Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 10:41

Je mag altijd eerlijk zijn, echter ben ik het niet met je eens. :)

Ze heeft een tijdje stilgestaan en dan moeten de verklevingen weer soepeler worden. Dat zie je. En het gaat hier niet om het rijden van een gezond paard, maar eentje met een beperking.

Als ik over een paar weekjes weer een filmpje plaats, dan zal je zien dat het soepeler is geworden.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:58

Verklevingen zitten vast en kunnen beter door een vorm van fysiotherapie losgewerkt worden dan onder het zadel, denk ik. Op deze manier is de beweging veel te gedwongen en loop je kans dat er te veel druk op de verklevingen komt en de boel kapot scheurt.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:07

Waarom zou je jouw eigen plezier onder het zadel, boven het welzijn van jouw paard plaatsen? Dan heb ik het niet over de medische onderzoeken want daar heb ik diep respect voor. Ik zou je adviseren om er niet meer op te rijden omdat ik zie dat jouw paard door de pijn heen loopt. Uitteraard kan niemand jou dit verbieden... Maar ik hoop dat je het welzijn" van jouw paard voorop zet i.p.v. erop te rijden. Staat ze nu onder behandeling van een kundige Da of Fysio?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 11:07

We hebben alles geprobeerd, ook fysio. Niks gaf het gewenste resultaat helaas.. Na overleg met artsen en fysio besloten om het met rijden verder op te pakken. Het geeft tot nu toe nog steeds positieve uitkomsten en zie daarom niet in waarom ik dit op dit moment zou veranderen. Maar.. Mocht het niet beter worden dan verandert ons behandelplan natuurlijk meteen.

Het is gewoon geen makkelijke situatie en er is geen hapklare oplossing. Zonder rijden gaat ze slechter lopen, krijgt ze weer last van spieratrofie en ze wordt dood ongelukkig. Ik denk niet dat je alleen a.d.h.v. bovenstaande filmpje gelijk een zwart/wit oordeel kan geven. Wat natuurlijk niet betekent dat ik jullie kritische blik niet waardeer. het houdt mij scherp.

We gaan zien wat komende tijd gaat brengen. Ze heeft de zomer weinig gedaan, dus nu weer opbouwen naar hoe ze voor de zomer was (en waar mensen hier wel positief op reageerde). Ik denk dat het juist reuze interessant is om ook de slechtere periodes te laten zien.

Mochten jullie het interessant vinden dan hou ik jullie gewoon op de hoogte.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:53

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje schrok van de filmpjes, tegelijkertijd begrijp ik ook dat ze met beweging en in training beter blijft. Daarom, geen oordeel en ik ben benieuwd naar filmpjes over een tijdje als de verklevingen losser zijn. Ik heb inderdaad voorheen filmpjes gezien waar ze beter liep.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:07

Daar kun je gewoon niet meer op gaan zitten. Snap niet dat je het online durft te plaatsen.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:13

Ik blijf volgen, ben benieuwd waar dit naar toe gaat en of ze met de tijd beter gaat lopen. Dat ze kort loopt komt dat door de bewegingsbeperking van de verklevingen of omdat ze pijn heeft??

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:14

Benzz schreef:
Daar kun je gewoon niet meer op gaan zitten. Snap niet dat je het online durft te plaatsen.


Volkomen mee eens. Ik denk dat TS zichzelf niet realiseerde hoe erg de situatie daadwerkelijk is onder het zadel.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 12:16

Dankjewel Elise! Ik hou je zeker op de hoogte. Ben ook reuze benieuwd wat haar been komende tijd weer gaat doen.

bigone: komt door de beperkingen vanuit de verklevingen, die ze helaas door de operatie heeft gekregen. Het trekt, waardoor ze dus loopt zoals ze doet en daarom dat haar beeld steeds zo wisselend is.

En reacties zoals die van jou Benzz kan ik niks mee en voegen niks toe aan dit topic.

Heb dit topic om de mensen die ons al enige tijd volgen op de hoogte te houden. Ik heb ook geen zin om afgebrand te worden op deze manier. En iedereen mag zijn mening erover geven, maar kijk naar het grote plaatje ipv meteen te veroordelen.

Ik doe dit niet snel, maar heb daarom het filmpje op privé gezet. Jammer, maar ik weet hoe bokt kan zijn.

Mensen die mij en mijn paarden kennen, weten hoe doordacht ik alles doe. Ik ga mij daarom niet blijven verdedigen. :)

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:00

Ik klikte het topic toevallig aan, omdat hij bij actieve topics stond en omdat ik benieuwd was hoe het was met je merrie. Het is echt niet leuk om te horen, maar ik vond haar op de laatste beelden ook duidelijk niet lekker lopen. Ze loopt duidelijk als een niet-gezond paard. We weten allemaal dat ze ook niet gezond is, maar zodra ze er ook zo uit gaat zien in het lopen, zou ik ook niet met haar gaan rijden. Aangezien ik ook een paard heb dat achteruit gaat als hij niet gereden wordt, alleen met totaal andere beperkingen, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Toch zou ik er wel een grens aan stellen. Knapt het niet snel op met enkele keren rijden, dan zou ik het er bij laten en niet meer met haar gaan werken. Je moet nu al ergens doorheen rijden waar je eigenlijk niet doorheen moet willen gaan en als dat lang aanhoudt, dan is het gewoon niet meer haalbaar. Gelukkig geef je dat zelf ook aan. Ik hoop natuurlijk dat het een tijdelijk dipje was en dat ze verder aanzienlijk opknapt. :j

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:02

Misschien heb je het al geprobeerd maar je zou kunnen overwegen om met een aquatrainer je paard eerst weer onbelast op te bouwen en spieren op te bouwen en van daaruit kijken of rijden nog tot de mogelijkheden behoort.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:14

Je hebt zeker een punt Lorette. Het is ook een van de redenen dat we bijna elke keer dat we rijden, het op de film zetten.

Als het niet gaat dan houdt het ook gewoon op. En nu ik het privé wat rustiger heb kan ik ook weer serieus mee aan de slag gaan (een huwelijksreis van 5 weken aan de andere kant van de wereld is moeilijk te combineren met het rijden van Roma :+ ).

In september liep ze zoals vanouds (wel scheef) en heb dat ook op film voor de geïnteresseerden. Via pb, want ik zit er zelf niet op (want ik was er niet haha).

Nu weer serieus opbouwen en zien wat het doet.

Aquatrainer heb ik overwogen maar heb besloten om niet meer verder te investeren na alles wat we hebben gedaan.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:16

Als je dan perse ergens door heen wil rijden, geef dat paard dan een week pijnstilling.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:21

Kan de filmpjes niet meer zien..

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:32

Ik vroeg me ook af waarom, als het met rijden beter blijft, ze een tijd niet gereden is. Ik heb ook een paard gehad dat niet goed was, maar met blijven rijden een tijd goed genoeg is gebleven. Dat betekende alleen wel dat tijdens vakanties of andere privé dingen er altijd iemand geregeld moest worden om hem te rijden. Stil zetten betekende achteruitgang en heel plat gezegd een sneller einde.
Nu lees ik wel dat je niet kon rijden, maar ik zou als ze hier weer bovenop komt er wel voor zorgen dat je altijd iemand hebt die haar in beweging kan houden en dus niet meer stil zetten en opnieuw opbouwen als ze zo slecht ervan wordt.

Aan de andere kant had hij dingen met rijden die niet waren zoals het hoorde, maar wij hebben het daarbij gelaten. Dingen die hij echt moeilijk vond zijn we na een tijdje gewoon niet meer gaan vragen. Wel zijn we altijd dingen blijven doen en behandelen om hem comfortabel te houden, ook al was het heel bot gezegd zonde van het geld want beter werd het niet meer. Wel prettig en ondersteunend voor hem

BrankaZ

Berichten: 3873
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:56

Benzz schreef:
Als je dan perse ergens door heen wil rijden, geef dat paard dan een week pijnstilling.

Dat zou ik beslist niet doen. Nu kan Daroma nog aangeven als het pijn doet en de grens bereikt is en kan Cardy daarop reageren. Met pijnstilling is de kans juist groter dat het paard over haar grens gaat.

Filmpjes heb ik niet kunnen zien, maar gezien de reacties zal het niet zo’n fijn beeld zijn geweest. Op basis van de reacties en wat de ts aangeeft vraag ik mij, net als de reactie hierboven, ook af waarom er de laatste tijd wat minder is gereden als gebleken is Daroma daar baat bij had.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 15-10-19 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:24

Vorige paard van je mankeerde toch ook van alles? En evengoed vol trots naar een bepaalde klasse gereden?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:23

Dat was wel iets heel anders qua afwijkingen, nieljoran. Daar 'ken' ik ts ook nog van. Zij was qua beeld nog goed met goed management van ts. Volgens mij bleef je bij dit paard altijd wat zien, maar het is ook wel een stuk beter geweest en ik hoop dat e haar weer op dat niveau krijgen!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:13

Een beetje vreemd dat TS eerst een eerlijke mening wil horen en vervolgens de filmpjes verwijderd?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 22:16

MyWishMax soms lopen dingen anders dan dat we zouden willen en ook weer een goede leerschool over hoe we om moeten gaan met Roma en haar been. Niet meer stil zetten tenzij het beter is voor haar been.

Onze bak heeft overigens ook mee gespeeld aan het minder rijden..
Het is de laatste tijd ook wel erg nat geweest, waardoor onze bak vol plassen stond. We zijn erg huiverig om met Roma (te veel) door plassen te rijden, omdat ze dan onnodig veel haar benen te hoog op tilt. En dan laten we haar liever staan.

We zijn nog erg zoekende naar een goede balans. Heb ook niet eerder een paard gehad met dit probleem.

Vandaag er weer op gezeten trouwens! Ging al een stuk beter dan vorige week. Dus we houden weer moed :)

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:21

Dan heb ik het ook verkeerd begrepen hoor, ik dacht dat je al wist dat je moest blijven rijden. ;) Ik hoop dat ze weer zoals voor deze rustperiode gaat lopen en nu weet je dat je de regelmaat er in moet houden en kan je daar dus voor zorgen.

Kan je in zo'n natte periode niet onder het zadel stappen? Of tilt ze dan ook zo op? Buiten heeft weinig zin als het vroeg donker is, denk ik ;)

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 22:41

Ik hoop het ook!

Stappen kan zeker en als het nodig is kan dat ook gewoon op het harde bij ons. Is weer iets om goed over na te denken, dankjewel.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:45

Anoniemk2 schreef:
Een beetje vreemd dat TS eerst een eerlijke mening wil horen en vervolgens de filmpjes verwijderd?

Iets met de pot en de ketel, stop toch eens een keer met rellen, zoek een hobby .

jacqdh
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:54

Jeetje wat een problemen heb jij ( gehad) met je paard. Ik zou de hals even goed laten onderzoeken. mijn paard heeft een trap op zijn hoofd gehad van een ander paard .helaas werd hij kreupel achter zelfs atactisch . Het bleek vanuit de hals te komen ...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 23:17

@ bigone: don't feed the trolls :Y)

Hals, rug en nek zijn helemaal gecontroleerd en niks mee aan de hand :) .