Wondjes op achterbenen trekpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 19:39

Hallo Bokkers,
Ik verzorg een Belgisch trekpaard en het is me opgevallen dat ze al een tijdje schilfertjes/wondjes heeft aan de binnenkant van haar achterbenen. Ook denk ik dat ze jeuk heeft aangezien ze een stukje van haar sokken heeft afgeschuurd. De eigenaar is op de hoogte en sprayt open wondjes in zodat ze helen (ik weet niet precies waarmee). Toch twijfel ik of dat wel voldoende is en vraag ik me af wat het precies is, misschien een soort mok ofzo? Wat denken jullie?

[ img ]


Lynn_Nikita
Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:43

Kunnen het geen mijten zijn?

ashley1
Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:45

Ik denk dat het schurftmijt is helaas. Komt vaak voor bij trekpaarden ook, zei de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 22-07-18 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:48

Dat is CPL, daar hebben bijna alle belgische trekpaarden last van helaas.
Het is echt belangrijk dat ze goed worden behandeld hiervoor, want het is chronisch progressief en de schade aan de benen zal nooit meer beter worden, maar kan wel onder controle worden gehouden door een goed voerbeleid, veel beweging, mijtenbestrijding enz.
Er loopt een CPL topic op bokt wat heel leerzaam is met veel ervaringsdeskundigen, er is een CPL facebook groep, en ook via google is veel te vinden.
http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:06

Ik denk ook meteen aan CPL. Of een zwaar geval van mijt, wat het ook is ik zou snel een DA laten komen of tegen de eigenaar zeggen dat dit wel aan te raden is. CPL onbehandeld laten is echt not done, dat kan heel snel verergeren.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:24

De meeste dierenartsen weten weinig tot niets van CPL helaas, dus ik zou zeker ook zelf wat informatie opzoeken en delen met de eigenaar :j

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 20:30

Heel erg bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik was er al bang voor dat het meer zou zijn dan "gewone wondjes" :( . Ik heb een appje gestuurd naar de eigenaar.

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:46

Oei, ik vind het ook lijken op CPL.

koeien op de weg...

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Re: Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 09:58

De dierenarts is gebeld. Ze hebben deze week geen tijd om te komen, maar ze gaan honingzalf meegeven.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:09

Een behandeling van buitenaf is prima natuurlijk, maar deze wonden ontstaan echt van binnenuit, dus vergeet niet om ook oa de voeding aan te passen. Dierenartsen weten hier weinig tot niets van, dus ik hoop dat je zelf ook wat informatie leest en toepast. Alleen smeerseltjes erop doen is dweilen met de kraan open helaas.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 10:54

8nnemiek schreef:
Een behandeling van buitenaf is prima natuurlijk, maar deze wonden ontstaan echt van binnenuit, dus vergeet niet om ook oa de voeding aan te passen. Dierenartsen weten hier weinig tot niets van, dus ik hoop dat je zelf ook wat informatie leest en toepast. Alleen smeerseltjes erop doen is dweilen met de kraan open helaas.

Ik ben inderdaad al informatie aan het verzamelen over CPL. De honingzalf is ook niet bedoeld als "de oplossing" maar meer voor in de tussentijd tot de DA kan komen. Het paard staat 24/7 buiten in de wei en krijgt hooi dus de voeding is volgens mij best goed.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wondjes op achterbenen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:50

Ik denk dat de weidegang dan het probleem kan zijn. Het gras in Nederland is zo voedingsrijk en suikerrijk dat het eigenlijk niet heel erg geschikt is voor koudbloeden. Het schijnt dat het gras door deze droogte juist extra veel fructaan bevat, en dat zorgt voor veel afvalstoffen.
Onze belg komt heel kort op het gras dmv strookbegrazing of een grasmasker, en krijgt verder vooral hooi. Zodra ik die van ons langere tijd op gras zet heeft hij ook direct wondjes. Zelfs nu, met dat kleine stukje strookbegrazing wat ze hier krijgen zijn de benen niet helemaal dicht.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Grassh0pper
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 12:16

Dan zal ik binnenkort een graasmasker voor haar aanschaffen. Bij de weide is ook een zandpaddockje van ongeveer 10x10m maar om haar daar het grootste deel van de dag in te zetten lijkt mij ook niet ideaal?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dalena, dollyspikkel, f_pepper, Jadero, lina1998 en 30 bezoekers