Wie wil meedenken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 12:02

Wij hebben onze shet ruin al 19 jaar. Hij is echt super braaf en is nog nooit hb geweest. Hij zou nu 21 moeten zijn, maar we verwachten iets ouder.

Hij is vroeger gereden door onze zoon en daarna gemend. Verder altijd veel mee geweest aan de hand naast ander paard het bos in. Het is altijd al zo geweest dat hij echt heel sloom lijkt op het terrein, maar eenmaal in bos vol energie zit. Dit is nog steeds zo.

Vorig jaar viel het me op dat hij voor zijn koker steeds wat vies was. Hij zet ook steeds zijn rechter achterbeen naar achter in rust.
De veearts is geweest, maar dan laat hij dat achterbeen niet zien. We hebben hem licht gesedeerd, koker goed schoongemaakt, maar die was niet extreem vuil. Ik vond zijn apparaatje wel wat vochtig, maar de veearts zag niks verontrustends.
Omdat hij ook langzaam verhaart altijd, hebben we op ppid getest, maar dat heeft hij niet.

Hij loopt 24/7 samen met de rest en staat met hun op onbeperkt hooi. Hij heeft sinds 2015 geen snijtanden meer en dat ging vanaf het verwijderen meteen goed eigenlijk. Daarna zijn er nog 2 kiezen verwijdert en ook daarna at hij nog goed.

Enkele weken terug vond ik hem echt veel op rust staan met dat been naar achter en het blijft maar vies worden voor zijn koker. Hij lag me ook wat teveel, dus ik zag weer tekenen van pijn/ongemak zoals hij bij de EOTRH ook liet zien.
Veearts is geweest en we hebben het als koliek bekeken, maar hij had wel gezond darmgeluid. We zijn extra tegen zand gaan behandelen, wat we met regelmaat doen.

Dat achterbeen liet hij niet zien. Hij wordt echt nerveus van veeartsen en dergelijke. Laat zich goed behandelen, maar staat wat te trillen.

Omdat we na de eenmalige vreemde tandarts twijfels hadden, kwam vorige week onze eigen tandarts en die pakte er zo een losse kies uit, dus ik hoopte dat het een deel van het ongemak zou wegnemen. Alles heeft met elkaar te maken, dus wie weet.....
Hij was daarna echt wat vrolijker en weer mee ernaast in het bos lekker vlot. Zoonlief, van wie hij officieel is heeft ook aan de hand gewandeld en was hij niet super vlot, maar echt zichzelf.

Gister was hij er ook en stond hij weer veel met achterbeen naar achter. 1 keer met weglopen draaide hij ook en leek hij toch moeilijker weg te komen en iets te slepen. Echt minimaal.

Ik vind ook dat hij al jaren een hard rond buikje heeft. Uiteraard hebben we dat ook bekeken en heeft hij eigenlijk nooit wormbesmetting gehad, geen zand etc.

De laatste 2x dat de veearts er was hebben we wel besproken dat we verder kunnen gaan kijken, omdat ik toch twijfels heb, maar we moeten ook een beetje gericht gaan kijken. Uit bloed kwam vorig jaar geen afwijking en zoals gezegd, klinisch laat hij wanneer de veearts er is niks zien, behalve wat zichtbaar is.

Het is ook een oudere pony en wat je veel hoort voor een shet in goede vorm en schrikken de veeartsen niet zo snel van wat ze zien.

Nu denk ik zelf vaak dat het inwendig is en hij dat been wegzet vanwege ongemak. Dus niet iets aan bijv zijn heup, rug, been mankeert.
Maar ik moet dus wel iets gericht hebben om te kunnen vragen, omdat hij er op het oog niet slecht uitziet, alles binnen de norm valt, hij wat ouder is en verder niks laat zien. Maar na 19 jaar samen weet ik zeker dat er iets niet oke is.

We hebben meerdere paarden en normaal weet ik ook echt wel symptomen aan iets te koppelen, maar nu dus niet en na een aantal keren veearts over de vloer, wil ik nu wat meer gericht kunnen vragen om onderzoek. We hebben erg goed contact en ze vertrouwen ook wel op mijn zicht erop als ik denk dat iets niet oke is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:08

zou de hypofyse niet compleet van slag zijn?
Als de klachten lijken op zowel vuile koker (daarvan kunnen ze hun benen ook soms niet lekker onderbrengen natuurlijk, van smegmabonen) áls ppid, klinkt dat een beetje als hypofyse ontregeld...

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:08

Zet zijn gedrag op film mbt het been dan kun je het laten zien. Je gevoel dat er van binnen iets niet goed is kan wel eens de juiste zijn.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:13

Wat gelijk bij me opkomt, hoe zit het mijn zijn nieren? Wat jij beschrijft doet me denken aan onze ruin, die er inmiddels met zijn 24 jaar helemaal overheen is gegroeid. (wij gaven hem Reneel om zijn nieren te ondersteunen).
Dit jaar werd Hercule weer wat mat na de winter. Een kuurtje vitamine en Solidago (afvalstoffen kwijt raken) deden hem binnen 2 weken weer veranderen in die vrolijke punt muts. Hier heb ik geen dierenarts voor benaderd.
Tevens vraag ik me af, kan hij zijn afvalstoffen goed kwijt? (daarvoor gaven we Hercule Solidago en dat doen we nog steeds bij onze beiden paarden zodra ik twijfels heb daarover). Dus hoeveel drinkt jouw shet? Is dat normaal? Extreem veel, of toch wat weinig? Hoe ziet zijn beharing eruit op zijn rug boven zijn nieren? Wat doffer, normaal of glanzend? Bij Hercule zag die plek er altijd wat doffer uit van waaruit onze dierenarts concludeerde dat hij toch ietwat last van zijn nieren moest hebben, ook al waren zijn nierwaardes ok. De Reneel met en/ of zonder Solidago was dan al genoeg.
Stel het is toch zeer lichte hoefbevangenheid, dan zou je kunnen denken aan fytomed van Heel kuurtje. Daar is onze Polie zo van opgeknapt, ook al was er regulier niets te vinden. Ik geef haar nu ondersteunend van Heel coënzymen 2 tabletten per dag en dat ondersteund haar spijsvertering. Voor het eerst sinds jaren blijft ze normaal en goed. Ook bij haar kwam er regulier nooit uit dat er toch waarschijnlijk met HB iets van doen had.

Dus SP ik zeg niet wat er is, maar met mijn verhaal, dat ook zoektocht was vanuit gevoel het klopt gewoon niet, wil ik je wat handreikingen doen waar je wellicht iets aan hebt. Sterkte.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 12:14

Skippy01 schreef:
zou de hypofyse niet compleet van slag zijn?
Als de klachten lijken op zowel vuile koker (daarvan kunnen ze hun benen ook soms niet lekker onderbrengen natuurlijk, van smegmabonen) áls ppid, klinkt dat een beetje als hypofyse ontregeld...


Hij heeft geen ppid, daar is hij dus op getest.

Ook is de koker uitgebreid schoongemaakt en hij had geen bonen. Dat had ik er bij geschreven.


bigone schreef:
Zet zijn gedrag op film mbt het been dan kun je het laten zien. Je gevoel dat er van binnen iets niet goed is kan wel eens de juiste zijn.


Het is lastig dat hij zo verandert als de veearts er is. Wat te zien was is bekeken en was voor hun niet schokkend. Maar wat ik zie, laat hij echt niet zien. Dan komt hij voor een shet van 21+ echt gewoon goed over.

Heb al eens gedacht dat hij wel een tumor in zijn buik kan hebben en dat laatst uitgesproken. Veearts vond dat geen rare opmerking, maar hoopte natuurlijk dat het zand was. Willen we toch verder kijken, moeten we zeker weten dat we dat willen en heel duidelijk gericht kunnen zoeken,.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 12:18

pien_2010 schreef:
Wat gelijk bij me opkomt, hoe zit het mijn zijn nieren? Wat jij beschrijft doet me denken aan onze ruin, die er inmiddels met zijn 24 jaar helemaal overheen is gegroeid. (wij gaven hem Reneel om zijn nieren te ondersteunen).
Dit jaar werd Hercule weer wat mat na de winter. Een kuurtje vitamine en Solidago (afvalstoffen kwijt raken) deden hem binnen 2 weken weer veranderen in die vrolijke punt muts. Hier heb ik geen dierenarts voor benaderd.
Tevens vraag ik me af, kan hij zijn afvalstoffen goed kwijt? (daarvoor gaven we Hercule Solidago en dat doen we nog steeds bij onze beiden paarden zodra ik twijfels heb daarover). Dus hoeveel drinkt jouw shet? Is dat normaal? Extreem veel, of toch wat weinig? Hoe ziet zijn beharing eruit op zijn rug boven zijn nieren? Wat doffer, normaal of glanzend? Bij Hercule zag die plek er altijd wat doffer uit van waaruit onze dierenarts concludeerde dat hij toch ietwat last van zijn nieren moest hebben, ook al waren zijn nierwaardes ok. De Reneel met en/ of zonder Solidago was dan al genoeg.
Stel het is toch zeer lichte hoefbevangenheid, dan zou je kunnen denken aan fytomed van Heel kuurtje. Daar is onze Polie zo van opgeknapt, ook al was er regulier niets te vinden. Ik geef haar nu ondersteunend van Heel coënzymen 2 tabletten per dag en dat ondersteund haar spijsvertering. Voor het eerst sinds jaren blijft ze normaal en goed. Ook bij haar kwam er regulier nooit uit dat er toch waarschijnlijk met HB iets van doen had.

Dus SP ik zeg niet wat er is, maar met mijn verhaal, dat ook zoektocht was vanuit gevoel het klopt gewoon niet, wil ik je wat handreikingen doen waar je wellicht iets aan hebt. Sterkte.


Ik zat ook inwendig te denken. Zal daar eens naar kijken en anders stuur ik je nog even een pb. Hij drinkt vrij normaal. Mijn ene ruin is bijv ir en drinkt echt veel meer. Ik zie hem wel plassen en is normaal, net als zijn mest.
Krijgt nu al een aantal weken apart 2x daags wiesencobs geweekt bijgevoerd.

Hij is echt niet hb, nooit geweest ook. Ik doe zelf zijn hoeven en die zijn echt perfect. Loopt ook niet gevoelig. Moeten grindpad af naar bos en heeft hij geen moeite mee.
Als hij op gang is en mee gaat, zie je ook echt niks.

Vacht blijft al een aantal jaren achter. Vandaar op ppid getest, maar dat had hij niet. Hij staat 24/7 buiten zonder deken. Verhaart wel goed, maar langzaam. Zweet ook niet nu met warmte.

Ze kunnen bij verschillende likstenen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:19

superpony schreef:
Hij heeft geen ppid, daar is hij dus op getest.

Ook is de koker uitgebreid schoongemaakt en hij had geen bonen. Dat had ik er bij geschreven.


Dat snap ik. Maar als de kwaaltjes daarop lijken, kan de hypofyse nog steeds ontregeld zijn :j Hypofyse regelt een aantal hormonen en daarmee dat klachten ánders dan ppid niet gauw geassocieerd worden met de hypofyse, maar daar wel degelijk mee te maken kunnen hebben.
Zo had ik een ruin met hengstengedrag. Bleek de hypofyse testosteron niet zo goed te regelen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:51

superpony schreef:
Hij is echt niet hb, nooit geweest ook. Ik doe zelf zijn hoeven en die zijn echt perfect. Loopt ook niet gevoelig. Moeten grindpad af naar bos en heeft hij geen moeite mee.
Als hij op gang is en mee gaat, zie je ook echt niks.

Vacht blijft al een aantal jaren achter. Vandaar op ppid getest, maar dat had hij niet. Hij staat 24/7 buiten zonder deken. Verhaart wel goed, maar langzaam. Zweet ook niet nu met warmte.

Ze kunnen bij verschillende likstenen.


Dan kun je die HB afvinken. Dat is fijn.

Vacht zegt ook niet alles, want bij Hercule blijft die al sinds zijn 3de jaar achter en zelfs nu zie je nog stukjes wintervacht. Perdje is super gezond. Dat hoort gewoon bij hem. Die stukken van zijn huid waar de wintervacht van is verdwenen, daar kan ik me in spiegelen. Bij hem gaat het altijd heel raar en anders als bij Polie die al 2 maanden uit de wintervacht is.

Onze Hercule had ook elke dag vitamine emmer in de wei (soort liksteen). Maar toch te kort. Jouw paardje heeft geen tanden, dus dat zou toch wel verstandig kunnen zijn om hem elke dag een lepel vitamine bij te voeren en eens kijken of je daar na 2 weken weer mee kan stoppen.

Je mag me altijd pb-en. :j Ik kijk graag met je mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 15:47

Skippy01, Oke, ik zoek het op en geef het volgende week ook aan bij de veearts of we dat kunnen bekijken.

pien_2010, Inderdaad. Hij heeft altijd wel veel vacht en verhaard langzaam. Niet iets waar we ons normaal zorgen om maken, maar vanwege de klachten in het najaar toch op ppid getest.

Hij heeft geen snijtanden, maar eet wel goed zijn hooi en ze krijgen bij ons allemaal vit bij.

Omdat hij wat minder was en ik twijfelde, krijgt hij ook 2x daags nu apart een bak wiesencobs. Achteraf bleek er dus 1 kies echt heel los te hangen.
Hij kan ook gewoon grazen en alles.

Ik was net bij ze en hij stond voor mn neus te plassen. Niks vreemds te zien. Daarna met mn ene ruin en merrie even wat gespeeld in de bak en dan is hij gewoon goed rad, vol energie etc.

Als het iets voor de hand liggend was, waren we er denk ik al uit, maar alle standaard dingen zijn we al na gegaan.
Zo kwam mijn andere ruin bij ons wonen en was dik, dof, maakte geluid. Onderzoek gedaan en precies wat we vermoedde; hart, lever en ijzer problemen.
Mijn andere ruin is al heel lang ir

De shet is ook goed van gewicht op die echt harde, bolle buik na. Dat heb ik al vaker aangegeven, maar in vergelijk tot shetlanders die veeartsen zien is hij heel netjes. En nu ik het laatst nog eens aangaf, is echt groot onderzoek als je niet exact weet waar te beginnen ook niet niks voor zo een beestje op leeftijd. Want nu na laatste veearts bezoek 3 wk terug en de tandarts, was naar een evt tumor zoeken wel besproken.

Thanx Pien. Ben net binnen, ga zo opzoeken wat je net schreef.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:18

Pien, ik heb het zitten lezen, maar durf eigenlijk niet zomaar iets voor de nieren te geven. Het zou heel goed kunnen dat daarmee iets mis is, maar verder dan wat ik zie wijst niks daar nu op. Hij plast goed, houdt geen vocht vast etc.

Hij loopt als hij draaft echt goed. Ik denk dus wel dat het achterbeen door iets inwendigs komt en geen heup of been probleem is bijv. Ook vanwege de vieze haren voor de koker.
Maar als hij orgaan problemen zou hebben, zouden we toch ook meer moeten zien. Als hij bijv zijn afvalstoffen niet goed kwijt kan. Dan kijk je weer naar benen, hoeven, vacht, slijmvliezen, energie, urine, mest etc.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:29

Dan moet je dat ook zeker niet doen! Volg je gevoel → lees intuïtie, Superpony en z.n kun je mijn natuurgeneeskundige laten doormeten met de lechner antenne en kun je heel gericht behandelen op haar aanwijzing. Maar die gegevens kan ik je alleen per pb geven.

Laatst weer was zij de enige die bij hoog en laag volhield dat Polie zeer licht hoefbevangen was en dat ze daar last van had. Dierenarts, smid, ikzelf, mensen die mee hadden gekeken hoe mijn paard liep vonden dat niet mogelijk, want ze liep te vlotjes voor hoefbevangenheid ondanks dat ze mankte vanwege schouderblessure. Toch haar advies opgevolgd en behandeling gestart, en verdulleme van Zanten, paardje is echt stukken en stukken beter. Alweer (voor de zoveelste keer) heeft de natuurkundige gelijk gehad. We werken inmiddels 21 jaar met haar samen naast regulieren dierenartsen en ik vind haar echt heel erg goed ook al snap ik er geen snars van hoe ze dat toch iedere keer weer voor elkaar krijgt zo op afstand.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie wil meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:38

Ja, daar zou ik zelf dan nog even aan moeten wennen, want ik geloof er inderdaad niet zo in.

Niet het natuurgeneeswijze deel, maar op afstand en de antenne.

Omdat het echt 1 achterbeen is die hij naar achter zet, het moeilijk wegstappen achter en de vieze haren bij de koker, vermoed ik echt geen hb.

Eigenlijk ben ik eerder bang voor een tumor in zijn buik. Ik heb dat vaker uitgesproken en de laatste keer leek de veearts het niet eens heel vreemd te vinden, dus dan zouden we die kant op moeten denken misschien. Dan heb ik dat iig uitgesloten.

Maar ik ken echt niemand die ervaring heeft met zoiets dergelijks. Of ik moet het even opgooien, dan komen er misschien wel reacties binnen bij me.

Verder ben ik er echt niet tegen hoor. Traditioneel, zeker op gebied van de tradi medicijnen gaat me steeds meer tegen staan. Vandaar ook dat ik het toch eens op Bokt deelde.

Ooit had onze hengst onverklaarbare bulten. Veearts had hem gespoten en was het weg. Na verhuizing naar andere stal, kwam het weer. Weer spuiten en even weg. Daarna kwam het weer, prednison en weg. Het kwam terug en prednison deed niks meer.

Naar Steffi vd Laarse gegaan die met acupunctuur begon. Ik was enorm sceptisch en aan mijn gezicht zag ze alles, dus was al even wennen. Maar toen ik de reactie van het paard zag op de naaldjes was ik wel om.....
Ze gaf de chinese kruiden mee en hij kreeg van 3 maar een klein lepeltje. Zelfs mijn moeder zei; zo weinig voor zo een groot paard........Maar hij heeft geen bulten meer gekregen.

Ik geloof echt wel in kruiden, de natuur etc. Maar wel voorzichtig en liefst na een diagnose.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:11

superpony schreef:
Ik geloof echt wel in kruiden, de natuur etc. Maar wel voorzichtig en liefst na een diagnose.
Dat is ook heel erg goed. Daarom doen wij altijd én én. Soms als zij iets vind, gaan we ermee naar de dierenarts die dan gericht onderzoek kan doen. Tot nu toe heeft ze altijd gelijk gehad, dus de laatste jaren doe ik dat eigenlijk niet meer.
Maar ben het 100% met je eens hoor SP!