[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:31

Focussed schreef:
Hé f*ck. Geen netjes woord. Maar wat balen en waardeloos dat jouw paard in die 40% groep valt die niet op PENS reageert.

Heb je al medicatie geprobeerd? Wat adviseert de kliniek?

Is je paard seizoensgebonden schudder? Hoe erg doet hij het op dit moment?


Ja, we hebben medicatie geprobeerd, eerst prednisolon en daarna cyproheptadine. Ik mag in Utrecht komen voor een geheel onderzoek, maar dat heeft mijn eigen dierenarts ook al grondig gedaan.
Ik heb hem pas vanaf september 2018, in maart dit jaar begon hij met af en toe schudden en het werd steeds erger. Nu is het wel weer minder. Dus ik denk wel seizoensgebonden, alhoewel het nog niet is gestopt.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:29

Is de trigeminus al uitverdoofd? Oftewel is het zeker dat het daarvan komt (gezien de keus voor PENS)?

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:42

Ach wat een vervelend nieuws Mariek! Daar had ik echt niet op gehoopt.
Ik ben erg benieuwd naar het effect van de cranio, daar hoor ik wel goede verhalen over.

Mijn paard is nu 2 weken van de medicijnen af en het gaat nog steeds heel goed! Seizoensgebonden dus hoogstwaarschijnlijk. Ik hou mijn hart vast voor het voorjaar maar eerst maar genieten nu het goed gaat.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:09

Heb nog een vraagje, bij mijn paarden wordt jaarlijks het gebit gecontroleerd. Als ze kauwt maakt het soms een knarsend geluid, alsof ze nootjes eet. Kan dit soms een aanwijzing zijn? Zou de tandarts iets "zien" aan het gebit? Ze moet namelijk volgende maand komen, vorig jaar en jaar ervoor heeft ze niks gezegd.

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:28

He balen Mariek_, je hebt toch altijd hoop als je iets probeert en als het dan niks doet is dat echt stom. Hopelijk kan je toch iets vinden wat verlichting geeft.


Hoe bedoel je je vraag Qleke? Als in dat ze dan last heeft van haar tanden en daardoor zou schudden? Je kan er altijd eens specifiek naar vragen bij de volgende methode natuurlijk.


Heeft hier iemand een idee van, of ervaring met, bijwerkingen van antihistaminica? Het zou bekend zijn dat cyproheptadine wel kan zorgen voor koliek(achtige) verschijningen. Ook bij andere soorten zou dat kunnen voorkomen.

Zit me nu af te vragen of zijn buikklachten niet een gevolg zijn van nu al langere tijd cetirizine te krijgen. Eventueel in combinatie met stress door zich niet goed voelen door de allergie enzo. Heb 2 jaar geleden voor het eerst gemerkt dat hij last had, vorig jaar leek het vaker en dit jaar heeft hij echt veel last en lijkt het ook niet zomaar voorbij te gaan.. Echter in de winter leek het steeds wel ok te zijn.

Voorbije 2 weken ging hij trouwens wel goed, hij vond het slechte weer wel leuk :P Maar gisteren weer veel last en veel gas. Ben nu de cetirizine aan het afbouwen, denk dat ik volgende week eens zonder probeer.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:42

Ik las in de openingspost dat een mogelijke oorzaak het gebit zou kunnen zijn :)
Ik ga het haar zeker vragen!

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:47

Focussed schreef:
Nou het was in ieder geval een leuke ervaring :D

Een korte samenvatting: het komt erop neer dat de naam SHAKE RELIEF een medische claim is. Dit is niet toegestaan op supplementen. NAF heeft geen enkel gegrond bewijs dat Shake Relief werkt (en er is bewijs van de Universiteit uit Liverpool dat het slechts een placebo is). Dit tezamen betekent dat de naam SHAKE RELIEF niet wettelijk is toegestaan. In combinatie met de foto van een paardenhoofd is dit zeer suggestief en misleidend.

De officiële uitspraak van het RCC gaat nog volgen. Maar het ziet er goed uit. :D

De RCC gaat misschien zelfs doorverwijzen naar de NVWA. Deze kan zelfs boetes uitdelen. Als ik NAF was zou ik het hele product heel snel uit de schappen halen of de naam veranderen in iets wat er beter bij past (NAF Shaket je geld uit je zakken... ofzo).



Klinkt goed. Trots op je. Benieuwd naar uitspraak.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:58

Focussed, is het niet slim om dit bericht te plaatsen als nieuwsbericht op Bokt, zodat meer bokkers hier kennis van hebben.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:29

janouk schreef:
Focussed, is het niet slim om dit bericht te plaatsen als nieuwsbericht op Bokt, zodat meer bokkers hier kennis van hebben.



Dat lijkt mij zeker een goed idee, ik zal even wachten tot de officiële uitspraak binnen is. Elke dag kijk ik vol verwachting in de brievenbus, maar helaas nog niets.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:28

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn nieuwe hoofdstel vinden. Het zou speciaal gevormd zijn om de gezichtszenuwen vrij te houden. Denken jullie dat het op de juiste plek zit ivm de trigeminus? Ik vind het moeilijk te bepalen.

Afbeelding

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:41

Fijn dat de jouwe nu in het najaar gestopt is trouwens Rozenstruik... Kun je iig ook het geld weer opzij leggen voor actie volgend voorjaar zullen we maar zeggen :+

De aftakking welke aangedaan is bij trigeminaal headshaking is de 2e aftakking, de maxillaris. Deze komt uit het foramen infraorbitale naar de oppervlakte, welke precies daar ligt waar je neusriem hoort te liggen (ca 1-2 vingers onder het jukbeen). Het belangrijkste is dus vooral dat je de neusriem niet te strak doet, geheel ontwijken kun je hem niet, ook niet met deze neusriem (of je moet gaan voor een lage neusriem, maar als je die strak aansnoert zul je alsnog een deel van de aftakkingen raken).

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 19:44

Focussed schreef:
Fijn dat de jouwe nu in het najaar gestopt is trouwens Rozenstruik... Kun je iig ook het geld weer opzij leggen voor actie volgend voorjaar zullen we maar zeggen :+

De aftakking welke aangedaan is bij trigeminaal headshaking is de 2e aftakking, de maxillaris. Deze komt uit het foramen infraorbitale naar de oppervlakte, welke precies daar ligt waar je neusriem hoort te liggen (ca 1-2 vingers onder het jukbeen). Het belangrijkste is dus vooral dat je de neusriem niet te strak doet, geheel ontwijken kun je hem niet, ook niet met deze neusriem (of je moet gaan voor een lage neusriem, maar als je die strak aansnoert zul je alsnog een deel van de aftakkingen raken).



Dank je, ik ben ook blij dat het goed gaat! En zeker aan het sparen... hoewel er eerst een nieuw zadel komt wat al 2 jaar op de verlanglijst staat maar waar steeds iets tussen kwam omdat er of met mij of met mijn paard iets was *\o/*
Als het in het voorjaar terug komt gaan we naar PENS. Maar zolang het goed gaat, gaat het goed!!

Als je mijn paard nu ziet, zou je niet weten dat hij ooit ergens last van heeft gehad, echt bizar hoe volledig het shaken van de ene dag op de andere verdwenen is.

Ik kan twee vingers tussen de neusriem doen op het ruimste gaatje. Ik denk dat het leer nog wat uitrekt als het soepeler wordt, anders prik ik er nog een gaatje bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:59

Even binnenvallen met een vraagje ... Heeft hier iemand een idee/inzicht in hoelang anti-histaminca doorwerken? En dan bedoel ik niet in de zin van hooikoorts op zich bestrijden, want dan is de werking in theorie 24u. Maar meer als het wat zou doen in het lichaam en zorgen voor een spijsvertering die wat overhoop ligt.. hoelang zou dat duren voordat dit 'hersteld' is? Kan me namelijk voorstellen dat dit wel een tijdje duurt als ze lang medicatie hebben gehad, maar ik vind het moeilijk om er een tijd op te plakken.

Zijn darmen op zich zijn momenteel wel rustiger, geen gerommel meer (als ik in de buurt ben) en ook minder gas. Hoewel ik nog steeds het idee heb dat het weer ook een rol speelt. Maar toch blijft hij een hele bolle en gespannen buik hebben. Wil dit graag toch eens met de DA overleggen, deze moet begin december komen voor de entingen. Zit nu te twijfelen of ik het nog zou aankijken tot dan, of dat ik de DA vroeger laat komen (en dan de entingen ook wat vroeger). Maar hoelang geef je het tijd? Hij heeft nu een dag of 4 geen medicatie meer gehad...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 11:13

staat het niet gewoon in de bijsluiter?

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:18

Neen, of ik kijk er overheen. Staat altijd gewoon "als je bijwerkingen merkt moet je stoppen" maar staat niet bij na hoelang de bijwerkingen dan beter zouden moeten zijn. Er is ook niet veel bekend over bijwerkingen bij paarden, bij cyproheptadine is wel bekend dat het 'koliekachtige' verschijnselen kan veroorzaken. Maar verder dan dat kom ik ook niet. Blijf wel zoeken overigens, maar moest nog iemand ideeën hebben is dat altijd welkom ;)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 12:45

welk merk heb je?
ik vond wel dit

https://www.geneesmiddeleninformatieban ... 0_smpc.pdf

hier staat wel info over de halfwaarde tijd.
dat is geloof ik de tijd dat de werkzame stof uit het lichaam gaat.

—-Cetirizine ondergaat geen uitgebreid first-pass metabolisme. Eliminatie
De terminale halfwaardetijd bedraagt ongeveer 10 uur en er werd voor cetirizine geen accumulatie waargenomen na dagelijkse doses van 10 mg gedurende 10 dagen. Ongeveer twee derde van de dosis wordt onveranderd in de urine uitgescheiden.


dus dan zou het bij jouw pony al uit het lijf zijn

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:03

Dank je, denk dat het er inderdaad al uit is, maar ik bedoelde meer van als het schade zou aangericht hebben door langdurig gebruik, hoelang zouden de darmen dan nodig hebben om daarvan te herstellen als je de oorzaak wegneemt. Daar vind ik tot nu toe niks over.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:16

Tis natuurlijk een medicament bedoeld voor humaan gebruik dus de kans dat dit voor paarden is getest lijkt mij klein

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:20

Cetirizine is wel een heel ander medicament dan cyproheptadine he. Zo werkt ceterizine absoluut niet bij trigeminaal headshakers (zie onderzoek gepubliceerd door Utrecht) en slaat cyproheptadine bij 80% van de trigeminaal shakers bij.

Wbt de bijwerkingen van cetirizine is er ook over gepubliceerd:

No visible adverse reactions, such as sedation or gastro- intestinal disturbances, were seen in any of the treated horses. It was possible to determine the concentration of cetirizine in plasma for 30 h after the last administration. The main pharmacokinetic parameters obtained are pre- sented in Table 1.
Uit: Cetirizine in horses: Pharmacokinetics
and pharmacodynamics following repeated oral administration (2008)

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:27

Daar heb je gelijk in, maar omdat het wel om een anti-histaminicum gaat en er niet zoveel getest is in paarden zei de DA/chiropractor om er toch rekening mee te houden dat het een oorzaak kan zijn. Maar het hoeft natuurlijk niet.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:33

Er is dus wel onderzoek gedaan naar het effect en de bijwerkingen van cetirizine in paarden. Zie hierboven. In ieder geval bij langdurige orale toediening geen bijwerkingen.

Deze is van de UU, waarin cetirizine niet beter werkte dan een placebo in seizoengebonden schudders:
https://www.google.nl/amp/s/www.researc ... haking/amp

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:19

Ja, onderzoek, maar hoeveel en met hoeveel paarden? Als je 1 studie hebt met 30 paarden waarvan de helft een placebo krijgt en die andere 15 toevallig geen bijwerkingen ontwikkelen ... Snap je wat ik bedoel? Nu zal er vast wel meer onderzoek gedaan zijn, maar toch ook weer niet zo heel veel gok ik.

Maar als het daar niet van kan komen is het zoveel te beter, dan kan ik volgend seizoen zonder problemen het weer gebruiken om zijn allergie-symptomen te verlichten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:31

Ik kwam deze tegen omdat ik op zoek was naar een relatie tussen allergie & darmflora .. Misschien voor een aantal hier met hooikoortspaarden ook interessant...

https://pollennieuws.nl/post/?permalink ... oene-vrouw

Kort gezegd gaat het erover dat er dus een relatie is tussen allergie & darmflora, door histamine. Het lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid histamine verwerken, komt er teveel histamine vrij krijg je hooikoortssymptomen. Maar histamine komt niet alleen door bv. pollen, maar ook door wat je eet en de darmflora op zich.

Zie bv.
Citaat:
2. Dus histamine is een normale stof met een gunstige functie in je darmflora, maar het gaat meer om de concentratie?
Klopt, het speelt een normale rol, je moet het alleen ook goed kunnen afbreken. Mensen met hooikoorts, maar ook met astma en eczeem zijn van nature niet zo goed in het afbreken van histamine. Dan blijft er te veel over en kun je last hebben van bijvoorbeeld, jeukende ogen of een loopneus. Het kan ook invloed hebben op hoe je je voelt, zoals irritatie of kort lontje ervaren of warm worden. Ook in je darmen kun je het mogelijk merken, een opgeblazen gevoel, wisselende, dunne ontlasting of winderigheid. Een histamine overschot kan dus veel verschillende kenmerken hebben.


Wordt ook gesproken dat paardenbloem interessant is als 'therapie' om de darmen te helpen alles beter te verwerken. Misschien daarom dat die van mij vorig jaar zo goed leek te reageren op de detox-mix (zit oa paardenbloem in) en hij gek is op paardenbloemen als ik hem eens laat grazen ...

Ik ga er even verder induiken.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:22

Histamine doet veel meer, in het brein is het belangrijk voor je slaap-waak ritme bijv :)

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:06

De uitspraak van de Reclame Code Commissie is binnen.....


*\o/* *\o/*

GEWONNEN!

NAF mag niet langer de naam Shake Relief gebruiken. Deze naam is misleidend gezien het product niets tegen schudden doet.

Gerechtigheid :D