Kissing spines maar geen last van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Kissing spines maar geen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:13

Hi all,

Gisteren foto's laten maken van de nek en rug van mijn paard. Ze heeft moeite met de aanleuning en ontspanning in haar rug. Wat blijkt? Een kissing spines net achter het zadel en wat vernauwde wervels er omheen. Ze is 7 jaar.

Nu zei mijn dierenarts dat ze niet weet of ze hier last van heeft, maar dat het momenteel kalm is. Ik merk met rijden en de persoon bij wie ze nu in training is, wel degelijk dat ze moeite heeft met zaken;
- aanleuning
- kruislings galop
- overspringen in galop

Ik ga denk ik voor een second opinion. Ik heb haar 4 maanden geleden bij een stoeterij gekocht, dus er is consumentenrecht van toepassing.
Ik had 6.800 euro incl. BTW voor haar betaald.

Wat zijn jullie gedachten hierbij? Het lijkt erop dat ze geen pijn heeft.
Maar is dit een verborgen gebrek? Of alleen mild verborgen gebrek, omdat ze misschien geen pijn heeft?

Ik vind het zo lastig... weet niet zo goed wat te doen. Ik wil de verkoper ook niet op kosten jagen, maar kom er nu zelf wel bekaaid vanaf.

Ik las op internet dat de verkoper in het geval van een bedrijf de bewijslast heeft en de koper (consument, ik) het recht aan zijn/haar kant heeft.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-05-19 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast op verzoek ts

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:19

Je zegt het zelf al, ze heeft moeite met de aanleuning en ontspanning van haar rug. Het lijkt er op dat ze er last van heeft. Ik zou haar verkopen en eerlijk er over zijn. Als je terug gaat naar de verkoper kan het wel eens een lang verhaal worden. Ik weet niet of je dat wilt?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Kissing spines maar geen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:51

Ik zou voor een Second opinie gaan op een gerenommeerde kliniek.
Een paard met een dergelijk klinisch beeld zou ik eigenlijk niet verkopen.

Dus dan is houden of inslapen

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Kissing spines maar geen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:56

Kun je haar niet terug brengen naar de stoeterij waar je haar gekocht hebt?

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:58

Heb je haar bij aankoop ook gekeurd? Want als ik me niet vergis, is dat wel een van de voorwaarden van onderzoeksplicht om een verborgen gebrek te kunnen verhalen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:59

Heb je het gebrek al kenbaar gemaakt bij de partij waar je haar bij gekocht hebt? En was zij eerder gekeurd bij aankoop?

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Kissing spines maar geen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:00

Ik zie nu dat ik tegelijk post met dioxide... echter willen wij denk ik allebei het zelfde onderwerp aansnijden. Volgens mij is het inderdaad wel dat je aan je onderzoeksplicht voldaan moet hebben.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:03

Dioxide schreef:
Heb je haar bij aankoop ook gekeurd? Want als ik me niet vergis, is dat wel een van de voorwaarden van onderzoeksplicht om een verborgen gebrek te kunnen verhalen.

Nee dat klopt niet.

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:09

@Brainless @Dioxide @Flevolander

Ik heb een klinische keuring laten doen. Er staat ook in het contrast dat ik aan mijn onderzoeksplicht heb voldaan. MAAR, de hele zaak verandert omdat het onder consumentenkoop/consumentenrecht valt en de verkoper dan moet bewijzen dat dit er nog niet was toen ik haar kocht.

Overigens zit ik net in de arresten te kijken en het blijkt dat er zelfs na goedkeuring nog een verborgen gebrek gevonden kan worden. Risico van verkoper/stoeterij zijn.

@Ninx Ik denk ook dat ik daar maar voor ga... want ik vind het een beetje vaag. Eerst zei de dierenarts ze heeft er sowieso last van, toen weer niet... ja, wat is het nu?

Ik vind het wel fijn om even van iedereen haar/zijn gedachten te horen.
Laatst bijgewerkt door Lilo88 op 28-05-19 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:18

Terugbrengen kan alleen als er bewezen is dat jouw paard de KS niet bij jou heeft opgelopen en het hangt er vanaf hoelang ze al in je bezit is TS? Via de röntgenfoto's kan de arts wel een indicatie geven hoelang de KS er al zit. Je zult wel bewijs moeten hebben en je moet de tegenpartij meteen op de hoogte stellen van dit gebrek. Dit soort paarden moet je al helemaal niet willen verkopen TS want dit soort paarden komen standaard in de handel terecht. Is er een keuring aan vooraf gegaan? Paarden met KS hebben zeker wel goede therapie nodig om goed te kunnen functioneren zonder pijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 28-05-19 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:18

Heel apart dat jij/de dierenarts ervan uitgaan dat het paard mogelijk geen pijn heeft terwijl ze wel die waslijst aan klachten heeft.
Sowieso lijkt er voor alle volgende scenario's maar 1 vervolgstap: het paard een week op pijnstillers zetten en kijken of de klachten verminderen. Zo ja/nee, dan weet je a) hoeveel last ze ervan heeft, en b) wat je hiermee kunt richting de verkoper.

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:22

@maria1990 Thanks voor je tip. Er is gekeurd, zoals hierboven beschreven, maar niet röntgenologisch op hals en rug. Ik heb haar 4 maanden.

@xyzutu2 Ik denk zelf wel dat ze er last van heeft, maar de dierenarts zegt dat ik dat niet kan stellen. Dus goede tip, ik ga het even meenemen naar mijn DA.

Thanks all! Ik ga ermee aan de slag.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:23

Lastige situatie ts. Theoretisch heb je gelijk. Maar recht hebben en recht krijgen zijn ook nog eens 2 heel verschillende zaken...
Hou er rekening mee dat als de verkopende partij niet mee wil werken en je een rechtszaak aan zou willen spannen, er de nodige tijd plus kosten overheen gaan, zonder garantie op een voor jou positieve uitkomst. En mocht het positief uitpakken, dan moet je daarna nog maar weer zorgen dat het vonnis nageleefd gaat worden. En al die tijd kun je het paard dan niet verkopen. Dus weegt dat op tegen zelf verkopen met verlies nu? Soms is het dan financieel en psychisch ook beter nu je verlies te nemen.

Buiten dat, je hebt ks en ks. In welke gradatie is het vastgesteld? Paarden zat met ks die er nooit last van gaan krijgen, maar ook zat paarden met ks klasse 1 die klinisch al last tonen...Niemand die garantie kan geven dat jouw paard met juiste training niet/wel gewoon kan functioneren op termijn...

Ik heb een hele leuke en gave merrie laten staan op de foto waarop minimale ks op 5 wervels te zien was. Merrie liet niets zien. Was klinisch top. Toch laten staan vanwege slechte ervaringen met mijn paard met ks klasse 1 die ik vanwege (meerdere) rugproblemen heb laten inslapen...

Als je tot overeenstemming met verkoper kán komen, zou ik het zeker doen. Je verlies pakken kan altijd nog.

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:27

Charmaine schreef:
Lastige situatie ts. Theoretisch heb je gelijk. Maar recht hebben en recht krijgen zijn ook nog eens 2 heel verschillende zaken...
Hou er rekening mee dat als de verkopende partij niet mee wil werken en je een rechtszaak aan zou willen spannen, er de nodige tijd plus kosten overheen gaan, zonder garantie op een voor jou positieve uitkomst. En mocht het positief uitpakken, dan moet je daarna nog maar weer zorgen dat het vonnis nageleefd gaat worden. En al die tijd kun je het paard dan niet verkopen. Dus weegt dat op tegen zelf verkopen met verlies nu? Soms is het dan financieel en psychisch ook beter nu je verlies te nemen.

Buiten dat, je hebt ks en ks. In welke gradatie is het vastgesteld? Paarden zat met ks die er nooit last van gaan krijgen, maar ook zat paarden met ks klasse 1 die klinisch al last tonen...Niemand die garantie kan geven dat jouw paard met juiste training niet/wel gewoon kan functioneren op termijn...

Ik heb een hele leuke en gave merrie laten staan op de foto waarop minimale ks op 5 wervels te zien was. Merrie liet niets zien. Was klinisch top. Toch laten staan vanwege slechte ervaringen met mijn paard met ks klasse 1 die ik vanwege (meerdere) rugproblemen heb laten inslapen...

Als je tot overeenstemming met verkoper kán komen, zou ik het zeker doen. Je verlies pakken kan altijd nog.


Wat een vervelende ervaring voor jou, dat ten eerste :(

Ik ga inderdaad kijken of ik kan uitvogelen hoeveel last ze er van heeft. Rijden doen we sowieso maar even niet. Ik hoop alleen dat ik dan een goed huis voor haar kan vinden, desnoods geef ik haar dan weg. Maar ik kom er inderdaad liever eerst uit met de verkoper.

Ik heb er echt stress en verdriet van en het is eigenlijk pas net begonnen allemaal.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:32

Ik denk dan dat het een heel moeilijk verhaal wordt... je hebt als koper zijnde een onderzoeksplicht om vooraf te keuren. Nu begrijp ik dat jezelf de rug en de hals niet op de foto's hebt laten zetten van te voren dat betekend dat als je geen bewijs kunt krijgen via de vorige eigenaar dat je geen poot hebt om op te staan. Tenzij het om een handelsstal gaat dan kun je jouw paard binnen zes maanden terug brengen en je geld in principe terugkrijgen. Waarschijnlijk komt er wel een rechtszaak aan te pas en daar gaat maar zo een jaar overheen.

Lilo88
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:35

maria1990 schreef:
Ik denk dan dat het een heel moeilijk verhaal wordt... je hebt als koper zijnde een onderzoeksplicht om vooraf te keuren. Nu begrijp ik dat jezelf de rug en de hals niet op de foto's hebt laten zetten van te voren dat betekend dat als je geen bewijs kunt krijgen via de vorige eigenaar dat je geen poot hebt om op te staan. Tenzij het om een handelsstal gaat dan kun je jouw paard binnen zes maanden terug brengen en je geld in principe terugkrijgen. Waarschijnlijk komt er wel een rechtszaak aan te pas en daar gaat maar zo een jaar overheen.


Ja gaat om een handelsstal... dus ben even benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik ga gewoon even overleggen met de stal en dan zien we het wel!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:38

Ik voel met je mee ts en snap ook heel goed hoe je je voelt door mijn eerdere ervaringen.

Ik 'ruik toch wel onraad' hoor. Ik begrijp dat je paard pas 7 is, uit België komt en niet zo lang bij de stoeterij heeft gestaan. Gezien het bedrag en geen RX-keuring, in deze tijd waarin paarden echt wel een stukje duurder zijn..Hmmmm...Ik zeg niet dat de verkoper hier van heeft geweten, deze prijsklasse zit qua rx-keuring wel op het randje van wel/niet doen, maar toch...Let op, laat je niet onder de tafel praten bij het overleg.
Wat de stoeterij wél kan doen is 'herstel van de overeenkomst' eisen, dus dat ze je aanbieden het paard in te ruilen tegen een andere. Dat is ook te overwegen natuurlijk, mits dat paard dan aantoonbaar klinisch en RX wél goed is. Die zal op zijn minst dan beter verkoopbaar zijn dan deze, als je vanwege je privéomstandigheden geen nieuw paard zelf zou willen houden.

@Maria1990 je bent op de hoogte van het feit dat ts van een prof heeft gekocht en dat in dat geval de bewijslast bij de verkoper ligt?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:48

@Charmaine; ik heb al uitgelegd hoe het juridisch zit anders moet jezelf eerst even inlezen? Of het paard van TS nu bij pietje Puk vandaan komt of bij klaas dat maakt helemaal niets uit want het betreft een handelsstal.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:50

maria1990 schreef:
@Charmaine; ik heb al uitgelegd hoe het juridisch zit anders moet jezelf eerst even inlezen? Of het paard van TS nu bij pietje Puk vandaan komt of bij klaas dat maakt helemaal niets uit want het betreft een handelsstal.


Charmaine is jurist. :=

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:58

Ik weet waar ik het over heb. Ik ga namelijk niet zomaar wat klakkeloos neerzetten als het niet zou kloppen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Kissing spines maar geen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:26

Maria het valt mij in ieder topic waar jij je in begeeft jouw betweterige toon op. Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar het is wederom de toon die de muziek maakt

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:40

ElviraKelan schreef:
Maria het valt mij in ieder topic waar jij je in begeeft jouw betweterige toon op. Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar het is wederom de toon die de muziek maakt


Persoonlijke aanvallen mogen niet hè. Het blijft moeilijk. TS ik hoop dat het allemaal meevalt voor je :(:)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:51

Lilo88 schreef:
Hi all,

Gisteren foto's laten maken van de nek en rug van mijn paard. Ze heeft moeite met de aanleuning en ontspanning in haar rug. Wat blijkt? Een kissing spines net achter het zadel en wat vernauwde wervels er omheen. Ze is 7 jaar.

Nu zei mijn dierenarts dat ze niet weet of ze hier last van heeft, maar dat het momenteel kalm is. Ik merk met rijden en de persoon bij wie ze nu in training is, wel degelijk dat ze moeite heeft met zaken;
- aanleuning
- kruislings galop
- overspringen in galop

Ik ga denk ik voor een second opinion. Ik heb haar 4 maanden geleden bij een stoeterij gekocht, dus er is consumentenrecht van toepassing.
Ik had 6.800 euro incl. BTW voor haar betaald.

Wat zijn jullie gedachten hierbij? Het lijkt erop dat ze geen pijn heeft.
Maar is dit een verborgen gebrek? Of alleen mild verborgen gebrek, omdat ze misschien geen pijn heeft?

Ik vind het zo lastig... weet niet zo goed wat te doen. Ik wil de verkoper ook niet op kosten jagen, maar kom er nu zelf wel bekaaid vanaf.

Ik las op internet dat de verkoper in het geval van een bedrijf de bewijslast heeft en de koper (consument, ik) het recht aan zijn/haar kant heeft.


Verborgen gebrek is het volgens mij niet want je hebt de rug niet op de foto laten zetten bij aankoop. Maar omdat het een consumentenverkoop is sta je volgens mij wel sterk, wat Charmaine zegt. Ik zou ook degene bellen van wie je het paard gekocht hebt en kijken of je het kan omruilen met een gezond paard.

Wbt de KS, ze hoeven er geen last van te hebben/ krijgen maar ze hebben wel iemand nodig die ze dressuurmatig heel erg correct kan rijden. De tip om het dier een week op pijnstillers te zetten en dan te kijken of het gedrag veranderd ohz vind ik daarom ook een hele goede.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:52

De jurist moet zich even inlezen..... *\%/*

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:53

maria1990 schreef:
ElviraKelan schreef:
Maria het valt mij in ieder topic waar jij je in begeeft jouw betweterige toon op. Natuurlijk mag je een eigen mening hebben maar het is wederom de toon die de muziek maakt


Persoonlijke aanvallen mogen niet hè. Het blijft moeilijk. TS ik hoop dat het allemaal meevalt voor je :(:)

Klopt. Aanvallen mag niet. Je mag wel zeggen wat je opvalt. Jouw betweterige toon valt op. Dat is geen aanval. Dat is een conclusie.