Afdekken wondje boven kroonrand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 19:17

Al een tijdje ben ik druk met een niet-genezend wondje aan de binnenkant van het achterbeen, vlak boven de kroonrand. Er blijft een korst opzitten, maar genezen... Ho maar :(

Al eerder heb ik mooie resultaten gezien met honingzalf onder verband. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie van jullie voorbeelden heeft van een handige manier om zo’n klein afdekverband aan te leggen op deze plek? Watten en vetwrap zijn aanwezig, het gaat me echt om de slimste manier om zoiets aan te leggen. Paard staat 24/7 buiten en heeft ijzers, dus de takken kan ik evt ook gebruiken om te fixeren.

Ben benieuwd naar jullie oplossingen!


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:09

Mijn paard heeft dat ook ooit een keer gehad. Ging steeds wel netjes dicht, maar met rollen op de wei was het gelijk weer open.
Ik had toen een rubberen ring gekocht voor om de hoef, maar of die heeft geholpen ? Het ging pas over toen iemand er een keer propolis op heeft gesmeerd. Een kleverig goedje wel te vergelijken met honingzalf. Dat bleef toen lang genoeg erop zitten om goed te kunnen genezen.
Of...…. zat er toen ook nog tape over ??? Ik weet het niet meer … oeps Met vetwrap moet het toch gewoon lukken ? En dan schuin aanleggen. Dus eerst over voorzijde kroonrand naar onderzijde hoef achterkant etc. En dan misschien wel een groter deel van de hoef inpakken, dan blijft het beter zitten dan maar 1 keer tape eroverheen doen.

p.s. bij mijn paard is het altijd zichtbaar gebleven dat dat wondje er heeft gezeten. Niet het wondje zelf, maar wel te zien in de uitgroei van de hoef zelf. Hij had er verder nooit/geen last van

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Elisa2
Berichten: 37035
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:26

Elastisch hoefverband aanleggen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Zirano
Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:40

Het ligt er ook aan welke honing zalf je gebruikt Magistran blijft beter plakken aan een wond dan andere honingzalf. en kun je niet iets fixen behalve verband et een sok

Paardensportmassage
Zirano Z1 R.I.P. 16-09-2013 Je was een topper, mannetje.
Gently Charmeur x Rolex ZZZ 6-2011

Anouk_HJarig
Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:42

Ik volg dit topic even mijn mini heeft exact het zelfde..

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

MarjanB
Berichten: 16415
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:13

Zit er geen zweer onder? En anders mesitran proberen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:24

MarjanB schreef:
Zit er geen zweer onder? En anders mesitran proberen.


Hier zat ik ook aan te denken, een hoefzweer die via dat wondje zn pus kwijt kan?

Zo niet zou ik het inderdaad proberen te kijken naar een springschoen ofzo, evt. met bontrandje? Om over het verband te doen. Dan is de kans misschien kleiner dat ze het verband er af tikt etc.

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:30

Heb je een foto?

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:52

Een wondje wat niet wil genezen is inderdaad niet zomaar een wondje. Gewone schaafwondjes genezen ook gewoon.
Ik zou inderdaad even goed kijken en puzzelen of er misschien niet iets anders aan de hand is. Het kan zoiets simpels zijn als een stro "splinter" die in het wondje zit.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 16:55

Dank voor het meedenken!

@marjanB, @renee_S en @rien10: het is geen wondje van een hoefzweer of een wondje dat ontstoken is. Wel goed dat jullie dit opmerken! Het lijkt meer een strijkwondje oid.

@tessebes, foto heb ik. Het wondje is ongeveer net zo groot als de top van mijn pink. Op de foto zit een restje korst dat door het lopen is open gegaan.

[ img ]

Het is een oppervlakkig wondje, maar wel op een onhandige plaats want de huid wordt steeds opgerekt daar. Ik heb gisteravond een soort sok besteld (Equifit Silversox), misschien helpt dat om het gaasje met Mesitran op de plek te houden zonder dat ik de hele voet in het verband moet zetten (24/7 buiten).
Laatst bijgewerkt door Gabrielletje op 31-05-19 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:57

ik zag laatst een filmpje van mensen die de hoef "inpakten" met een pamper en daar omheen ducttape.
in dat filmpje ging het meer over het inpakken van de hoef zelf, maar wellicht als je de constructie iets hoger maakt dat dat een optie is, totdat het wondje dicht zit?

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:04

Het wondje zit op een plek die veel beweegt. Het medicijn wat hiervoor helpt is geduld.
Lekker soepel houden met een zalfje, bijvoorbeeld uierzalf, zilverzalf.
Dit heeft wel even tijd nodig.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 17:18

rien10 schreef:
Het wondje zit op een plek die veel beweegt. Het medicijn wat hiervoor helpt is geduld.
Lekker soepel houden met een zalfje, bijvoorbeeld uierzalf, zilverzalf.
Dit heeft wel even tijd nodig.


Exact. Daarom wil ik het graag wat langer afgedekt houden met honingzalf, omdat het dan beter geneest. Maar de hele dag met een ingepakt been t/m de hoef op de wei zie ik ook weer niet zitten. Vandaar de vraag of er wellicht tips zijn voor alternatieve verbandjes van Bokkers die dit ook hebben gehad :o Superfijn dat je meedenkt!

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 17:19

okdoei schreef:
ik zag laatst een filmpje van mensen die de hoef "inpakten" met een pamper en daar omheen ducttape.
in dat filmpje ging het meer over het inpakken van de hoef zelf, maar wellicht als je de constructie iets hoger maakt dat dat een optie is, totdat het wondje dicht zit?


Interessant! Ga ik opzoeken!

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:21

Gabrielletje schreef:
okdoei schreef:
ik zag laatst een filmpje van mensen die de hoef "inpakten" met een pamper en daar omheen ducttape.
in dat filmpje ging het meer over het inpakken van de hoef zelf, maar wellicht als je de constructie iets hoger maakt dat dat een optie is, totdat het wondje dicht zit?


Interessant! Ga ik opzoeken!


toen ik via youtube op hoof diaper zocht kwam ik veel filmpjes tegen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:33

Zelf zou ik dit niet inpakken,het is niet open en niet groot.Gewoon blijven smeren met zalf,zo van die lekkere dikke zinkzalf als sudocreme,.Zink geneest meestal dit soort huidprobleempjes goed.

En even toevoegen....De korst er niet afhalen ,goed in de zalf smeren tot hij er zelf afvalt als je smeert.Door iedere keer aan de korst te zitten veroorzaak je weer een wondje.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 17:43

@beatje, ik ben zelf ook geen voorstander van het inpakken. Maar de wond geneest niet, ook niet met vette zalf, groene leem of zilverspray. De korst zit ik niet aan, die scheurt zelf open bij beweging. Daarom wil ik juist proberen om het met honingzalf af te dekken, en voor het slim afdekken zoek ik slimme ideeën :)

Super dat je zo meedenkt wat wat je zegt klopt als een bus!

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:20

Ik zou het niet afdekken. Het liefst 2x per dag schoonmaken en dan "iets" opsmeren voor een goed wondklimaat. Zelf heb ik goede ervaring met dermagel, maar ik denk dat je met honingzalf ook wel goed zit. Als het open is, kan je beter de rest van de korst ook weghalen. Een korst is namelijk een ideale bodem voor bacteriën.

Als het nog lang open blijft, dan zit er misschien toch iets in wat eruit moet (splinter of zo).

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 19:06

De wond is helemaal schoon, er zit niets in. Ik heb de plek ook al geschoren om te zien of er niet toevallig meer aan de hand is. Er komt wel netjes een korst op, maar die gaat door de beweging (lopen) vanzelf weer open en dan gaat het wondje dus ook weer open. Een gebed zonder eind dus. Juist daarom wil ik het nu in de honingzalf zetten en dan lichtjes afdekken, om zo een beter wondmilieu te creëren. Buiten lopen ze de zalf er makkelijk af in het gras en 2x per dag.

Het is zeker niet de bedoeling om alle adviezen in de wind te slaan hoor, ben er juist blij mee :j

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:12

Ik denk dat je paard strijkt, dan kun je smeren wat je wil maar blijft het probleem bestaan en gaat het elke keer open. Misschien dat springschoenen om kunnen helpen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pallatin
Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:11

Zit er rechts van het wondje een zwelling? Of lijkt dat maar zo?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:18

Pallatin schreef:
Zit er rechts van het wondje een zwelling? Of lijkt dat maar zo?


Dat idee heb ik ook.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:52

bigone schreef:
Ik denk dat je paard strijkt, dan kun je smeren wat je wil maar blijft het probleem bestaan en gaat het elke keer open. Misschien dat springschoenen om kunnen helpen.


Yep, dat denk ik ook! Springschoen ga ik proberen. Heb ook zo’n rubberen ring gehaald. Thanks!

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:53

Of gewoon strijklappen om doen?

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 21:01

Tessebes schreef:
Pallatin schreef:
Zit er rechts van het wondje een zwelling? Of lijkt dat maar zo?


Dat idee heb ik ook.


De foto is al iets ouder. Ik scheer de plek morgen opnieuw en kijk dan nog een keer heel goed of er een zwelling zit en zo ja, wat de oorzaak daarvan is (uiteraard in overleg met de dierenarts indien nodig).

De oorzaak is denk ik toch strijken, dus ik ga proberen te voorkomen dat hij zich steeds opnieuw openhaalt. Dat is alvast 1 stap ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Aliedaa, Lenexa en 96 bezoekers