijds 5 jarige had een zelfde soort breuk. 3 maanden fulltime de weide op gedaan in plaats van rust, want dat werkt niet erg als de rest wel naar buiten mag en zij binnen de box afbreekt. Na drie maanden controle foto gemaakt en weer begonnen, paard heeft er nooit meer last van gehad :)

You can lead a horse to water, but you can't make it drink

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:07

MyChoice schreef:
Absolem schreef:


Ik zou denken Gert-jan van de hofstede . Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :+


Je mag door voor de koelkast :D

*\o/* wel een fijne dierenarts trouwens. Geduldige man.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Karin
Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:16

GaelleS schreef:
Het onderste 2/3e van griffelbeen is minder erg. Je kan tot 2/3e van het onderste compleet wegnemen, en vaak heelt het gewoon zo.

Zo heeft mijn DA het mij idd ook uitgelegd. Het slechte nieuws was dat er een breuk zat, het goede nieuws was dat-ie in feite op een prima plek zat. ;-)

Mijn paard heeft overigens ook niet kreupel gelopen. Hij had alleen een wondje dat niet dicht wilde en waar troep uit bleef komen. Logisch achteraf: in het been waren herstelwerkzaamheden bezig, zeg maar. Het bijkomende bultje zag ik in eerste instantie aan voor een schiefel, totdat ik ging googelen naar de plek. Voor de zekerheid foto's laten maken en bingo. Ik hoefde van de DA niets speciaals te doen en een 24/7-buitenpaard ga je ook niet op boxrust zetten als daar geen dringende aanleiding toe is. Wel kreeg ik het advies om het goed in de gaten te houden en contact op te nemen als ik het niet vertrouwde, maar dat is dus niet nodig geweest.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:19

Hier helaas 2 paarden met beide een griffelbeen fractuur. In februari eerst het ene paard tegen een ijzere buis geslagen in de paddock eerst 4weken thuis boxrust en verband afgewachten. Maar helaas tijdens de controle niks aangegroeid. Dus hebben haar daar gelaten om haar te opereren. Na 4dagen was ze weer thuis. Dag na dat holly thuis kwam haalde we onze andere pony uit de paddock met zelfde gekke bult. En helaas ook een griffelbeen breuk. Ook gelijk geopereerd dit omdat het een oudere dame is en om haar sneller op de been te hebben. Na de operatie hadden ze beide 3weken boxrust en daarna met een speciaal opbouwschema weer iets doen. We zijn nog steeds aan het opbouwen. Holly is 10 weken geleden geopereerd en mag nu 5min draven rechtuit.

Mijn advies is toch opereren ook wegens de kans op atrose enzo...

[ img ]

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

Mloui
Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:30

Romy0405 schreef:
Nicje87 schreef:
Nu ben ik er niet heel erg in thuis, maar het lijkt alsof het niet alleen het griffelbeen is?

Verder geen ervarig, sorry.

[ [url=m/Jm7WIg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank voor je oplettendheid, ik heb daar naar gevraagd want viel mij ook op. De DA noemde iets en het was volgens hem heel normaal en niks ernstigs, nu ben ik alleen in alles stress en vele info vergeten wat het nou was. Bij het volgende contact vraag ik het nog even na


Voedingskanaal. Inderdaad heel normaal.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 12:38

GaelleS schreef:
Die andere lijn kan een voedingskanaal zijn (bloedvat door bot). Ziet er ook bizar uit voor een fractuur hoor. Wanneer is de fractuur gebeurd? Als dit echt vlak erna genomen is gaat die lijn zo breed niet zijn op die plek. En als dit pas na een aantal weken genomen is zou je wat botreactie moeten zien rond die plek en zou het minder regelmatig afgelijnd zijn. (Maar foto lijkt mij redelijk snel na de breuk genomen te zijn adhv griffelbeentje breuk te zien :p)

Breuk vlak onder het griffelbeenkopje is lastiger soms omdat het instabieler is en afhankelijk van welk griffelbeentje, ondersteunen ze het gewricht.

Het onderste 2/3e van griffelbeen is minder erg. Je kan tot 2/3e van het onderste compleet wegnemen, en vaak heelt het gewoon zo. Als ze echt mank zijn kan het ook zijn dat er een pees bij betrokken is (of dus een sesambeen :P)

Je dierenarts heeft gelijk om af te wachten en nadien nog eens een foto te nemen ter opvolging. Stel dat het niet goed is, omdat de breuk te instabiel is en niet goed kan helen gaat het niet of op een rare manier aan elkaar groeien, maar het belangrijkste hierbij is hoe ze zelf loopt. Er kan ook fibreuze heling zijn (bindweefsel) ipv bot en dat ga je niet zien op foto.

Dusss, adem in, adem uit :P


De foto is helaas niet direct genomen... Er zat een wond van de trap en die is wel direct behandeld door de DA. Omdat ze niet verkeerd liep dachten we dat het bij de wond zou blijven en niet een breuk, dus was wel even schrikken....

Gelukkig loopt ze niet verkeerd dus hoop ik op het beste! En indd, mocht het bij de volgende foto nog geen verbetering zijn of juist verslechterd kan operatie altijd nog. Thanks!!

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 12:39

Viverelover schreef:
Hier helaas 2 paarden met beide een griffelbeen fractuur. In februari eerst het ene paard tegen een ijzere buis geslagen in de paddock eerst 4weken thuis boxrust en verband afgewachten. Maar helaas tijdens de controle niks aangegroeid. Dus hebben haar daar gelaten om haar te opereren. Na 4dagen was ze weer thuis. Dag na dat holly thuis kwam haalde we onze andere pony uit de paddock met zelfde gekke bult. En helaas ook een griffelbeen breuk. Ook gelijk geopereerd dit omdat het een oudere dame is en om haar sneller op de been te hebben. Na de operatie hadden ze beide 3weken boxrust en daarna met een speciaal opbouwschema weer iets doen. We zijn nog steeds aan het opbouwen. Holly is 10 weken geleden geopereerd en mag nu 5min draven rechtuit.

Mijn advies is toch opereren ook wegens de kans op atrose enzo...

[ [url=m/baBWNj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje, ellende zeg, 2 paarden zo na elkaar... thanks voor je advies, ik hou het in gedachten!!

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:46

Romy0405 schreef:
Viverelover schreef:
Hier helaas 2 paarden met beide een griffelbeen fractuur. In februari eerst het ene paard tegen een ijzere buis geslagen in de paddock eerst 4weken thuis boxrust en verband afgewachten. Maar helaas tijdens de controle niks aangegroeid. Dus hebben haar daar gelaten om haar te opereren. Na 4dagen was ze weer thuis. Dag na dat holly thuis kwam haalde we onze andere pony uit de paddock met zelfde gekke bult. En helaas ook een griffelbeen breuk. Ook gelijk geopereerd dit omdat het een oudere dame is en om haar sneller op de been te hebben. Na de operatie hadden ze beide 3weken boxrust en daarna met een speciaal opbouwschema weer iets doen. We zijn nog steeds aan het opbouwen. Holly is 10 weken geleden geopereerd en mag nu 5min draven rechtuit.

Mijn advies is toch opereren ook wegens de kans op atrose enzo...

[ [url=m/baBWNj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje, ellende zeg, 2 paarden zo na elkaar... thanks voor je advies, ik hou het in gedachten!!


Helaas pure pech. Achteraf kunnen we er best hard omlachen dat we hoofdsponsors zijn van de kliniek. Mocht je twijfelen kan je altijd nog advies aan een andere da vragen.

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

bridget_vd
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-03-19
Woonplaats: Blesdijke

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:17

hoi,

Mijn pony heeft nu ongeveer 4 jaar geleden zijn griffelbeen gebroken ook door een trap. Eerst de dierenarts erbij gehaald die zei dat er niks aan de hand was. Na ongeveer een maand een andere dierenarts erbij gehaald en zag al meteen dat het niet goed was. Scan laten maken en ja zijn griffelbeentje was hoog gebroken. Het was nog even spannend of hij geopereerd kon worden omdat het zo hoog was. Uiteindelijk toch laten opereren. Zeker een paar maanden rust gehad en toen rust aan de hand stappen etc. Nu vier jaar later kan ik alles weer met hem. Je moet natuurlijk wel opletten wat je doet en hoe ver je gaat maar eigenlijk kon ik alles nog!


Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:32

@Mloui thanx! Weer wat geleerd!

Succes en sterkte TS!

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:55

Hoe gaat het met je paard?

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

Romy0405
Berichten: 65
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 22:47

Viverelover schreef:
Hoe gaat het met je paard?



Lief dat je het vraagt! Op 1 juli moeten er weer foto’s gemaakt worden. Daar hangt het van af of ze geopereerd wordt of rust houden. Spannend....

Gulpje
Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:05

MyChoice schreef:
Mijn merrie kreeg Robert Jones verband. En gelijk al rustig stappen op het harde. Na een week ook longeren op het harde in een hele trage draf, lang en laag zonder bijzet. Mensen die de dierenarts kennen die dit lezen weten meteen wie het is :D


:j

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Vadiz
Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:24

Mijn paard heeft het een jaar of 6 geleden ook gehad. Keurig hersteld, nooit meer last van gehad. Succes ermee!

Vadiz M2 startgerechtigd! Nooit verwacht. :D
[ITP] Vadiz
[RT-HAW] Clinic Jessica Buying met Vadiz

Gulpje
Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Gebroken griffelbeentje. Ervaring herstel zonder operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:43

Onze merrie heeft het ook gehad, was op 2 plekken gebroken en is door Gert Jan geopereerd. 4/5 maanden revalideren en later wel een peesblessure aan hetzelfde been gehad. Daarna geen problemen meer!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:31

Romy0405 schreef:
Viverelover schreef:
Hoe gaat het met je paard?



Lief dat je het vraagt! Op 1 juli moeten er weer foto’s gemaakt worden. Daar hangt het van af of ze geopereerd wordt of rust houden. Spannend....


Ik ga duimen voor je!

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bytespider, ComscoreBot, LiannePuthzy, ogidni, RianneH, roekes, Sky_As, vierhoef en 114 bezoekers