Wat is er toch met mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 20:56

Dat is een vraag die ik mezelf zo vaak stel. Het is een raadsel, wat energie en emoties vreet.

Mijn kwpn merrie is sinds juni 2018 in mijn bezit. Ons verhaal begon al niet als een sprookje, ze moest flink opgelapt worden na een dracht en zoogtijd. Maar na een aantal maanden begon dat zijn vruchten af te werpen. Trainingen ging beter, rijden ging ook veel beter, onze band was behoorlijk intens geworden, mijn geluk kon niet op. Totdat zo'n 4 maanden geleden een onderbuik gevoel opdook bij mij. Ze was langzaam aan het veranderen en steeds minder zichzelf. Heel onrustig en nerveus was ze terwijl ze normaal zo ontzettend relaxed was. Misschien zat ze nu zo goed in haar vel dat ze veel energie had. Dus ik haar trainingsschema aangepast en dat wierp zijn vruchten af. Ze was weer wat rustiger en qua lichaam begon ze er ook beter uit te zien.

Helaas krijgt ze op 29 maart een zware koliekaanval. Ze wilde alleen maar plat liggen, met lopen had ze amper kracht in de achterhand. Dierenarts erbij gehaald die haar heeft onderzocht, de darmen en milt waren gaan bewegen waardoor ze pijn kreeg. Dierenarts geeft pijnstillers en darmverslappers. Even later ligt ze weer plat op de grond, begint met achterbenen te maaien, ogen draaien weg. De dierenarts geeft eerlijk aan niet te weten wat het is, wellicht een reactie op de medicatie. We hebben haar nog 24 uur goed in de gaten gehouden en ze is daarna gelukkig weer "genezen" verklaard.

Dan 11 april, ze staat in de paddock en gaat liggen. Na ongeveer een minuut gaat ze liggen en krijgt weer een "aanval". Ik bel de dierenarts die ook is geweest bij de koliekaanval. Helaas krijg ik een collega (tevens hoofdarts daar of hoe dat mag heten) maar die denkt dat het niks is en scheept me af.

Ik besluit het aan te kijken en te wachten tot het weer gebeurt. Als het weer gebeurt ga ik opzoek naar een ander dierenkliniek. Op 18 april heeft ze moeite met opstaan na rollen. Ik heb getwijfeld wat ik er mee moest maar even laten gaan.

3 mei wordt ze door stalgenoten gevonden in de wei terwijl ze weer zo'n aanval heeft. Dus toen heb ik gebeld naar een ander kliniek. Ze wilden graag dat ik het een keer filmde zodat we weten welke kant we op moeten met onderzoek. Helaas is dat tot nu toe niet gelukt nog. Wel 2 weken terug een soort pijnaanval gefilmd. Die doorgestuurd naar de dierenarts. Afgelopen woensdag is ze langs geweest om verder te onderzoeken.

Op het filmpje van de pijnaanval is ze ook erg aan het hoofdschudden. Was mij niet opgevallen omdat ik vooral gefocussed was op die andere soort epileptische aanvallen. Achteraf gezien heeft ze hier wel vaker last van gehad. Afgelopen woensdag met het onderzoek stond ze te schuren met het hoofd tot bloedens toe. Tijdens het onderzoek is ze volledig klinisch onderzocht.

Voorlopige diagnose volgens dierenarts:
- aangezichtspijn
- vorm van halsartrose
- loopt rechtsvoor niet rad (dit komt waarschijnlijk omdat ze in de uitloopstal ook aanvallen heeft gehad en vaak is gevallen. Er zit een bult op de rechterknie)

Ze weet verder niet wat de aanvallen zijn.

Maandag 3 juni gaan we naar het universiteitskliniek in Utrecht.

Plan van aanpak:
- neuromodulatie
- EEG
- waarschijnlijk moet ze een paar dagen blijven voor verdere observatie
- verdere onderzoeken totdat er een diagnose is

Ze heeft sowieso een combinatie van verschillende dingen, waarvan die van de aanvallen nogal lastig te achterhalen is.

De dierenarts zei: bereid je voor op een lange en frustrerende weg.
Dus dat doen we dan maar. Het is echt zo klote om in onzekerheid te leven en ik ben ook heel bang dat ze daarlijk afgekeurd wordt en als veredelde grasmaaier door het leven moet gaan, of erger dat haar kwaliteit van leven minimaal is.

Doel van dit topic: ik wil het graag van me afschrijven en wellicht zijn er mensen die wat aspecten herkennen.

Het is een beetje een rommelig verhaal, sorry daarvoor, pc is even uit de lucht dus alles moet via mobiel

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:01


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:06

Ze is herfst 2018 getest maar dat was het niet

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:22

Wat heftig voor jou!

Veel moed voor de komende tijd! Is je paard bij aankoop ook gekeurd? Waren er toen opmerkingen?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:29

Ja, geen opmerkingen behalve dat ze nogal schraal was en onbespierd. Later in oktober bloedonderzoek omdat ze wat futloos was. Ze had bloedarmoede door een eerdere wormeninfectie. Toen ook gelijk de pssm test gedaan die was toen toch gratis :o
Rontgen goedgekeurd in 2013 en 2017.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:36

Ik ben wel benieuwd naar dat filmpje wat je hebt kunnen maken?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:37

Hmm ja snap ik. Hoe ga ik dat uploaden.. zal eens kijken of ik dat kan via YouTube

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:43

Linde99 schreef:
Ze is herfst 2018 getest maar dat was het niet


Is ze toen echt getest op PSSM of is ze toen getest op PPID ( Cushing)? Hoe is ze in de herfst getest?

Hoe oud is ze eigenlijk? Weet je hoe ze bij de vorige eigenaar gehouden werd en wat ze voor voer kreeg? Gras, hooi, voordroog? Wat voor krachtvoer? Supplementen? en wat voer je haar nu? Staat ze nu in een totaal andere omgeving?
Hoe doet ze dat hoofdschudden? Alleen voor/tijdens een aanval of zie je het haar vaker doen en schudt ze horizontaal of verticaal? Doet/deed ze het met rijden ook? of met longeren? Zie je verband met het weer? Zonnig of juist niet, harde wind of juist niet, regen bijvoorbeeld?
Hoe vaak werd ze bij de vorige eigenaren bereden en hoe vaak rijd/reed jij?
Is ze bij aankoop gekeurd en zo ja, was dat door de arts van de vorige eigenaar of door een arts van jouw keuze en was je erbij?

Heel veel vragen inderdaad, maar misschien kunnen we zo iets meer duidelijk krijgen wanneer ze er last van heeft en hoe het komt/ te vermijden is.

De dierenarts die je er het laatst bij hebt gehad heeft dus alleen aan de hand van klinisch onderzoek gezegd dat ze aangezichtspijn en halsartrose heeft, daar is echt wel meer onderzoek voor nodig om dat aan te tonen, goed dat je naar Utrecht gaat. Dat ze niet goed loopt RV kan ze inderdaad wel klinisch zien, maar ze zal niet echt duidelijk hebben waar dat vandaan komt, dat kunnen ze in Utrecht vast wel achterhalen.

Ik weet van een ander paard dat alleen headshaken had en in Utrecht geweest is, dat die een MRI heeft gehad van hoofd en een stukje hals, waarop te zien was dat het geen aangezichtspijn kon zijn, maar dat wel de eerste twee halswervels afwijkingen vertoonden. Dat paard had het vooral met slechter weer, hardere wind en regen, toch op stal, tocht/wind in de bak. Andere paarden hebben juist weer meer last met zon, vandaar mijn vraag.

Aan de hand van je antwoord met de bloedtest en PSSM, dat is dus de test op PPID ( Cushing) geweest en niet op PSSM. PSSM is totaal iets anders, ik zou toch eens beginnen met het lezen van dat topic.

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:44

Heb je nog contact met vorige eigenaars? Dat je eventueel kan informeren of ze dit ooit al deed hopend dat ze eerlijk antwoorden natuurlijk.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:45


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:53

Oh ja sorry zit 2 dingen even flink door elkaar te halen. Ze idd getest op PPID niet op pssm. Daar heb ik het met de dierenarts verder niet over gehad. Ze heeft trouwens niet gezegd van het is dit en het is dat. Ze zegt ik denk aan dit en dat. Zij snapt ook wel dat ze met alleen klinisch onderzoek dat niet kan bepalen.

Ze is 10 jaar oud, krijgt speedibeet en pavo topsport en vitamine brok. Ze staat in de winter in een uitloopstal en krijgt dan hooi en zomers 24/7 op de weide. Bij de vorige eigenaar kreeg ze hooi en krachtvoer van havens. Bij de vorige eigenaar stond ze swinters op stal dus omgeving wel anders. Ze schudt met dr hoofd alsof ze vliegen heeft en soms slaat ze haar hoofd naar achteren. Met longeren slingert ze zoals op het filmpje. Bij de vorige eigenaar werd ze niet veel gereden omdat ze op het laatst drachtig was en daarna een veulen aan de voet. Ze is daar ook maar 1,5 jaar geweest. Ik reed haar 2x per week en de rest longeren aan enkele of dubbele longe en grondwerk. Ze is gekeurd door eigen dierenarts.

Heb geen contact met vorige eigenaar

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:14

Kan het geen tumor in het hoofd zijn? Bij mensen veroorzaakt dat soms ook epilepsie

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:15

Ja dat is een van de mogelijkheden.. Dat soort dingen gaan onderzocht worden in Utrecht

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:17

Heel veel sterkte!

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:18


BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:25

Succes met de onderzoeken, goed dat je het tot de bodem uit laat zoeken wat de uitkomst ook zal zijn. Kan me je frustratie en angst voor een slechte uitkomst goed voorstellen .

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:25

Ataxie denk ik eerder niet, dan had ze niet zo makkelijk van richting kunnen veranderen zonder balansverlies in dat weidefilmpje vermoed ik, ze lijkt ook goed te weten waar ze haar benen plaatst.

Op eerste filmpje in de wei lijkt het of ze ongemak heeft van iets op de bovenlijn van haar lichaam (hals/schoft/rug). Door dit ongemak lijkt ze zoekend naar een plaats om te rollen om van dit ongemak af te komen of te verlichten (??), en gaat ze boos stampen met het voorbeen.

Ik geef enkel aan wat ik zie en daarbij denk, ik ben geen dierenarts natuurlijk.

Ik hoop dat ze het kunnen vinden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:27

Van de filmpjes zou ik PSSM idd niet uitsluiten maar bij een warmbloed kom je dan op PSSM2 uit. Daar zijn 4 varianten voor te testen mbv DNA uit haren. Deze test is alleen (nog) niet wetenschappelijk gevalideerd en daardoor niet geaccepteerd door veel klinieken, waaronder Utrecht. Je kunt de test als particulier doen en het kan je iig een idee geven of je hiermee te maken hebt of niet.

Andere dingen bij soortgelijke symptomen zouden kunnen zijn: vitE tekort, selenium tekort, ziekte van Lyme, kissing spines.

Heel vervelend, zo'n traject. Heb er zelf ook meerdere keren mee te maken gehad en er kwam niks uit, behalve op het laatst dus de PSSM2. Mijn merrie heeft daarnaast ook de ziekte van Lyme, wat eenzelfde beeld kan geven, dus soms is het lastig om te kunnen zeggen waar haar symptomen vandaan komen. De ruin (uit dezelfde moeder) heeft wel overduidelijk alle symptomen van PSSM2, inclusief duidelijk zichtbare spierschade.

Succes met de onderzoeken!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:35

Ataxie is het wss niet ze heeft ook van die achtjes staan draaien met het klinische onderzoek.

@dancer en bigone, dank je wel!! Het is zeker frustrerend zeker omdat we net in goede periode waren en ik heb nog maar zo kort kunnen genieten van haar. Daarnaast is ze nog zo jong.

De dierenarts denkt idd ook aan iets van artrose in schouders of hals of iets dergelijks. Maar dat moet ook nog onderzocht worden. Het zit in elk geval niet goed bij dr

@Mac, dank je voor je informatie! Ik houd pssm zeker in gedachte. Ik heb me net kort ingelezen en vind een aantal dingen ook zeker heel herkenbaar!

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:46

Ataxie denk ik ook niet. Paard heeft wel duidelijk ongemak/pijn. Vooral in eerste filmpje duidelijk zichtbaar wat haar ook frustreert. Zou het eerder in haar lijf zoeken dan in haar hoofd. Vind haar achter ook niet lekker lopen op 2 e filmpje , loopt te sloffen achter met weinig beweging.
Hoe vaak zijn die aanvallen en hoe is haar cyclus? Eierstoktumoren kunnen ook van die ‘aanvallen’ geven maar dan zijn ze vaak ook hormonaal van de leg. Dus lang hengstig of heel vaak hengstig.
Anders idd hals/rug/ bekken

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 00:16

Even vanuit een andere hoek, ik heb een tijd een paard gereden die ook zo gefrustreerd kon zijn door pollen. Een neusnetje was daarbij de uitkomst. Even los van de andere klachten.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 07:08

@poown; ja klopt ze loopt ook niet lekker. Qua hengstigheid is het gewoon normaal. Ik hou niet precies de cyclus bij maar ik merk verder geen bijzonderheden. We weten niet precies hoe vaak de aanvallen zijn. Het kan ook snachts gebeuren natuurlijk.

@Xyris: hier heb ik het ook over gehad met de dierenarts toevallig. Ik houd het in mijn achterhoofd.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:23

Toen ik het las moest ik ook denken aan pssm. Voor pssm niet bij Utrecht aankloppen, als je je geld liever wil houden én juiste info wilt krijgen. Utrecht weet het verschil tussen pssm1 en pssm2 niet eens goed uit te leggen. Om maar over de spierbiopt niks te zeggen. :=

Op Facebook is er een groep, Pssm forum - Nederlands. Daar kan je eventueel vragen voor meer informatie.

Pssm Komt bij heel veel rassen en paarden voor. Alleen is het nog niet zo lang dat het met haren in Duitsland te testen valt, waardoor het nog niet heel erg bekend is.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 08:01

Oke echt vreemd dat Utrecht hier niks mee doet. Ik kan sowieso zo'n test zelf laten doen natuurlijk. Maar wat als het pssm is, hoe dan verder? Is het te behandelen of iets?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is er toch met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:50

Ik zou de atlas 's laten checken. Dat is de bovenste nekwervel net achter de oren die kan gekanteld staan waardoor ze erg kunnen gaan kopschudden maar ook last kunnen krijgen met de rest van de hals en rug naarmate de scheefstand erger is. Zoiets kan vrij simpel ontstaan als een jong paard of veulen een keer vrij bruusk in het halster is gaan hangen als ze vaststaan op de poetsplaats bijv.
Iets dergelijks heb ik met een ruin meegemaakt. Pas na jaren kwamen we er achter door een alerte fysiotherapeut. De atlas is weer rechtgezet en het paard heeft nooit meer gek gedaan.