Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:46

Fijn dat het zo goed verlopen is!
Het zal nu ook een hele opluchting zijn voor haar dat ze geen pijn meer zal hebben aan het oog!

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 22:01

Dat idee had ik wel, dat ze zich duidelijk lekkerder voelde. Ze krijgt nog pijnstilling natuurlijk, want de wond geeft ook pijn. Maar ik mocht al gewoon over haar wang en tussen haar ogen aaien, en dat kon ik voor de operatie niet. Alles lijkt er op dat dit de juiste beslissing was, echt een opluchting!

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:54

Fijn! Nu gauw mee naar huis!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:12

Ik denk zomaar dat ik haar gisteren gezien heb op de kliniek... Daar werd in elk geval net een Fries in de box gezet toen wij het buurpaard weer op kwamen halen. Zo te zien had ze er op dat moment geen last van. Ik ben nu wel benieuwd of je haar vandaag hebt kunnen ophalen, de Fries die ik gisteren zag had in elk geval nog een rolletje verband onder het oog en het was het rechteroog.

Sterkte ermee hoor, bij ons staat op stal een KWPN-merrie die al zeker 15 jaar haar linkeroog kwijt is en die kan er heel goed mee omgaan. Ze wordt wel al al die tijd niet meer bereden, maar dat is vanwege de artrose die ze destijds ook al had. Af en toe heeft ze wat probleempjes ( de eigenaresse ziet dat gelijk) door voornamelijk de wind die er op komt als ze buiten staat en dan wordt er even gezalfd totdat het weer rustig is, dit geldt overigens ook voor haar andere oog. Dat oog is trouwens voor zover ik weet niet verwijderd, maar wel grotendeels dichtgenaaid, ligt erg diep. Misschien kon dat in die tijd nog niet ofzo.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 23:59

Kan niet missen Jet! Dat was mijn fries. Gisteren had ze inderdaad nog een rolletje verband in het oog, dat is rond de middag verwijdert. Waar ik bij was, kon ik haar even vasthouden en het was 'wel even interessant voor mij'. Nou moest m'n best doen om niet van m'n stokje te gaan :') Hechtingen vind ik zo griezelig. Dus ik heb maar even de andere kant op gekeken.

Ik heb haar vandaag weer opgehaald! Nu dagelijks temperatuur opnemen en novacam geven als pijnstiller en ontstekingsremmer.

Ze was zo blij dat ze mee mocht, ze sleurde me zowat die stal door en draafde de trailer op. De andere paarden waren helemaal blij dat ze er weer was, mijn trekpaard stond al die tijd met een zware depressie, maar die is weer helemaal opgefleurd.

Over 14 dagen moeten we weer heen voor controle, tot die tijd boxrust, ze mag wel wat stappen aan de hand. En vooral goed in de gaten houden.

Als er nu maar geen ontsteking of bloeding komt, dan zijn we van de ellende af.

Haar stal ligt bijna onder onze slaapkamer en ze begint nu eindelijk rustiger te worden. Ze is het er niet mee eens en was steeds aan het schrapen, rondjes draaien, tegen de wanden aan trappen. Kon wel eens een kort nachtje worden zo..

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 04:42

Ja, dat zal haar dan ongetwijfeld zijn geweest. Ik snap wel dat je het niet fijn vond om er naar te kijken, het was ook niet niks. Succes met haar herstel, hopelijk legt ze zich bij haar boxrust neer, te gek doen zal wel druk geven op de hechtingen en dat wil je niet nu. Kan er geen ander paard bij haar op stal of is dat nu al zo? Ik duim voor je voor een snel en goed herstel, hopelijk blijft het goed gaan nu en mag ze over twee weken weer op een hoekje gras bij de andere paarden in de buurt. Gaan dan de hechtingen eruit?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 06:40

Wat fijn dat het goed is gegaan! Mijn duimen draaien! Hopelijk komt er geen infectie.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:34

Jeetje wat een ander postop verhaal dan wat ik heb meegemaakt, mijn paard heeft geen pijnstilling of AB gehad mee naar huis, wat ik al eerder schreef, donderdags oog eruit vrijdagavond naar huis zaterdag in de wei. Geen moment gedacht iets van pijn te bespeuren. Maargoed, maakt niet uit, als ze straks maar weer lekker buiten staat en pijnvrij is!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:34

Hier heeft Roos ook niets gehad.
S ochtends brengen, s middags opereren. Net op stal ben ik even wezen kijken, toen was ze nog wat traag in haar reactie omdat ze net weer stond. Volgende ochtend weer mee naar huis, rennend de trailer op. Geen medicatie meer gehad en 2 weken later de hechtingen er uit.
De boel mocht niet nat worden of stoten. Dus ze stond alleen naast de rest buiten en bij regen(en uit voorzorg s nachts) binnen, als ik er bij was mocht ze bij de rest.
Paar dagen later heb ik haar lekker opgeladen om een rondje bos te wandelen en na 3 weken liep ze weer op Z nivo!

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:01

Mijn paard mocht na 4 dagen naar huis. Hij werd daar meerdere keren gewandeld met een kap op. Na ophalen mocht ie gewoon lekker naar buiten (wei, paddock of bak niet ivm rollen en zand) met een kap op zolang ie rustig bleef en ook geen pijnstillers of ab mee naar huis gekregen. Hechtingen heeft mijn eigen da verwijderd. Geen controle afspraak gehad na die tijd.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 23:03

Nou deze dame staat ook alweer in het land hoor... Vreselijke nacht gehad, ze was niet rustig te krijgen. Ze is de leider van de kudde, en de rest stond wel vlakbij in zicht maar dat was niet genoeg.

Ze is een uurtje wat rustiger geweest en rond 1 uur snachts begon ze weer. Uiteindelijk heb ik haar een flinke dosis tranqigel gegeven, want ze was niet te houden. Toen was ze rustig en heeft ze even staan slapen. En na een paar uur weer verder.

Dus vanochtend gelijk de kliniek gebeld, situatie uitgelegd. Gelukkig vonden ze dat ze dan beter af was in de wei.

Ze is in de namiddag in de wei gegaan, en toen was het klaar. Weer lekker rustig, gewoon zichzelf. Stuurt de anderen alweer lekker aan :')

Ik hoop dat we vannacht beide wat bij kunnen tanken..

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:33

Komt goed Zorro! Succes!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:14

Mijn Roos vond binnen ook heel stom, maar met slecht weer moest het toch. Daar had ik een pony naast gezet met een laag balkje er tussen. Dat ging wel goed.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 20:11

Vandaag was een goede dag! We hebben beide vannacht goed geslapen en dus wat bij getankt. Ze was vanmorgen nog steeds lekker relaxt, geen koorts en ze at haar biks weer.

Oogkas ziet er netjes en droog uit, nog wel wat bol maar net zoals na de operatie, dus dat lijkt me normaal.

Ik begin er nu vertrouwen in te krijgen dat er geen ontsteking of bloeding meer komt!

Ik blijf nog wel even updaten, maar ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie informatie, medeleven en steun! Heeft me echt geholpen, zowel bij het maken van de beslissing als na de operatie! Lief!!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:10

Super dat het nu zo goed gaat, ik duim voor je dat dat zo blijft!

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:45

Ik plaats maar weer een update, ook interessant voor mensen die ooit met de zoekfunctie op dit topic uitkomen.

We zijn nu 3 weken en 1 dag na de operatie. Vorige week donderdag de laatste controle gehad en toen zijn de hechtingen er ook uit gehaald. Alles was goed, dus besloten om het boek te sluiten, opgelost!

Zaterdagochtend droop er ineens pus uit de oogkas. De wond was wat opengegaan zodat alles naar buiten kon. oliebol....

Gelijk gebeld en het advies was om te gaan spoelen en temperatuur opnemen. Spoelen liet ze gelukkig goed toe, maar in de oogkas kon ik natuurlijk niet komen. Dat gaf me al geen lekker gevoel. Maar ze had geen koorts dus dat was positief.

Hele dag gespoeld, en dat was ook echt nodig. Het ging maar door. S'avonds weer gebeld en foto's gestuurd naar de arts die ons steeds hielp en die ook geopereerd heeft. 'dus toch die zwelling onder het onderste ooglid'. Ze had inderdaad een zwelling, maar omdat het zo goed ging en we al dik 2 weken verder waren gingen we er vanuit dat het een restant vocht was. Niet dus.

Doorgegaan met spoelen, en zondag aan het eind van de dag werd het eindelijk droog. Gisteren nam de zwelling weer toe, het is nu nog wel droog maar er zit een flinke zwelling. Gisteren geen koorts, vanmorgen hield mijn thermometer er mee op maar ze is nog steeds erg levendig, toont niet ziek. We hebben aan het eind van de middag weer een afspraak in de kliniek en dan maar eens zien hoe we dit schoon krijgen. Ook gelijk maar een nieuwe thermometer meenemen, die zullen we nog wel een tijdje nodig zijn.

Foto van de zwelling in spoiler voor zwakke magen:

Spoiler:
Afbeelding


Eerdere foto's zijn wel erg onsmakelijk..

Zoveel voorzorgsmaatregelen en dan gaat het na 3 weken toch nog fout..

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:52

Wat een tegenvaller!

Heel veel succes in de kliniek!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:39

Dat is inderdaad een beste zwelling geworden. Hopen dat ze het in de kliniek kunnen verhelpen en dat het daarna niet meer terugkomt! "Blij" met jouw update hoor, ook doen als het wel goed gaat hoor!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:48

He bah wat een nare update. Hopelijk kunnen ze de oorzaak vinden

Vreemd is alleen dat de foto niet in spoiler staat hier, wel het woord maar gewoon zichtbaar.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:51

Hier werkt de spoiler wel goed. Heb je je de laatste update van je browser?

TS is er al nieuws uit de kliniek?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:55

ok dan is mijn ipad weer eens van de leg

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 18:56

Ja, we zijn weer thuis! Gelukkig mocht ze weer mee, ik was stiekem bang dat ze moest blijven.

Toen ik haar uit de wei haalde was de ontsteking al weer doorgebroken. Ze hebben daar een echo gemaakt en er zit een abces. Dat is positiever als dat bijvoorbeeld de hele oogkas ontstoken is. Jammere is wel dat het geen mooi rond abces is, maar dat er wat gangetjes lijken te zitten.

Ik heb 2 kilo (!) antibiotica poeder meegekregen, dat is een kuur van een week. Twee kilo, toen de eerste kilo pot neer werd gezet vond ik het al veel, en toen kwam er nog een bij!

Twee keer per dag moet ze dat hebben, en het is dus voor een week. En volgende week donderdag moeten we weer heen voor controle. Intussen blijven spoelen en schoonmaken en temperatuur in de gaten houden.

Ze is gelukkig nog steeds blij en alert. Dat zorgt er wel voor dat ik de moed er in houdt!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:00

klinkt heftig. Zit dat abces onder het ooglid wat in principe een holte moet zijn of het weefsel daaronder? Hopelijk wordt het poeder goed gegeten

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 19:23

Dat weet ik niet. Eigenlijk niet naar gevraagd.

Poeder eet ze altijd wel, meng het met appelmoes en dan over de biks. Daar verwacht ik geen problemen mee. Al zal dit wel veel poeder zijn. En anders houdt ze ook heel erg van slobber.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:36

Gelukkig maar dat ze het graag eet.