PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blue7
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:05

Beste allemaal,
Met veel interesse heb ik bijna alle berichten gelezen.
Morgen komt de dierenarts bij onze Paint, Blue kijken.
Ik zit met mijn handen in het haar, en nu ik dit lees denk ik het zal toch niet?!
Blue hebben we nu 2 maanden (samen met mijn zoon van 13) we rijden hem engels.
Ik probeer het kort te houden:

Blue liep in het begin best aardig, staakte af en toe dmv stilstaan.
Hij loopt achter wat stijf
In het begin reageerde hij op opzadelen, nu niet maar doe het rustig aan.
Met les doorgereden met zweepje bij het staken, dit lukte.
Af en toe wat hoofdshaken bij warming up.
Struikelt veel, soms hele goede dagen dan niet.
Zakt 1xper week door achterhand
Longeren doet hij goed, struikelt dan ook soms.
Nu begint hij te bokken bij de draf, en wil de afgelopen dagen niet draven. Reageert heel.zuur op.zweep alsof hij staande wil gaan bokken. Volgens mensen langs de bakrand, moet ik hem er eens flink doorrijden. No way, eerst kijken wat er aan de hand is. Zijn Stap is ontspannen. Loopt met longeren met neus op de grond..
Maar stopt/staakt soms ook in stap (bij mijn zoon).
Aanspringen galop is moeilijk, en doen we niet veel nog.
Reageert heftig op vliegen.
Doorgalopeeren doet hij wel. Balans is lastig voor hem.in de omgang is hij super, maar lijkt op dit moment niet blij. Wil ook niet naar de bak/longeerbak lopen.

Volgende week komt de osteopaat, en de zadelpasser.
Maar past dit nu bij pssm? En kan ik hem door de da laten testen?
Is bij pssm een osteopaat ook nodig? Of liever een andere behandeling?

Sorry.. maar weet echt even niet wat ik moet.

Het contrast is ook gröot, kan dat? De ene dag lopen als een zonnetje. De volgende dag alleen maar stil staan of stappen.

Hoor het graag!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:22

Ja dit zou zeker kunnen door pssm.

Dat hij de ene dag goed loopt en de andere dag minder kan ook aan het weer liggen. De mijne wordt helemaal stijf van regen en natte kou. Loopt deze dagen daarom ook met een regendeken.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:28

Ik zou hem ook zeker laten behandelen door een osteopaat. Verder laten testen op pssm 1 en 2. Dat kan zonder dierenarts door haren op te sturen naar het lab. Heel simpel.
Vind het altijd zo erg dat andere paardenmensen zeggen dat je er doorheen moet rijden. Is mij ook wel eens gezegd. Zelf wel eens een instructeur (die op hoog niveau reed) met een zweep achter me aan gehad in m'n les omdat m'n paard staakte. Later bleek hij hartstikke last van z'n rug te hebben.

Blue7
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:55

Ja ik geloof ook dat mensen die dat zeggen niet goed zijn... hij bokte verleden week flink... echt hoog wegslaan met achterbenen. "Hij zoekt je op" rij hem erdoor, hij neemt je in de maling.. terwijl ik dacht, hij moet gewoon pijn hebben, dit is helemaal niet onze coole lieve Blue.
Ik ga hem laten testen, maar kom er op de website niet helemaal uit.

jillaroo
Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:29

Paarden nemen je niet in de maling, dat is nou juist zo leuk aan ze...

@different1 Ik herken heel veel, mijn merrie is nog steeds niet getest, maar dat gaat wel gebeuren. Ze ging vorig jaar zo goed op de supplementen dat ik mijn antwoord wel had, alleen is het de laatste maanden weer minden. Ik verdenk haar van p2 en misschien px.

Galop altijd al slechtste gang, heel nerveus/kijkerig, vaak ril op lijf, enorme allergische reacties op insectenbeten, strak in de spieren maar geen putten of deuken (ze is 10), wel soms duidelijke lijnen op haar lijf, sinds dit jaar ook vaak gevoelig op de voorvoeten, wil nu ook niet meer zadel op /gereden worden (afgelopen herfst ging dat super), longeren gaat wel en vindt ze ook leuk. Vorig jaar paar keer echt door de benen gezakt maar met geven van alle supplementen (Vit E, zout, magnesium, aminozuren en erwteneiwit) is dat niet terug gekomen. Sleept met de achterbenen (kun je zien op de achterhoeven en aan het opwaaiende stof), struikelt in slechte periodes veel.

Ik ga haar haren binnenkort opsturen omdat een precieze diagnose me misschien nog beter helpt met het management. Ook zag ik op het Amerikaanse PSSM forum een tip over vitamine B (complex), dat ga ik ook proberen, zelfs al zou ze eigenlijk al voldoende moeten binnenkrijgen (maar goed, Vit E krijgt ze ook 3x zoveel als normaal en dan heeft ze een gemiddelde bloedwaarde).

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:09

[ img ]

Balen! Bovenstaand bericht vandaag gekregen over de test.
Twijfel nu heel erg of ik hem dan in Duitsland laat afnemen...

Vrouwke & Noa <3

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:54

Mac schreef:
Ik heb met een aantal mensen nu contact via pb, maar ik wil toch ook nog even hier in het openbaar zeggen dat vooral met PSSM2 (behalve Px) paarden enorm kunnen opknappen van een tijdje gewoon op de wei zonder ook maar iets aan arbeid te doen. Als een paard al spierschade ondervindt van de PSSM2, dan helpt het meestal niet ze te gaan trainen, omdat ze dan nog verder achterop komen in de "herstelwerkzaamheden". Arbeid is immers ook niks meer dan op kleine schaal spierschade veroorzaken, waardoor het lichaam aan het werk gaat en de spier sterker wordt gerepareerd voor toekomstig gebruik.

Voordat bij die van mij het oordeel "PSSM" kwam, was ik er al achter dat zij het beter deden op minder vaak werken. Sowieso altijd met 1 dag er tussen, maar meestal reed ik hen 2-3 keer per week met op de dagen ertussen helemaal niks.


Mag ik hier iets over vragen? Mijn pony is onlangs pssm1 negatief getest. Had veel klachten toen ze nog op de wei stond. 2x kort spierbevangen (mild). Toen verhuisd naar paddock paradise, van gras af, pssm1 dieet gestart omdat ik echt dacht dat ze dat had. Maar nu dus erg opgeknapt op pssm1 dieet en geen gras meer.

Ik wil de recente uitslag eerst laten bezinken en intussen wat spelletjes op de grond doen. En als beeld verandert op pssm2 testen. Maar ik heb nog twijfel omdat ze op type 1 dieet zo is opgeknapt. Ze was te zwaar (intussen goed afgevallen) en is een kruising quarter.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:56

jillaroo schreef:
Paarden nemen je niet in de maling, dat is nou juist zo leuk aan ze...

@different1 Ik herken heel veel, mijn merrie is nog steeds niet getest, maar dat gaat wel gebeuren. Ze ging vorig jaar zo goed op de supplementen dat ik mijn antwoord wel had, alleen is het de laatste maanden weer minden. Ik verdenk haar van p2 en misschien px.

Galop altijd al slechtste gang, heel nerveus/kijkerig, vaak ril op lijf, enorme allergische reacties op insectenbeten, strak in de spieren maar geen putten of deuken (ze is 10), wel soms duidelijke lijnen op haar lijf, sinds dit jaar ook vaak gevoelig op de voorvoeten, wil nu ook niet meer zadel op /gereden worden (afgelopen herfst ging dat super), longeren gaat wel en vindt ze ook leuk. Vorig jaar paar keer echt door de benen gezakt maar met geven van alle supplementen (Vit E, zout, magnesium, aminozuren en erwteneiwit) is dat niet terug gekomen. Sleept met de achterbenen (kun je zien op de achterhoeven en aan het opwaaiende stof), struikelt in slechte periodes veel.

Ik ga haar haren binnenkort opsturen omdat een precieze diagnose me misschien nog beter helpt met het management. Ook zag ik op het Amerikaanse PSSM forum een tip over vitamine B (complex), dat ga ik ook proberen, zelfs al zou ze eigenlijk al voldoende moeten binnenkrijgen (maar goed, Vit E krijgt ze ook 3x zoveel als normaal en dan heeft ze een gemiddelde bloedwaarde).


Teveel vitamine e wordt uitgeplast en zul je niet zo maar als verhoogde waarde in het bloed tegen komen.

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 13:42

Te veel vitamine E bijvoeren kan zich wel uiten in een paard met nerveus en ontplofferig gedrag, even als aantekening.

Of een paard PSSM heeft is echt heel moeilijk te zeggen aan de hand van een omschrijving. PSSM kan op veel dingen lijken, waaronder maag- of darmzweren, problemen met de eierstokken, problemen aan het skelet, wormbesmetting, leverbot, ziekte van Lyme, etc etc. Daarom pleit ik altijd voor testen, al is het alleen maar om PSSM uit te sluiten zodat je je op ander onderzoek kunt focusen.

ElskaIsland: sorry, dat heb ik even gemist denk ik ... wat is de recente uitslag?
Als ze het op een PSSM1 dieet goed doet kan dat ook zijn omdat ze bijvoorbeeld IR is, of bijvoorbeeld de Px variant heeft van het myopathiepanel.

Kim: van wie/welk lab komt dat berichtje?

CAG heeft afgelopen week overigens een bericht uitgestuurd dat de testresultaten langer op zich wachten dan normaal: 4-6 weken. Dit heeft te maken met het moeilijk verkrijgbaar zijn van bepaalde materialen voor het lab, die ook voor Covid tests nodig zijn. Zij zijn dus wel operationeel, maar met een langere wachttijd.

Relax. Nothing is under control.

tamary
Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:00

ElskaIsland schreef:
Teveel vitamine e wordt uitgeplast en zul je niet zo maar als verhoogde waarde in het bloed tegen komen.

Vitamine A, D, E & K zijn vetoplosbare vitamines. Zeker E wordt in de zomer uit vers gras gehaald en opgeslagen voor winter als het gras niet groeit. Uitplassen is voor vetoplosbare vitamines lastig en gezien de noodzaak van een voorraadje onwaarschijnlijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:32

Mac schreef:
Te veel vitamine E bijvoeren kan zich wel uiten in een paard met nerveus en ontplofferig gedrag, even als aantekening.

Of een paard PSSM heeft is echt heel moeilijk te zeggen aan de hand van een omschrijving. PSSM kan op veel dingen lijken, waaronder maag- of darmzweren, problemen met de eierstokken, problemen aan het skelet, wormbesmetting, leverbot, ziekte van Lyme, etc etc. Daarom pleit ik altijd voor testen, al is het alleen maar om PSSM uit te sluiten zodat je je op ander onderzoek kunt focusen.

ElskaIsland: sorry, dat heb ik even gemist denk ik ... wat is de recente uitslag?
Als ze het op een PSSM1 dieet goed doet kan dat ook zijn omdat ze bijvoorbeeld IR is, of bijvoorbeeld de Px variant heeft van het myopathiepanel.

Kim: van wie/welk lab komt dat berichtje?

CAG heeft afgelopen week overigens een bericht uitgestuurd dat de testresultaten langer op zich wachten dan normaal: 4-6 weken. Dit heeft te maken met het moeilijk verkrijgbaar zijn van bepaalde materialen voor het lab, die ook voor Covid tests nodig zijn. Zij zijn dus wel operationeel, maar met een langere wachttijd.



Ze is type 1 negatief. Ze heeft zo'n glucosetest gedaan en die was ook negatief. Ik kan nergens symptomen, passend bij px vinden...

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 15:16

Oh de negatieve test bedoel je, nu snap ik het.

Het aanbevolen dieet voor een paard met Px is in grote lijnen hetzelfde als dat voor een paard met P1. Als je paard dus n/n is voor pssm1 maar wel goed reageert op het dieet voor p1 dan kán dat zijn omdat je paard positief is voor Px. Symptomen van Px komen in grote lijnen overeen met die van andere varianten, maar symptomatische Px paarden hebben als "bijzonder" kenmerk dat ze heel gevoelig zijn voor stress en dan echt ontplofgedrag vertonen om schijnbaar niks.

Relax. Nothing is under control.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:41

Mac schreef:
Oh de negatieve test bedoel je, nu snap ik het.

Het aanbevolen dieet voor een paard met Px is in grote lijnen hetzelfde als dat voor een paard met P1. Als je paard dus n/n is voor pssm1 maar wel goed reageert op het dieet voor p1 dan kán dat zijn omdat je paard positief is voor Px. Symptomen van Px komen in grote lijnen overeen met die van andere varianten, maar symptomatische Px paarden hebben als "bijzonder" kenmerk dat ze heel gevoelig zijn voor stress en dan echt ontplofgedrag vertonen om schijnbaar niks.



Dat herken ik dan weer totaal niet (ontplofgedrag)... Ook nooit problemen met aansingelen. Ze snuift wel eens bij onbekende dingen, of dingen die wapperen en geluid maken... Maar dat lijkt me normaal paardengedrag.

Mizora
Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:41

Vitamine E is inderdaad vetoplosbaar en niet wateroplosbaar en wordt dus niet uitgeplast maar in het vet opgeslagen. Echter is het wel zo dat de minimaal aanbevolen dosering van 1IU vit. e/kg paard niet de optimale dosering is voor het gemiddelde paard, zelfs zonder PSSM. Dat lijkt te liggen tussen de 3-5IU vit. e/kg paard, dus echt een flink stukje hoger. Boven de 10IU vit. e/kg paard wordt vanuit de wetenschap afgeraden omdat er bij andere diersoorten dan toxische verschijnselen komen na een tijdje, maar dat is bij paarden nog niet bewezen. Toch zou ik dit in vrijwel alle gevallen wel degelijk als bovengrens aanhouden. Dat is overigens niet hetzelfde als 10mg vit. e/kg paard. 1mg vitamine e zit tussen de 0.3 en 1.5IU vit. e, waarbij dit in de meeste gevallen 0.75-1IU is (uitzonderingen zijn extreem slecht opneembare kunstmatige varianten, die worden door goede merken eigenlijk niet meer gebruikt, en extreem goed opneembare varianten waar ook al olie aan toegevoegd is, deze zijn zeer zeldzaam en over het algemeen zeer duur).

Om vitamine E supplementen optimaal voor je paard te laten werken, moet je er dus altijd olie bij voeren. 20-30ml lijnzaadolie zal voor de meeste paarden goed werken, zeker omdat lijnzaadolie de omega 3:6-verhouding minder scheef maakt bij het gemiddelde rantsoen en dit ook nog andere positieve effecten heeft.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:38

bericht kreeg ik van van Haeringa lab in Wageningen. Ik heb contact met CAG gehad, als de Covid niet véél erger wordt, kunnen zij de 4 tot 6 weken verzekeren. PSSM2 uitslag testen gaan daarin wel voor.

Vrouwke & Noa <3

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-20 15:11

ElskaIsland schreef:
Dat herken ik dan weer totaal niet (ontplofgedrag)... Ook nooit problemen met aansingelen. Ze snuift wel eens bij onbekende dingen, of dingen die wapperen en geluid maken... Maar dat lijkt me normaal paardengedrag.

Ja, het gaat bij (symptomatisch zijn voor) Px dus ook om buitensporige reacties op situaties die niet meer dan een snuif zouden moeten opleveren.

CAG zit idd op 4-6 weken nu. Nog steeds niet gek vind ik, gezien de omstandigheden.

Relax. Nothing is under control.

ukkiepuk
Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:28

Mac schreef:
ElskaIsland schreef:
Dat herken ik dan weer totaal niet (ontplofgedrag)... Ook nooit problemen met aansingelen. Ze snuift wel eens bij onbekende dingen, of dingen die wapperen en geluid maken... Maar dat lijkt me normaal paardengedrag.

Ja, het gaat bij (symptomatisch zijn voor) Px dus ook om buitensporige reacties op situaties die niet meer dan een snuif zouden moeten opleveren.

CAG zit idd op 4-6 weken nu. Nog steeds niet gek vind ik, gezien de omstandigheden.


Jeetje, dit is precies wat onze pony laat zien. Hij heeft echt periodes dat hij overal van schrikt en dan echt omdraait en weg wil rennen.
Soms is er een hele periode niets aan de hand.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

jillaroo
Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:44

ElskaIsland schreef:
Teveel vitamine e wordt uitgeplast en zul je niet zo maar als verhoogde waarde in het bloed tegen komen.


We hebben twee keer gemeten. Op een iets verhoogde dosis had ze zwaar tekort, op een flink verhoogde dosis heeft ze een gemiddelde bloedwaarde. Mijn dierenarts verwachtte een veel hogere waarde en komt die ook regelmatig tegen bij paarden. Dus vandaar. Ze krijgt 5000 iu ongeveer (600 kg), dus dat is onder de grens die @Mizora noemt.

Ik wil ook gaan testen nu omdat ik toch Px vermoed, ze is altijd al heel gestrest en nerveus geweest. Van het dieet is ze vorig jaar een stuk beter en relaxter geworden, alleen de afgelopen maanden lijkt het uitgewerkt, ofzo. -O-

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:13

Kim_97 schreef:
bericht kreeg ik van van Haeringa lab in Wageningen. Ik heb contact met CAG gehad, als de Covid niet véél erger wordt, kunnen zij de 4 tot 6 weken verzekeren. PSSM2 uitslag testen gaan daarin wel voor.



Wij hebben vandaag de uitslag gekregen. Helaas blijkt Vrouwke drager te zijn. Niet geheel onverwachts, aangezien zoveel passende symptomen. :(

[ img ]

Vrouwke & Noa <3

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:17

wat balen. wat is haar afstmming

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 14:35

Oh, balen Kim :(:)
Nu je weet dat ze het heeft, kun je wel aanpassingen maken in haar dieet en beweging.
PSSM1 is vaak best goed te managen.

Relax. Nothing is under control.

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:49

plutolover schreef:
wat balen. wat is haar afstmming


Helaas onbekend. :(

Vrouwke & Noa <3

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:41

Mac schreef:
Oh, balen Kim :(:)
Nu je weet dat ze het heeft, kun je wel aanpassingen maken in haar dieet en beweging.
PSSM1 is vaak best goed te managen.


Ik ben nu een beetje aan het kijken naar welke brokken ik over wil gaan. Vind het zo lastig! Advies van dierenarts vitamine/minerale brokjes. Maar er zijn zoveel merken... ik kijk overal maar naar het suiker en zetmeel gehalte en denk dat ik vanuit daar mn keus ga maken.

Vrouwke & Noa <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:53

Kim_97 schreef:
Mac schreef:
Oh, balen Kim :(:)
Nu je weet dat ze het heeft, kun je wel aanpassingen maken in haar dieet en beweging.
PSSM1 is vaak best goed te managen.


Ik ben nu een beetje aan het kijken naar welke brokken ik over wil gaan. Vind het zo lastig! Advies van dierenarts vitamine/minerale brokjes. Maar er zijn zoveel merken... ik kijk overal maar naar het suiker en zetmeel gehalte en denk dat ik vanuit daar mn keus ga maken.


De betere vit/min brokken zijn niet heel hoog in s+z, veel zijn ook graanvrij. Kijk vooral naar een voldoende hoog magnesium gehalte, vitamine E gehalte en of de essentiële aminozuren er in zitten. Daarnaast is voldoende zout belangrijk. Niet teveel calcium, want je wil niet dat de opname van magnesium wordt verminderd. Je alleen blind staren op s+z heeft geen zin als de andere waardes niet kloppen ;)

Kim_97
Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 23:07

Bedankt voor de tips! Fijn! :D
Mijn DA raadt bijvoorbeeld Pavo Vital aan. Toevallig ervaring mee?

Vrouwke & Noa <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, esje01, Facebook, Fayyah19, GoogleAdsense, greendragon, Kopmeeuw, Valentinotje en 109 bezoekers