[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:53

ellepel schreef:
het word overdag rond 16 graden?
met al die regen van afgelopen tijd is dat fijn voor vliegjes.
zou echt geen dekens gaan af laten :(


Volgende week overdag 9 graden in BE, zou het dan gaan aflaten :)

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:49

Die van mij is heel de zomer echt super goed gegaan. Had geen eczeemdeken nodig, heeft alleen een vliegendeken opgehad tegen de vervelende beestjes.
Maar de afgelopen weken is het ineens echt heel erg!

Heel vreemd, heel het voorjaar/zomer gaat het goed, en nu ineens heel veel jeuk....

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 06:38

Dit jaar voor het eerst alleen maar een eczeemdeken op gehad en als zlwe hem deden wassen met een antiejeuk shampoo gewassen.
Veder niets gedaan en wat gaat het naar verhand goed.
Voorgaande jaren puur cullico, cavalesse en nog meer van dat soort spulletjes gebruikt en toen altijd heel heel veel jeuk en nu gewoon bijna niet.
Hopelijk blijft het zo

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (Belgiƫ)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:49

Voor het eerst een zomer zonder dekens.... enkel cbd-druppels...
Heeft enkele weken terug wel even geschuurd, maar niet echt... wel voldoende om een plukje uit de manen te schuren. Ik vraag me af of dit eczeem was of gewoon "jeuk"...
Verder niet meer geschuurd. Ben er echt blij om, maar twijfel of ik dit volgende zomer ook zo ga hebben... ik blijf denken dat de extreem droge zomer gewoon fataal was voor de muggen.... en dat er dus gewoon geen muggen waren...

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:19

Nou de cbd zal ook wel iets gedaan hebben denk en hoop ik. Hier ook bijna geen jeuk en vorige week een klein beetje net als bij die van jou dus. Maar ook minder muggen ja, dus dat scheelt ook. Ze heeft vanaf april tot vorige week cbd gehad.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:21

Froukje schreef:
Ik heb het idee dat ze hier ook gewoon schuren om het schuren. En dat die gedachte doorbroken word door het dragen van een deken.

Qua muggen zouden ze namelijk al prima zonder kunnen. Die zie ik nu helemaal niet meer.


Dat weet ik wel zeker. Had een merrie die ooit een keer haar manen strak gevlochten had, heeft toen de vlechtjes eruit geschuurd. Voorheen nooit geschuurd en sindsdien een 'eczemer'. Heel typisch.

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:09

Hier word het woensdagnacht -1, donderdagnacht -2 en vrijdagnacht -1, weekend weer s nachts 10 graden en overdag 13, durven jullie het dan al aan het weekend de deken af te doen?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:10

ik heb gewisseld naar een winterdeken met hals :D
lekker warm en mochten er vliegjes zijn dan gebeurd er niks.
maar je kunt er op gokken en kijken wat er gebeurd

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:12

Ik heb de deken gisteren af gedaan, ga straks het resultaat zien, maar mijn paard heeft het niet zo erg allemaal.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:12

Shadowstar, denk het wel, maar even op gevoel hier. Mocht het toch richting de 15 graden gaan overdag, dan doe ik hem gewoon weer op.

Het is hier nu 1 graad, nog net geen nachtvorst, hopelijk de komende nachten wel onder de 0!

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:24

Hmmm ik durf niet. Net verhuisd naar bosrijk gebied.... moet wel zeggen dat ze niet schuurt, terwijl ze alle kans heeft met een paal waar de hooinetten aan hangen.. wil eigenlijk wel graag want ze heeft echt nog een dunne vacht.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:41

Ik heb gisteren de ruin ook onder een winterdeken gezet en de eczeemdeken eraf gedaan. We hadden hier in Twente vannacht al een ietsiepietsie nachtvorst. Mocht het toch nog weer een paar dagen echt een stuk warmer worden dan krijgt hij gewoon een losse hals er bij over.

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:35

Ik heb al een week of twee de eczeemdeken af en een regendeken met halve hals om.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:42

ZarahZoe schreef:
xGin schreef:
Heeft er nog iemand een paard dat nu ineens extreme jeuk krijgt? Mijn merrie schuurt ineens sinds 4 dagen der hele hoofd kapot tot wondjes aan toe. Heeft normaal het hele jaar wel wat jeuk, maar niet zo extreem als dat ze nu heeft. Het begon laatst met een dik oog, wat nu wel weer weggetrokken is en extreme jeuk. De jeuk heeft ze nogsteeds en ze maakt ook telkens der nek lang, houd der hoofd scheef en trekt de lip iets op. Ze schud ook met der hoofd tijdens het rijden en dit had ze ook al tijden niet meer gedaan. Van de dierenarts moet ik Hydrocortiderm smeren, maar ik dacht misschien herkent iemand dit bij zijn paard. Zomereczeem is nooit echt vast gesteld bij der en is nu ook wel uit de periode denk ik, maar wie weet komt het iemand bekend voor. :) Het is acuut ontstaan 4 dagen terug.


Ik merk een beetje hetzelfde inderdaad! Hele zomer bijna geen last gehad eigenlijk en nu ineens raken we hele plukken manen kwijt. Ik zie haar niet schuren, maar 's nachts gaat ze helemaal los...





Ik had idd precies hetzelfde, deken tijdje af en opeens heel veel jeuk.... terwijl dat andere jaren niet zo was in oktober daarom dacht ik ook dat het het voer was.... maar zie nu dat meer mensen last hiervan hadden door het natte weer in combi met regen was het moeilijk in schatten, wel of geen deken.... ze is nu sinds 3 weken eindelijk weer jeuk vrij :) Ze had niet geschuurd tot bloedens toe maar manen zijn wel voor een groot deel weg, zo jammer, ging de hele zomer vrij goed.....

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:45

ellepel schreef:
schadows, die ruin van mij krijgt ook vital, gaat prima hoor.
zou dat gewoon blijven geven.
die jeuk kan best andere oorzaak hebben.
mijn merrie heeft geen zomereczeem, maar die moet ook altijd overal even tegen aan schuren als ik die even binnen heb voor haar voer.
die poetsn en ros ik altijd even flink en dan is het ook klaar

wat een gedoe altijd he als het regent Froukje
ik heb de eczeemdeken op gelaten.
heeft wel geregend vanmiddag,maar heb de eczeemdeken op gelaten
ik heb dan een ongevoerde regendeken voor als het echt langer regent, ben daar echt heel blij mee!




Sorry zeer late reactie! was een tijdje niet actief hier.
Ja ben toch maar op Pavo vital gebleven, jeuk is nu ook weg dus denk toch dat het erdoor kwam dat ik redelijk vroeg de deken heb afgehaald ivm veel regen en wind....
en als de jeuk er eenmaal is kom je er niet goed vanaf.
Wel zonde van de manen weer, ging zo goed de hele zomer.
Maar zag op een ander topic dat velen jeuk met Pavo vital associeerden dus maakte me wat zorgen daarover.....
Ook omdat het paard van mijn zusje meer jeuk kreeg dan anders.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:15

*Kruipt even onder de meeleessteen vandaan*

Ik vroeg mij af of er hier ook mensen zijn die de manen kortgeknipt/geschoren hebben. Dan bedoel ik echt zoals je ook wel bij PRE merries ziet in Spanje, dus geen sportcoupe maar nog korter. Ik kon het niet zo goed terugvinden of dit al eens besproken was, en kan het me ook niet herinneren.

Dit doe ik al bij de bovenkant van de staart van mijn kerel (jammer genoeg) omdat ik dan makkelijker kan zalven en daarmee het schuren minimaal kan houden (en dus ook kan voorkomen dat hij tot op bloedens toe schuurt). Nu heeft hij een dikke bos manen (kruising PRE/Fries) met meer PRE uiterlijk dan dat van een Fries. De onderste helft van de manenkam is beduidend korter en met meer plukken doordat het schuren nooit helemaal weg is. Nu smeert het makkelijker met korte manen, en zit ik er dus al een tijdje over te denken om dit volgend jaar bij hem te gaan doen (vaarwel bovenste helft mooie manen) zodat hij er enerzijds weer wat minder als een ragebol uit ziet, maar vooral eigenlijk om hem dan beter te kunnen behandelen op de manenkam. Het smeren werkt namelijk wel erg goed tegen de jeuk, beter dan een eczeemdeken, en fijner in de portemonnee omdat hij er zo 4 dekens per jaar doorwerkt.

Dus, zijn hier mensen die de manen er ook wel eens afgeschoren hebben, en zo ja, wat voor voor- en nadelen had dat voor jullie en kon de jeuk daarmee ook beter bestreden worden?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:04

ik heb de manen er heel vaak afgehaald.
dan was het stuk bij de schoft kort en de rest lang.
dat lijkt nergens naar dus alles er af.
lijkt vaak wel leuk hoor zo een korte coupe.

bovenkant staart knip ik niet, hoefde ook nooit.
smeren ging alleen nog bij de staartaanzet en dat lukt altijd wel.
manen smeren doe je ook alleen bij de aanzet van de haren toch,dan zit lang haar mij niet in de weg.
misschien kun je er een vlecht in doen als het lang genoeg is


maar kijk toch wel weer om een deken er op te doen.
snap dat je baalt als ze stuk gaan,maar bij mij is het dus zo dat ik alleen nog maar een deken gebruik en eigenlijk helemaal niks meer hoef te smeren..

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:16

Ik heb de manen afgeknipt in het eerste jaar dat ik haar had, stond erg mooi en ik vond het erg makkelijk.
Niet geschoren maar fjordenlook.
Jeuk is nu zo goed als weg en ze heeft gewoon lange manen nu. Ik smeer zo weinig mogelijk, gebruik wel een vliegendeken in de zomer.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:06

Thanks, zo'n gek idee is het dus niet.

Smeren doe je inderdaad bij de haaraanzet, maar om bij die haaraanzet te komen moet ik flink wat haar doorworstelen en is het nog lastig om het goed op de huid te krijgen. Terwijl dit wel veel beter lukt bij de stukken waar het haar korter is.

De dekens zijn inderdaad nog altijd wel iets wat ik overweeg, maar eerlijk gezegd, sinds ik overgestapt ben naar intensief smeren (sudocreme) gaat het zoveel stukken beter. Met de deken had hij meer jeuk dan nu, hoewel ik dat ook moeilijk te vergelijken vind aangezien elk jaar ook weer anders is. Er waren nu ook heel wat perioden met nauwelijks vliegjes. Vergt wel flink wat tijd.

@assebassie: Dus de jeuk is weggegaan na het afknippen? Of lees ik het verkeerd? ;)

welmoed__

Berichten: 6559
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:52

Ook ik heb voor paar week terug de manen van mijn merrie afgeschoten. Het was heel ongelijk geworden, dus hoop dat het nu wat rechter weer terug groeit.
Ik was heel bang dat het lelijk zou zijn, maar vind het haar best staan. :) moet zeggen dat het op de foto's al iets langer is, niet vers geschoren.
Afbeelding
Afbeelding

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:55

De jeuk is toen wel vermindert maar niet alleen door t knippen. Rantsoen aangepast en stres vermindert. En t wordt nog steeds minder. Afgelopen zomer bijna geen jeuk meer, ze heeft toen cbd olie gehad en er waren duidelijk minder insecten.

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:31

Schadows17 schreef:
Sorry zeer late reactie! was een tijdje niet actief hier.
Ja ben toch maar op Pavo vital gebleven, jeuk is nu ook weg dus denk toch dat het erdoor kwam dat ik redelijk vroeg de deken heb afgehaald ivm veel regen en wind....
en als de jeuk er eenmaal is kom je er niet goed vanaf.
Wel zonde van de manen weer, ging zo goed de hele zomer.
Maar zag op een ander topic dat velen jeuk met Pavo vital associeerden dus maakte me wat zorgen daarover.....
Ook omdat het paard van mijn zusje meer jeuk kreeg dan anders.



Ik heb de Pavo vital zo'n 1,5 jaar gevoerd en was eerst erg enthousiast. Echter vanaf afgelopen zomer begonnen de paarden hier plekjes op de huid te krijgen die ze vorig jaar niet hadden. Ook weer meer jeuk in de manenkam dan eerder. Het leek wel of ze op de een of andere manier weer gif binnenkregen. Het deed denken aan de plekken na de vergiftiging in 2011 met een mix van onkruidverdelgingsmiddelen. Ik heb op een gegeven moment de Pavo vital nog verhoogd qua dosering en toen werden de plekjes en jeuk nog erger >;)

Ik heb onlangs alles qua voer doorgenomen en kon eerst niets vinden, totdat ... ik als ingredient citruspulp las in de Pavo vital. Ik heb daar 's op gegoogled en het blijkt dat citruspulp een rest produkt is van bijv. citrusdrankjes en het vruchtvlees en schil samen vermalen worden tot pulp in veevoer. Echter die schil kan iets tot behoorlijk wat aan pesticiden bevatten wat dus in de citruspulp terecht komt. Ik weet natuurlijk niet of dat de oorzaak is maar ik vrees dat over de langere periode van voeren er toch een opbouw van gifresidue in de paarden terecht is gekomen waardoor ze die rare huid uitslag en vermeerderde jeuk kregen.

Ik ben direct begonnen met de Pavo vital af te bouwen en met een paar dagen is het op. Ik weet nog niet wat ik als alternatief ga geven. Op de Vitalbix dc wordt 1 van de dames erg rillerig en schrikachtig.
Produkten met soja erin valt hier ook verkeerd bij 2 paarden dus het wordt weer een uitzoekerij.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:45

Even een vraagje, wat is ook alweer een andere goede vitamine brok ipv metazoa? Dat geef ik nu al zo'n 5 jaar. Maar ze eet het gewoon niet graag, ook niet met lucerne erin...

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:05

marstall force ook wel goed.
de pavo vital verder ook wel hoor.
heb ik ook gegeven, ging prima afgelopen zomer!

kijk hier ook even

[VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten


ik geef even geen extra vitamines.
appie krijgt een schep subli dieetmix, wat zeewier en ze staan beiden even een tijd zonder extra toevoegingen.
oeps...en dat klopt niet bedenk ik me net :D :o

ik geef bodybuilder van mijten, ongeveer 200 gram per dag.
maar dat is geen echte vitaminekorrel

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:19

@Welmoed, dat ziet er best chique uit!

@Assiebassie, oh, mooie bos manen alweer zeg! CBD olie hoor ik ook veel over. Misschien toch eens weer naar gaan kijken.

Mijn "probleem" is dat ik eigenlijk het liefste maar 1 ding voor een bepaalde periode wijzig, omdat ik dan ook weet waar het wel of niet aan lag. Dat maakt dat er maar beperkte ruimte is per jaar om iets nieuws te proberen haha. Voor volgend jaar ga ik denk ik toch sowieso de manen er eens helemaal afhalen. En dan eerst eens kijken of het met alleen smeren verder werkt.