Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 19:36

Ik kan Metsje ook alleen zalven. Waren ze ook van onder de indruk bij de kliniek. Heb haar gewoon los, zonder halster in de wei staan, hou met een hand het oog open om een kuiltje te maken en met de andere zalf ik daar in. Snoepje er in, klaar. Ze is zo braaf.

Ik vond het oog er net duidelijk groter uitzien. Sterkt mijn gevoel dat die zalf helpt. Ik hoop dat dagelijks zalven mogelijk is, dan zouden we nog wel een tijdje door kunnen. Als er dan maar geen maanblindheid in komt. Van de andere kant word de beslissing dan gemakkelijker om te maken.

Ik heb haar NAG kap weer opgedaan, die weert 90% uv straling. Ze droeg steeds de LeMieux met 75% maar het abces lijkt te slinken van binnenuit, dus ik ben die extra zuurstof niet meer nodig. Nu de goede maar zoveel mogelijk beschermen.

Ik zal morgen proberen om een foto te maken van de beschadiging. Hij is in ieder geval diep. Ze vertelden dat de buitenste lagen kleuren bij die vloeistof, en de binnenste niet. Je kon duidelijk een zwart stipje in de kleur zien. Diep dus.


GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:42

Hm ok. Een normale grootte oogbol of extra groot? Mijne zijn oog werd groter bij de ontsteking in het begin, omdat het oogvocht niet meer genoeg kon afvloeien, das ook niet de bedoeling. Ik kon nog vergelijken met zijn normale oog, kijken naar de hoogte van de wimpers en die vergelijken met elkaar :) Maar ja als je 1 oog mankeert wordt dat moeilijker :P Daarvoor kreeg hij dan Azopt (en atropine om verklevingen tegen te gaan) maar wel iets heel anders wat er bij jou speelt precies...

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 19:55

Nee normaal. Ik heb inderdaad geen vergelijking meer, maar ik kan het wel goed zien. Ik zag ook gelijk dat hij kleiner was, maar hoopte dat ik het verkeerd zag. Niet dus, dus vanaf nu vertrouwen op wat ik zie.

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:09

Ok top :)

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 11:16

Het abces is net toch open gegaan. Ik denk dat het er netjes uit ziet, zag nog wel een gangetje naar binnen gaan, maar het was erg rustig verder. Weer een tijd spoelen, ze krijgt nog antibiotica, dus dit zal wel goedkomen.

Ik denk te zien dat de beschadiging in het oog kleiner is geworden. Maar kan ook wishfull thinking zijn..

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:22

Sowieso moeilijk om het elke dag opnieuw te zien en te beoordelen :)

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 23:14

Een update: slecht, goed en misschien heel goed nieuws! Het slechte nieuws is dat Metsje wel die erfelijke oogziekte heeft, het is een dystrofie van het hoornvlies en daardoor vallen er gaten in het hoornvlies en oog. Er is weinig over bekend en niets aan te doen. Wel heel pijnlijk..

Het goede nieuws is dat we het gat dat er vorige week ineens in zat wel dicht hebben gekregen. Dat wil niet zeggen dat dat nog eens lukt, maar het is nu gelukt. Toch iets positiefs. Het abces in de oogkas aan de andere kant is geslonken, open gegaan en lijkt nu onder controle. Nog een kilo antibiotica er tegen aan, en dat zou dan klaar moeten zijn.

Misschien heel goed nieuws is dat we misschien mee kunnen doen met een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit in Utrecht. Zij onderzoeken in welke bloedlijnen deze ziekte voorkomt, wat het DNA aangeeft en of en hoe het te behandelen is.

En ze hebben misschien een laatste optie voor ons. Hoe en wat precies hoor ik maandag, we hebben in ieder geval al voor volgende week donderdag een afspraak staan in Utrecht bij de oogpoli.

Al met al heel spannend. We weten niet of ze mee kan doen, het kan fout gaan, het is niet zeker of het gaat werken, als het mislukt is het einde verhaal.. maar we hebben ook geen andere optie.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:49

Hoe naar ook deze diagnose, nu kan je wel beter inschatten waar je aan toe bent. Getver, nogmaals heel veel sterkte!

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:04

Ze doen in elk geval hun best :P

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 16:45

Vandaag al telefoon gehad van Utrecht, volgende week donderdag moeten we heen om te kijken of we mee kunnen doen, zo ja, blijft ze daar staan en word ze vrijdag geopereerd. Cross linking heet de behandeling. Google heeft me geleerd dat het bij mensen inhoud dat ze een laagje van het hoornvlies afhalen, dan druppels er in en dan een half uur met uv licht stralen. Dan vernieuwd het hoornvlies en zou dit sterker moeten zijn.

Wel spannend om dit dan op mijn paard uit te testen, maar ook positief dat het bij mensen in ieder geval kan werken.

Onze enige kans en ik ben er blij mee. En nog een gelukje, staande operatie, dus ik kom waarschijnlijk weer onder een volledige narcose uit! Echt een geruststelling!

Heel spannend maar ik heb er een goed en positief gevoel over!

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:04

Enorm spannend! Hoop dat het een goed resultaat geeft. Succes!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:49

Oh Zorro, ik lees nu bij en jeetje, wat een naar iets dat het toch een erfelijke oogziekte is. Ik hoop voor je dat wat Utrecht in hun hoofd hebben voor jouw merrie gaat werken, ik vind het wel heftig hoor! Wel top dat ze in Wolvega wel wisten wat het mogelijk zou kunnen zijn en dat ze gelijk hadden.
Sterkte en ik duim voor je dat ze mee kan doen aan dat onderzoek!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 23:04

Dank jullie wel!!

Jasmijn159
Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:45

En?

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 19:35

Nou ik heb Metsje woensdag naar Utrecht gebracht. Gistermorgen weer heen gegaan voor de afspraak op de oogpoli. Metsje had amper gegeten, niet gedronken en ik wist niet dat een paard zo snel in kan vallen. Er stond echt een hoopje ellende in die box. Ze was zo blij om me te zien!

Ze hebben het oog goed onderzocht, en dat ze BCSL (Bilateral Corneal Stromal Loss) heeft is overduidelijk. Ze hadden nog geen paard gezien met deze ziekte die er nog zo goed uit zag, en ook ik begreep dat het ook bijzonder was dat de gaten wel weer dicht gegaan zijn.

Er zat nog wel een litteken van het vorige gat, en dat is ook de reden dat ze nu niet geopereerd word. Ze willen weten hoe lang het duurt tot er een volgend gat in valt, en waar die valt. Weer op dezelfde plek, of zal het lichaam dit plekje zelf verstevigen, en valt hij ergens anders.

Als ze dit stukje nu opereren en het gat valt er net naast is dat zonde.

Ze weten vrijwel niets over het verloop van de ziekte, dus Mets is voor het onderzoek enorm interessant. Ze wilden haar ook daar houden, maar dat wilde ik niet.

Ik ben dus naar huis gereden, trailer achter de auto, weer naar Utrecht en om 10 uur savonds stond ze weer lekker bij de rest. Lange dag, maar het was het waard.

Voor nu is het gewoon afwachten wanneer er iets gebeurd. Ze verwachten wel dat het snel gebeurd, maar dat is een vermoeden. Gelukkig toont Mets heel goed dat er wat aan de hand is en herken ik een verandering in het oog ook snel. Zodra er iets gebeurt moet ik haar opladen en direct naar Utrecht brengen. Ook savonds of in het weekend, gewoon direct heen en dan word ze ook direct geopereerd.

Dit omdat het heel pijnlijk is, maar ook om te voorkomen dat het gat dieper word dan te opereren is. We kunnen alsnog mee doen met het onderzoek, en ik heb een heel goed gevoel bij het team dat het onderzoek leidt. Ze zullen er echt alles aan doen om ons te helpen.

Mets word het 5e paard dat deze operatie krijgt, in Amerika en Zwitserland zijn ze ook bezig met onderzoek en zijn dus ook een aantal paarden geopereerd, dat leek veelbelovend.

Hopelijk kunnen ze nu door Metsje voorspellen hoe het verloop is, en of de gaten steeds op dezelfde plek of verspreid door het oog vallen. Ik hoop zelf dat ze op dezelfde plek komen, want dat zal betekenen dat als die plek door de operatie versterkt kan worden, we er misschien af zijn.

Ook van de al geopereerde paarden zullen ze vast veel te weten komen over het verloop en herstel, en daar hebben wij dan straks hopelijk weer wat aan.

Voor nu dus afwachten, het blijft nog even spannend..

Zinzi_jewel
Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:52

Spannend idd
Veel succes

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:41

Dan is het dus toch kennelijk wel een bijzonder iets dat ze heeft. Weet je of die andere paarden ook Fries zijn of komt het ook bij andere rassen voor?

Ik duim voor je dat het gewoon een tijd wegblijft en dat ze voorlopig niet opnieuw in Utrecht hoeft te verblijven als ze daar zo slecht eet en niet drinkt. Misschien kan je haar thuis leren drinken uit een emmer met water met appelsap eraan toegevoegd. Als ze dat dan in Utrecht ook doen, drinkt ze daar misschien ook wel. Ik heb mijn vorige paard met endurance-wedstrijden leren drinken door appels in stukken in het water te doen. Die wilde ze dan pakken en zo kreeg ze wat water mee naar binnen. Na een paar keer snapte ze dat dat water toch wel lekker en nodig was en waren de appels niet meer nodig.

Heel veel sterkte en succes maar weer hoor!

Ik kwam je andere topic tegen en zag daar dat het inderdaad alleen bij Friezen voorkomt. Ik hoop heel erg voor je dat er snel meer over bekend raakt en dat daardoor haar ene oog toch behouden blijft! Heel benieuwd of je reacties krijgt van mensen die ook een Fries met oogproblemen hebben. Heel goed dat je een nieuw apart topic hebt geopend nu je weet wat er aan de hand is met jouw dame!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 22:40

Bedankt! Goede tip met de appelsap, daar ga ik mee aan de slag! Niet eten, oké, maar ze moet wel drinken daar! En ik zie de bui al hangen, zal je net zien dat we die kant op moeten in de verwachtte hittegolf.

Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 06:32

In de stallen is het in Utrecht gelukkig wel aangenaam kwa temperatuur.
Mijn paard wilde daar ook niet eten of drinken.
Vooral eigen voer meenemen.
Mijn paard lustte hun muesli's ook niet, en kreeg daar zn eigen eten. En nu heb ik pas helaas met mn mini er 2,5 week gebivakeerd, en ook die wilde niks van hun eten hebben. Toen ik zn eigen eten mee nam was t ineens goed.
Komt vaker voor zeg maar!
Ik zal voor jullie duimen! Wie is de arts eigenlijk?

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:12

Hoi Zorro, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het verder met Metsje verlopen is, wil je nog een update geven?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 09:13

Jazeker wil ik dat!

Metsje staat nog gewoon lekker in de wei, de meeste tijd alsof er niks aan de hand is. Ik merk dat hormonen invloed hebben, als ze hengstig word of is, reageert het oog. Dan word hij blauw (maar totaal anders als bij maanblindheid), er komen witte bultjes op de ooglid rand, en ze word wat nukkig. Ik mag bijvoorbeeld niet aan haar wang komen. Oftewel: ze heeft pijn. Dat duurt maximaal twee dagen. Soms ook maar een halve dag.

En dan is ze weer blij, heeft ze weer een mooi bruin oog.

Ik heb wel het idee dat het oog iets kleiner is geworden, zo door de weken heen. Knijpen en tranen is nog niet voorgekomen.

Ik check meerdere keren per dag of er nog geen gaten in het hoornvlies zitten, en dat is nog niet gebeurd. Dus maar gewoon afwachten..

Ik heb steeds het gevoel gehad dat het in september fout zal gaan, dus ik heb nu wel even weer een tijdbom gevoel. De trailer staat dus ook startklaar.

Maar het gaat eigenlijk heel goed. Het oog eruit was de beste beslissing, ze is er enorm van opgeknapt. Ze is weer zo blij en actief.

Afgelopen woensdag is ze behandeld door een cranio sacraal therapeut, en die zei ook nog, wat heeft ze een kracht en levensenergie. Ze zat wel wat vast in de atlas, draaier en boven in de nek, ze kantelt haar hoofd meer om beter te kunnen kijken. Nou ja, dat is te behandelen.

We hebben onze eerste buitenritten alweer gemaakt, en ze is nog net zo bomproof als eerst. Eigenlijk gaat het heel goed! Het afwachten is alleen nog steeds spannend.

[ img ]

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 09:31

Hier nog foto's van de gaten in het oog, de kliniek heeft ze me toegestuurd. Dit is dus hoe het er uit ziet als het fout gaat.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Neon
Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:47

Heftig...dat hormonen vlekken en pijn veroorzaken... heb je dit overlegd met de dierenarts? Wellicht dat ze kunnen ondersteunen met medicatie?

zorro
Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 17:37

Dat ga ik nog doen. Ik dacht eerst dat het toeval was, maar ik kan nu wel echt de link leggen met hengstigheid, dus ik ga Utrecht even mailen of ze dezelfde bevindingen hebben, en of er inderdaad iets aan te doen is. Ze was de afgelopen keer niet erg hengstig, maar de reactie was er wel. Hormonen gooien dan dus toch roet in het eten.

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:58

Wat een super fijne update!

En goed dat je er nu achter gekomen bent dat de hengstigheid meespeelt. Nu zal ze inderdaad minder heftig hengstig zijn, maar van het voorjaar waarschijnlijk wel weer heftiger. Ik ben ook wel weer benieuwd wat Utrecht daarvan vindt.
Mooi ook dat ze verder niet veranderd is en dat het buiten rijden ook weer gewoon gaat, heerlijk hoor!

Succes maar weer met haar!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eline_S_S, GrapeshotBot, Nancy01, wiifke en 93 bezoekers