Het is droog & stoffig: Luchtwegen ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne.
Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Het is droog & stoffig: Luchtwegen ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 12:36

Hoi!

Mijn IJslandermerrie heeft altijd al gevoelige luchtwegen gehad. Ze kreeg daarom geweekt/gestoomd hooi of verpakt voordroog en zo nu en dan moest ik de DA laten komen om haar luchtwegen te controleren omdat ze kortademig was en neusuitvloeiing had. Meestal was daarbij de trigger; droog en stoffig weer.

Ze heeft nu nog geen last, maar dat kan natuurlijk niet uitblijven bij deze omstandigheden. Ze krijgt bovendien wederom voordroog, maar in deze omstandigheden is een uitgepakte baal erg snel droog en stoffig.. Daarom ben ik opzoek naar manieren waarmee ik haar luchtwegen kan ondersteunen.

Fenegriek staat voor nu op mijn boodschappenlijstje, maar wellicht zijn er supplementen of methoden die ontzettend goed werken waar ik het bestaan nog niet van af weet..


Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het is droog & stoffig: Luchtwegen ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:53

Mijn merrie krijgt respi herbs van Puur en ik heb een pot Balsamic Control van Audevard staan als de Respi Herbs niet voldoende is. Tot nu toe nog niet nodig gehad, overigens.
Wellicht kun je het voordroog even natsproeien of onderdompelen in water?
Onze pony's krijgen allemaal nat hooi, trouwens, en staan 's nachts in de wei (met nog ruim voldoende gras).

Oy with the poodles, already

Anne.
Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Het is droog & stoffig: Luchtwegen ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 13:07

Het is hier gedaan met het gras.. ;( Ik heb haar helaas niet in eigen beheer en ze staat in een groep op het land. Dus het bijgevoerde voordroog komt gewoon op een grote bult in de wei. Ik heb wel eens stoffigere voordroog gezien trouwens hoor.. dus dat zal niet oorzaak #1 zijn als ze last krijgt..

Ik zal eens kijken naar de Respi Herbs! Balsamic Control heeft ze al eens eerder gehad op aanraden van de DA toen ze al aardig wat last begon te krijgen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:29

Alles is ontzettend droog dus ik denk dat het het belangrijkst is om te zorgen dat ze geen stof inademt als ze in de paddock of weide loopt. Kun je haar een v liegenmasker met neus bescherming op doen? Dat scheelt al heel veel en hoef je naast het voeren van natgemaakt hooi ws niet eens (dure) supplementen bij te geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Pova, SentiBot, SunnyHorse, vordur en 78 bezoekers