Ziektebeeld - wie herkent dit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:23

15 jarige nrps pony al lange tijd gevoelig voor stof en eiwit. Heeft tot haar dracht 2 jr geleden gewoon op het land gestaan ( schraal land).
Sinds het veulen enorm gevoelig voor eiwit. Schuurt zich helemaal kapot. Exceemdeken helpt niet.
Staat dit jaar niet op het land op 2 x een half uur 3 weken geleden na.
Staat in een ruime buitenbox op zaagsel. Krijgt een handje basisbrok 2 x pd en veel ( heelveel) hooi.
Beeld: schuurt manen en staart, dikke en harde hals, benauwd en hoesterig zonder slijm of opgetrokken buik, pompt snel en stijf/stug.
Altijd al een pony geweest die niet voorwaarts wil.
Eigenaar heeft alle poedertjes, oliën, brokjes kruiden etc inmiddels wel geprobeerd. Dierenarts is er al een aantal x bij geweest.
Pony is behandeld door fysio en osteo. Zadel ligt goed.
Plan is nu om iig een breed bloedbeeld te trekken en te kijken naar insuline resistentie. We denken dat door de dracht en het voeren van merriebrok iets is getriggerd.
Eigenaar denkt zelf wellicht ook nog aan allergie voor zwaluw(poep). Er zitten namelijk 3 nestjes in de box. Of wellicht nog een bijkomende pollenreactie oid.
Herkent iemand de symptomen? Tips over wat dit kan zijn en meedenken in welke richting we nog kunnen denken zou zeer gewaardeerd worden!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:36

ikkedus schreef:
Plan is nu om iig een breed bloedbeeld te trekken.


Ik vermoed dat dit een hoop antwoorden gaat opleveren, in tegenstelling tot alle (goedbedoelde) adviezen en ervaringen die je hier gaat lezen.
Succes!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:38

TRH stimulatie test doen voor PPID

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:45

Ppid kunnen we zeker ook meenemen. Thx.
Dat zal dan nog in het voorstadium zijn, want ze heeft geen van de kenmerken die het meest kenmerkend zijn ( andere beharing, spierverlies, vetbulten en zweten).

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:47

Nielojram schreef:
ikkedus schreef:
Plan is nu om iig een breed bloedbeeld te trekken.


Ik vermoed dat dit een hoop antwoorden gaat opleveren, in tegenstelling tot alle (goedbedoelde) adviezen en ervaringen die je hier gaat lezen.
Succes!


Dat ben ik met je eens. Ik vind zelf zo’n onderzoek het meest nuttig als je toch wat gerichter naar bepaalde oorzaken kan zoeken.
Een test op allergieën is zonder richtinggevende hypothese zelfs behoorlijk onmogelijk.
Er zitten zo veel mensen op bokt die dingen al meegemaakt en onderzocht hebben. Ik heb al een aantal onduidelijke ziektebeelden toch via bokt opgehelderd zien worden.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 02:13

ikkedus schreef:
Ppid kunnen we zeker ook meenemen. Thx.
Dat zal dan nog in het voorstadium zijn, want ze heeft geen van de kenmerken die het meest kenmerkend zijn ( andere beharing, spierverlies, vetbulten en zweten).



Daarom een TRH stimulatie test doen en geen ACTH test. Bij die laatste is de kans op valsnegatief groot bij een “beginnende”
PPID. Helaas weten niet alle DA’s dit.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:32

Focussed schreef:
Daarom een TRH stimulatie test doen en geen ACTH test. Bij die laatste is de kans op valsnegatief groot bij een “beginnende” PPID. Helaas weten niet alle DA’s dit.


Klein probleempje: mijn dierenarts heeft half Gelderland rondgebeld voor zo'n test, en die blijken in NL niet gebruikt te worden. Ook de GD (die de nieuwe richtlijn mét die stimulatietest heeft opgesteld!) kan ze niet leveren en weet niet hoe je er aan moet komen...

PPID was ook mijn suggestie, in combinatie met één of andere allergie. Alle symptomen hoeven niet bij één ziekte te horen hè...

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 14:20

Heb je je hooi al laten testen energie, suiker, eiwit? Veel suiker in het hooi kan ook leiden tot jeuk, harde hals, etc.
Bij PAVO heb je een snelle test voor Hooi: kosten, geloof ik, rond de 25 euro.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 14:22

Nee, daar zijn we ons zeer van bewust inderdaad.
Het is lastig, want we weten ook gewoon niet wat we er mee aan moeten. We houden haar maar rustig wat aan het werk. Vandaag een mini speelcrosje.
Naar buiten is moeilijk met haar ( niet goed verkeersmak en geen fijne omgeving. Het land op gaat niet en in de bak wil ze niet aan het werk en gaan we dat ook niet afdwingen. Lastig!

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 14:23

janouk schreef:
Heb je je hooi al laten testen energie, suiker, eiwit? Veel suiker in het hooi kan ook leiden tot jeuk, harde hals, etc.
Bij PAVO heb je een snelle test voor Hooi: kosten, geloof ik, rond de 25 euro.


Das ook een goede! Thx Janouk. Die dan samen met de insuline resistentie test.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 16:05

Ibbel schreef:
Focussed schreef:
Daarom een TRH stimulatie test doen en geen ACTH test. Bij die laatste is de kans op valsnegatief groot bij een “beginnende” PPID. Helaas weten niet alle DA’s dit.


Klein probleempje: mijn dierenarts heeft half Gelderland rondgebeld voor zo'n test, en die blijken in NL niet gebruikt te worden. Ook de GD (die de nieuwe richtlijn mét die stimulatietest heeft opgesteld!) kan ze niet leveren en weet niet hoe je er aan moet komen...

PPID was ook mijn suggestie, in combinatie met één of andere allergie. Alle symptomen hoeven niet bij één ziekte te horen hè...


Wat bizar. Biedt zelfs de uni Utrecht het niet aan?

Hoeft zeker niet allemaal onder 1 ziekte te horen. Maar het klinkt wel enigszins syndromaal. Succes TS!

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 17:42

Net even op stal nagevraagd of het eerste snede hooi is wat ze voeren. Hooi komt van eigen land.
Het is wel eerste snede hooi, maar van vorig jaar. Als hooi langer ligt, dan neemt het suikergehalte toch flink af?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:04

Nee, suiker neemt niet af. Andere voedingsstoffen wel.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 21:58

Met bloedonderzoek ook even laten testen op mineralen tekorten.
Zeker met maar een handje brok en hooi kan er wel tekort zijn .
En minder bekend,maar seleniumtekort kan ook een verdikte hals geven.


En gevoelig voor eiwit?
Door wie is dat vastgesteld?
Ik lees het vaker.
maar eiwitten zijn hard nodig voor het lichaam.
Eiwittekort komt zelfs al voor..denk eerder fructaan/ suikers in de voeding.
Maar bloedonderzoek zou ik zeker uitgebreid laten doen.
:j

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:50

Nielojram schreef:
ikkedus schreef:
Plan is nu om iig een breed bloedbeeld te trekken.


Ik vermoed dat dit een hoop antwoorden gaat opleveren, in tegenstelling tot alle (goedbedoelde) adviezen en ervaringen die je hier gaat lezen.
Succes!



Wij hebben bij een haflinger ook bloed laten trekken omdat we het vermoeden zomerexceem ofzo hadden.
Zij bleek seleen tekort te hebben en daardoor is ze gaan schuren.
Dus ene grootbloedbeeld laten maken is wel slim

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 17:04

Wij hebben bij een haflinger ook bloed laten trekken omdat we het vermoeden zomerexceem ofzo hadden.
Zij bleek seleen tekort te hebben en daardoor is ze gaan schuren.
Dus ene grootbloedbeeld laten maken is wel slim[/quote]

Thx Hagelslag. Weer een optie.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:46

Jap, gewoon eerst "simpel" bloedbeeld zou ik zeggen
Dus de gewone vitaminen en mineralenhuisdoud checken

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:36

Goed idd om bloed na te laten kijken!
Staat ze niet op gras? Paarden die geen vers gras krijgem, krijgen vaak een tekort aan: selenium, vitamine e, magnesium en msm

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ziektebeeld - wie herkent dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 17:15

Ze kan absoluut niet op gras op het moment. Er is dinsdag bloed getrokken. We zullen zien wat er uit blijkt.