[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:53

cijsalover schreef:
Oerbalans wordt toch gebruikt als een detox? Zijn er ook andere producten om te detoxen? Iets van groene leem/klei of iets dergelijks?

Ik zag gister zo'n gigantische zwerm knutten dat ik nu bezig ben met een plan van aanpak voor komend jaar. Dit wordt de tweede zomer met mijn paard en ik wil echt niet weer zo'n terrorzomer als afgelopen zomer.


Ik hoop dat het enorm gaat vriezen, maar ik ben bang van niet. Ik ben oerbalans ook aan t proberen. Ben benieuwd.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 01:13

ellepel schreef:
ik moet de dekens even wassen!
ik vind toch de pyama het beste hoor casperzazoe :j



Kwa pasvorm misschien wel ja, maar die van mij staat er zo snel onder te zweten en dan toch even de bizar hoge temperaturen van de afgelopen 2 jaar in m'n hoofd.. := plus, die zijn veel te snel kapot.

Cijsalover; eerste jaren zijn altijd lastig. Zeker omdat er zoveel middelen zijn en iedereen z'n eigen manier heeft. Heeft bij mij 10 jaar geduurd (met goede en minder goede seizoenen) totdat ik ons "wonder"middel heb gevonden; Culico druppels. Terwijl ik van andere hoor dat het helemaal niks doet.
Het is passen en meten, en vooral niet te veel risico laten lopen. Daar ging het bij mij nog wel eens mis: "ah kan nog wel even longeren en uitstappen" "dekentje kan wel een half uur later op"

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:16

hier heeft vorig jaar de glucobalance enorm veel geholpen.
dus die gaan we weer geven :j

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:19

ellepel schreef:
hier heeft vorig jaar de glucobalance enorm veel geholpen.
dus die gaan we weer geven :j

Hier ook de glucobalance die er voor heeft gezorgd dat Don zo goed als zonder deken buiten kom staan!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:21

Toch handig dit topic. Oerbalans kreeg mijn merrie vorig jaar, en besloten de laatste zak vitalbix op te maken (nog 2 weken) en dan alle paarden op de oerbalans te doen. De glucobalance speelde in mn achterhoofd. Ook voor allemaal trouwens. Wanneer beginnen jullie daarmee?

Horseflex heeft een soortgelijk product, wat denken jullie daarvan?
https://www.horseflex.nl/product/horsef ... e-support/

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 00:52

Caily schreef:
Toch handig dit topic. Oerbalans kreeg mijn merrie vorig jaar, en besloten de laatste zak vitalbix op te maken (nog 2 weken) en dan alle paarden op de oerbalans te doen. De glucobalance speelde in mn achterhoofd. Ook voor allemaal trouwens. Wanneer beginnen jullie daarmee?

Horseflex heeft een soortgelijk product, wat denken jullie daarvan?
https://www.horseflex.nl/product/horsef ... e-support/


Dat horsflex klinkt voor mij ook interessant. Wat zijn de effecten voor een eczemer? Weet jij dat?

Mijn paard eet oerbalans echt niet. Heb t op allerlei manieren geprobeerd, maar meneer laat t staan.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:29

Caily schreef:
Toch handig dit topic. Oerbalans kreeg mijn merrie vorig jaar, en besloten de laatste zak vitalbix op te maken (nog 2 weken) en dan alle paarden op de oerbalans te doen. De glucobalance speelde in mn achterhoofd. Ook voor allemaal trouwens. Wanneer beginnen jullie daarmee?

Horseflex heeft een soortgelijk product, wat denken jullie daarvan?
https://www.horseflex.nl/product/horsef ... e-support/

Die horseflex is wel interessant kwa prijs! Benieuwd naar ervaringen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:10

ik begin met de glucobalance als ze de wei in gaan.
voor nu is het niet nodig

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:48

ellepel schreef:
ik begin met de glucobalance als ze de wei in gaan.
voor nu is het niet nodig

Beter begin je iets voor het weide seizoen

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:02

Schadows17 schreef:
MarliesV schreef:
Ik voer ook Marstall Force, de muesli liet ze staan, de vitaminekorrel eet ze prima.
Maar een stalgenoot haar paard eet de vitamine korrel juist weer slecht en de muesli graag.




Heeft die van jou hier meer jeuk van gekregen? En hoe lang voer je het al?


Sorry voor de mega late reactie!
Maar die van mij heeft hier absoluut niet meer jeuk van gekregen. Voer dit inmiddels 2 jaar ongeveer.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:52

Ik wil graag wat meer info over Derfen. Heb al e.e.a. in de zoekfunctie opgezocht maar zet het toch nog maar een keer in dit topic. Er zijn meerdere Derfen produkten begrijp ik maar welke is het die zo schijnt te meuren ? Op zich gaat het hier de laatste jaren steeds beter wat betreft de zomereczeem ellende. Ik heb er nog eentje die 's avonds en 's nachts onder de eczeemdeken moet maar overdag al prima zonder kan. Alleen ten tijde van de dazen moet alles hier onder dekens overdag want ze zitten hier gewoon mega veel :(
Echter wat hier wel een probleem is, is dat ze in de warmere periodes teveel bij elkaar in de manenkam en staartwortel kauwen waarbij soms zelfs de huid kapot gaat. Dus er is nog wel steeds sprake van lichte jeuk maar dat zou ook kunnen komen door het gras bijvoorbeeld, ook al krijgen ze dat maar een paar uurtjes per dag. Nou vraag ik me af of die Derfen ook helpt dat de paarden elkaar teveel vinden stinken en van elkaar afblijven? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik spuit ze tegen dat te erge geknabbel de zomerdag ook wel in met PBH spray. Dat meurt ook machtig naar hertshoornolie maar als het ook maar iets op de huid komt heb je kans dat het gaat irriteren bij zon.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:41

daar helpt het hier helaas niet tegen.
mijn merrie heeft soms jeuk door het gras en kriebelt dan ook met andere paarden
heb wel derfen bij haar in de manen en staart gedaan, en ik heb die ene die stinkt.
maar dat helpt maar weinig....oh ja en ik vergeet al bijna dat zij toen echt een vet rare reactie op haar staartwortel van kreeg zodat ze helemaal korsten en wondjes had daar -O-

hersthoornolie kun je meer verdunnen toch?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:18

Welke Derfen gebruik jij Ellepel? Is dat de original of de clear die zo meurt?
Die PBH spray zit in een spuitbus en is niet verdunbaar. Het werkt hier wel een paar dagen achter elkaar. Krijg het niet zelf aan je handen want daar blijft het ook langdurig zitten. Pfff...
Het alternatief is dan echte hertshoornolie kopen en verdunnen met een huidolie of zo ?

Iemand een tip waar hertshoornolie per halve of hele liter te koop is :D

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:58

De Derfen original stinkt zo. Maar die kun je ook niet in de volle zon gebruiken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:07

henny_w schreef:
Ik wil graag wat meer info over Derfen. Heb al e.e.a. in de zoekfunctie opgezocht maar zet het toch nog maar een keer in dit topic. Er zijn meerdere Derfen produkten begrijp ik maar welke is het die zo schijnt te meuren ? Op zich gaat het hier de laatste jaren steeds beter wat betreft de zomereczeem ellende. Ik heb er nog eentje die 's avonds en 's nachts onder de eczeemdeken moet maar overdag al prima zonder kan. Alleen ten tijde van de dazen moet alles hier onder dekens overdag want ze zitten hier gewoon mega veel :(
Echter wat hier wel een probleem is, is dat ze in de warmere periodes teveel bij elkaar in de manenkam en staartwortel kauwen waarbij soms zelfs de huid kapot gaat. Dus er is nog wel steeds sprake van lichte jeuk maar dat zou ook kunnen komen door het gras bijvoorbeeld, ook al krijgen ze dat maar een paar uurtjes per dag. Nou vraag ik me af of die Derfen ook helpt dat de paarden elkaar teveel vinden stinken en van elkaar afblijven? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik spuit ze tegen dat te erge geknabbel de zomerdag ook wel in met PBH spray. Dat meurt ook machtig naar hertshoornolie maar als het ook maar iets op de huid komt heb je kans dat het gaat irriteren bij zon.


Ik heb t ook gebruikt. Goede ervaring. Paard kon zelfs zonder deken staan. Maar het stinkt enorm naar teer! Het plakt en is moeilijk eraf te wassen, omdat er olie in zit. Het is wel vies spul. Maar het werkte bij mij wel. Of andere paarden er vanaf blijven weet ik niet.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:10

agradi verkoopt hertshoornolie toch?
heb daar eens een klein flesje vandaan gehaald, maar niet gebruikt.
ik heb derfen original geloof ik?
stinkt echt enorm, moet je ook met handschoenen aan aanbrengen.
kan morgen op stal wel even voor je kijken welke het is

welmoed__

Berichten: 6552
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:12

Ik heb het bij mijn merrie met de Derfen clear gehad, die heeft daar bij haar uier en achterbenen allemaal wonden van gekregen..

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:15

Hey, ik was jullie kwijt?! -O-

Snel bij lezen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:13

ellepel schreef:
agradi verkoopt hertshoornolie toch?
heb daar eens een klein flesje vandaan gehaald, maar niet gebruikt.
ik heb derfen original geloof ik?
stinkt echt enorm, moet je ook met handschoenen aan aanbrengen.
kan morgen op stal wel even voor je kijken welke het is


Graag Ellepel ;)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:19

Gizeppie schreef:
Ik heb t ook gebruikt. Goede ervaring. Paard kon zelfs zonder deken staan. Maar het stinkt enorm naar teer! Het plakt en is moeilijk eraf te wassen, omdat er olie in zit. Het is wel vies spul. Maar het werkte bij mij wel. Of andere paarden er vanaf blijven weet ik niet.


Gizeppie, je schrijft dat het stinkt naar teer, staat er op de bus niet wat er in zit aan werkzame stoffen?

Kan het zijn dat Derfen grotendeels bestaat uit petroleum? Kent iemand dat? Ik herinnerde me ineens dat een oude boer waar we vroeger bij op het erf woonden, zei dat ze vroeger tegen ongedierte de werkpaarden op het land insmeerden met petroleum tegen ongedierte. Ik kan me zo voorstellen dat petroleum ook bij zon plekken op de huid e.d. kan geven. Persoonlijk vind ik petroleum ook best wel teerachtig stinken.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:28

Iorrr schreef:
casperzazoe schreef:
Ik volg weer mee! Top om te lezen dat sommige paarden zonder deken de zomer door kunnen, hopelijk die van mij dit jaar ook.
Vorig jaar ging goed omdat hij de deken telkens optijd op heeft gehad, was toen vaak smiddags vrij dus kon toen met hem aan de slag. Nu helaas niet meer dus zou s'avonds aan het werk moeten en zou toch fijn zijn als dat zou lukken..
Pony heeft de deken nu voor de zekerheid s'avonds op, ondanks dat hij geen jeuk heeft. Wilde eigenlijk beginnen met de CBD olie, maar heb me omlaten kopen bij de EJ en heb nu Puur Culico :+ lees helaas wel veel dat dat alleen top resultaat geeft icm met Puur allergie of Detoxi maar we gaan het zien.

Ik zoek nog een fijn middel om op de jeuk plekken te smeren (staart, manen, buik maar ook z'n hoofd). Antiklitwortel lotion werkt niet, ook de anti itch van de Boerenbond niet. Ik lees veel goeds over Derden maar die vind ik wel erg duur..


Hier heb ik fibra anti itch gebruikt vorig jaar en dat werkte fantastisch. Derfen deed niets, bijna collegia staan, mag je zo ophalen ;)


fibra anti itch is goed werkt bij mijn verzorgpaard ook goed

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:15

Ik vond derfen helemaal niks, het hielp niet tegen de jeuk, ze stonk en werd er enorm vies en vettig van, dus ik ben er heel snel mee gestopt. ruikt inderdaad naar petroleum en teer, vies spul. En iets wat je met handschoenen moet aanbrengen vertrouw ik niet meer, meestal erg heftig spul.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:30

henny_w schreef:
Gizeppie schreef:
Ik heb t ook gebruikt. Goede ervaring. Paard kon zelfs zonder deken staan. Maar het stinkt enorm naar teer! Het plakt en is moeilijk eraf te wassen, omdat er olie in zit. Het is wel vies spul. Maar het werkte bij mij wel. Of andere paarden er vanaf blijven weet ik niet.


Gizeppie, je schrijft dat het stinkt naar teer, staat er op de bus niet wat er in zit aan werkzame stoffen?

Kan het zijn dat Derfen grotendeels bestaat uit petroleum? Kent iemand dat? Ik herinnerde me ineens dat een oude boer waar we vroeger bij op het erf woonden, zei dat ze vroeger tegen ongedierte de werkpaarden op het land insmeerden met petroleum tegen ongedierte. Ik kan me zo voorstellen dat petroleum ook bij zon plekken op de huid e.d. kan geven. Persoonlijk vind ik petroleum ook best wel teerachtig stinken.


Het zou goed kunnen dat dat de werkzame stof is.. Ik moet wel zeggen in shampoo's voor mensen met eczeem zitten ook bestanddelen teer en menthol. Dit geeft een bijtende werking. Ik denk dat het bij paarden met gevoelige huidjes inderdaad te heftig spul is. Je mag het ook maar twee keer in de week gebruiken in principe.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:51


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:38