Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:30

Suzanne F. schreef:
xMalibu schreef:
Vorig jaar een veulen op mijn werk gehad die dit ook had. Die is na een paar weken hierom ingeslapen.. Het begon met zulke plekken maar het werd steeds erger, vel liet helemaal los en raakte enorm ontstoken met heel veel pus terwijl de dierenarts er 3 keer per dag voor kwam. Was echt heel sneu. De hengst bleek later WFFS drager en ik heb nog altijd het idee dat dat er wel mee te maken heeft gehad


Dat hoop ik niet voor TS. Vader Up to date is geen drager dus dat kan dan eigenlijk niet in dit geval. Tenzij er een soort halve mutatie bestaat als 1 van de ouders drager is maar daar is niks van bekend tot nu toe.


Nee dat laatste is niets over bekend. Ik denk dat Jasmijn hierboven het wel bij het juiste eind heeft.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Neon
Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:45

Beterschap met je veulen

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:56

Beterschap

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 14:27

Dankje wel allemaal!
Ik hoop echt dat jasmijn gelijk heeft!! Zal jullie op de hoogte houden

tienus63
Berichten: 12014
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:53

Is de merrie zelf wffs getest?

#trotsoponzeboeren

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:11

Ik verwacht geen wffs bij dit veulen. Zoals al eerder is gezegd is wffs een recessieve aandoening en hebben zowel vader als moeder het gen nodig om een wffs veulen te krijgen. Vader Up to Date is al negatief bevonden. Met 1 wffs gen krijgt het veulen geen wffs symptomen dus zeer onwaarschijnlijk dat dit het is. Daarnaast gaan veulens die wel met wffs geboren worden, allemaal dood tijdens of direct na de geboorte. Dit veulen kwam "gezond" ter wereld en vertoonde een paar dagen later pas deze plekken.

Ik denk ook aan doorlig plekken. Het zijn de typische plekken hiervoor. Staan ze alleen op stro? Want stro kan heel goed meeschuiven als een veulen gaat liggen of staan. Wij doen daarom áltijd ook een laag zaagsel eronder want dat blijft beter liggen.
Succes met je veulen!

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 16:49

Ja er ligt alleen stro in de stal. De grote hopen halen we weg en strooien dan schoon stro bij. Ligt inmiddels al wel een mooie laag. Heb het in de gaten gehouden als hij nu gaat staan wat er met de bodembedekking gebeurt maar hij komt niet op het beton. Nadeel is met die knie wonden dat het telkens open knapt als hij gaat staan dus zal lange tijd duren tot het genezen is.
Ben echt wel heel opgelucht te lezen dat het wffs uitgesloten is en dat we misschien alsnog afscheid moeten nemen

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:38

suzeep schreef:
Ja er ligt alleen stro in de stal. De grote hopen halen we weg en strooien dan schoon stro bij. Ligt inmiddels al wel een mooie laag. Heb het in de gaten gehouden als hij nu gaat staan wat er met de bodembedekking gebeurt maar hij komt niet op het beton. Nadeel is met die knie wonden dat het telkens open knapt als hij gaat staan dus zal lange tijd duren tot het genezen is.
Ben echt wel heel opgelucht te lezen dat het wffs uitgesloten is en dat we misschien alsnog afscheid moeten nemen


Ik zou er toch wat zaagsel onder doen. Ook al denk je dat er geen gaten komen, je hebt altijd plekken waar dan minder stro ligt.

Wffs is heel onwaarschijnlijk, niet volledig uitgesloten. Voor zover ik weet geeft één allel van het gen geen symptomen, maar het kan goed zijn dat dat nog niet voldoende bekend is. Daarnaast hoop ik van harte dat je niet alsnog afscheid hoeft te nemen, maar realistisch gezien zijn het hele nare grote open wonden. Kan gemakkelijk infectie bij komen en dat kan bij veulentjes heel snel fataal zijn. Youre not out of the woods yet

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:59


tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:08

Ik vind Mesitran of een andere vette zalf op honing basis wel een goed idee. Als de korsten vet en zacht blijven knappen ze niet zo snel open en krijgt vuil geen kans om ingesloten te raken en zo ongemerkt een hoop ellende te veroorzaken.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:18

Deze wonden zou ik in afwachting van de testresultaten ook behandelen met mesitran. Dagelijks twee keer uitspoelen met een zachte straal en netjes insmeren met de mesitran. Dan blijft het soepel en knapt het minder snel open.

tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:26

Van het spoelen krijg je meteen een mak veulen, wel zorgen dat het een positieve ervaring blijft. Lekker naast moeder en zachtjes afspoelen

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 18:32


suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 18:34

Weet iemand of mesitran ook ergens in de winkel verkrijgbaar is? Of alleen via internet?

AnnoNiemand
Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:35

Op zich ziet hij er verder goed uit. Ik heb zelf goede ervaring met honingzalf bij een grote ronde wond van 2cm doorsnee waarin je de fascie kon zien. Binnen mum van tijd was het dicht door de honingzalf. Ik sta er nog versteld van.

Ik vermoed dat er idd aan de hand is wat er in eerdergenoemd boek te lezen is.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 30-05-19 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:36

suzeep schreef:
Weet iemand of mesitran ook ergens in de winkel verkrijgbaar is? Of alleen via internet?


Meeste apotheken hebben het wel

suzeep
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-19 18:37

genja schreef:
suzeep schreef:
Weet iemand of mesitran ook ergens in de winkel verkrijgbaar is? Of alleen via internet?


Meeste apotheken hebben het wel


Oke ga ik morgen even opzoek!

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:40

Het is wel echt een naar gezicht... Arm ding.
L-mesitran is inderdaad fijn spul, denk dat je daar wel baat bij hebt. Nu maar hopen dat je snel meer weet, al gok ik ook op het artikel uit het boek.

When you get tired, learn to rest, not quit.

kimmie1
Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:43

Anders kun je ook nog Vetramil gebruiken volgens mij? ook honingzalf...

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 18:46

Onze welkoop verkoopt ook mestitran :j
Heel veel succes trouwens TS. Het ziet er naar uit maar ik hoop dat het goed komt :(:)

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:14


koeien op de weg...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:16

Ziet er wel heftig uit zeg. Sterkte hoop dat het helemaal goed komt!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:21

Ik heb niet alles gelezen maar kan dit geen reactie zijn op de antibiitica.
Bij mensen komt het ook voor dat je spontaan wonden of blaren krijgt door een ab-kuur

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hevonen
Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:12

Mogelijk zie ik het verkeerd, maar zijn zijn knieën en spronggewrichten ook dikker dan ze zouden moeten zijn?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen heeft zijn knieen kapot, vel eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:15

Vooral de knieën lijken erg dik.

Lijkt bij veulens vaak wat dikker, maar hier nog wat meer dan anders.


Ik blijf duimen dat dit goedkomt.
Brutaal is hij wel...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anneloes___M en 114 bezoekers