Afdekken wondje boven kroonrand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:07

Springschoen schuurt er denk ik precies op.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:10

Ik ben benieuwd naar een nieuwe foto! Hopelijk geen zwelling meer :j
Ik zou met springschoenen uitkijken, die hebben toch de neiging naar het smalste gedeelte te gaan bij het lopen en daar lijkt het wondje te zitten. Laten strijklappen de boel wel vrij? Als er geen zwelling meer zit zou ik gewoon bij mesitran houden en het aan de lucht laten

Edit: tessebes was me net voor :')

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:49

Pallatin schreef:
Ik ben benieuwd naar een nieuwe foto! Hopelijk geen zwelling meer :j
Ik zou met springschoenen uitkijken, die hebben toch de neiging naar het smalste gedeelte te gaan bij het lopen en daar lijkt het wondje te zitten. Laten strijklappen de boel wel vrij? Als er geen zwelling meer zit zou ik gewoon bij mesitran houden en het aan de lucht laten

Edit: tessebes was me net voor :')


Voorlopig geen springschoen dus :)

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 16:58

Tessebes schreef:
Pallatin schreef:
Zit er rechts van het wondje een zwelling? Of lijkt dat maar zo?


Dat idee heb ik ook.


Koot geschoren en inderdaad, toch een lichte zwelling! Het zit niet direct bij de wond, maar er naast. Op de foto lijkt het trouwens erger dan het in werkelijkheid is, maar er zit wel degelijk iets.

Ik heb het nu (na het scheren) eenmalig gewassen met betadine en wat honingzalf op het open plekje gesmeerd om het weefsel te beschermen. Maandag maar even overleggen met de dierenarts.

Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:26

Balen dat er toch een zwelling zit... :( het zal ook door het scheren zijn, maar het lijkt op deze foto erger dan op de vorige...
Wanneer was dit ontstaan? Goed dat je even advies vraagt aan de veearts!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:50

Ik denk toch dat er kans is, dat er iets in zit, waardoor dat wondje niet dicht wil.

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:05

Mijn paard heeft exact hetzelfde gehad. Wondje wilde niet genezen omdat het steeds opnieuw open getikt werd. Honingzalf en een pastern wrap (Google is je vriend) waren de oplossing. Wrap een tijdje gebruikt, tot echt het al haar ook weer terug was. Daarna nooit meer last gehad.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 22:09

Pallatin schreef:
Balen dat er toch een zwelling zit... :( het zal ook door het scheren zijn, maar het lijkt op deze foto erger dan op de vorige...
Wanneer was dit ontstaan? Goed dat je even advies vraagt aan de veearts!


Het wondje begint chronisch te worden. Afgelopen najaar is het dicht geweest, maar af en aan toch weer open.

*edit* Wat best logisch is als er nog iets zit waardoor er druk op de wond blijft :j
Laatst bijgewerkt door Gabrielletje op 01-06-19 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 22:09

Tessebes schreef:
Ik denk toch dat er kans is, dat er iets in zit, waardoor dat wondje niet dicht wil.


Yep, dat ga ik zeker uitzoeken. Bedankt voor je scherpe blik!

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 22:11

NikkiB1991 schreef:
Mijn paard heeft exact hetzelfde gehad. Wondje wilde niet genezen omdat het steeds opnieuw open getikt werd. Honingzalf en een pastern wrap (Google is je vriend) waren de oplossing. Wrap een tijdje gebruikt, tot echt het al haar ook weer terug was. Daarna nooit meer last gehad.


Google: check.
Liet je ze dag en nacht om, of alleen met rijden?

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:54

Op stal af, alleen met werken gebruikt. Of je het op de wei/paddock om moet laten zal van jouw paard afhangen. Dat zou ik even uitproberen. Altijd om heb ik persoonlijk liever niet. Maar het belangrijkste is nu dat je iets vind wat werkt, en je van dat nare wondje af komt!

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:39

Dat zijn vervelende wondjes. Mijn paard heeft dit ook gehad, alleen dan aan de binnenkant. Bij hem heeft het ook zeker een half jaar geduurd voor het dicht was. Het was steeds even dicht, dan ging het weer open. Ik heb het in eerste instantie ook afgedekt met een gaasje en verbandje maar uiteindelijk toch laten 'drogen'. Smeerde het iedere dag in met honingzalf en uiteindelijk is het wel dicht gegaan. Duurt gewoon mega lang.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 16:24

NikkiB1991 schreef:
Op stal af, alleen met werken gebruikt. Of je het op de wei/paddock om moet laten zal van jouw paard afhangen. Dat zou ik even uitproberen. Altijd om heb ik persoonlijk liever niet. Maar het belangrijkste is nu dat je iets vind wat werkt, en je van dat nare wondje af komt!


De kootbeschermers zijn besteld, ben benieuwd!

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:27

Ik denk dat als je het regelmatig insmeert met mesitran dan wordt het korstje niet hard en scheurt het niet elke keer weer open.

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:52

Mijn paard heeft een grote wond in de kootholte. Ongeveer zelfde hoogte.Ik pak hem in met tape van de action. Twee rolletjes voor €1,50 . Liggen bij de sportspullen . Ideaal. En smeer sinds vorige week L- mesitran zalf. Gaat nu met sprongen vooruit. Over de wond doe ik een gaasje en een cotton pad . ( ook van de action, bij de babyspullen) ik wissel bijna elke dag want het blijft niet altijd lekker zitten.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 19:13

YvonneV schreef:
Ik denk dat als je het regelmatig insmeert met mesitran dan wordt het korstje niet hard en scheurt het niet elke keer weer open.


Precies, en daarom wil ik het in het begin graag afdekken zodat het wondmilieu vochtig blijft.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 19:13

vaaleriee schreef:
Dat zijn vervelende wondjes. Mijn paard heeft dit ook gehad, alleen dan aan de binnenkant. Bij hem heeft het ook zeker een half jaar geduurd voor het dicht was. Het was steeds even dicht, dan ging het weer open. Ik heb het in eerste instantie ook afgedekt met een gaasje en verbandje maar uiteindelijk toch laten 'drogen'. Smeerde het iedere dag in met honingzalf en uiteindelijk is het wel dicht gegaan. Duurt gewoon mega lang.


Thanks!

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 19:16

djengo schreef:
Mijn paard heeft een grote wond in de kootholte. Ongeveer zelfde hoogte.Ik pak hem in met tape van de action. Twee rolletjes voor €1,50 . Liggen bij de sportspullen . Ideaal. En smeer sinds vorige week L- mesitran zalf. Gaat nu met sprongen vooruit. Over de wond doe ik een gaasje en een cotton pad . ( ook van de action, bij de babyspullen) ik wissel bijna elke dag want het blijft niet altijd lekker zitten.


Super. Met tape bedoel je dat blauwe, elastische verband denk ik? Gewoon ter fixatie van de cotton pad? Ik zie het niet zo zitten om dagelijks een rol vette watten om dat been te doen, ook erg warm op de wei, dus goed om te lezen dat dit ook goed kan gaan. Succes met de genezing!

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:52

Afbeelding

Dit is zulk fijn spul zit goed rek in en kleeft aan elkaar vast dus geen plakkers nodig. Is ook bij de action te verkrijgen in het blauw. Kost niets.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:17

Gabrielletje schreef:
Pallatin schreef:
Balen dat er toch een zwelling zit... :( het zal ook door het scheren zijn, maar het lijkt op deze foto erger dan op de vorige...
Wanneer was dit ontstaan? Goed dat je even advies vraagt aan de veearts!


Het wondje begint chronisch te worden. Afgelopen najaar is het dicht geweest, maar af en aan toch weer open.

*edit* Wat best logisch is als er nog iets zit waardoor er druk op de wond blijft :j


Begrijp ik het goed dat dit al maanden aan de gang is? Jeetje, daar schrik ik dan toch wel van, zeker in combinatie met die zwelling....wat zei de vee arts maandag?

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 22:35

@pallatin, het wondje is gelukkig al wel enkele keren zo goed als dicht geweest. Het is een heel vervelende plek. De zwelling lijkt enorm op de foto, maar is ongeveer net zo breed als het bovenste kootje van je duim. Goed om te weten: het is een groot paard (1.80m) dus de afmeting valt mee ;) Het is niet warm en het wondje is mooi schoon, het weefsel is roze.

De lymfe in dit been werkt helaas niet meer helemaal naar behoren na een Einschussbeen. Dit kan er ook mee te maken hebben dat het vocht rondom de wond niet goed afgevoerd kan worden. Paard loopt 24/7 op de wei.

De dierenarts vindt het ook een goed idee om honingzalf te smeren. Binnenkort moet hij toch weer komen, dus dan kijkt hij er meteen even “live” naar.

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 04:35

Ja dat blauwe. Inderdaad ter fixatie. Verbind het onder de voet door. Maar het schiet nog wel eens los. Gelukkig kosten die rolletjes niet zo veel. Hij staat sinds woensdag avond niet meer ingepakt. Vindt het wel spannend maar het moet er toch een keer vanaf. Hopen dat her nu verder dichtgroeit.de laatste loodjes. Het is ook echt een beetje op je gevoel afgaan en uitproberen. Zo veel verschillende keuzes die worden genoemd.. hopelijk zijn onze paarden snel weer hersteld.

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 04:41

Ik las dat je hebt gewassen met betadine, ik hoorde dat dat vrij agressief is en mij werd aangeraden het in de biotex te zetten wat ik twee keer heb gedaan.
Ik heb hem ook laten laseren, en hij heeft een lymfedrainage behandeling gehad. ( weet niet of dat bij jou paard ook een mogelijkheid is ivm dat been.Nu 1 keer geweest voor het laseren.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 17:30

djengo schreef:
Ik las dat je hebt gewassen met betadine, ik hoorde dat dat vrij agressief is en mij werd aangeraden het in de biotex te zetten wat ik twee keer heb gedaan.
Ik heb hem ook laten laseren, en hij heeft een lymfedrainage behandeling gehad. ( weet niet of dat bij jou paard ook een mogelijkheid is ivm dat been.Nu 1 keer geweest voor het laseren.


Heb jij nog watten onder het elastische windsel gedaan? Toevallig een foto gemaakt van hoe het zit? Onder de hoef door is een goed idee. In mijn geval kan ik de takken van het ijzer gebruiken als extra houvast. Lymfedrainage is zeker mogelijk. Naar laseren zat ik ook te kijken. Goed te horen dat het bij jouw paard werkt! Geeft weer moed :)

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:35

Helaas net alle verband fotos weggedaan. Ik had opde wond een zalf gaasje met daarover de cottonpads. Geen watten verder. En toen verbonden. Nu is het zo dat mijn paard al twee weken met een allergische reactie stond ( allemaal bulten) die afwisselde in hoeveelheid. Nu hij sinds gisteren niet meer verbonden staat wordt het minder dus op zich zou nog iets van watten beter zijn. Maar je kunt het natuur likkaltijd eerst zo proberen. Maar daarentegen heb ik hem sinds 4 weken voor het eerst weer wat beweging gegeven. Het zou ook aan teveel eiwitten kunnen liggen... de wond bij mijn. Paard zit momenteel op het randje het kan goed gaan of er zal wild vlees gesneden moeten worden. Zal even een foto van zijn wond toevoegen. De wond was 3 x zo groot en anderhalve cm diep. Dus we komen van ver..