Mijt/luis/rainrot/schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 00:47

Ik ben er nonstop mee bezig in mijn hoofd.
En de dierenarts kan niet eerder dan 19 december komen (ook met name omdat ik de drukste week van het Jaar in ga met mijn bedrijf en ik perse aanwezig wil zijn bij de DA). Dit was de eerste optie (mijn bedrijf gaat ook een verhuizing in en de Da is savonds moeilijk beschikbaar).

Even achtergrond info:
- sinds half november staat paard met haflinger ongeveer twee uur per dag op paddock. Verder een open stal, veel ventilatie
- paard is 3,5jaar oud
- krijgt een handje Natures best en 4 wortels en natuurlijk kuil of hooi.
- kruising fries x tinker met sokken
- in de zomer veel regen gehad. Van zonsopgang tot zonsondergang in de weide. Snachts op stal.
- geen deken op gehad nog.
- train zo'n 2/3 x in de week (nog niet Ingereden dus voornamelijk longeren, dubbele lijnen, balken, trekken/slepen)
- eind augustus Wormenkuur gehad
- iedere dag een schone stal (natte plekken en mest eruit + 1 baal stro erbij)

Symptomen:
- jeuk! Over hele lichaam
- half/eind november vond ik plotseling allerlei mokachtige wondjes op zijn kont en hals. Dit breidde snel uit naar iets kalende plekken op de flanken.
- geen levende dingen/luizen kunnen waarnemen
- wondjes geven schilfers
- paard hapt in sokken
- mok op twee benen (heeft ie nooit eerder gehad)
- schilfers (als zomereczeem) in staart (niet echt in manen)
- wil schuren in stal
- sommige wondjes hebben ook een beetje opgedroogd bloed


Wat ik al gedaan heb:
- stalgenootjes dachten direct aan schimmelinfectie dus direct behandeld (volgens bijsluiter) met imaverol. Sloeg aan maar na 4x behandelen komen er toch nog heel sporadisch wondjes bijkomen.
- tea tree zalf om de jeuk te stillen en wondjes te laten herstellen
- betadine op de wondjes nadat imaverol niet werkt (na overleg met dierenarts dacht hij aan rainrot.. Maar dat strookt niet echt met de forse jeuk klachten)
- dekens, dekjes, borstels alles gewassen
- vanavond heb ik zijn sokken eraf geknipt en ingesmeerd met sudocreme

Ik denk nu aan mijt, vanwege de jeuk.
Krijg mijn hoofd maar niet tot rust wat ik nu kan doen. Dierenarts dacht, na even overleg op de praktijk (en foto's) aan rainrot (maar hij heeft veel jeuk). Komt dus de 19e langs op stal. Hopelijk kan hij een afschraapsel nemen en bekijken. Maar assistent had het over een injectie antibiotica tegen rainrot.

Nu lees ik dat als mijt tever doorgaat, dat de schade onherstelbaar is.
Maak ik me teveel zorgen, of moet ik beter clienten drie weken verschuiven (wat ik eigenlijk niet kan maken op zakelijk gebied)

Iemand die me hierin kan adviseren?
Mijn vriend stelde al voor om toch te proberen of de dierenarts binnen kort savonds kan. Ben dan bang dat het te donker is en je de plekken over zijn lichaam niet Goed ziet.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 06:43

Bij wondjes aan de benen zou ik sowieso even behandelen tegen mijt. Liefst met cydectin omdat het ook mijten in de rest van het lichaam aanpakt en een relatief ongevaarlijk middel is. Maar mijten zitten normaal gesproken alleen onder de knie, hooguit nog op de bovenbenen maar hoger dan dat nauwelijks.
Mijn tinker is erg gevoelig voor kuilvoer en krijgt er direct jeuk van. Dat zou het misschien beter kunnen verklaren. Tinkers en friezen zijn vaak gevoelig voor CPL, wat sterk reageert op verkeerde voeding.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:20

Zou heel goed mijt kunnen zijn. Je wilt zo snel mogelijk gaan behandelen omdat het beestje vreselijke jeuk heeft. Dan zou ik ervoor kiezen om er niet bij te zijn of een andere dierenarts te bellen die wel eerder kan. Succes !

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:34

weert het niet dan deert het niet? kan je niet gewoon bij voorbaat behandelen? (net zoals je met de schimmel en rainrot gedaan hebt?) Eventueel een andere dierenarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:36

Jeuk is echt heel erg naar, zeker zo heftig en over het hele lijf, daar zou ik geen 9 dagen meer op gaan wachten.
Is er geen andere dierenarts die je eerder kan helpen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:39

Wat enorm vervelend.
Hoeveel en wat krijgt hij precies te eten?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:02

Bijten in de sokken is bijna altijd mijt. Dat is simpel te behandelen met sebacil of neocidol of tektonic.
Kan ook in de staart en manen zitten, maar dat kan ook luis zijn. Luis kan ook niet tegen die middeltjes. En ik zou de weerstand een oppepper geven want blijkbaar is die niet in orde.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 12:47

Qua weerstand merk ik verder helemaal niks aan mn dier. Hij is vrolijk, zichzelf, geen snotneus, niet futloos of wat dan ook. Maar zoon vitamineshot zou geen kwaad kunnen denk ik. Hij krijgt tweemaal per dag kuil of goede kwaliteit hooi. Daarnaast krijgt hij wen handje biks. Hij heeft geen krachtvoer nodig maar krijgt toch een handje als de andere paarden gevoerd worden. Daarnaast krijgt hij savonds van mij een handje natures best met wat wortels (las dat er stoffen in zitten tegen schimmel, vandaar de redenering).

Ik heb frontline combo besteld.is dat handig om nu te doen? Of wat is nu de slimste zet? De dierenarts kon wel eerder, maar ik heb een eigen bedrijf wn volgende week is de drukte week van het jaar voordat we gaan verhuizen en week later. Veel nieuwe clienten die ik zakelijk gezien gewoon niet kan afzeggen. Wellicht dat ik morgen even probeer of DA savonds kan.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:03

Ik zou zelf aan luizen denken. Ik dacht dat mijt voornamelijk in de benen zat en luizen (mijn tinker en shetten hebben het ook) zitten overal en met name dan in sokken en manen. Ik snap alle tijdsdruk etc. En ik snap dat je niet 9 dagen wilt wachten. Kun je niet alvast met een pluk haar dat naast zo'n wondje zit naar de dierenarts gaan? Dan kan hij mogelijk kijken of hij er luizen of mijt of neten in ziet zitten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:28

Klinkt als mijt. Luizen kun je wel zien zitten als je goed kijkt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:08

Ik zou de frontline zsm in de sokken en manen doen. Zijn het pipetten? Dat is wel duur. Goed verspreid op de huid druppelen, het verspreid zich wel. Herhalen zal wel nodig zijn want na 1 behandeling zijn ze meestal niet weg.
Zelf gebruik ik tectonic pour on (zijn flessen van een liter) als het nodig is. Werkt ook bij mugjes in het voorjaar.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:10

Floortz schreef:
Ik zou de frontline zsm in de sokken en manen doen. Zijn het pipetten? Dat is wel duur. Goed verspreid op de huid druppelen, het verspreid zich wel. Herhalen zal wel nodig zijn want na 1 behandeling zijn ze meestal niet weg.
Zelf gebruik ik tectonic pour on (zijn flessen van een liter) als het nodig is. Werkt ook bij mugjes in het voorjaar.

gebruik jij tectonic ook in de winter? en dan alleen op de onderbenen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:19

Nee, ze hebben geen last meer (er was eerder dit jaar een nieuw paard met mijt, waardoor die van mij met z'n behang ook weer last kreeg) maar mocht hij in de sokken gaan bijten dan spray ik er wel wat op.
Het spul trekt in de bovenste huidlagen, en werkt een paar weken, en omdat mijten eitjes leggen is het wel noodzaak na een week of 3 te herhalen.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 20:11

Dierenarts gebeld en gelukkig kon die morgenvroeg heel vroeg komen. Paardlief had vandaag weer enorm last van jeuk. Heb hem maar meegenomen om te spelen in de sneeuw. Misschien verkoelt dat de huid. Hopelijk kan de DA morgen iets doen om vast te stellen wat het is en direct iets doen. Ik duim ervoor, dat ik niet met een kluitje in het riet wordt gestuurd van houdt eerst maar twee weken rust ofzo.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:39

Hoe is het nu? Gaat het al wat beter?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 02:01

En wat zei de DA?

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 04:21

De DA zei helaas zeer weinig. Hij is 10 minuten geweest waarin hij mijn verhaal aan hoorde, twee plekjes bekeken heeft, de diagnose 'rain rot' gesteld heeft, twee injecties uit zijn bus heeft gehaald, die in mijn paard heeft geduwt en mij daarna even te woord heeft gestaan wat hij er in hemelsnaam in heeft gespoten. Daarna vroeg ik nog gauw iets over scheren/dekens en of ik de eigenaresse van zijn speelmaatje iets moest doorgeven... Hij had me al een hand gegeven en stond al met de rug naar me toe toen ik die laatste twee vragen stelde. Was letterlijk een overdonderend bliksembezoek.

Naar de mijten/schilfers op de benen heeft ie niet eens gekeken. Ik moest maar 5 dagen wassen met betadine shampoo.

Hij heeft dus dectomax ingespoten. Ik las achteraf op bokt dat het gevaarlijk kan zijn! En een antijeuk spuit die een week zou werken ongeveer. Die werkte goed, maar paard begint nu weer langzaam jeuk te krijgen.

Ik ben paard zn natures best met vitalbix gaan mengen voor volledige voeding en goede weerstand. Ik heb hem eenmalig gewassen met betadineshampoo. Het was toen snachts echt onder het vriespunt(ik kon alleen savonds komen ivm mn werk). De mok en mijten zijn nu weg zover ik zie en voel.
Op de kale plekken begint weer wat haar te groeien.
Behandel het nu om de zoveel dagen met bio olie van leovet.
Weet niet of het iets doet. Heb ook 200 gram deken gekocht voor volgend jaar en een 0 grams.

Verder pakken we de training gewoon op en doen we rustig door. Hopelijk is het snel zomer... Ben overigens al opzoek naar eeb andere DA. Dit bezoekje was niet echt naar mn zin qua rust en geduld. Iets wat ik wel belangrijk vind.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:10

Ik vind het niet heel handig dat je met voer bent gaan wisselen terwijl hij al jeuk heeft... Het kan een klein beetje zijn maar met grote gevolgen. Mijn haflinger kreeg van 1 wortel giga jeuk! Natures best is ook niet geweldig voer als je paard jeuk heeft. Ik denk niet dat het alleen voer is maar een combi van rainrot en mijt. Ik zou het voer schrappen, hem volledig scheren(incl been werk) en dan behandelen voor rainrot/mijt. Zou het speel maatje ook een wasbeurt geven.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:59

Lijkt me een goede stap, een andere DA. Zomaar wat injecteren en dan erna pas zeggen wat het is, vind ik een beetje omgekeerde wereld. Haast is no excuse.
Betadinezalf op de regenrot plekjes blijven smeren, dat jeukt nog als de ziekte als er nog korstjes zijn.
Mijten ook blijven behandelen, want eitjes gaan nog uitkomen, dus over een week of 2 weer de sokken wassen. Als het haar weer aangroeit is dat een goed teken. Van NB ben ik niet van onder de indruk, maar Vitalbix is prima. (of een andere vitaminebrok)

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 20:06

tirzasarah10 schreef:
Ik vind het niet heel handig dat je met voer bent gaan wisselen terwijl hij al jeuk heeft... Het kan een klein beetje zijn maar met grote gevolgen. Mijn haflinger kreeg van 1 wortel giga jeuk! Natures best is ook niet geweldig voer als je paard jeuk heeft. Ik denk niet dat het alleen voer is maar een combi van rainrot en mijt. Ik zou het voer schrappen, hem volledig scheren(incl been werk) en dan behandelen voor rainrot/mijt. Zou het speel maatje ook een wasbeurt geven.


Hij kreeg feitelijk geen voer bijgevoerd. Alleen kuil/hooi.
Hij kreeg echt een handje natures best. Dus heb t idee dat hij gewoon te weinig binnen kreeg. T is nu stabiel en jeuk is niet meer te zien. Hij schuurt niet. Houdt alles goed innde gaten. Anders laat ik alsnog een andere dierenarts komen.

Zoals gezegd is paard behandeld voor mijt en rainrot.. Mijt is volledig weg. Plekken van rainrot groeit weer haar op. Scheren is niet voor ieder paard geschikt. Bovendien ben ik er elke dag, maar de staleigenaren doen niet uit hunzelf de dekens op en af en ik weet nooit goed wannerr mn paard naar buiten wordt gedaan (paarden delen een paddock).
Hij moet gewoon goed droog blijven.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 20:12

Floortz schreef:
Lijkt me een goede stap, een andere DA. Zomaar wat injecteren en dan erna pas zeggen wat het is, vind ik een beetje omgekeerde wereld. Haast is no excuse.
Betadinezalf op de regenrot plekjes blijven smeren, dat jeukt nog als de ziekte als er nog korstjes zijn.
Mijten ook blijven behandelen, want eitjes gaan nog uitkomen, dus over een week of 2 weer de sokken wassen. Als het haar weer aangroeit is dat een goed teken. Van NB ben ik niet van onder de indruk, maar Vitalbix is prima. (of een andere vitaminebrok)


Inderdaad, ik maak deze natures best op en dan stappen we helemaal over op vitalbix. Is nu gemixt. Ik heb t idee dat hij gewoon te weinig vitamine en mineralen kreeg (kreeg alleen een handje NB, en kuil of hooi) heeft wel een zoutblok en vitamineblok. Maar met die laatste doet hij niet veel. Hij krijgt nu een halve schep NB gemixt met vitalbix. Gaat er goed in. Daarnaast genoeg bewegen. Vanaf volgend jaar krijgt hij na het zomerseizoen gewoon een deken op zodat er geen dikke wintervacht komt.

Zeboki
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:15

Tekort aan vit. en mineralen. Komt echt niet genoeg uit handje voer. Goed product voeren. Bv. Multi-vit. van De Groene Os.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mijt/luis/rainrot/schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 03:29

Jij krijgt nu vitalbix en natures best iedere dag. Zoals vermeld.
Had gisteren zijn 0 grams deken op gedaan omdat het deze week erg regenachtig zou worden. Haal vandaag de deken eraf om hem klar te maken om te longeren en beest viel bijna om van de jeuk! Hij verdrukte me bijna omdat hij de achterhand aanbood om te krabben.
Gelijk deken eraf gelaten en gaan longeren. Daarna alles ingesmeerd met betadinezalf en deken laat ik eraf. Blijkbaar wordt het toch te warm voor hem. Hij heeft een wontervacht en speelt fanatiek met zn haflingermaatje. Hopelijk komt dit echt door de deken.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 03:43

Dectomax inspuiten wanneer hij zegt dat het rainrot is? Schimmel kan en zelfs een pyodermie kan. In principe zijn ze niet op het blote oog van elkaar te onderscheiden omdat de symptomen hetzelfde zijn. Overal kleine korstjes met plukjes haar, soms jeuk soms niet, soms etter soms niet. Stalen nemen en gericht behandelen is beter, zeker als het een bacterie zou zijn en dan zou er mogelijks antibiotica nodig zijn + nakijken of er resistentie is tegen specifieke antibiotica's.

Soms is isobetadine al genoeg MAAR als het zoiets is en over heel de huid, dan speelt er bijna altijd nog iets anders dat de weerstand van je paard verzwakt. Pyodermie of schimmelinfectie zijn bijna altijd secundair aan iets anders...

Bij voorbaat excuses als er fouten in staan ik kan niet slapen en zit wat op mijn gsm te prutsen haha..

Bij mijten kan je (naja de dierenarts) ook een afkrabsel maken en nakijken door een labo of het effectief mijten zijn.. luizen zou je zo moeten zien kruipen... succes :/

Dan weet je op zijn minst wat het id en welke behandeling zou moeten werken en zoek of er onderliggend nog iets speelt. Geef ze alleszins ook even rust en geen fysieke training :) jammer dat er zo weinig getest wordt en al helemaal als eerdere behandelingen niet aanslaan! Mag de dierenarts toch op zijn minst voorstellen...

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 03:51

Luizen heb ik nooit gezien. Mijten en mok zijn helemaal weg. En ik ging gewoon uit van de expertise van de dierenarts. Die heeft maximaal twee plekjes bekeken en kwam met de conclusie 'rainrot'.
Heb paard behandeld voor schimmel. Dat zorgde er alleen voor dat de plekjes rustig werden maar er kwamen er na de 4e behandeling nogsteeds nieuwe plekjes bij. Sinds de dectomax is de mok en mijt weg en zijn er bijna geen nieuwe plekjes meer bijgekomen. Echter vandaag was dis weer de jeuk terug. Ik ben al op Zoektocht geweest naar een andere dierenarts die meer van paarden weet (mocht de jeuk toch blijven) maar in de omgeving zit niet veel helaas.