Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-19 23:29

Hierop stal staat luchtzuiger 10 jarige race paard voor verkoop. Handelaar waar vaker paarden halen had gevraagd of wij hem wilde verkopen. Omdat ze bij ons in de winter veel naar buiten kunnen.

Kwam hier dun binnen met 24/7 hooi en veel naar buiten geweekt brok bietenpulpmengel en wormenkuur( in opdracht van handelaar) kwam hij snel aan toen langzaam conditie op gebouwd. En hij ontwikkelde goed zijn spieren en zoog op stal bijna niet meer en buiten helemaal niet.

Het is mega lief paard en een van onze vrijwilligers met 2 dochters waren helemaal gek op hem. Nog geen 1 keer waren ze alle drie verliefd op het zelfde paard, en paard op hun.

Wij hebben met zn alle een doneer actie opgezet zodat het paard bij deze dames kon blijven. Aanschaf prijs was net bij elkaar en hebben hem gekocht voor hun. Inmiddels was hij hier 4 maand en deed het hartstikke goed. Zelden zolief paard gezien voor kids wat met ervaren ruiter graag aan het werk ging voor je en zosnel van makke kinder pony omschakelde naar voorwaarts werkwillig paard.

Paar week later na aankoop begint hij ook in het land te zuigen waar hij aL tijdje 24/7 staat. En wordt steeds weer dunner. Die racers zijn al niet zo dik dus gaat snel. Mestonderzoek was al opgestuurd. Daarna zakte hij zowat door de benen en ging hard achteruit qua gewicht en stond letterijk op omvallen da erbij geweest in het weekend. Eigenlijk niet iets uitgekomen had hele lichte verhoging was ook erg warm die dag. Hij glansde goed niets te zien in mest alleen suf. Da heeft ontstekingsremmers gegeven. Nadat weekend mest onderzoek binnen lichte diagnose bloedworm direct 2 ha weiland stront vrij gemaakt en paard wormenkuur
Direct op hoge verse gras alleen op weiland naast de kudde. Werd direct dikker in 3 dagen en meneer kon weer in ren galop door het land. Is nog steeds veelste mager.

( Handelaar had is tegemoet gekomen in da kosten. )

(De doneer actie verwijderd )

Gezien hij in 3dagen erg is opgeknapt en goed aankomt is er besloten het eerst even aan te zien.

Maar het liefst doen we wat meer onderzoek en gaat hij zosnel mogelijk naar tandarts enz.

Heeft iemand nog tips?
Laatst bijgewerkt door balance op 28-04-19 01:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Doneeractie verwijderd, in strijd met boktregels


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:42

Ja, geen paard nemen als je het niet kan betalen.

Zoals ik het verhaal lees is er nergens geld voor en hangt alles af van donaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:45

Bedelen met doneeracties mag niet op Bokt, dus ik zal een moderator vragen om de link weg te halen.
Sowieso vind ik het een raar verhaal: jullie zamelen geld in zodat een moeder en dochters die geen geld hebben toch een paard kunnen kopen. Het paard wordt betaald en gekocht en wordt vervolgens ziek. Dat is dan toch het probleem van de nieuwe eigenaren, waarom zou de handelaar dan nog dierenartskosten betalen?
Wat ik ook niet begrijp is waarom jij dit topic opent als jij niet de eigenaar bent. Dat kan de eigenaresse zelf toch ook doen? Of (worst case scenario) is dit ex-renpaard via jullie ook nog eens verkocht aan iemand die weinig ervaring met paarden heeft en zelf niet de weg naar Bokt kan vinden?

Jullie doel was € 2500 ophalen voor het aankoopbedrag en een buffer bij medische problemen. Ik vermoed dat die buffer er bij een 9 jarig renpaard met een geschiedenis van medische problemen heel snel doorheen is en dat je dan moet blijven bedelen om hem in leven te houden. Een gebed zonder eind dus.

Bij een luchtzuiger is tanden nakijken en een paar weken op medicatie tegen maagzweren zetten om te kijken of dat de klachten vermindert vrij standaard, zeker omdat Engels volbloeden erg gevoelig zijn voor maagzweren. Dat is erg duur, dus daar gaat je buffer.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 00:26

xyzutu2 schreef:
Bedelen met doneeracties mag niet op Bokt, dus ik zal een moderator vragen om de link weg te halen.
Sowieso vind ik het een raar verhaal: jullie zamelen geld in zodat een moeder en dochters die geen geld hebben toch een paard kunnen kopen. Het paard wordt betaald en gekocht en wordt vervolgens ziek. Dat is dan toch het probleem van de nieuwe eigenaren, waarom zou de handelaar dan nog dierenartskosten betalen?
Wat ik ook niet begrijp is waarom jij dit topic opent als jij niet de eigenaar bent. Dat kan de eigenaresse zelf toch ook doen? Of (worst case scenario) is dit ex-renpaard via jullie ook nog eens verkocht aan iemand die weinig ervaring met paarden heeft en zelf niet de weg naar Bokt kan vinden?

Jullie doel was € 2500 ophalen voor het aankoopbedrag en een buffer bij medische problemen. Ik vermoed dat die buffer er bij een 9 jarig renpaard met een geschiedenis van medische problemen heel snel doorheen is en dat je dan moet blijven bedelen om hem in leven te houden. Een gebed zonder eind dus.

Bij een luchtzuiger is tanden nakijken en een paar weken op medicatie tegen maagzweren zetten om te kijken of dat de klachten vermindert vrij standaard, zeker omdat Engels volbloeden erg gevoelig zijn voor maagzweren. Dat is erg duur, dus daar gaat je buffer.



Paard was hier in korte tijd veranderd van extreme luchtzuiger naar enkel zuigen opstal na het eten van brok/slobber mengsel en kwam goed aan. Kan hier blijven staan met heel veel weide gang en niets wees op medische problemen. Er is wel ruimte om buffer op te bouwen maar niet op gerekend dat die zo snel zou komen. Ook waren er al kopers voor hem. Normaal was hij al weg geweest. Maar omdat hij gek was met de dames die hem verzorgde en de dame zelf meerdere paarden heeft gehad en veel ervaring heeft. Met daarbij een hele moeilijke periode en paard en zij beide helemaal opleefde hier hebben we actie opgezet. Waarom handelaar tegemoet komt in kosten omdat hij hele situatie ook vervelend vindt.

Toen paard in goede conditie weer was waren er kopers en anders was hij al weg geweest.

Ja je koopt luchtzuiger ken ze die 40.000 euro kosten op international niveau lopen. Dane knapte zeer goed op. O tekenen van koliek enz ondanks nieuwe weides enz. Was ontwormt ook bloedworm. Dan verwacht je niet dat het zosnel misgaat.

Eigenaar weet van plaatsen bericht.

En iedereen weet wat normaal met luchtzuigers oud racepaarden gebeurt op gemiddelde handelsstal.

Dit is domme pech en vraag niet om geld maar om advies en tips

Melissa0304
Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 00:30

Wat is de omheining om het land? Misschien zo veranderen dat hij zich nergens op kan vast pakken? En goed ontwormen tegen bloedworm.

Als het niet gaat om donaties waarom dan die link?

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 00:41

Melissa0304 schreef:
Wat is de omheining om het land? Misschien zo veranderen dat hij zich nergens op kan vast pakken? En goed ontwormen tegen bloedworm.

Als het niet gaat om donaties waarom dan die link?



Land is al aangepast. Maar na wormenkuur zuigt hij nu al helft minder binnen 3 dagen. Dit is 2 de kuur in paar maand en controle mest onder zoek voor over aantal week is al besteld.

Waarom link? Heb veel gezien qua paarden kan zakelijk bikkel hard zijn. Maar dit geval gaat me aan t hart. Ik moet belang van stichting volgen en zelf al genoeg heb bij gedragen.
Laatst bijgewerkt door Hunzeheerd op 28-04-19 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 00:42

Als een luchtzuiger ineens weer flink begint te zuigen terwijl hij veel weidegang krijgt en enorm invalt dan zal het advies vrijwel altijd zijn om hem een aantal weken (6 is ideaal) op de volledige dosis omeprazole (bijvoorbeeld Abler, 4 mg/kilo lichaamsgewicht) te zetten tegen maagzweren en te kijken of dat de klachten vermindert. Daarna dat 3 weken afbouwen en kijken of de klachten wegblijven.
De kosten daarvoor zijn 800-1000 dollar als je voor het goedkopere Abler gaat.

Daarnaast kun je eens kritisch kijken naar de wei: hoeveel gras staat daar op/hoe kaal is hij? Is het een kale wei, dan jou je ook een zandweg/psyllum-kuur kunnen overwegen om zand in de darmen te verminderen.

De link naar je geldinzamelingspagina hoort inderdaad niet op Bokt, maar die zal morgen wel verwijderd worden.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 00:51

xyzutu2 schreef:
Als een luchtzuiger ineens weer flink begint te zuigen terwijl hij veel weidegang krijgt en enorm invalt dan zal het advies vrijwel altijd zijn om hem een aantal weken (6 is ideaal) op de volledige dosis omeprazole (bijvoorbeeld Abler, 4 mg/kilo lichaamsgewicht) te zetten tegen maagzweren en te kijken of dat de klachten vermindert. Daarna dat 3 weken afbouwen en kijken of de klachten wegblijven.
De kosten daarvoor zijn 800-1000 dollar als je voor het goedkopere Abler gaat.

Daarnaast kun je eens kritisch kijken naar de wei: hoeveel gras staat daar op/hoe kaal is hij? Is het een kale wei, dan jou je ook een zandweg/psyllum-kuur kunnen overwegen om zand in de darmen te verminderen.

De link naar je geldinzamelingspagina hoort inderdaad niet op Bokt, maar die zal morgen wel verwijderd worden.



Mest is gecontroleerd op zand niets bijzonders. Alles wijst dat het niet gaat om maagzweren. Mest is goed nu op volle gras iets minder perfect maar paard gaat met sprongen vooruit dus laten ze even zo. Vacht glanst eet goed.


Hij heeft hier bijna hele winter gestaan op hooi in paddock met veel meer zuig mogelijk heden nu in een keer problemen.

Zuigen komt door pijn dus kan meer zijn dan maagzweren.

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 00:52

Hunzeheerd schreef:
Melissa0304 schreef:
Wat is de omheining om het land? Misschien zo veranderen dat hij zich nergens op kan vast pakken? En goed ontwormen tegen bloedworm.

Als het niet gaat om donaties waarom dan die link?



Land is al aangepast. Maar na wormenkuur zuigt hij nu al helft minder binnen 3 dagen. Dit is 2 de kuur in paar maand en controle mest onder zoek voor over aantal week is al besteld.

Waarom link? Heb veel gezien qua paarden kan zakelijk bikkel hard zijn. Maar dit geval gaat me aan t hart. Ik moet belang van stichting volgen en zelf al genoeg heb bij gedragen.


Het zou ontzettend fijn zijn als je met wat meer zorg zou schrijven. Er is soms geen doorkomen aan.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:01

Hunzeheerd schreef:
Alles wijst dat het niet gaat om maagzweren. Mest is goed nu op volle gras iets minder perfect maar paard gaat met sprongen vooruit dus laten ze even zo.


Wat laten ze even zo?
En hoe zie je van de buitenkant dat een paard dat luchtzuigt geen last heeft van maagzweren?

Liebeskind
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:05

xyzutu2 schreef:
Hunzeheerd schreef:
Alles wijst dat het niet gaat om maagzweren. Mest is goed nu op volle gras iets minder perfect maar paard gaat met sprongen vooruit dus laten ze even zo.


Wat laten ze even zo?
En hoe zie je van de buitenkant dat een paard dat luchtzuigt geen last heeft van maagzweren?


Jij kunt niet dwars door dieren heen kijken? Vreemd...






☺️

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 02:22

xyzutu2 schreef:
Hunzeheerd schreef:
Alles wijst dat het niet gaat om maagzweren. Mest is goed nu op volle gras iets minder perfect maar paard gaat met sprongen vooruit dus laten ze even zo.


Wat laten ze even zo?
En hoe zie je van de buitenkant dat een paard dat luchtzuigt geen last heeft van maagzweren?


Paard is iets aan dunne kant nog geen diarree sinds hij op volle gras staat. Normaal doen we een paard niet zosnel op volle gras maar zien duidelijk dat hij er baad bij heeft. Groeit en krijgt per dag deel meer energie terug.

Ontlasting is goed glans vacht is goed geen koliek verschijnselen. Eet goed. Dit alles wijst niet op maagzweren. En maagzweren gaat geleidelijker niet zo abrupt.

Je kan heel veel geld er tegen aan gooien om aLles uit te sluiten. Maar je kunt ook goed opserveren en daarmee veel dingen uitsluiten. Gezien hij er niet op achteruit gaat en alleen maar vooruit kijken we het eerst even aan.

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 03:14

Wat ben jij/zijn jullie eigenwijs. Alles duidt op maagzweren. Ook het feit dat het paard opknapt nu hij de hele dag weidegang heeft. Als het gras minder wordt en/of hij weer van de wei af moet, komen de klachten vanzelf terug als je nu niet gaat behandelen. Sterkte en succes ermee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110618
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 06:52

Hunzeheerd schreef:
Je kan heel veel geld er tegen aan gooien om aLles uit te sluiten. Maar je kunt ook goed opserveren en daarmee veel dingen uitsluiten. Gezien hij er niet op achteruit gaat en alleen maar vooruit kijken we het eerst even aan.


Er was vanaf het begin al geen geld, dus je wilt in principe gewoon gedoneerd geld van anderen en wacht dat af voor er meer onderzoek komt?
Ik snap echt niet waarom jullie hier aan begonnen zijn.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Chapeau2002
Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 07:37

Paard van mijn dochter had/heeft maag en darmzweren (in haar geval door bute gebruik). De merrie heeft altijd mooie mest en glimt je tegemoet. Maak een scope als je het uit wilt kunnen sluiten.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Femke_Tweety
Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 07:53

Kans op maagproblemen is bij dit verhaal héél groot.
Als in ongezien een diagnose stellen moet je nóóit doen, maar heel heel sterk advies om je te verdiepen in maagzweren bij paarden.

Evt onderzoek, of in overleg met veearts daar voor behandelen.


Die behandeling is duur overigens.
Maar er niets aan doen is niet eerlijk voor het paard, kan énorm pijnlijk zijn namelijk.


(Mij paard is luchtzuiger, maagpatiënt.
Bij veranderende omstandigheden (nieuwe stal) kou, of wormen kan ik er donder op zeggen dat zijn maagproblemen weer opspelen.
Jouw verhaal is zo ontzettend klassiek exact wat je verwacht bij maagproblemen dat je daar mijns inziens echt wat mee moet.

Linkje naar het maagzweer topic hier op bokt plaats ik zo, even opzoeken.


troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 08:05

Heeft dit gezin ondertussen geld voor de tandarts, maagscopie en omeprazole of was de planning dat jouw organisatie (ik meen een pensionstal?) de kosten gaat blijven dragen? Al dan niet met sponsoracties?

Ik vind het enorm naïef, dit verhaal schreeuwt maagzweren, en dat is een verdraaid dure aandoening.

Heel praktisch kan dit jouw organisatie zelfs failliet laten gaan.

Of kan jij het aanzien dat het dier lijdt terwijl er een goede behandeling mogelijk is. En dat jij dit hebt geregeld voor dit gezin wetende dat ze het financieel niet konden dragen..?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 08:47

Eerst van te voren bedenken of je zo'n dier wel kunt helpen en financieel kunt onderhouden. Het dier heeft er niks aan als jezelf de medische kosten niet kunt betalen. Ik snap ook eerlijk waar niet waarom je aan een opvang begint als de nieuwe eigenaren de standaard onderhoudskosten niet kunnen betalen? Het lijkt mij als organisatie in het algemeen dat je eerst gaat kijken waar het dier terecht komt voordat het naar een nieuwe eigenaar toe gaat. TS paarden laten vaak pas pijn zien als het al een verder stadium is en dan moet jezelf als eigenaar voor proberen te zijn door hem of haar te laten behandelen en te laten onderzoeken door een goede dierenarts.

Shalimar
Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:39

Inderdaad, het feit alleen al dat je zegt, het kwam terug bij het eten van brok en is nu veel minder nu hij op lang gras staat... Dat zou al een enorme alarmbel qua maagzweren moeten doen afgaan. Er zit niks anders op dan een scopie, of behandeling met omeprazol zonder diagnose. Maar zo doorgaan en alles verder in de wind slaan wat je niet uitkomt, lijkt me geen zinvol traject... Vakantiegeld komt eraan, ik zie een nuttige besteding voor de mensen (en paard) in kwestie.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-19 10:41


GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:55

TS gaat paard ‘opserveren’. Dan heb je wel baat bij een dikkere ;)

Zonder gekheid: bijzonder verhaal. Ik snap dat lezers vraagtekens erbij hebben.

ruitje
Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:15

Hoe mager is hij precies? Heb je een foto? Ik merk dat men wel vaker bij dravers en renpaarden een onrealistisch doel nastreeft omdat iedereen obesitastas paarden gewend is en dit atleten zijn.

Overigens is er de laatste tijd prima markt voor dravers en EV's, dus dat hele ' wij redden 'm want niemand wil 'm ' is ook een beetje Bullshit. Je had al een koper zei je? Dus dat staat er ook nogal haaks op.

Ik zou m verkopen aan iemand die er wel het geld voor heeft :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Mooblie
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:22

Is er eigenlijk al wel een dierenarts bij geweest?

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda

Irisx
Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:41

Bij mij gaan toch echt maagzweer-alarmbellen rinkelen bij de combinatie van (ex-)racepaard en deze symptomen die het paard heeft/toont.

Het percentage maagzweren bij racepaarden ligt, uit mijn hoofd, op of boven de 70%.

Luchtzuigen, gewichtsverlies en tekenen van koliek.. allemaal alarmbellen voor wat betreft maagzweren. En die kunnen heel lang sluimeren. Door bijv wormeninfectie meer opspelen en ja, als je dan een wormenkuur geeft, kan er snel verbetering in komen.

Een scopie is duur, maar je kunt wel een kuur omeprazol proberen en kijken of dat (nog meer) verbetering brengt. Verder speciaal voer (zoals Gastro of Ease and Excel) ter preventie.

Life's too short to be scared. So, screw the gap. Let Ethan razz your berries, goose your gander, tickle your tail feathers, cup your coconuts, rock your rump, poke your hontas, wallop your wonderland!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, carika, Danseresje, Eefjahh, ellen05, hagelslag, IASCrawler, jazzejam, lina1998, MarjanB, Muronia, Princesj, Rije, Symke en 90 bezoekers