[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:05

Hij staat ook het hele jaar door op gras en krijgt ook hooi bijgevoerd omdat we het gras vrij kort houde, geen hoog gras.
Google op Anti Itch créme, ze hebben ook speciaal voer voor ZE'ers.

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:40

Is dat een merk dan?
Er zijn meer crèmes die dergelijke namen hebben

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:58

Van welk merk is het? Want ik vind inderdaad verschillende merken met die naam

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:04


kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:02

Ik heb gezocht en vind onder die naam inderdaad meerdere Merken...

Binkydeshet
Berichten: 42
Geregistreerd: 31-01-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:22

Temperaturen lopen weer op... Zijn er mensen die de dekens al afhalen? Mijn pony heeft hem nog op maar hoop dat deze er snel af kan, super dikke vacht waardoor het deken wat strak gaat zitten. Denk dat hij blij is als deze af kan.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:51

Hier is de deken nu af wegens giga regen deze ochtend en windkracht 5. Straks terug op :) Geen jeukende manen/staart maar wel jeukende buiknaad.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:30


Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 15:23

Die Fibra anti-itch heeft hier helaas nooit echt geholpen. Zowel de crème als het voer niet.

Jamesje
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:48

Ik ben nu op vakantie bij mijn dochter in het mooie Drente en heb de oppas op de honden en drie Ijslanders zodat zij ook eens op vakantie kan.

Twee IJslanders heeft zij op IJsland zelf gekocht.
Een daarvan kan zelfs niet meer op het gras want deze zit onder het exceem du staat hij 24/7 op zand.
Zo is zijn koker helemaal stuk, zijn nek/staart heeft flinke plekken en zijn oor is door het exceem zelfs misvormd.
Ik heb werkelijk heel erg met dit dier te doen en vind het heel erg dat hij dit heeft ontwikkeld hier in Nederland.
Mijn dochter heeft al van alles geprobeerd van deken tot insmeren met Anabolen steroiden zalf maar het helpt allemaal niet.
Nu is waarschijnlijk zelf het hooi, waarvan hij 2 plakken per dak krijgt en niets anders, nog niet schraal genoeg .
Maar nu lees ik in de reactie van o.a.Henny het gebruik van IJslands zeewier en brandnetels.
Maar wat is FIR en CBD olie?

Ik begrijp dat hier nog het laatste woord nog lang niet over gezegd is maar hoop toch op advies want dit i zoooo zielig.

Mvrgr.James

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:59

Dat klinkt heftig Jamesje.
Het lastige met eczeem is dat bepaalde dingen voor het ene paard wel en voor het andere paard niet werken.
Mijn fjordenmerrie schuurde zich vier jaar terug ook helemaal open aan het einde van het seizoen. Bij haar hielp wassen met teershampoo om het schuren te doorbreken.
Heeft de ijslander wel het hele seizoen een deken op? En krijgt hij vitaminebrokken?

Jamesje
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:05

Dank je voor de reactie Ootie,
Voorzover ik weet heeft de IJslander wel een eczeem deken op in voor en najaar en zomer maar helpt dat niet echt.Ik ga hem zo insmeren met een mengsel van Vaseline en Derfen?
Dat laatste zegt mij niets maar dit liet mijn dochter mij weten.
Hij krijgt alleen maar hooi en dan twee plakken per dag.
Volgens mijn dochter is het hooi nog niet schraal genoeg en zou dit de oorzaak zijn.
Hoe vaak heb jij jouw Fjordenmerrie gewassen met teer shampoo en denk jij dat dat Ijslandse Zeewier helpt.
Ik weet het, het is uitproberen en de geijkte weg naar herstel is er niet of per paard verschillend.
In ieder geval bedankt voor jouw reactie.
Mvrgr.James

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:17

ga toch kijken naar een goed vitaminesupplement.
vaak krijgen ze erg arm hooi en ontstaan daar uit juist tekorten uit en juist met huidproblemen hebben ze wel genoeg vitamines nodig.
zeker selenium en magnesium tekort komt veel voor en ik hoor ook al koper en zink om me heen.

ik geef zelf pavo vital,( zoek even op google voor info) ben daar erg tevreden over.
flink veel bewegen en afleiding is ook erg goed.
persoonlijk zou ik geen middelen gaan mengen, dus of derfen of vaseline,maar niet beiden.
want je weet dan ook niet welk middel werkt.
en niet elk middel bij elk paard goed.
hier geeft derfen juist nog meer huidproblemen.

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:20

Het lichaam heeft juist met die klachten voeding nodig.
Voeding, dus nuttige stoffen.
Inderdaad zoals gezegd: selenium, magnesium, zink, koper, vitamine d..
Dus op z’n minst een goede vitamine korrel geven.
Extra omega is ook niet onverstandig.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:22

Jamesje schreef:
Dank je voor de reactie Ootie,
Voorzover ik weet heeft de IJslander wel een eczeem deken op in voor en najaar en zomer maar helpt dat niet echt.Ik ga hem zo insmeren met een mengsel van Vaseline en Derfen?
Dat laatste zegt mij niets maar dit liet mijn dochter mij weten.
Hij krijgt alleen maar hooi en dan twee plakken per dag.
Volgens mijn dochter is het hooi nog niet schraal genoeg en zou dit de oorzaak zijn.
Hoe vaak heb jij jouw Fjordenmerrie gewassen met teer shampoo en denk jij dat dat Ijslandse Zeewier helpt.
Ik weet het, het is uitproberen en de geijkte weg naar herstel is er niet of per paard verschillend.
In ieder geval bedankt voor jouw reactie.
Mvrgr.James


Hooi kan je laten testen. Krijgt hij dit wel voldoende verdeeld over de dag, zonder te lang zonder te staan? Anders kan dit nare maagzweren en stress veroorzaken. Stress kan weer leiden tot meer jeuk. Ook als ze bijvoorbeeld alleen staan ipv in een groep omdat ze als enige de weide niet op gaan. Kreeg mijn fjord extra stress en jeuk van. En heeft hij een goede eczeemdeken op tegen de knutten? Het lichaam heeft idd behoefte aan vitaminen en mineralen die niet voldoende in hooi zitten. Ik gaf mijne daarom Cavalor fiberforce met support vitamine korrel (laag in suiker en zetmeel, wel alles wat ze nodig hebben erin). We zijn net overgestapt naar de Silhouette omdat ze wat te dik is en af mag vallen.

Jamesje
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:59

Hoi Jets
Bedankt voor jouw advies.

Ik heb vanmiddag Cavalor fiberforce met support vitamine korrel besteld en wil dat gaan uitproberen.
Uiteraard als mijn dochter het ermee eens is want ik weet niet welke onderzoeken zij inmiddels heeft laten uitvoeren.Haar kennende zullen dat er al veel zijn.
Maar mocht zij het niks vinden dan kan ik het altijd nog gebruiken voor mijn eigen Tinker paard.
Mvrgr.James

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:00

Maar krijgt hij echt qua ruwvoer maar twee plakjes hooi per dag?
Dat kan toch nooit genoeg zijn?

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:04

Wat ook een fijne vitamine korrel is, is oerbalans van ecostyle. De brok vorm heeft geen melasse er in. Op kruiden basis en maar 2,5% suiker en 3% zetmeel. Dit geef ik nu aan mijn jeuker, met een handje luzerne digest aangezien alleen een vitamine korrel zo weinig is om te geven haha. De digest bevat ook minimaal suiker en zetmeel, dat is bekeken per kilo. Maar hij krijgt 1 overschep hier van wat ongeveer 250gr is.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:13

De poeder variant van OerBalans bevat ook geen melasse meer tegenwoordig. Ik ben er ook tevreden over!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:18

Jamesje schreef:
Ik ben nu op vakantie bij mijn dochter in het mooie Drente en heb de oppas op de honden en drie Ijslanders zodat zij ook eens op vakantie kan.

Twee IJslanders heeft zij op IJsland zelf gekocht.
Een daarvan kan zelfs niet meer op het gras want deze zit onder het exceem du staat hij 24/7 op zand.
Zo is zijn koker helemaal stuk, zijn nek/staart heeft flinke plekken en zijn oor is door het exceem zelfs misvormd.
Ik heb werkelijk heel erg met dit dier te doen en vind het heel erg dat hij dit heeft ontwikkeld hier in Nederland.
Mijn dochter heeft al van alles geprobeerd van deken tot insmeren met Anabolen steroiden zalf maar het helpt allemaal niet.
Nu is waarschijnlijk zelf het hooi, waarvan hij 2 plakken per dak krijgt en niets anders, nog niet schraal genoeg .
Maar nu lees ik in de reactie van o.a.Henny het gebruik van IJslands zeewier en brandnetels.
Maar wat is FIR en CBD olie?

Ik begrijp dat hier nog het laatste woord nog lang niet over gezegd is maar hoop toch op advies want dit i zoooo zielig.

Mvrgr.James


Ik vind 2 plakken schraal hooi echt te weinig voor een IJslander en ga ook mee met bovenstaande reacties dat er dan zeker een aanvulling moet komen voor vitamines en mineralen. Want een tekort daarop kan ook huidproblemen geven.

Ik weet niet of je dochter de IJslanders vaccineert? Ook daarin zit een stof die allergieën kan opwekken.
Voor zover ik weet wordt er op IJsland niet gevaccineerd maar zodra ze in Europa aankomen moeten ze wel de nodige vaccinaties wat meestal niet direct maar na verloop van een aantal weken of maanden wel degelijk problemen kan gaan geven.

CBD olie is cannabis olie zonder hoog THC gehalte dus de paarden worden er niet high van :D
FIR is een zwart poeder op basis van koolstof wat diep uit de aarde gewonnen wordt. Het zuivert het lichaam en werkt bijv. ook goed tegen mycotoxines die paarden kunnen opnemen uit het voer. In de herfst bijv. zitten er div. mycotoxines in het gras.
Brandnetels werken ook zuiverend en zijn een goede aanvulling op diverse mineralen zoals Silicium.
En IJslands zeewier bevat uiteraard ook de nodige mineralen.

Silicium zit ook in een hoog gehalte in bijv. lava. Aangezien op IJsland veel lava achtige bodem is zou je eens kunnen proberen met een aanvulling van Silicium bevattende produkten. Diatomeeënaarde, Zeolith etc. Heb je enig idee of de IJslander ook zand eet? Zand is ook een vorm van Silicium. Bij tekorten gaan sommige paarden zand eten of soms ook uit verveling met als gevolg teveel zand in de darmen.

Bij dat laatste kun je er in stoppen wat je wilt maar worden gezonde stoffen slecht opgenomen vanwege het vele zand in de darmen.

Jamesje
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-10-17

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:25

Hallo allen,

De betreffende IJslander krijgt inderdaad twee dikke plakken hooi per dag.
Nu meer, want ik geef beiden zo'n vier a vijf keer x per dag een dikke plak.
Daarnaast geef ik nu sinds vandaag zo'n 300 gram Cavalor fiberforce met support vitamine korrel aan beiden.
Zaterdag kan ik het biologische IJslandse zeewier ophalen wat ik besteld heb.
Hebben jullie nog meer tips (want ik kan natuurlijk niet van alles tegelijk gaan geven?
Morgen wil ik de IJslander eens een half uurtje of een uurtje op het gras zetten na hem lekker gepoetst te hebben en te hebben gewandeld met hem.
Mvrgr.James

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:41

Met gras zou ik juist oppassen, want dat kan ook weer een trigger zijn om te gaan schuren.
Het blijft lastig, een eczemer :(

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:37

Wat ik lastig van aan jouw verhaal is dat je vanalles wil proberen, maar tegelijk ook niet precies wat er al geprobeerd is. Ik zou er samen met je dochter goed voor gaan zitten om te bedenken wat er haalbaar is. Je schrijft dat 'voor zover jij weet' het paard een deken op heeft, maar dat kan je nu toch zien ;). Of bedoel je dan meer in welke periode hij hem op heeft?

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:55

Fijn dat hij nu vitaminen en mineralen aangevuld krijgt! Twee plakken lijkt mij ook weinig, maar de ene plak is de andere niet natuurlijk. Met afwegen weet je het meest en dmv slowfeeders/hooinetten kan je de inname over de dag verdelen zodat ze niet te lang zonder staan. Doe je alles wel in overleg? want je geeft nu al dubbel hooi en wil hem ook nog op gras zetten. Dat kan zeker een jeuk reactie veroorzaken, zeker omdat je in je eerste post aangaf dat hij niet meer op gras kon ivm de jeuk. Het werkt vaak het fijnst om een ding tegelijk aan te passen zodat je weet welke verandering effect heeft. Heeft hij de deken nu nog op? Want het seizoen is nog niet over helaas.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:19

Als alles goed gaat, staat de mijne volgende zomer op een super mooie PP, en dus eindelijk 24/7 buiten zonder gras! Heel benieuwd hoe het dan met zijn jeuk gaat *\o/* (Hij heeft namelijk vooral last van jeuk door IR)