Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 20:19

InekeN schreef:
TS gaat paard ‘opserveren’. Dan heb je wel baat bij een dikkere ;)

Zonder gekheid: bijzonder verhaal. Ik snap dat lezers vraagtekens erbij hebben.


Dikker wordt hij nu al.

Nu paar dagen verder knapt hij goed op zuigt stuk minder en plast en drinkt goed eten gaat er goed. Tandvlees is weer goed van kleur en doorbloeding beter.


Independence
Berichten: 1375
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 23:20

Citaat:
Ze helpt hier al hele tijd en was aan het sparen voor eigen paard. Het paard heeft in de maanden dat hij hier staat enkel vooruit gang laten zien. Hij stond hier voor verkoop en is niet van ons.

Stallingskosten enz inclusief opbouw buffer voor medische kosten is er wel. Het is niet dat het een onverantwoorde beslissing is of zo. We hadden niet zien aankomen dat paard wat hier al circa 4 maand hier staat en goed opknapt zo snel achteruit zou gaan. Direct na aankoop. De beslissing om paard aan te kopen voor de financiële buffer er was is geweest omdat er kopers waren voor dit paard.

Als er een vreemde op de stoep staat bedank ik ervoor.

Paard knapt snel op van te suf om amper op eigen benen te staan naar volle bokke sprongen door het weiland.

Zelf denk ik dat combinatie is geweest van nog herstelde van maag, bloedworm ( ondanks ontworming) weg vallen van sloot water en uit de tonnen drinkt hij minder was tijdens warmte. Door hij zwakker werd zakte hij wat in rang orde kudde door pijn vvan bloedwormen weer meer gaan zuigen en minder eten. Ook gezien zijn snelle herstel is hevige maagzweren onwaarschijnlijk dat het nog niet 100% is geloof ik ook wel maar niet dat dat de oorzaak is geweest voor de snelle achteruit gang.

En waar zet je het beperkte budget op in gezien verschillende adviezen.

Maag onderzoek is duurder dan de behandeling. En denk in dit geval niet heel gek is voor het paard tijdje maagzuur remmers.

Bloed onderzoek kan ook geen kwaad

En urine onderzoek lijkt niet zo noodzakelijk meer nu hij goed drinkt en plast.

Maar dan ben je toch enkel bezig met symptoombestrijding en niet met het vinden van de oorzaak?

mara2579
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:41

Misschien een rare vraag, maar niet zo zeer aan de TS maar aan degene die reageren.
Als een paard als dit onder de maagzweren zou zitten, en de (waarschijnlijk structureel benodigde) medicatie inderdaad uitkomt op bedragen als 1200 euro per maand aan omaprezole (ook nog de goedkopere variant) moet de conclusie dan niet zijn dat dit niet betaalbaar is voor de gemiddelde mens, even los van dit gezin.

Volgens mij zou het traject moeten zijn maagscopie en de schade taxeren en dan die knoop door... Kuren met omaprezole om het effect te zien lijkt mij letterlijk uitstel van executie ..

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:51

Maagzweren kunnen genezen.

Gelukkig maar, want anders inderdaad niet betaalbaar.


Mijn paard heeft héél extreme gehad


[ img ]


[ img ]


[ img ]


En was tot 2 weken terug weer een jaar of tweeëneenhalf medicijnvrij en fit.

Toevallig recent, na een lelijke koliek een vieze terugval, ze blijven wel gevoelig voor het ontwikkelen van zweren, en dat kan razendsnel gaan.


Maar met de juiste medicijnen kunnen ze dus prima genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:54

Een maagscopie kost ook geld, lost het probleem niet op en kan het probleem in praktijk juist verergeren omdat het paard voor de scopie lange tijd nuchter moet zijn.
Met abler kun je ook zien of het paard last heeft van maagzweren (dan verminderen de klachten) en er zijn genoeg paarden die na een kuur Abler (en vervolgens de correcte lifestyle met permanent ruwvoer en weinig stress meer) geen verdere behandeling met Abler meer nodig hebben maar bijvoorbeeld met aangepast voer een normaal leven kunnen leiden. Is dat anders dan een koliekpaard een operatie van 1000 euro laten ondergaan, of een compleet dierenartsentraject bij een ellendige beenblessure?
Het probleem hier is volgens mij dat ze het paard al geen bloedonderzoek willen laten doen omdat dat teveel inhakt in de noodvoorraad geld.
Ik heb zelf mijn eindeloos chronisch zieke paard paard afgelopen herfst in laten slapen en merk nu hoeveel geld ik over hou. Dus nee, een chronisch ernstig ziek paard is niet betaalbaar voor de gemiddelde mens. I

Maar ik ben het met je eens: als je niet in staat bent om voor een ziek dier te zorgen dan is dan is hem toch houden maar hem die zorg dan maar onthouden het slechtste wat je voor hem kunt doen.
Gelukkig lijkt het nu bij de ts weer mee te vallen, hoewel het lastig te ontcijferen is wat er nu echt speelt.

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:06

Mocht je toch besluiten om te gaan scopen voor maagzweren. Denk dan ook aan het dieet wat je dit dier geeft. Want het maakt niet zo veel uit hoeveel medicijnen je geeft als je niet ook het dieet aanpast.

Dus bij maagzweren graanvrij voeren. Luzerne en bv bietenpulp kan prima. En laag in suiker en zetmeel is dan ook belangrijk.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:26

wortel115 schreef:
Mocht je toch besluiten om te gaan scopen voor maagzweren. Denk dan ook aan het dieet wat je dit dier geeft. Want het maakt niet zo veel uit hoeveel medicijnen je geeft als je niet ook het dieet aanpast.

Dus bij maagzweren graanvrij voeren. Luzerne en bv bietenpulp kan prima. En laag in suiker en zetmeel is dan ook belangrijk.

Luzerne irriteert juist de maag.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:27

Alleen luzerne met stengeltjes erin omdat die scherp zijn en de slokdarm/maagwand kunnen irriteren. Luzernebrok is wel veilig.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:39

Wisselt beetje per paard.

Voor de mijne is het niet geschikt iig.

Maar aanpassen stalmanagement en voerbeleid moet bijna altijd, bij maagzweer paarden.

Zie ook het grote maagzweer topic.

mara2579
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:19

Dank voor de verheldering mensen! Ik begon al te denken, ben ik de enige die geen structurele 1200 euro netto per maand in de aanbieding heeft ?
Verder eens met vaste basiskosten en andere trajecten waarbij je ingrijpt, heeft mij zeker al een kleine auto gekost (bovenop de basiskosten)..

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:46

Aangezien dit topic in middels beter past op medisch verplaats ik het daar even naartoe.
VVDD->MD

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 19:42

wortel115 schreef:
Mocht je toch besluiten om te gaan scopen voor maagzweren. Denk dan ook aan het dieet wat je dit dier geeft. Want het maakt niet zo veel uit hoeveel medicijnen je geeft als je niet ook het dieet aanpast.

Dus bij maagzweren graanvrij voeren. Luzerne en bv bietenpulp kan prima. En laag in suiker en zetmeel is dan ook belangrijk.


Op het voerbeleid waar we heb op hebben gezet toen hij binnenkwam deed hij het prima. En knapte ook in goed tempo . Kreeg glans werd dikker bouwde spieren op kreeg meer engergie.

Inmiddels na wormen kuur is hij flink aangekomen en wordt met de dag fitter.

Voor hij bij ons kwam is hij van handels stal engeland naar handelstal nl grootdeel van dag op stal. Dit alles is niet het beste wat je met een luchtzuiger kan doen. Maar kwam hier snel bij en ging goed vooruit.

Alles wijst erop dat het combinatie is geweest van alles. Het eten wat hij krijgt knapte hij goed van op en alles leek te herstellen en prima te gaan met het voer maar als daar bloed wormen weer actief worden doet het wel pijn als hij zuigt eet hij heel stuk minder. Dit viel minder snel op in de kudde. Sloot water viel weg door kapotte pijp heeft week geduurd dat kudde goed dronk uit de specikuipen. Gras werd minder en paarden werden extra bij gevoerd hooi door dat hij zwakker werd kreeg hij waarschijnlijk niet genoeg. Dit alles bij elkaar heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat hij zosnel achteruit ging.

Ik geloof dat eigenaar nu kuur voor de maag aan het regelen is. Gezien zijn vooruitgang en met al het voorgaande goed te verklaren is dat hij zosnel achteruit ging. Denk ik zelf dat de juiste beslissing is gemaakt voor het paard en vele extra kosten zijn bespaard gebleven. Wat nu dus weer budget geeft voor kuur.

Zelf hebben we hier redelijk buffer voor medische kosten. Maar kan niet met zoveel paarden bij iedere scheet die ze dwars zitten da laten komen. Toen ik er nog 1 had was ik sneller met da bellen. Het is absoluut niet dat we geen da laten komen of het uitstellen tot paard bijna omvalt echt niet. Da komt hier maandelijks haast wel langs entingen verdovingen voor tandarts enz. Ja zelf ben ik stuk minder snel met bellen dan toen ik nog maar 1 paard had en als ik zie wat dat voor geld bespaard heeft wat allemaal weer te goede is gekomen voor de paarden en de opbouw van alles heb ik er geen spijt van en er is niets gebeurd met de paarden.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 21:23

antje_vip schreef:
Ik snap dat het zielig is en dat jullie het paard wilden redden, maar is het niet ook zielig als je vervolgens geen geld/middelen hebt om hem goed op te vangen?



Hij stond hier voor verkoop doen we hier wel vaker. Knapte goed op met een niet heel bijzonder voerbeleid 24/7 hooi en veel naar buiten paddock.

Dame die hier goed mee hielp was aan het sparen voor eigen paard en had echt goede klik met hem. Dochters ook. En het is super eerlijk bomproef paard wat ook nog graag aan het werk wil. En was erg bedroefd dat dit aan haar voorbij zou gaan. Er komen en gaan hier wel meer paarden maar met deze had ze echt een klik. Omdat ze afgelopen jaren al zoveel tegenslagen heeft gehad hebben we wat geld in gezameld om hem aan te schaffen voor haar. Is niet haar eerste paard dus wist waar ze aan begon en wat het kost.

Doordat er kopers kwamen via de handelaar besloten het door te zetten voordat er genoeg buffer was voor medische kosten. Paard staat hier al meer dan 3 maand en ging er goed op vooruit er was geen aanleiding om te denken dat hij zosnel achteruit zou gaan en er direct medische kosten zouden komen.


Het moment van plaatsen van bericht had paard symtomen wat van alles kon zijn en nog wel eens duur grapje kon worden.

Ik was gericht opzoek naar mensen die zelf een oud racerhadden die luchtzuigt om met hun ervaringen te kunnen delen.

Heb de doneer actie erbij gezet omdat alles nog onduidelijk was en niet wisten wat er nog zou komen.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-19 22:35

Femke_Tweety schreef:
Ja ach.

Je wilt tips.
Die krijg je.
Blijkbaar alleen niet wat je wil horen.


Overigens, voor jouw info, er reageert hier een aantal mensen dat bijzonder veel ervaring heeft op het gebied van maagzweren bij paarden.

Meer dan een hoop dierenartsen.


Maar toe, het ligt uiteraard nergens aan. De zorg is perfect. Nooit wat tekort gekomen. Stalmanagement is super. En het kan gewoon niet zo zijn dat hij last heeft van zweren.

Ook prima.

Wat jij wil.



Inmiddels knapt hij snel op na wormenkuur de waarden wat hij had was te laag voor de verschijnselen. Alleen herstel gaat te snel voor paard wat vol zit met maagzweren.

En het lijkt mij sterk dat paard wat vol zit met maagzweren zo weinig reageerd op een de wormenkuur.

Ik geloof ook niet dat zijn maag helemaal schoon is maar heeft na alle waarschijnlijkheid niet extreem last van maagzweren. De combinatie bloedworm en lichte vorm van zweren kan wel hard gaan.

wortel115
Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:02

Weetje het is lastig oordelen vanaf een telefoon en wij zijn geen dierenartsen. Als jij denkt dat het goed gaat met hem prima. Ik bel ook echt niet om de haverklap de veearts voor onze 3 paarden. Simpelweg ook omdat de dichtbijzijnde veearts een uur rijden is en de paarden kliniek 3 uur.

Over je vraag over ex race paarden. Hier in Australie zie je vaker dat deze luchtzuigen, of als ze vast staan met hun hoofd schudden en zo nog meer. Veel hebben dit tijdens hun racecarriere aangeleerd deels uit verveling. Ze staan dan ook buiten het trainen om veel op stal.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Hunzeheerd
Berichten: 36
Geregistreerd: 27-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-19 19:12

wortel115 schreef:
Weetje het is lastig oordelen vanaf een telefoon en wij zijn geen dierenartsen. Als jij denkt dat het goed gaat met hem prima. Ik bel ook echt niet om de haverklap de veearts voor onze 3 paarden. Simpelweg ook omdat de dichtbijzijnde veearts een uur rijden is en de paarden kliniek 3 uur.

Over je vraag over ex race paarden. Hier in Australie zie je vaker dat deze luchtzuigen, of als ze vast staan met hun hoofd schudden en zo nog meer. Veel hebben dit tijdens hun racecarriere aangeleerd deels uit verveling. Ze staan dan ook buiten het trainen om veel op stal.


Hij knapt goed op groeit goed. Zover het er nu uit ziet is hebben we de beste beslissing genomen. Wordt ook al weer stuk levendiger. Mocht hij komende maand stagneren qua groei of achteruit gaan kan er altijd nog verder gekeken worden.

Rivendell
Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Wie heeft er nog meer luchtzuigende race paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:24

Even over bloedworm. Die is niet weg uit het land, ookal is alle mest eruit gehaald (dar moet sowieso vind ik).
Eitjes van de bloedworm kunnen jaren overleven buiten het paard en buiten de mest.
Je land is dus hoe dan ook besmet

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:05

Hoe is het inmiddels met dit paard?


Zag dat je actief was op bokt,en vroeg me ineens af hoe dit afgelopen is?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers