Staar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 19:11

[ img ]
Ik heb een veulen met een vertroebeling in de lens. Waarschijnlijk staar

Bestaan hier operaties voor?

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...


rien10
Berichten: 14557
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:19

Geen idee. Ik zou het aan een DA vragen.

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 19:28

Heb er vandaag Dierenarts bij gehad en morgen bel ik een speciale oogarts.

Ik dacht misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben

Ze is pas 10 maanden..... :(

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

Newallure
Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:48

Dat is wel jong voor staar. Wat zei de da?

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 22:05

De DA zei een vertroebeling van de lens. Wss aangeboren van het Quarter gedeelte. Hij zei ook dat er niks meer aan te doen is en verder niet heel veel. Dit was een andere DA dan die ik normaal heb

Ik heb het idee dat ze nog wel wat ziet en wil dus een second opinion van de oogarts
[ img ]

[ img ]
[ img ]

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 13:42

Update..

Het is idd staar, operatie kan maar kost 2000 euro.

Wat zouden jullie doen?

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

pluisje88
Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:46

Als het echt staar is dan Kun je bioresonantie proberen. Schijnt daarmee goed te behandelen te zijn en een stuk goedkoper dan die 2000,- in welke omgeving zit je?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Cowboy55
Berichten: 8473
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:48

lunabrandsen schreef:
Update..

Het is idd staar, operatie kan maar kost 2000 euro.

Wat zouden jullie doen?


Ik zou het doen maar ik heb dan ook 2000 euro. Plus ik heb zelf net een staaroperatie achter de rug.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

ilaan
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:14

Ik zou het zo laten. Zelf een paard gehad die zoiets had en die kon er prima mee leven. Die had er vanaf jongs af aan en loopt er nu op haar 23ste nog prima mee.

Voor het beeld;

[ img ]

En het oog zelf
[ img ]

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 23:23

@pluisje

Omgeving Gelderland, maar ik ben bereid overal naartoe te rijden.

Ik ben niet bekend met dat soort dingen maar het lijkt mij eerlijk gezegd heel onwaarschijnlijk dat dat zou kunnen.

Dit is aangeboren staar
Laatst bijgewerkt door lunabrandsen op 14-05-19 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 23:28

@ilaan

Oh dat is gek, over het hele oog. Bij die van mij is alleen de pupil echt helemaal wit/blauw en ook aan beide ogen. Voor mijn gevoel ziet ze rechts nog heel iets en links helemaal niet meer maar ik weet natuurlijk niet of dit klopt

Ik heb ook Utrecht gesproken en het schijnt dat ze helemaal blind word als je er niets aan doet. Ze ziet nu als het goed is alleen schaduwen is mij verteld. Alsof je een bril op hebt waarvan de glazen wit geschilderd zijn

Hoe was dat bij dat paard? En was dat ook aangeboren?
Laatst bijgewerkt door lunabrandsen op 14-05-19 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 23:34

@cowboy

Waar ik mee zit is dat ik haar afgelopen zaterdag heb gekocht voor nog minder dan de helft van dat bedrag. Ik ben ondertussen al helemaal verliefd geworden op die kleine meid.. De verkopers komen nog met een oplossing (nemen haar waarschijnlijk terug) maar ik wil al mijn opties bekijken. Het kost veel geld en er zijn ook veel complicaties bij de operatie. Het zou maar zo kunnen dat ze daarna alsnog blind word. Bij de operatie maken ze een soort golfjes en zuigen ze de vertroebeling weg, volgens mij verwijderen ze ook de lens. Bij oudere dieren plaatsen ze de lens terug maar omdat een veulen nog groeit doen ze dat niet.

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

ilaan
Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:07

Nee dit was niet aangeboren maar heb me laten vertellen door een ongelukje waarna het pas na jaren blauw is geworden.

Dit paard had zo’n troebeling voor de lens dat zij helemaal niks meer zag door dat oog. Andere oog was wel in orde uiteraard.
Maar paard kon springen, reed ermee over de weg met groot verkeer ed en nooit hinder van ondervonden. Oog raakte alleen sneller ontstoken bij extreme weersveranderingen maar dit was goed onder controle te houden door schoon te maken met kamille thee.

Een paard kan zich vaak prima aanpassen aan het leven met zicht door 1 oog, zij hebben namelijk niet beide ogen nodig om diepte te kunnen zien wat het een stuk makkelijker maakt.

Cowboy55
Berichten: 8473
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:00

lunabrandsen schreef:
@cowboy

Waar ik mee zit is dat ik haar afgelopen zaterdag heb gekocht voor nog minder dan de helft van dat bedrag. Ik ben ondertussen al helemaal verliefd geworden op die kleine meid.. De verkopers komen nog met een oplossing (nemen haar waarschijnlijk terug) maar ik wil al mijn opties bekijken. Het kost veel geld en er zijn ook veel complicaties bij de operatie. Het zou maar zo kunnen dat ze daarna alsnog blind word. Bij de operatie maken ze een soort golfjes en zuigen ze de vertroebeling weg, volgens mij verwijderen ze ook de lens. Bij oudere dieren plaatsen ze de lens terug maar omdat een veulen nog groeit doen ze dat niet.


Ik snap je probleem en ik oordeel verder ook niet. Als je het geld hebt dan heb je de keuze. Heb je het geld niet dan heb je een stuk minder keuze.

Ik heb geen idee hoe staaroperaties werken bij paarden. Bij mensen wel, bij paarden niet. Boeiend dat ze -behalve bij jonge paarden- de lens terug plaatsen. Dat is dus anders dan bij mensen.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 09:29

@cowboy

Het geld is er wel maar het is voor mij wel een rib uit mijn lijf. Als ze de lens niet terugplaatsen lijkt het mij dat ze nooit écht goed zou kunnen zien.

Dan is er ook nog de vraag, stop je zoveel geld in een paard wat nooit goed zou kunnen zien of gaat ze terug en koop je een gezond paard van dat geld.. hoe moeilijk het ook is. Dat laatste is ook wel wat waarschijnlijk gaat gebeuren.

Ik ben gelukkige eigenaar van twee pony’s en had mijzelf voorgenomen dat ik pas een paard zou kopen als er iets op mijn pad kwam. Dat was nu zo.. in mijn ogen mijn droompaard. Heel lastig allemaal maar andere kant denk ik ja.. ik moet ook realistisch zijn

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:56

Als er een klik is met het paard zou ik hem gewoon aanhouden en er samen het beste van maken, des noods juist wel met operatie.
Wie weet ziet ze wel minder in de toekomst dan een 100% gezondpaard, maar is het een goed paard voor de dingen die je met der wilt doen. En paarden passen zich vaak goed aan, vooral omdat ze het al vanaf zo jong al heeft.

Maar goed, wie ben ik, ik zou een dier nooit weg doen als er een klik is omdat het net niet perfect is zoals je voor ogen heb. Zegt degene die ook zo een paard zou kopen met artrose omdat de klik aanwezig is...

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Cowboy55
Berichten: 8473
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:47

lunabrandsen schreef:
@cowboy

Het geld is er wel maar het is voor mij wel een rib uit mijn lijf. Als ze de lens niet terugplaatsen lijkt het mij dat ze nooit écht goed zou kunnen zien.
<KNIP>


Zonder lens kun je als mens in elk geval niet 'scherp stellen' en zie je alleen maar kleuren en vormen. Ik neem aan dat dit ook geldt voor een paard.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Princesj
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:52

Als er aan het andere oog geen afwijkingen zijn zou ik de gok nemen. Ik zou het niet opereren, ik denk dat zeker een paard van deze leeftijd zich goed zal aanpassen aan het afwijkende zicht.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

garffpamela
Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:37

Toen mijn paard in Emmeloord stond jaren terug ivm een oogprobleem was er ook een veulen die aan 2 ogen blind was hierdoor. Bij een staaroperatie bij paarden dan verpulveren ze het vertroebelde deel en zuigen dat dan weg volgens mij. Bij mensen vervangen ze een lens.

Mijn paard is aan 1 oog blind door de staar. Maar door trauma in het oog is er staar in is gekomen dus denk dat het voor mijn merrie niet veel zin heeft om zo’n operatie te doen.

lunabrandsen
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Steenderen

Re: Staar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 17:21

@princesj

Het is aan beide ogen en zoals ik al eerder benoemd het word ze 100% blind aan beide ogen als je er niks aan doet..... als ze dat nog niet is

Monty, Nova & Rakker ❤️ - Take the time it takes so it takes less time...

pluisje88
Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:51

lunabrandsen schreef:
@pluisje

Omgeving Gelderland, maar ik ben bereid overal naartoe te rijden.

Ik ben niet bekend met dat soort dingen maar het lijkt mij eerlijk gezegd heel onwaarschijnlijk dat dat zou kunnen.

Dit is aangeboren staar


Ik heb je een pb gestuurd van de week

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:25

Cowboy55 schreef:
Ik heb geen idee hoe staaroperaties werken bij paarden. Bij mensen wel, bij paarden niet. Boeiend dat ze -behalve bij jonge paarden- de lens terug plaatsen. Dat is dus anders dan bij mensen.


Bij mensen plaatsen ze ook een lens terug. Dit is een kunstlens, maar ik neem aan dat dit bij paarden ook een kunstlens is, gezien ze de eigen lens verpulveren en opzuigen.

Houdt er ook rekening mee dat wanneer ze geen kunstlens terugplaatsen, de sterkte van het oog anders zal zijn en ze alsnog slechtziend zal zijn na de operatie. Ik heb geen ervaring met paarden-staaroperaties, dus ik weet niet of ze daar nog een andere oplossing voor hebben. De lens in een mensen oog zorgt voor circa 20 dioptrie breking van het licht. Wanneer de lens er dus uit wordt gehaald, en er geen vervangende wordt geplaatst, zal het oog een sterkte krijgen van circa 20 dioptrie. Dit is erg hoog, waardoor het zicht extreem wazig zal zijn. Het voordeel tov echt blind is natuurlijk wel dat zij nog licht binnenkrijgt.

Wellicht zou het dan ook een optie zijn om te wachten tot ze volwassen is en dan de operatie te doen, wanneer ze wel een kunstlens terug kunnen plaatsen. Nadeel is dat de ogen zich nu ontwikkelen, en dit niet goed kunnen doen omdat ze geen scherp beeld binnen krijgen.

Cowboy55
Berichten: 8473
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:17

Arantes schreef:
Wellicht zou het dan ook een optie zijn om te wachten tot ze volwassen is en dan de operatie te doen, wanneer ze wel een kunstlens terug kunnen plaatsen. Nadeel is dat de ogen zich nu ontwikkelen, en dit niet goed kunnen doen omdat ze geen scherp beeld binnen krijgen.



Als lensvervanging bij paarden lijkt op lensvervanging bij mensen dan is dat laatste niet echt een probleem. Bij mensen wordt de lens ook eruit gezogen en meteen verpulverd (om de snee in het oog zo klein mogelijk te houden). Ik ben zelf na 45 jaar extreem slecht zien (lees: nog net een hand voor ogen kunnen zien maar na 20 cm was ik stekeblind zonder bril) via een lensvervanging naar zo-goed-als 100% zien gegaan en die aanpassing heeft minder dan 48 uur gekost. Maar wachten tot ze volwassen is is misschien de beste aanpak....als je haar wil houden.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:20

Cowboy55 schreef:
Arantes schreef:
Wellicht zou het dan ook een optie zijn om te wachten tot ze volwassen is en dan de operatie te doen, wanneer ze wel een kunstlens terug kunnen plaatsen. Nadeel is dat de ogen zich nu ontwikkelen, en dit niet goed kunnen doen omdat ze geen scherp beeld binnen krijgen.



Als lensvervanging bij paarden lijkt op lensvervanging bij mensen dan is dat laatste niet echt een probleem. Bij mensen wordt de lens ook eruit gezogen en meteen verpulverd (om de snee in het oog zo klein mogelijk te houden). Ik ben zelf na 45 jaar extreem slecht zien (lees: nog net een hand voor ogen kunnen zien maar na 20 cm was ik stekeblind zonder bril) via een lensvervanging naar zo-goed-als 100% zien gegaan en die aanpassing heeft minder dan 48 uur gekost. Maar wachten tot ze volwassen is is misschien de beste aanpak....als je haar wil houden.


Bij mensen baby's met staar wordt in extreme gevallen toch een staaroperatie uitgevoerd omdat je anders een diep lui oog krijgt. Vaak krijgt de baby dan een contactlens op van +20 á +30 tot het oog wat groter is en er een kunstlens geplaatst kan worden (want net als bij paarden is er dan het probleem dat het oog nog groeit en je met de grootte van de kunstlens zit). Waarschijnlijk is bij jou in je kinderjaren de staar minder aanwezig geweest waardoor je zicht hebt kunnen ontwikkelen.

Mag ik vragen (puur uit interesse :) ) waarom bij jou de operatie pas zo laat is uitgevoerd?

Cowboy55
Berichten: 8473
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:13

Ik ben niet geboren met (grijze) staar, maar 'slechts' :+ met hele slechte ogen die in het afgelopen jaren ook nog eens staar ontwikkeld hebben. De soort staar die 'oude mensen' ontwikkelen, alleen was ik er vroeg bij. En nu na de operatie dus geen staar meer en alleen nog een brilletje voor auto rijden, enz.. Dus mijn blikveld is van 20 cm naar (give or take) 20 meter gegaan. *\o/*

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Danseresje, julio111, Laura1982, Laura_1986, Lielle, Lipydo, masyo, Nathachou, SUSANNEx en 94 bezoekers