Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 10:01

Na 2 jaar tobben weet ik het echt even niet meer... Heb al veel research gedaan, maar kom er niet uit. Hopelijk kan dit topic mij verder helpen in mijn zoektocht.

Ik denk dat het beste is om eerst de voorgeschiedenis te beschrijven:

Daroma heeft haar hele leven al wat overvulde kogels en tijdens aanschaf in 2013 is dit ook als risico benoemd door de keuringsarts.

Dat zelfde jaar werd er een hele heftige white line disease geconstateerd. Dit eindigde in een hoefbevangenheid, hoefkanteling en een 2 weken durende kliniek opname, 5 maanden boxrust en heel veel kliniek bezoekjes.

Tegenwoordig is de hoefkanteling bijna helemaal bijgetrokken, heeft ze wel hoef verkalking in de voorvoeten en een sincker in 1 voorvoet.

Ze is opgeknapt en nadat we eindelijk weer konden starten zijn we binnen een jaar Z geworden. Deden goed mee op kampioenschappen.

Echter knaagde er iets aan mij... Ondanks dat ik veel ervaring heb met rechtrichten en recht houden, kregen we Roma nooit 100% recht. Ze viel altijd door de rechter schouder heen en merkte ik een duidelijk verschil met links en rechts. Ook heeft ze lange tijd gehad dat ze achter omsprong tijdens het galopperen. Uiteindelijk werd ze sterk genoeg dat ze niet meer om sprong, echter de scheefheid bleef.

Sinds de white line disease heeft Roma last van dunne zolen en besloten na paar jaar blootvoets toch over te stappen op rondom ijzers.

Ook liep ze onder het zadel te veel van mij weg, was ze snel gespannen en gingen de wedstrijden bergafwaarts mede door mijn eigen spanning. Ook ben ik erg zoekende in de manier van rijden. Het klassieke rijden trekt mij heel erg, alleen lastig om daar goede begeleiding in de vinden.

Uiteindelijk raakte ze 2 jaar geleden geblesseerd aan de banden in haar voorvoet, dit was genezen.

Daarna kreeg ze last van een (chronische) overvulde peesschede rechtsachter en een blessure aan de oppervlakkige buiger. Ze is hier meerdere keren voor ingespoten en vorig jaar zelfs geopereerd.

Lente 2017 hebben we haar van de ijzers afgehaald en na elke bekapping loopt ze op eieren.
Wel moet ik erbij zeggen dat ze door het vele lopen op het harde ook te veel haar hoeven afslijtte. Hiervoor hebben we nu hoefschoenen.

Vorig jaar is ze ook gedekt en heeft nu een veulen aan de voet van een maand oud.

Na de operatie ging het ene keer beter, andere keer slechter. We konden tijdens de dracht ook soms rijden. Ze is 2 weken geleden opnieuw ingespoten. Ze heeft mede door de operatie helaas verklevingen/littekenweefsel opgelopen in het geopereerde been.

Ook heeft ze in haar hoeven voor de 2e keer white line disease, nu lijkt het mee te vallen en waren we er op tijd bij. het is open gemaakt en we behandelen het.

Verder komt ze hele dagen buiten en krijgt ze onbeperkt hooi. Momenteel krijgt ze ook merriebrok en kruiden voor een goede melkproductie.

Oftewel er is veel gebeurd, kort gezegd maak ik mij zelf het meeste zorgen over:

- De gevoelige hoeven (waarbij ze na elke bekapping niet goed loopt).
1. Het speelt al een tijdje in mijn hoofd om van de klassieke bekapping af te stappen en naar het natuurlijke te gaan, echter heb ik daar in het verleden slechte ervaringen mee. Ook zou de bekapper goed verstand moeten hebben van dunne zolen, white line disease, sincker, etc. en naar kunnen handelen.
2. Wil beginnen met Duo Protection Hoefvet

- scheefheid en eventuele disbalans in haar lijf:
1. ben aan het informeren bij Laarakker en Tunna Morriën.

- peesproblemen en de verklevingen: Ze heeft nog steeds een ei boven haar kogel:
1. Ze draagt ongeveer 12 uur per dag compressie kousen.
2. ik hoop dat als haar scheefheid/disbalans aangepakt wordt dit ook beter gaat.
3. Ben aan het zoeken voor ondersteuning qua supplementen. Ik ben nu in contact met https://www.paardensupplementen.nl
4. Ik heb tijdje terug contact gehad met een homeopaat en heb thiosinaminum 200 gekregen vanwege de verklevingen waar we vanaf nu mee kunnen beginnen. Ben sceptisch als het gaat om homeopathie, maar gaan het zeker proberen.
5. Laseren is al geprobeerd en wordt nu afgeraden vanwege de verklevingen.
6. Iemand raadde mij bloedzuigers aan, maar zou mij daar nog meer in moeten verdiepen.

Indien ze wel beter wordt:
- klassiek geschoolde instructie

We willen er alles aan doen om het voor Roma beter te krijgen. Ook zou ik dolgraag weer willen rijden, ook al is het alleen om haar soepel en fit te houden. Het is zo'n fijne merrie, eentje die met rijden elke dag een glimlach op je gezicht geeft. Zo'n fijn werkwillig dier ben ik nog niet eerder tegengekomen. Mocht het rijden niet meer kunnen, dan willen we haar een zo'n fijn mogelijk pensioen geven.

Mochten jullie filmpjes en foto's willen ter verduidelijking, laat maar weten waarvan dan lever ik die aan.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:08

Wat betreft de scheefheid en disbalans, misschien kun je eens informatie opzoeken over het onderzoek van Sharon May Davis mbt de malformatie van C6-C7. Misschien komen er wel meer symptomen overeen en is het het waard om dat eens te onderzoeken (voor zover dat mogelijk is op dit moment)

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 10:56

Bowo schreef:
Wat betreft de scheefheid en disbalans, misschien kun je eens informatie opzoeken over het onderzoek van Sharon May Davis mbt de malformatie van C6-C7. Misschien komen er wel meer symptomen overeen en is het het waard om dat eens te onderzoeken (voor zover dat mogelijk is op dit moment)


Ik heb het een tijdje geleden gelezen en denk dat er eerst meer onderzoek moet komen voordat er echt iets over gezegd kan worden.

Wel ben ik er van overtuigd dat als er iets niet goed zit ergens in het lijf dat dit gevolgen heeft voor de rest van het lijf.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Princesj
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:01

Ik neem aan dat de bovenlijn van het paard al volledig op de foto is geweest?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 11:06

Princesj schreef:
Ik neem aan dat de bovenlijn van het paard al volledig op de foto is geweest?


Heel eerlijk.. Dat is nog niet gedaan. Constant zo erg bezig geweest met de benen dat er nooit een reden is geweest om de bovenlijn op de foto te zetten. Ze is ook erg soepel, geen problemen met sluiten (behalve slapheid in het begin). Ik weet dat het dan niet hoeft te betekenen dat er niks aan de hand is, maar focus heeft steeds op de benen gelegen waardoor het nog niet is gebeurd.

Benen wel en daar heeft ze allemaal 1-tjes.

Voor nu wil ik overigens liever niet naar de kliniek en laat ik alles het liefst op stal doen, vanwege het veulen. Dus als het kan wachten doen we dat liever.

(Ook is stal momenteel gesloten wegens een mogelijke uitbraak Rhino)

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Princesj
Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:10

Ik zou daar toch eens naar laten kijken, als het bovenaan niet goed is moet ze ergens compenseren, als de benen dan al niet super zijn is het logisch dat het daar tot uiting komt.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:21

Die sincker in die ene voorvoet..ik kan me niet voorstellen dat ze daar GEEN last van heeft. Dat betekent toch niet dat de hoefkanteling bij is getrokken? de gevoelige zolen in combi met het op eieren lopen na het bekappen en de hoefbevangenheid in de voorgeschiedenis doet bij mij toch wel alarmbellen rinkelen.

Is de blessure aan de oppervlakkige buiger goed genezen?

No feet no horse..ik zou eerst de hoeven eens goed aan gaan pakken met echt een kundige smid en van daar uit verder kijken. Maar eerlijk gezegd heeft ze wel al veel problemen en vraag ik me af of dit nog goed komt voor wbt het sportpaard zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

vur
Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:26

Jeetje, wat een ziektegeschiedenis. Ik kan jou niet helpen met adviezen die mogelijk bij dragen aan genezing van je paard, maar ik vraag met toch wel wat dingen af. Wil je je paard zover goed krijgen, dat ze weer de sport in kan of kan ze met pensioen? Want mij bekruipt het gevoel dat dat laatste misschien het beste is?

In der Ruhe liegt die Kraft.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:30

Wat betreft haar voor voeten en pezen, no way natuurlijk bekappen. Nu met veulen niet handig om op ijzers te zetten maar zou zeker is overwegen om haar in ieder geval voor terug op ijzers te zetten ook ivm wld. En eventueel een zooltje met siliconen. Het steeds kreupel lopen na bekappen is heel slecht, ook daar kunnen ze opnieuw bevangen van worden helaas

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 11:32

Oeps heb een foutje gemaakt.. Ze heeft geen sincker (gelukkig) maar een hoornzuil. Volgens hoefsmid/hoefsmeden komt het gevoelig lopen door de dunnen zolen. Kliniek Utrecht wilde haar daarom op ijzers en zooltjes houden. Mocht het wel afbouwen naar blootvoets, maar ze betwijfelden of dit zou kunnen.

Ze is wel meer dan een half jaar onder controle geweest bij kliniek en de hoefsmid van de kliniek. Voorvoeten zijn weer genezen als het gaat om de hoefbevangenheid. Verkalking en hoornzuil zouden geen probleem zijn, hoornzuil wordt wel constant in de gaten gehouden.

Blessure in het achterbeen is opgelost, echter heeft ze wel een complicatie gekregen van de operatie. Er is een verkleving ontstaan op de plek waar de diepe buiger tussen de sesambeentjes door gaat. Deze zit gedeeltelijk vast, is wel bewegelijk.

Door de laatste maand dracht moesten we haar stilzetten en is het geopereerde gedeelte iets verkleefd. Nu ze veel achter haar kind aan moet is dat gaan irriteren, daarvoor is ze nu 2 weken geleden ingespoten.

Ik heb geen illusie dat ze ooit nog voor de sport ingezet kan worden. Ik wil er wel alles aan doen om haar lichamelijk en qua hoeven beter te krijgen. Het liefst blijf ik haar beweging onder het zadel geven, maar als dit niet kan of wordt afgeraden dan doen we dat niet.

Eigenlijk wil ik haar liever niet meer op de ijzers zetten. Zomers tikt ze deze snel af, zonder is beter voor de hoefbeen verkalking en ik denk dat een betere bekapping een heel stuk kan helpen tegen de gevoeligheid. Ik heb er alleen te weinig verstand van als het gaat om hoe een goed gekapte hoef eruit moet zien.

Willen overgaan naar natuurlijk bekappen is misschien ook weer gelijk het andere uiterste. Heb alleen het idee dat de hoef te veel wordt bekapt op dezelfde manier als dat een hoef waar een ijzer onder gaat wordt bekapt. Ook heeft ze licht ondergeschoven verzenen.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:47

Stuur eens een bericht met foto's naar van Nassau.

Een mooi licht uitgesmeed ijzers met dunne nagels trapt ze niet zomaar af, geeft voldoende bescherming en rolt makkelijk af, en zolen e.d. ben ik geen liefhebber van..... dit is een open invitatie voor schimmels/ bacterie en uitstekende broeihaard voor WLD. Om tijdens het rijden bescherming te bieden kun je dan beter een stukje placemat uitknippen en in het ijzer schuiven.

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 11:49

Misschien is beeldmateriaal ook wel erg fijn. Sommige zijn vrij lang, maar als je doorspoelt naar het drafgedeelte kan je goed vergelijken.

Zo liep ze eind mei, veulen was net geboren:



In maart 2018 longeerde we nog (vanaf 1 april 2018 zijn we met alles gestopt en hebben we daarvoor afgebouwd). Hier begon ze al last van haar dikke buik te krijgen. Ze loopt misschien niet helemaal zuiver rechtsachter, maar voor haar ziektebeeld icm haar dikke buik liep ze hier wel positief:



Een filmpje van een van onze laatste keer rijden. Ze loopt hier niet helemaal lekker door het lijf, maar heeft ook 5 maanden niks gedaan. Zijn kort erna gestopt omdat ze aangaf dat het niet meer prettig was met haar dikke buik.



Longeren in januari 2018:


Ze komt van ver want ze liep eerst zo:


Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Barb
Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:36

Vanwege het ei boven haar kogel denk ik aan Manuele Lymfedrainage. Om een goed werkend lymfesysteem te hebben heb je een goed werkend hoefmechanisme nodig (straal moet de grond raken). Kijk eens op mijn site:

www.equinelymfedrainage.nl

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 16:07

Dankjewel Barb! Straal raakt de grond, echter wordt deze wel bijgesneden. Ik ga de link eens bekijken. Lymfe drainage doen we al iets dacht ik dankzij de compressiekousen.

Zal ik anders vanavond even foto's maken van de hoeven en haar been? Maak ik ook gelijk even een filmpje hoe ze nu loopt.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Babootje
Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:17

Elisa2 schreef:
Die sincker in die ene voorvoet..ik kan me niet voorstellen dat ze daar GEEN last van heeft. Dat betekent toch niet dat de hoefkanteling bij is getrokken? de gevoelige zolen in combi met het op eieren lopen na het bekappen en de hoefbevangenheid in de voorgeschiedenis doet bij mij toch wel alarmbellen rinkelen.

Is de blessure aan de oppervlakkige buiger goed genezen?

No feet no horse..ik zou eerst de hoeven eens goed aan gaan pakken met echt een kundige smid en van daar uit verder kijken. Maar eerlijk gezegd heeft ze wel al veel problemen en vraag ik me af of dit nog goed komt voor wbt het sportpaard zijn.


Helemaal mee eens! Ik begrijp ook echt niet dat je dat paard van de ijzers haalt. Ik zou zeggen ga naar Van Nassau en laat je daar goed adviseren over beslag. Mogelijk met zooltjes. Als je paard pijn in de voeten heeft gaat het in het lijf compenseren. Ik vrees dat je het echt daar moet zoeken.

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:28

Ik heb het net iets anders meegemaakt. Paard met blessure in de hals, die door ging werken naar de rug, si gewricht, benen en uiteindelijk werden zijn voeten slecht (en dan niet lichte stijfheid bijvoorbeeld, maar slijtage, peesblessures door ontlasten enzovoorts). Ik zou dus ook wel een keer naar de bovenlijn laten kijken, het hoeft niet de oorzaak te zijn maar het kan wel een gevolg zijn.

Daarbij hoef je niks te merken aan de bovenlijn om er toch een blessure te hebben. Aan de andere kant, bij welke DA liep je? De ene kliniek richt zich heel erg op 1 ding, de ander kijkt meer naar het hele plaatje en komt dus misschien achter meerdere dingen, terwijl die 1e bij ons allemaal gevolgen op wilde lossen en niet de oorzaak aanpakte.

Maar wat vreselijk balen zeg :(:) Sterkte!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 17:19

Paard heeft geen sincker en alles is in goed overleg met kliniek en dierenarts gegaan. Ik snap dat je als buitenstaander het wellicht niet snapt. Het is wel een weloverwogen keuze geweest. Ook ben ik van mening dat een gevoeligheid niet zomaar verdwenen is als je er iets onder doet. Ik wil liever kijken hoe ik haar hoeven beter kan krijgen. Zonder ijzer is lange tijd goed gegaan. Van Nassau is wellicht een idee, liever kijk ik naar eentje die bij mij in de buurt komt. Overleg met huidige hoefsmid staat uiteraard ook nog op de planning.

Thnx MyWishMax, balen is het zeker... mijn gevoel zegt ook dat we het hogerop in het lijf moeten zoeken. Ik zal eens overleggen met mijn arts hierover. Wellicht is dat een betere eerste stap voor nu. Dan kunnen we wat gerichter zoeken, heb nu nog zoveel vraagtekens.
Ze staat momenteel onder behandeling bij kliniek Hollands Kroon.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Rindin
Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Daroma: ophoping van medische problemen, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:23

Absoluut Tunna erbij halen!!!

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:28

Cardy, ik begin even bij je openingspost. Je vertelt dat je paard best al veel problemen heeft gehad aan haar voeten en dat ze gevoelig is op blote voeten. Het klinkt een beetje alsof je paard niet zonder ijzers kan, ik zou haar weer op ijzers zetten. Duo protection is heel goed spul, ik zou dat zeker gaan gebruiken.

Maar, wat kun je als paardenbaas nog aan qua dokteren?

Tunna is een goed idee en je kan eventueel ook nog contact zoeken met Taru Kalimo.

Wings_love
Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:40

Mijn merrie heeft wat vergelijkbare problemen.(oa Diepe buigpeesblessure gehad, slechte voet, beginnende artrose). Wij gaven duivelskruid bij voor de gewrichten(niet meer ivm dracht). Wordt ook aan een ander paard op stal gegeven die eens hoefbevangen is geweest. Dat doet wel wonderen. Alleen even opletten, aangezien ze nog zoogt of het kwaad kan voor het veulen. Het is niet goed voor drachtige merries in ieder geval.

Zou haar eigenlijk sowieso niet van ijzers af halen.

Daarnaast was door alle compensatie bij onze merrie ook een fikse blokkade opgetreden in wervels S3 en S4(als ik het goed heb). Ze liep daar fiks kreupel op, maar is nu na een aantal behandelingen van de osteopaat aan de beterende hand. Ze kon toen haar linkerachterbeen bijna niet naar voren toe plaatsen. Doordat die wervels vastzaten, waren de zenuwen naar het been toe bekneld geraakt. Zeg niet dat dit bij jouw paard het geval is, maar je kan haar misschien sowieso eens door laten lichten door een osteopaat(wel even kritisch kijken naar iemand die daarnaast ook dierenarts of menselijk osteopaat is). Is geen beschermd beroep dus je kan nogal eens iemand tegenkomen die het niet zo best kan.

Wat een drama als ze zoveel blessures na elkaar oplopen he. Succes nog!

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:53

Ninx schreef:
Stuur eens een bericht met foto's naar van Nassau.


Dit!!!

Mocht mijn paard problemen krijgen met zijn hoeven en mijn gewone hoefsmid komt er niet meer uit zal ik als eerst mailen met Nassau. Vele goede ervaringen gehoord en over gelezen

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Anomien
Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:56

Ik ben ook van mening dat er in de bovenlijn en bekken ook wat kan spelen. In de weide met veulen is ze een stuk soepeler... haar banden waren toen ook een stuk slapper. Wellicht dat daar iets speelt?

Bovenlijn op de foto zou ik ook doen. Veulen kan best mee naar de kliniek.

Mama van mijn lieve meisjes

Rindin
Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:03

Rindin schreef:
Absoluut Tunna erbij halen!!!


Nog even een toelichting: Tunna is een geweldige fysio/chiropractor. En je verhaal klinkt alsof er al een hele tijd een scheefheid in het lijf zit, en scheefheid en in het lijf kunnen heel goed voor blessures van de benen zorgen. Dus steeds de blessures behandelen zonder de scheefheid uit het lijf te halen, gaat nooit het volledige probleem verhelpen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

liespr
Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:11

Citaat:
en je kan eventueel ook nog contact zoeken met Taru Kalimo.


Zij is 2 keer voor mijn merrie geweest, kon aan het lijf zien hoe haar karakter was. Ben totaal niet zweverig maar ik was echt onder de indruk van haar kennis en kunde. Paard was daarna ook fijn opgeknapt, had andere klachten, dat wel.

Mijn andere haflingermerrie had dunne zolen ook en die liep ook kreupel zonder ijzers. Ook op zand. IJzertje eronder houden zal je paardje fijn vinden denk.

Succes ermee...

Cardy
Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 18:13

Wauw wat een reacties, super fijn!

Het lijkt inderdaad alsof ze niet zonder ijzers kan. Ze heeft echter lange tijd zonder ijzers gelopen, liep goed op het harde en zachte. Op een gegeven moment begon ze in het Z wel last te krijgen en heb toen besloten om haar rondom op ijzers te zetten. IJzers zijn eraf gehaald omdat ze geblesseerd was en zitten er nu ook niet om vanwege het veulen.

Osteopathie is mij inderdaad al geadviseerd door 2 osteopaten, omdat zij ook vonden dat ze blokkades in haar lijf heeft. Dit werd geconstateerd tijdens de dracht, na de operatie. Vooral haar hals en achter haar nek zijn een probleem, dit komt door haar hoofdtrauma (ooit hoofd gestoten en sindsdien bang voor lage doorgangen) . Gooit dan hoofd omhoog. Ook achterhand is een aandachtspunt.

Als ik haar zo omschrijf in dit topic lijkt het wel een hopeloos geval :') . Maar ondertussen is het wel een dier die soepel is, makkelijk buigt en de oefeningen goed deed.

Foto's maken staan nu op mijn lijstje, fijn om dingen te kunnen afspreken. Echter moeten we eerst wachten totdat stal weer open is..

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV, GoogleAdsense, OmgiliBot en 25 bezoekers