Wat is er toch met mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:43

Fijn dat het ondanks de tegenslag door kon gaan. Nu dingen dat ze snel meer weten staat je verder kunt.
Mijn paard is een headshaker, heeft narcolepsie en verschillende allergieën, dus lees graag even mee.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 15:24

Gisteren voorlopige uitslag van de röntgenfotos gehad die gemaakt zijn van de hals en schouders. Ziet er allemaal goed en normaal uit. Heel fijn natuurlijk maar nog geen duidelijkheid verder. Gisteren is in de middag bloedonderzoek gedaan. Daar hoor ik morgen de uitslag van.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:21

Al iets gehoord over het bloedonderzoek.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:12

Hoe is het onderzoek afgelopen, TS?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 17:55

Bloedonderzoek was ook goed, ze had uitstekende waardes.

Ze was in de onderzoeken gevoelig op buik en borstholte, dus ze hebben een echo gemaakt en een röntgenfoto van buik en stukje rug. Daar zit wat vreemd longweefsel maar ze denken niet dat dat de oorzaak is. Voordat we een longpunctie laten doen eerst verder onderzoeken. Ze is nog opgevoeld daar kwam ook niks uit.

Ze vinden wel dat ze nog steeds vreemd gedrag vertoond en ook zeker tekenen van pijn.

Ik heb haar afgelopen zaterdag weer opgehaald omdat ze nu even niet verder kunnen met onderzoeken. Eerst moet de beenwond genezen zodat ze weer kan bewegen. Vanavond wordt een camera geïnstalleerd in de stal zodat we ook het gedrag kunnen observeren. Ben benieuwd wat daar weer uitkomt.

De planning nu is om over 4 weken weer terug te gaan.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:38

Goed dat je al zoveel uit hebt kunnen sluiten en dat je zoveel wil uitzoeken voor je paard.

De tekenen van je paard doet me aan mijn eigen paard denken toen die een paar jaar geleden erg last kreeg van sloomheid, slechte balans, hoofdschudden (alsof hij een vlieg wegschudt, van links naar rechts en dus niet omhoog/omlaag) en dan echt heftig, met rijden en gewoon in de wei, aan de hand. Heel erg op de voorhand lopen, heel zwaar, terwijl hij paar maand eerder in de trainingen nog gewoon normaal op de ah kon lopen en helemaal niet zo zwaar van van voren. erg hangen op het bit. hoe actieve je hem wilde maken hoe erger de onbalans en het hangen werd en hij werd echt boos als je hem harder wilde laten lopen. Hij kneep en knipperde erg met zijn ogen, snellere frequentie dan normaal. en dat had hij dan vooral als je hem beweging gaf. heel dof en allerlei uitingen van pijn (moeilijk kijken, gezicht gespannen). Mijn osteopaat kon niet zo iets geks vinden, DA ook niet en uit bloedonderzoek kwam ook niet veel (mogelijke worminfectie alleen en licht vit E tekort), maar adviseerde een cranio sacraal therapeut, want ze dacht dat hij wel eens erg last van zijn hoofd kon hebben (hoge schedeldruk). Kende ik helemaal niet, maar gewoon uitgeprobeerd. Toen zij kwam, gaf ze ook aan dat zijn ogen scheef stonden, ene oog stond lager dan het andere van voor gezien. en hij was erg gevoelig op zijn hoofd, mocht je nauwelijks aankomen of poetsen (terwijl het normaal de grootste knuffel is). Zij heeft hem toen 3x behandeld, elke keer een maand ertussen en ze gaf aan dat zijn cranio sacrale systeem van slag was en dus erg hoge schedeldruk had, last van hoofdpijn zeg maar. na 3 behandelingen stonden zijn ogen weer recht, keek helder uit zijn ogen, hoofdschudden was gestopt, hij was weer uit zichzelf voorwaarts, onbalans was weg. Geen idee waarom hij het heeft gekregen, maar die behandelingen hebben wel erg geholpen. Hij heeft er ook nooit weer last van gekregen na die behandelingen.

Ik zeg niet dat je paard dit ook heeft, maar sommige symptomen komen best overeen. en omdat ze in utrecht op scans e.d. nog niet veel hebben gevonden wat het echt kan veroorzaken.....Hoop ik dat als je het echt niet meer weet, dit misschien nog kunt proberen.

Veel sterkte ermee iig!

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:18

Ik lees mee. Heftig zeg! Ik wens jullie veel sterkte en hoop dat de oorzaak gauw aan het licht komt.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 14:14

Orion456; mijn osteo doet ook cranio sacrale behandelingen, dat heeft ze ook bij mijn paard wel gedaan maar dat maakte eigenlijk niks uit..

Verder weinig te melden eigenlijk. Ben op vakantie dus paarden worden lekker vertroeteld door mijn verzorgers. Met de beenwond gaat het goed, groeide wel wat wild vlees op en dat is weggesneden. Duurt nog wel even voordat we weer verder kunnen met de onderzoeken.

In de tussentijd hebben we wel een camera opgehangen zodat we beter kunnen monitoren wat ze uitspookt. Tot nu toe helaas nog niks geks gevonden. Pssm test staat op de planning als ik terug ben van vakantie.

Wel heb ik dit filmpje pas gemaakt, waarin ze heel vreemd doet met de mond. Iemand enig idee??

https://youtu.be/g8t7wIb-F_E

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:00

Dat is gek, heb ik nog niet eerder gezien. Misschien ook een soort van pijnuiting? Zou het kunnen dat ze hoofdpijn heeft? Wel heel naar dit, hopelijk komt er snel duidelijkheid. Veel sterkte!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 15:06

Ik ga dit filmpje sowieso ook sturen naar de behandeld arts bij de uni Utrecht dus ben benieuwd of zij dit vaker heeft gezien. Maar ik vind het idd ook heel apart

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:39

Ik heb mijn pony dit vanochtend ook toevallig zien doen tijdens het eten. De tandarts moet na een jaartje ook weer langskomen dus ik ben benieuwd of hij iets kan vinden.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:51

Lijkt wel of je paard spanning van het tongbeen af wil halen. Wilde gok hoor.
Hyiod release zoek maar op YouTube. Kan je ook testen of daar spanning op staat.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 16:14

Avanti schreef:
Lijkt wel of je paard spanning van het tongbeen af wil halen. Wilde gok hoor.
Hyiod release zoek maar op YouTube. Kan je ook testen of daar spanning op staat.


Goh dit is niet eens zo gek!! Ze reageert bij druk op het bit namelijk heeft heftig met rijden. Dan komt ze tegen het bit, drukt rug weg, net een sterrenkijker. Maar dat zou wel eens een hele logische reactie kunnen zijn als er daar iets mis is

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:07

Geen idee of je er jaarlijks een tandarts bij hebt en zo ja of die verdooft en elektrisch behandelt, maar het kan ook goed zijn dat er voer klem zit tussen haar kiezen en at ze dat op deze manier probeert kwijt te raken.
Ik weet van een paard bij ons op stal die drie kiezen boven-achterin mist, dat die hetzelfde vertoont als hij te gulzig eet en het voer niet aan de "goede" kauwkant terecht komt.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:23

Ik heb idd jaarlijks de tandarts, ze is afgelopen september geweest dus het wordt zachtjes aan weer een keer tijd natuurlijk. Maar ze doet dit ook als ze niet gegeten heeft dat is dus het rare eraan. Ik dacht idd in eerste instantie ook dat het na het eten was en dat er misschien iets in de weg zat e.d. maar ik vind het wel raar dat ze het ook opeens doet als ze al een kwartier niks staat te doen. Op dat filmpje in de wei die ik eerder heb geplaatst zie je trouwens ook dat ze dit doet als je goed kijkt is een beetje een wazig filmpje.

Ik vind het soms zo lastig met haar, ze doet zo vaak vreemde en maffe dingen. En dan is natuurlijk de vraag is dit gewoon hoe zij is of betekent het iets

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:08

Dat is inderdaad heel lastig, wat hoort bij het paard, wat geeft echt iets aan. Toch denk ik ( net als jij), dat een paard dit soort gedrag niet "zomaar" vertoont. Soms kan het ook een aangeleerde gewoonte zijn die overgebleven is van een tijd dat het wel een oorzaak had.

GGFJ

Berichten: 73
Geregistreerd: 28-04-13
Woonplaats: Keulen

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:20

Ik vind het ook wel een beetje lijken alsof ze last van haar oren heeft, iets als oorontsteking. Zijn haar oren ook goed bekeken? Wel apart, waarschijnlijk waren dan de ontstekingswaarden in het bloed verhoogd, maar toch...

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:50

Ons paard deed dit ook, het was een pijnuiting ivm maagzweren.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 21:25

Mijn paard deed ook zo raar met zijn mond en tong, bleek toch echt een probleem in de kiezen te zijn.
Ik heb alleen geen idee hoe ik een filmpje moet plaatsen

hagelslag
Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:17

Doet je tandarts electrisch of van hand?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 05:58

Ik zou ook denken aan een probleem met de kiezen. Als het toch bijna tijd is voor de jaarlijkse check zou ik die even een paar maanden vooruit schuiven. Het kan zijn dat er holtes zitten die vullen met voer, of dat er ergens een ontsteking onder zit. Dat hoeft niet perse zichtbaar te zijn. Wij hadden een pony lopen met een gebroken kies met ontsteking erbij, en daar hebben we zelfs nooit iets aan gemerkt. Kwam naar boven toen de jaarlijkse controle er was. Deze is toen operatief verwijderd in de kliniek. Succes!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:07

@GGFJ; oren zijn nog niet bekeken omdat we zo gericht mogelijk onderzoek willen doen. Scheelt een hoop energie, tijd en ook niet onbelangrijk, geld. Maar wie weet dat de arts naar aanleiding van dit filmpje het wel nodig acht! Maar idd anders had het misschien ook wel naar boven moeten komen na het bloedonderzoek.

@mona81; maagzweren zijn niet uitgesloten.. zeker gezien haar geschiedenis ermee

Mijn tandarts werkt uitsluitend elektrisch. Tandarts wordt ook aanbevolen door mijn gewone dierenarts(dus niet van Utrecht) dus vandaar dat er niet gelijk naar het gebit gekeken is. Maar als ze dan toch moet komen maken die maanden eerder niet uit. Ik zal eens een afspraak maken wie weet komt er daar ook wat uit. Maar goed dat verklaart de rest van het hele verhaal natuurlijk nog niet.. he zo lastig. Ze kampt met zoveel dingen tegelijk op het moment. Lastig ook om de dingen gescheiden van elkaar te zien. Maar goed we gaan rustig aan verder, mijn merrie en ik verdienen allebei een antwoord

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:19

Wat een zoektocht TS!

Op het laatste filmpje denk ik toch richting maagzweer, ook gezien het optillen van haar voorbeen en het happen naar de buik (kan een vlieg zijn uiteraard). Dat gekke met de mond kan soms te maken hebben met de tanden/kiezen. Het wordt ook gezien als stalondeugd, uiting van stress/pijn.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:30

horsiegek schreef:
Wat een zoektocht TS!

Op het laatste filmpje denk ik toch richting maagzweer, ook gezien het optillen van haar voorbeen en het happen naar de buik (kan een vlieg zijn uiteraard). Dat gekke met de mond kan soms te maken hebben met de tanden/kiezen. Het wordt ook gezien als stalondeugd, uiting van stress/pijn.


Ja het is echt een enorme zoektocht, de moed zakt me soms echt in de schoenen. Ik ben bang dat er iets uitkomt waardoor ze met pensioen moet. Ik heb haar nog maar een jaar, zo kort nog. We hebben amper kunnen genieten.

Maarja ik wil antwoorden en zij verdient het ook om geholpen te worden

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:40

Misschien de moeite waard om - naast je reguiere onderzoeken - je paard te laten bekijken in Den Hoek bij Laarakkers. Mogelijk kunnen zij je op het spoor zetten van de echte oorzaak van de problemen bij je paard.
https://www.holistischdierenarts.nl/

Het is een hele andere onderzoekswijze dan regulier, maar kan prima naast elkaar, zeker als je in het reguliere traject vastloopt. De kosten van een eerste consult + meting zijn 169,00 en geven in de meeste gevallen meteen al een uitslag.
Ik heb met deze praktijk in ieder geval goede ervaringen.