Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:16

Mandarijn12 schreef:
Ik las dat het 6 maanden duurt voordat de hoef volledig is genezen, in de meest positieve situatie. Betekent dat dat hij zolang dan ook niet op gras mag?


Als het hoefbevangenheid is, is de kans zelfs relatief groot dat hij nooit meer op gras kan.
Niet het antwoord waar je op hoopte waarschijnlijk, maar helaas, het is vaak niet anders.


shilady
Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:57

Je kan zand uit de paddock scheppen en dat in zn stal doen zodat der voeten lekker koel blijven
afentoe met de gieter erover en klaar.

en pijnstillers van een DA desnoods naar een andere gaan niet je pony laten lijden

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:23

Als de hoefbevangenheid helemaal over is, kun je (afhankelijk van het gras - geen stressgras, zie mijn eerdere post) haar 5 minuten op gras zetten en dat langzaam, heel langzaam opbouwen tot 2 x een half uurtje. Maar zomaar in de wei gooien, nee, dat zal niet meer kunnen.

Geef geen krachtvoer, geen snoep, geen appel, geen brood, niks.

Wij gaven onze (al oude) pony seniores priores, daar zit heel weinig suiker in en wel veel vezels en voedingsstoffen. Je kunt ook ponybrok geven... maar alles pas nadat het echt helemaal over is.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:33

helaas ben ik bang dat gras in het geval van hb verleden tijd gaat zijn. Ze zullen nooit meer de hele dag op de wei kunnen. Ze blijven dan namelijk ontzettend gevoelig. Wij kregen inderdaad zakjes met pijnstiller, deze was ook ontstekend remmend. Vraag hierom bij je da!

Lotus83
Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:48

Hoe gaat het met je paard?

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:46

Ik ben ook benieuwd wat je hoefsmid zei? Die moet de tekenen van hoefbevangenheid snel kunnen opvangen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:56

misschien is het wat anders dan hoefbevangenheid?omdat dat bij een heel jong paard wat dag en nacht buiten staat (dus voldoende beweegt ) niet vaak voorkomt.Toch even de veearts erbij.

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 14:58

Sorry voor de late reactie!

De hoefsmid kon me gelukkig 'geruststellen', het was inderdaad een lichte vorm van hoefbevangenheid maar ik was er op tijd bij. Hij is direct op dieet gezet en voor zijn nieuwe stal (we verhuizen 1 juni naar de Veluwe) waar hij ook 24/7 per dag buiten staat, kan hij heel veel op de zandpaddock en krijgt hij een graasmasker. Tevens staat hij dan 5 minuten van huis, dus ook meer controle. Het is even aankijken natuurlijk hoe het gaat, maar ik weet in ieder geval waar ik het moet zoeken en wat ik er tegen kan doen.

Gelukkig stapt hij heel goed, dus pijnstilling heb ik hem vooralsnog afgelaten.

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:08

dat klinkt super! Scheelt enorm dat je er optijd bij bent inderdaad! Veel succes en het gaat vast goed komen! Hou je ons op de hoogte?

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 18:34

Doe ik!

En als we dan toch op de vragentour zijn: sindsdien heeft hij ook spontaan last van jeuk en schuurt hij z'n staart. Kan dat met elkaar te maken hebben?

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:44

Ja, zeker. Suiker kan ook jeuk veroorzaken / verergeren. Ik kan je gluco balance aanraden, dat helpt bij de stofwisseling.

Overigens zag ik hierboven meerdere mensen typen dat je pony waarschijnlijk nooit meer op gras kan. Dat zou kunnen, maar ik heb gelukkig andere ervaringen.
Mijn inmiddels 23 jaar oude merrie is meerdere keren hoefbevangen geweest, of heel dicht ertegenaan. Met het juiste (weide)management heeft ze de laatste drie jaar gewoon 24/7 toegang gehad tot gras. Dat is dan lang gras, soms al uitgebloeid, gegeven via ruime strookbegrazing. Het gras is inmiddels 10 jaar niet bemest (daarvoor wel). En we bouwen langzaam op naar die 24/7. Ook heeft ze altijd hooi tot haar beschikking. In de eerste twee jaar kreeg ze glucobalance ter ondersteuning, nu hypo balance (meer richting ondersteuning bij PPID).

Oy with the poodles, already

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 21:14

O, na 3 dagen op een 'kale' wei is hij echt al een stuk opgeknapt. Minder dik, vetophoping in z'n hals is weg, hij stapt veel minder stram en hij draafde zelfs uit zichzelf en enthousiast ook. Niet loepzuiver maar wel stukken beter al.

Net een graasmasker besteld en magnesium.

AstridJ
Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:02

Fijn dat het beter gaat! Pas wel op met een kale wei. Kort gras bevat meer suiker dan hoog uitgebloeid gras. Een grasmasker is wel een goede optie. Mocht hij nu ineens weer minder goed gaan lopen dan kan je hem beter van het gras afhalen. Het blijft oppassen met hoefbevangenheid, het ligt altijd op de loer dat het weer terug komt.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 07:03

Thanks voor de tip!

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 16:40

Nou, ik heb hem dus 1,5 week van het gras gehaald en het hielp niets. Het blijft echt hetzelfde, twee voorbenen maar eentje maar dan de ander. Dus het hielp wel tegen z'n overgewicht, maar de kreupelheid blijft. Net de dierenarts op visite gehad. Hij is in ieder geval niet hoefbevangen, maar het zit waarschijnlijk in de pezen, beide voorbenen. Vrijdag naar de kliniek, vet klote, maar ergens wel fijn dat hij gewoon op het land kan blijven lopen.

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:10

Rot zeg! Veel succes vrijdag.

Elpharo
Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:39

niet leuk! Hopelijk krijg je meer duidelijkheid. En valt het toch mee allemaal...

AstridJ
Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:42

Is de kreupelheid anders dan omdat de dierenarts nu zegt dat het geen hoefbevangenheid is? Een paard wat hoefbevangen is zal niet na 1,5 week weer hersteld zijn, dat kan echt heel lang duren. Het kan zijn dat er een lichte kanteling is. Bij mijn paard duurde het een jaar voordat ze weer helemaal goed liep. Wel goed dat je naar de kliniek gaat want dan krijg je in ieder geval duidelijkheid.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:58

Ik twijfel aan je DA eerlijk gezegd... ben benieuwd wat de kliniek hiervan zegt.
Meestal als het aan beide voorbenen iets aan de pezen is, lopen ze net niet kreupel.

PS: je zegt, wel blij dat hij gewoon op het land kan blijven lopen omdat het geen HB is... nou, ik heb dan toch liever HB waarmee je "van het land" gelijk oplost en het paard geen restschade hoeft te hebben, dan iets anders aan de benen waar je vaak geen oplossing voor hebt hoor


Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 08:57

Nou ja, blij is een groot woord. Neem aan dat je dat wel begrijpt.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:30

hoefbevangen is nooit 100 procent te genezen. maar hoe eerder ingegrepen wordt, hoe minder definitieve schade. het is een optelling van, dus nee niet weer in een grote weide zetten. Vol of niet echt vol.

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:39

laat eerst eens goed nakijken of het bevangenheid is. Hoefkatrol zou misschien ook in het plaatje kunnen passen.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Colinda20
Berichten: 321
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:50

Klinkt een beetje als mijn verhaal. Alleen is zij aan 1 been kreupel.Pony gelijk na het bekappen kreupel ( vorige x ook heeft 2 weken geduurd) deze keer heeft zijn stagiaire het been harder laten vallen en is ze iets te kort bekapt. Gelukkig had ik vrijdags de fysio dat stond al vast. Maar bleek bij haar dat er een spier in de schouder vast geschoten was ( en ze zat verder ook iets vast)
We dachten zelf ook eerst aan bevangenheid maar mijne staat op de paddock met hooi en hoefsmid zat niks met bekappen.
Nu een weekje en ook een flinke hengstigheid later gaat het langzaam de goeie kant op ben heel benieuwd wat de kliniek zegt

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:09

Topic is een jaar oud ;)

Mandarijn12
Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 15:06



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Amazonbot, Babootje, Dieyar, dust, jannekespr, maaaikkee, NinaCharlie, ratzel, SentiBot, Trendiction en 36 bezoekers