Kale plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 23:31

Hee allemaal!

Ik zit al een tijd met iets in mijn maag en dacht hier wat meningen te vragen.

Eén van mijn paarden heeft al namelijk sinds begin dit meerdere Kale plekken.
Het begon op zijn hoofd en flanken. Ik heb van alles geprobeerd, uitgebreid behandeld voor schimmel, luis, exceem, vitaminen, tekorten... Niets lijkt te helpen.

Momenteel heeft hij voor kale plekken op zijn hoofd. Hij krijgt ook weer wat plekjes rond de flanken en op de bullen, maar hij kriebelt de laatste tijd heel veel met één bepaald paard. Dus dat zou het goed kunnen verklaren.
Ik smeer de plekken op dit moment enkel in met Levertraanzalf. Hierdoor komt het haar snel terug maar ook gewoon weer nieuwe Kale plekken. Hij krijgt onbeperkt kuilgras, toen de kale plekken net kwamen kreeg hij 3 porties hooi over de dag verspreid. Deze overgang heeft geen verschil laten zien.
Hij krijgt geen krachtvoer, wel vitamine supplement en een liksteen.

Het zijn geen wondjes, gewoon kale plekken. De huid is niet geïrriteerd of droog en schilferig. Het haar groeit zwart en soms zelfs wit terug in de bruine vlekken..

Heeft iemand hier ervaring mee?

*Note: het ziet er op de foto's een stuk erger uit dan het werkelijk is. Ik had hem net lekker dik ingesmeerd :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:49

Ik lees even mee! Mijn paard heeft ook kale plekken op haar hoofd, wel in mindere maten maar niemand weet wat het is helaas

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:59

Wat zegt de dierenarts er van? Wellicht kan hij een testje doen om te kijken wat er op de huid zit? Heb het zelf nog niet eerder gezien in deze mate, dus kan je in die zin ook niet helpen. Hoop dat je snel een oplossing vindt!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:02

Welk vitaminemengsel geef je dan?


Ik vind het wel lijken op wat mijn pony heeft door de zwarte vliegen op het hoofd,dat irriteerd.
zou een vliegenkap op doen en kijken of het helpt :j

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 08:13

Dierenarts weet het ook niet meer. Die heeft testen gedaan en daar heb ik toen allerlei spul vandaan gehaald om behandelingen uit te proberen.
Dat vitamine spul is zeg maar een toevoeging wat je normaal door het voer doet, heb nu uit Oostenrijk een pot gehaald waar vrienden goede ervaringen mee hadden. Krijgt hij nu een paar dagen dus is nog even afwachten wat dat betreft.

Dat van de vliegen klinkt logisch, dat heb ik wel eens vaker gezien. Hij heeft overdag sowieso een masker om, zal eens proberen om deze 's nachts ook om te laten. Misschien helpt het inderdaad! Zijn er hier ook middeltjes voor, voor zover je weet?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:20

Hier staat wel een foto van het hoofd van mijn pony
ellepel @ [MD] [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

In dit topic vind je sowieso veel tips tegen die plekken op het hoofd.
momenteel zijn er veel bezig met listerine, jawel de mondspoeling en bij veel helpt dat wel.
Ik heb het ook wel bebruikt,maar deed bij mijn
Ony niet veel,
Maar lees de laatste paginas daar even door

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 15:21

Bedankt voor de tips!
Heb even gekeken in dat topic en listerine gehaald. Baad het niet dan schaadt het niet! :D

Verder last ik zijn masker op en blijven smeren.. Hopelijk helpt het!

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:07

Onze verzorgpony heeft ook kale plekken, ook op haar rug en billen (wordt nu wat minder) en kwamen erachter dat het zonneallergie is....dus hoofd ingesmeerd met 50+ factor en ook een UV werende vliegendeken (wat ook goed helpt) en de plekken zijn al stukken minder en komt weer haar op !!

Het ziet er bij onze pony precies hetzelfde uit !!

Dierenarts was verbaasd dat het zonneallergie was...(zag de al heel wat minder kale plekken op gezicht en lijf) toen we de influenza inenting gingen halen...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:00

pony bij ons met erge schuurplekken bleek cushing te hebben. Nu met medicijnen voor de cushing is de jeuk verdwenen. hij had de plekken niet op het hoofd maar op zijn lijf. Geen idee of je pony al op leeftijd is of dat er andere zaken spelen die in dit plaatje passen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 23:24

Bedankt weer voor de tips!

Zonnenallergie had ik nog niet aan gedacht, zou ik eventueel ook nog wel eens naar kunnen kijken als het zo blijft!

Cushing denk ik persoonlijk niet. Hij is nu 18 jaar, maar in goede conditie. Valt niet af, wilt graag aan het werk en, buiten de kale plekken, glanst onwijs. Was ik eerst wel bang voor, omdat hij het deze winter wel even moeilijk had!

Inmiddels heeft hij dag en nacht een vliegenmasker op. Zijn plekken verbeteren heel snel en er komen geen nieuwe bij. Ik zie hem ook niet met het masker om schuren, alleen als ik hem op de poetsplaats af deed. Maar als ik de hele dag een cap draag, zou ik daarna ook even krabbelen haha :')
Ben ook sinds een weekje ofzo aan het spuiten met listerine mix. Durf niet echt te zeggen of dit helpt tegen de jeuk, gezien hij nooit met zijn lichaam stond te schuren, maar baadt het niet dan schaadt het niet. Doe het ook niet elke dag om heel eerlijk te zijn, maar het verbeterd dus wel al sterk! Plekken op zijn flanken zijn volledig verdwenen.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 12:03

Die van ons heeft wel Cushing en absoluut geen jeuk aan de kale plekken....

Gelukkig helpt het masker al :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 18:54

Jeuk had hij in het begin wel duidelijk, dus dan zal dat het zeker niet zijn! Maar ik zag dat er binnenkort weer gratis getest kan worden. Dus zou het altijd nog kunnen testen dan, kan nooit kwaad..

Gaat hier helaas niet vooruit. Ben nog steeds een paar keer per week aan het smeren en spuiten, maar de Kale plekken zijn nog niet weg. Op zijn lichaam wel! Maar op zijn hoofd lijkt het weer erger te worden.

Het vliegenmasker heb ik afgedaan. Er zitten schuurplekken onder de randen hiervan, ondanks dat die onwijs los zat, dus direct weer afgelaten. Dat gaat tot nu toe nog goed, hij schuurt niet.
Hij krijgt echter wel korstjes op de plekken.. Dit zijn zachte korstjes, kan ze er zo af halen, maar als er haar in vast zit dan trek ik dit ook met gemak eraf. Overschot van zalf lijkt het mij dus niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bah, wordt hier zo moedeloos van! :n

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:58

Is er al eens een afschraapsel van de huid of een biopsie van zo'n plek genomen, zou het toch eens hogerop gaan zoeken, foto's eventueel mailen naar de grote klinieken. Paard oogt niet lekker.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 19:08

Haha deze foto's waren genomen na de les, toen stond hij te tukken in het zonnetje. Paard is energiek, vrolijk en eet goed! :D

Dierenarts heeft vorig jaar een monster afgenomen en onderzocht, omdat hij dit toen ook had op een andere plek. Hij dacht toen aan schimmel, maar is uiteindelijk niets uitgekomen. Zit er zeker wel aan te denken om eens te kijken naar een second opinion, omdat het nu zo lang duurt.
Mailen kan natuurlijk altijd! :)

lievenamme

Berichten: 286
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:16

Ik heb dat ook met mijn tinker, ik smeer er derfen op, en bij de plekjes rondom de ogen uierzalf, dan zoveel mogelijk inpakken en een paar keer herhalen en je ziet verschil :D

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 19:18

Derfen, klinkt bekend maar zegt me verder niet zoveel haha. Ga het gelijk even opzoeken, dankjewel voor de tip!

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:31

Oh zo zag het een tijdje geleden er ook uit bij mijn paard. Zo naar. Die heeft hele erge ze. Ik heb ook van alles geprobeerd maar niks hielp. Derfen werkt bij die van mij redelijk goed op zijn lichaam maar niet op zijn gezicht, ik heb alle varianten geprobeerd. Nu ook aan de levertraanzalf. Maar onlangs ben ik begonnen met elke dag wat lijnzaadolie door een paar biksjes en sindsdien lijkt de huid een stuk rustiger! Wie weet helpt t ook bij jouw paard! Ik zat echt met mijn handen in het haar, heb echt bijna alles al geprobeerd. Het is nu nog niet over, maar oogt een stuk rustiger. Hij kan bij mij nergens schuren behalve aan de waterbak en draagt dag en nacht ook een hoofdkap.

Edit: Derfen heeft bij ons echt wonderen gedaan. Topmiddel! Het werkte voor mijn paard dus helaas niet op zijn gezicht maar ik ben echt fan van derfen en zou het iedereen aanraden. Helaas ben ik iets minder fan van de geur haha :P
Laatst bijgewerkt door nadine_yvana op 09-08-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 19:34

Hier inderdaad hetzelfde, op zijn lichaam is alles al helemaal weg maar op zijn hoofd lijkt het geen nut te hebben...
Stom dat ik niet aan lijnzaadolie heb gedacht, dit kreeg hij vroeger altijd. Heb ik sowieso nog wat van staan, dus dat kan ik sowieso al starten!

nadine_yvana

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:35

Yacintha schreef:
Hier inderdaad hetzelfde, op zijn lichaam is alles al helemaal weg maar op zijn hoofd lijkt het geen nut te hebben...
Stom dat ik niet aan lijnzaadolie heb gedacht, dit kreeg hij vroeger altijd. Heb ik sowieso nog wat van staan, dus dat kan ik sowieso al starten!


Okay succes! Hou je ons op de hoogte?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 20:57

Zal ik doen! :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:03

Even hele andere gedachte, kan helemaal fout zitten hoor, maar wat krijgt je paard voor voer? Misschien dat de stofwisseling, lever/nieren niet optimaal werken en dat het lijf het op deze manier probeert weg te krijgen?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 12:16

Hij krijgt onbeperkt (op de nacht na) kuilgras wat niet al te vet en nat is. Als hij heeft gewerkt dan krijgt hij vaak nog wat pony brok met luzerne en vitamine als beloning. Verder op dit moment niets extra's. Hij heeft altijd een liksteen beschikbaar.

Ik heb paar maanden terug algae vitalis bijgevoerd, maar daar zag of merkte ik niet zozeer wat van bij hem.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:29

Even weer een kleine update!
Heb de laatste week niets met de plekken gedaan, bewust. Niet ingesmeerd, niet ingespoten en geen vliegenmasker.

Ik moet zeggen, het lijkt nu wel rustiger. Er zitten geen korstjes of velletjes meer op, hij schuurt niet en er komen ook geen plekken meer bij. Tot nu toe licht positief dus! Ik kijk deze week nog even naar wat de plekken gaan doen, anders ga ik ze weer insmeren om de haargroei te bevorderen

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:40

Een beetje lang geleden dat hier nog gereageerd is, maar ik vroeg mij af hoe het nu gaat, TS?

Mijn paard heeft soortgelijke plekken. Derfen werkt (meestal) uitstekend. Maar vroeg mij af wat voor jou werkt nu en of je al weet wat het is :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 18:44

Oh wauw, wist niet eens meer dat dit topic bestond :')

Hij heeft er helaas nog steeds last van. Vanaf februari beginnen de plekken op zijn hoofd en rond april op de rest van zijn lichaam.
Het laatste waar ik op ben blijven hangen, is zomer eczeem. Hij schuurt zijn staart en manen totaal niet, zijn hoofd wel en hij kriebelt heel veel met de andere paarden.
Ik heb hem een tijd op Finecto+ gehad, dat hielp wel even in het begin. En ik heb hem een aantal keer goed behandeld tegen eventuele luizen, mijten en andere beestjes.

De plekken op zijn hoofd smeer ik nu in met levertraanzalf en hij draagt 's nachts een vliegenmasker. Dit werkt op zich prima, het zijn rustige plekken en de huid blijft soepel. Het kost niet alles volledig op.
Sinds drie weken geleden heb ik een eczeem deken voor hem gekocht en op gedaan, toen waren de plekken op zijn lichaam binnen twee weken vrijwel weg.

Vandaag is er Fibra No Itch voer en zalf geleverd, dus dat is mijn volgende stap om uit te proberen.