Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:11

Wat een domper na die tijd zeg... Gelukkig is ze wel weer thuis en is het vooruitzicht toch positief!

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 21:53

Ja een enorme domper...

Ik heb het abces net voorzichtig leger laten lopen, het ging zo gemakkelijk dat het me beter leek, dan het het lichaam zelf laten doen. Er zat absurd veel in..

De eerste antibiotica heeft ze op, en dat is sterk spul. Had het gemengd met appelmoes in een bakje, en het bakje is helemaal wit uitgebeten. Kon ook in de emmer een uitgebeten stuk zien waar het heeft gezeten. Eng idee, maar zal wel goed komen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:25

Goed idee om het zoveel mogelijk leeg te laten lopen lijkt me, zolang je er niet teveel druk op moet zetten, zodat het juist de gangetjes in gedrukt wordt.

Wel fijn dat je dat poeder hebt gekregen, volgens mij is dat een stuk goedkoper dan die spuiten die er zijn en die je in de mond moet spuiten. Met die hoge dosis pakken ze het wel goed aan lijkt me.

En heerlijk dat ze mee naar huis kon, daar is ze toch beter op haar plek als het even kan, dan in een kliniek.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 22:57

Ik heb inderdaad heel voorzichtig met een doekje geprobeerd de boel wat omhoog te werken, en het ging eigenlijk heel gemakkelijk.

Zou inderdaad eerst spuiten krijgen, maar ze haat spuiten in haar mond. Gilt al als ze ze ziet. Dus gelijk maar om poeder gevraagd wat over het voer mag. Veel praktischer. Goedkoper zou mooi meegenomen zijn..

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:15

Oh nee, wat vervelend! Heel veel beterschap!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:27

Stille meelezer hier,

Hoe gaat het nu met haar?

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 23:03

Er zit nog steeds een zwelling.. morgen is de 7e antibiotica dag. Sinds zaterdag is de oogkas wel droog maar is er ook weer een zwelling die er nog steeds zit. Ik heb niet het idee dat hij groter word.

Voor mijn gevoel had er al lang geen zwelling meer mogen zitten, na zo'n tijd antibiotica. Ben ook heel benieuwd of het nu dicht blijft of dat het weer open gaat.

Ik ben er nog niet rustig over. Ze is gelukkig nog steeds heel vrolijk en lief, en absoluut niet ziek. Donderdag weer controle!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:50

Heb je een combinatie van trimeth0prim en sulfadi@zine? Ik heb dat vroeger voor langere tijd gegeven bij een diepe beenwond. De troep moet uit de wond, dat kost tijd.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 07:44

Nee ik heb een doxy drinkmix. Dit zit er in:
doxycycline
hydrochloride
broomhexine
broomhexine hydrochloride

Middel voor varkens met longproblemen..

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 16:10

Geen goed nieuws.. Net weer m
naar de kliniek geweest. Abces was kleiner geworden, dus we gooien er nog een kilo antibiotica tegenaan en dan zal dat wel klaar zijn.. maar haar goede oog is niet goed..

Ik vond het oog gisteren al wat kleiner, maar dacht/hoopte dat ik het me verbeeldde. Vandaag hapte ze naar me, dat is niet goed als ze dat doet. En toen ze daar in de behandelbox stond zag ik een beschadiging in haar oog.

Aangestipt en ja hoor, een hele diepe beschadiging. In het gunstigste geval heeft ze geschuurd en komt het daardoor, een pech gevalletje. Maar in het ergste geval is het toch die akelige ziekte waarvoor ze haar DNA nu onderzoeken.. de kans is groter dat dat het is.

Nu een paar dagen zalven, maandag weer heen en ondertussen duimen dat het dicht gaat en nooit meer terugkomt. Maar ik vrees het ergste.

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:35

Wat een nare ontwikkeling TS! Heel veel sterkte en duimen dat het mee valt maandag!

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:54

O wat naar...
Duim dat t idd een beschadiging is door het schuren en niet door de ziekte

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:02

Ik duim voor een "eenvoudige" beschadiging.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:34

Gedver |o Ik duim mee :(

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:57

Mijn duimen draaien ook...

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 19:29

Bedankt allen, lief! Ik hoop dat het helpt!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:38

Jeetje Zorro, wat moet jij in onzekerheid verkeren nu! Ook ik duim voor een goed uitslag en dat ze niet nog eens grote problemen met haar goede oog gaat krijgen!
Weet je hoe lang je op het DNA-onderzoek moet wachten?

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:34

Hier een meelezer, maar wil je graag een hart onder de riem steken. Wat een spanning en zorgen nu. :( Duim voor je!

Rambogirl

Berichten: 3587
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:39

Jeetje, wat erg om te horen.
Ik heb 1 van mijn paarden op 17 januari moeten laten gaan vanwege uveïtis. Helaas ook een genetisch geval.
Een jaar en 10 maanden nadat zn eerste oog werd verwijderd sloeg het noodlot toe in zn overgebleven oog. Na een complete hel van 2 weken vallen en opstaan, heb ik voor hem het besluit moeten nemen dat het goed was zo. Ik heb m toen meegenomen naar huis onder zware medicatie en bij zn maten in de wei gezet waar hij al 14 jaar mee samen stond. 2 dagen later is tie omringt door hun aanwezigheid ingeslapen.
Het rare was dat hij geen zonlicht kon verdragen. Die ochtend heeft het geregend, gesneeuwd, gehageld en gestormd.
En het moment dat hij ingespoten was met het laatste middel, de zon heel fel begon te schijnen.
Normaal ben ik absoluut niet zo "zweverig" maar ik zag t als een teken van "vrijheid/blijheid".

Ik wil je een hart onder de riem steken en zal voor jullie duimen.
Maar pas op voor wishfull thinking en blijf het paardwaardige leven voorop zetten.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:20

Hoe managen jullie je paard met uveitis? (iedereen hier?) Mijne staat 24/7 buiten.
Onlangs was er een artikel dat heel veel oude paarden ongemerkt oogproblemen hebben (zoals cataract enz) maar daar weinig last van hebben. Ik vermoed dat paarden die cataract ed hebben sowieso bij fel zonlicht baat hebben aan een UV werend vliegenmasker, en dat dat misschien het ontstaan van uveitis kan vertragen/tegenhouden. Mijne heeft cataract en sinds 1 jaar dus uveitis in 1 oog. Ontstaan na felle zon... In het begin veel ups and downs maar nu is het stabiel, en heeft hij ook in de winter een vliegenmasker aan (behalve bij echt schijtweer). Zolang hij nog kan zien met dat oog wil ik het niet verwijderen, want toen ik zijn vliegenkap deels afgetaped had merkte ik wel verschil in gedrag (daardoor weet ik dat hij nog 'iets' ziet. We zijn ook regelmatig op controle gegaan bij de kliniek. Echo van oog, erin kijken etc. We konden nog experimenteel langwerkende cortico's injecteren in zijn oog zelf. Nu doe ik dagelijks pred forte druppels en dus die vliegenkap.

Hoe doen jullie het? Bij mij heeft die vliegenkap wel een drastisch verschil gemaakt..

Rambogirl

Berichten: 3587
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:32

Er bestaat een ander topic hier op bokt, waar de TS de nieuwe Evysor van eQuick test voor haar headshaker. Ik had een moord gedaan voor zo'n uitvinding toen mijn paard nog leefde. Zij heeft de donkere versie uit Italie besteld. Misschien is dat nog een hele goede optie gezien dit een uv werende "zonnebril" is.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:37

Haha ja, daar lees ik ook al mee :D

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 14:48

Bedankt allemaal voor het medeleven en jullie ervaringen! Doet goed!

En ook zeker dank voor de tip van dat topic over die equick bril! Ik had al eens een plaatje ervan gezien, maar wel fijn om ervaringen te lezen. Stel dat het oog wel actief gaat genezen, dan schaf ik een aan. Betere bescherming is er niet tegen schuren.

Ik heb intussen bedacht dat ik even moet vragen naar prefentief zalven, of dat kan. Bij het andere oog knapte ze altijd enorm op van zalven. Er zit natuurlijk nog geen uveitis in dit oog, enkel de beschadiging. Wie weet lost het lichaam dit ook op met een stopje vanuit de iris.

Dat is allemaal afwachten. Ik hoop dat het maandag gewoon weg is.. ondertussen probeer ik aan het idee te wennen dat het niet goed gaat.

Ik heb dan een 'rekkende' oplossing, dagelijks zalven en die bril als extra bescherming. Maandag maar even horen hoe ze daar tegenover staan. Ze zouden zelf ook in Utrecht informeren of zij nog tips hebben.

Ik merk wel dat ze veel schuurt, blijkbaar jeukt dit oog.

Ik houdt inderdaad het welzijn in de gaten hoor. Het is moeilijk om een kern gezond paard, in de kracht van haar leven te laten inslapen om een oog, maar als het niet anders is dan doen we dat wel.

Volledig blind begin ik niet aan. Altijd pijn ook niet. Ik heb alleen nog wat hoop omdat het lichaam al eerder een geniale oplossing bedacht heeft tegen een perforatie, en omdat zalven altijd goed hielp.

Rambogirl

Berichten: 3587
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:13

In Utrecht zullen ze zeker wel tips hebben.
Ik hoop dat ze jeuk heeft omdat het heelt. Dat zou een goed teken zijn.
Mijn stop was ook inderdaad het volledig blind zijn. Lichamelijk was hij verder kerngezond. Ze hadden nog nooit een paard meegemaakt dat zelf zn oog aanbood om te zalven, en de laatste dag in Utecht zag ik in zn oog dat hij er genoeg van had. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven. Je kent je paard het beste. Als je daarna luistert, ben je goed bezig.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:30

Ohh. Heb de mijne wel aangeleerd om druppels/zalf te aanvaarden (clicker), maar het is nu niet dat hij zijn oog zelf aanbied. Scheelt wel dat hij geen pijn heeft. Als het echt pijn doet wordt het moeilijk om iets aan te leren zelfs met clicker :)

Maar wat voor beschadiging is het nu dus in het andere oog ? Waar zit die? Op de cornea dan ofzo ?