Afdekken wondje boven kroonrand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:51

[ img ]


( dit is niet de wond van het paard van TS maar van die van mijn paardq, en is enkel ter info )
Dit topic is van TS en het wondjebij haar paard.


Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 23:30

djengo schreef:
[ [url=m/GAaGu4.jpg]Afbeelding[/url] ]


( dit is niet de wond van het paard van TS maar van die van mijn paardq, en is enkel ter info )
Dit topic is van TS en het wondjebij haar paard.


Zo, dit is een nare wond zeg! Ik duim voor je dat ook het laatste stukje goed en vlot herstelt. Dank je wel voor het delen! Die van mij heb ik nu toch maar onder vol verband (met watten) gezet. Eens zien hoe dat gaat.

Succes met je paard!

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:48

Is inderdaad een vervelend plekje voor een wondje door de beweging. Heb zelf ooit een veulen geholpen met meerdere wonden op beide benen, ook daar. Wel veel groter dan dit. Heeft lang geduurd omdat hij toen hij wat beter kon lopen weer ging rennen en stoeien en het dan weer open haalde. Maar is wel mooi genezen. Hoe?
Iedere dag de beentjes 5 minuten in een biotexbadje, daarna dikke klodder honingzalf op de wond en blauwspray er omheen tegen de vliegen. Verder dus gewoon open gelaten. Je ziet er niks meer van.

Even voor de beeldvorming. Tussen foto links en rechts zat ongeveer anderhalve geloof ik. Daarna is het wel langzamer gegaan.

[ img ]

Letterlijk honingzalf ín de wond

[ img ]

Maar is helemaal goed gekomen, je ziet het zelfs niet meer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 01:26

Kleine zwelling of grotere zwelling, het is een zwelling en die moet eerst echt weg. Is de veearts inmiddels geweest? ER kan wel een abces zitten bijv en dan kan je smeren of afdekken wat je wil.

Als je paard veel strijkt, moet je met je hoefsmid naar de hoeven kijken, want dat hoort niet.

Zoals het er op de foto's uitziet, zou ik het echt niet afdekken.

Overigens had mn merrie van 26 laatst een dik been en liep iets rot. Me suf gezocht, maar niks gevonden. Daarna liep ze weer oke, dus niet meer aan gedacht.
Een week later zie ik toch een korstje en ben gaan voelen. Heb het met hibiscrub goed gewassen en alle losse plekken lieten los. Een ander stukje heb ik weggeknipt. Daarna ingespoten met acederm, omdat ze 24/7 buiten lopen en ik geen gedoe wil door zand, vliegen etc.
2 dagen later was haar been weer slank en het wondje is bijna genezen. Heb er verder niks meer aan gedaan.

Zij heeft ook weleens echt een grote wond gehad die gehecht moest en in drukverband gestaan. Dat leek niet goed te komen, maar juist door 24/7 bewegen was het al snel super netjes. Zelfs de veearts was verbaasd, omdat hij weinig huid had om aan elkaar te doen.

Je zou ook verwachten dat jouw paard door bewegen veel beter zou genezen. Dat het op een bewegelijke plek zit, maakt dan niet eens uit.

Maar wat mensen ook al zeggen, een zweer en dergelijke moeten er echt eerst uit.


Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:04

Is de wond inmiddels al dicht en de zwelling al weg?

1 van mijn paarden had ook een keer zo'n wondje.
Het wondje zelf heb ik niet behandeld, maar omdat hij een hoefzweer had, zette ik zn been in een emmer met biotex. Ook zn wondje kwam hiermee onder water te staan en de biotex heeft die plek toen compleet gezuiverd. Toen was t binnen 2 dagen ook echt weg. Dus dst is misschien ook nog een idee.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 12:38

Ik dek het wondje nu af met gaasje, met daarop een flinke dot honingzalf (Mesitran soft). Het 1e verband heb ik net na 1,5 dag verwijderd en het zag er rustiger uit, ook de zwelling is beduidend minder. Voordat de nieuwe honingzalf erop ging heeft hij 10 minuten in de groene biotex gestaan. Het afdekken van de wond werkt op dit moment het beste: het wondje blijft vochtig en soepel, maar vooral ook schoon. Als ik het idee heb dat het afdekken niet meer hoeft, dan laat ik het direct open :j De dierenarts komt binnenkort voor iets anders, dus dan kijkt hij meteen even mee!

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:48

Loopt het paard nog steeds op ijzers?
Misschien die er eens afhalen en kijken hoe het dan gaat?

Over de IJssel

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 13:33

Lindsey_99 schreef:
Loopt het paard nog steeds op ijzers?
Misschien die er eens afhalen en kijken hoe het dan gaat?


Ja, helaas is zonder ijzers geen optie. Dat is al eens geprobeerd, maar was geen succes.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:53

Oh, wat raar. Dan zal het steeds weer opengaan omdat vermoedelijk het ijzer precies langs de wond gaat. Wat in het verleden niet ging zou misschien nu wel kunnen, maar dan wel de bekapping in orde hebben. Vaak schort het mede daaraan. Achterhoeven leveren over het algemeen nauwelijks problemen op als het paard verder gezond is. Voor kan wel wat gevoeliger zijn of blijven, helemaal bij 247 weidegang.

Over de IJssel

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 19:19

Nog even een update. De dierenarts is van de week geweest. Het is een oppervlakkig wondje, als er iets in zit dan ziet een wond er vaak anders uit. Het lijkt dus toch een strijkwond en onder het verband goed te genezen. Mocht het over 2 weken nog niet dicht zijn dan wordt er een echo gemaakt.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 23:29

Het wondje geneest nu goed. Ik verschoon dagelijks: wond reinigen met steriele doekjes van Etos, dan een dot honingzalf erop en afdekken met een gaasje, fixeren met enkele slagen windsel en dan vetwrap. De vetwrap doe ik de eerste slag om de hoef (iets strakker) en dan nog 2 slagen losjes naar boven om het gaas te fixeren. Gaat perfect zo!
[ img ]
[ img ]


YvonneV
Berichten: 8772
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Afdekken wondje boven kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:50

ziet er goed uit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee1233, Orthos, springzeker, xAnthea en 63 bezoekers