PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:21

ValiantS, veel sterkte met het verlies van je maatje...

Jaan, balen van de uitslag! en 4 maanden? Bij wie heb je getest?

Sonja, de mijne staat al weken onder een dekentje. Hij stond te trillen en kreeg aanvallen..

Mijn P3'er doet het niet zo goed. Sinds juni staat hij 24/7 buiten voor een jaar ivm een 2de peesblessure :(
In september opeens verschrikkelijk mank op zijn goede been, bleek zijn hele hoefwand los te komen, paar dagen later was hij ook bevangen en had pulsatie op 4 benen. Hij kreeg 3 zakjes Danilon per dag en kon amper stappen. Hoefsmid was een ramp want hij kon zich amper recht houden..
Ik heb de DA geroepen om hem in te slapen, het was genoeg geweest.
DA wou dit echter niet doen, ze vond dat er een lichte vooruitgang is en momenteel doet hij het redelijk goed *\o/* Natuurlijk kan ik hem niet rijden tot volgende zomer, maar die PSSM zorgt toch echt voor zo'n grote onbalans in zijn lichaam, soms doet het pijn om hem zo te zien.

Ik heb een ander paard bijgekocht en ook laten testen op PSSM 1 en 2, just to be sure!
20/9 hebben ze het staal ontvangen, hopelijk weet ik het resultaat wat sneller dan 4 maanden :wow: Heb bij CAG getest

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 19:23

Oeh spannend Farjen!! CAG gaat er geen 4 maanden over doen hoor. Misschien een maand en in hun slechtste tijd 6 weken.

Het leven met een PSSMer is idd een emotionele achtbaan.
Peesblessures hoor je toch ook veel bij PSSMers. Ik vraag me af of dat niet ook gerelateerd is aan het eiwitprobleem.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:50

In het geval van mijn PSSM'er denk ik dat het komt omdat hij gewoon zo scheef beweegt en zo bepaalde spieren overbelast.
Daarom dat ik mijn nieuwe paard zeker wou laten testen, indien hij positief zou zijn, gaat hij terug (al zou mijn hartje dan breken hoor :( ) Maar een 2de paard met PSSM kan ik emotioneel niet aan..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 19:57

Ja, scheef lopen ze eigenlijk idd ook allemaal. Dat geeft ongetwijfeld overbelasting.

Ik wil ook geen paarden meer met PSSM. Nou blijven ze natuurlijk wel nieuwe varianten vinden dus kan het alsnog mis gaan, maar so far so good met mijn huidige drietal. Heb geprobeerd er een vierde bij te vinden met andere bloedlijnen, maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:18

Valiant: Sterkte! :knuffel:

Jaan81: Ik heb inderdaad ook erg lang moeten wachten op de uitslag van de PSSM1 test. Eerste vanwege een storing bij van Haeringa en daarna vanwege vetraging door Corona.
Zo te lezen heb je al veel meegemaakt met je paard.. pff. :( :(:)

Vrouwke is ook herstellende van een beenblessure, sinds afgelopen januari. De spiervezels boven haar hoefgewricht zijn(/waren) beschadigd.
Maakt het nu wel lastig in het revalidatieproces of dat bepaalde klachten bij haar spiervezel-beschadiging horen of bij een PSSM aanval.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 21:47

Voordat ik wist dat hij n/P2 was, heeft mijn ruin een paar keer blessures gehad aan zijn collaterale hoefbandjes. Hij was toen nog niet zo oud. Gezien die wel erg snel genazen vraag ik me eigenlijk af of daar ook niet P2 aan het werk was.

Mijn n/P2 merrie had steeds haar schouder geblesseerd (links). Dit voetje was ook standaard steiler. Mijn ruin had ook 1 steil en 1 platter voetje, maar rechts IPV links. Mijn huidige 3-tal heeft daar compleet geen last van . Volgens mij is dat ook geen toeval

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:44

Mac schreef:
Oeh spannend Farjen!! CAG gaat er geen 4 maanden over doen hoor. Misschien een maand en in hun slechtste tijd 6 weken.

Het leven met een PSSMer is idd een emotionele achtbaan.
Peesblessures hoor je toch ook veel bij PSSMers. Ik vraag me af of dat niet ook gerelateerd is aan het eiwitprobleem.



En het gestruikel doet ook geen goed lijkt me. Zeker niet voor checkligamenten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 11:49

Klopt jillaroo. Mijn ruin was een echte struikelaar.
Mijn n/P2 merrie niet. Die had geen struikelproblemen én geen checkligamentproblemen

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:03

Ik zou wel oppassen met dingen verbinden die misschien gewoon toevallig zijn.
Mijn P1/n merrie was het meest handige paard wat ik ooit gekend heb, die overwon echt van alles aan obstakels tot stijle gladde hellingen aan toe. Was ook kurkdroog op de benen en prachtige ronde gelijke voeten. Die liep blootvoets over de scherpste kiezelpaden zonder pijntje.

Als ik zie hoeveel gewoon normale paarden met ongelijke voeten en peesblessures staan dan zou ik zonder goede statistische data daar niets over durven zeggen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 12:42

Wat voor mij wel een duidelijke link is, is dat schouderblessures/spierbeschadigingen samengaan met de voetstand. Andersom is een moeilijkere aanname. Ongelijke voetstand kan idd door zo veel verschillende dingen komen, incl. hoe een paard gereden wordt.

Gevoelig op de voeten waren die van mij geen van allen. Niet de n/P1 en niet de n/P2. Wel konden ze als ze symptomatisch waren lopen alsof ze last van hun voeten hadden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:03

Als je de voetstand ziet verslechteren dan is dat inderdaad een ander verhaal en dan lijkt het me wel een gevalletje 1+1.

Zulke dingen zijn op internet altijd een beetje risky. Voor je het weet roept er weer iemand die niet goed kan begrijpend lezen ineens wild rond dat ongelijke voeten op pssm kunnen duiden. Die „mode“ heb heb ik laatst ook gezien met achterbeen niet willen geven dat mensen bij 2-jarigen gaan roepen dat ze pssm moeten testen omdat hij zich gedraagt als een typische 2-jarige bij de smid :')

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 13:12

Ja, helaas worden veel dingen (lees: potentiële symptomen) soms uit hun verband getrokken. Dat zul je altijd houden.

Zo gaat ook de hardnekkige aanname rond dat je paard alleen PSSM kan hebben als het aan het hele lijstje aan symptomen voldoet. Da's weer extreem de andere kant op.

Daarom is het m.i. belangrijk om te blijven informeren en ervaringen te blijven delen.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:36

Hier even een iets mindere dag... :(

Vrouwke liep vanmorgen erg stijf vanuit de achterhand en was zwaar op de hand, duidelijk niet helemaal lekker.

Waarschijnlijk een combinatie van ons bosritje zaterdag (30 min) , waar ze zich misschien toch iets te enthousiast heeft gedragen? met daarna een dag rust gisteren (wel hele dag op de paddock gestaan) zal de boosdoener zijn. :(

Te grote wisseling in activiteit...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 14:53

Ai Kim, balen. Kan idd iets te veel van het goede zijn geweest, al weet je het nooit 100% zeker en kunnen ze ook door andere factoren (de kou bijvoorbeeld momenteel) worden getriggerd.

Paarden met PSSM1 zijn over het algemeen gebaat bij een heel regelmatig trainingsschema met een goede warming up en cooling down (minstens 10 minuten stappen) en als ze symptomatisch zijn, zul je een aantal stappen terug moeten doen en vanuit daar weer heel langzaam opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:16

Kim_97 schreef:
Hier even een iets mindere dag... :(

Vrouwke liep vanmorgen erg stijf vanuit de achterhand en was zwaar op de hand, duidelijk niet helemaal lekker.

Waarschijnlijk een combinatie van ons bosritje zaterdag (30 min) , waar ze zich misschien toch iets te enthousiast heeft gedragen? met daarna een dag rust gisteren (wel hele dag op de paddock gestaan) zal de boosdoener zijn. :(

Te grote wisseling in activiteit...

Staat ze onder een deken? Mijn pssm1 doet het in najaar en winter zo verschrikkelijk veel beter nu ze onder de dekens staat. Ze is heel gevoelig op wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:32

Voorgaande jaren heb ik Vrouwke altijd geschoren, aangezien ze vollop in training stond. Dit jaar scheer ik haar voor het eerst niet, ze heeft inmiddels al een behoorlijke vacht aangemaakt maar ook een deken op. 0 grams fleece gevoerde. Ik denk dat ze een deken ook echt wel waardeerd inderdaad.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:09

different1 schreef:
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb er verschillende keren een osteo bij gehad, waarbij ik de 1e keer (net ingereden) wel verschil merkte, de overige keren totaal niet.
Er werd ook nooit echt iets gevonden behalve ietsjes vast achter de oren en iets vast op het lendenstuk.
Ook een cranio sacraal therapeut erbij gehad, dit vond hij echt verschrikkelijk en heb ik geen resultaat van gezien.
Volgende optie is een afspraak met gisella bartels.

Nu ik hem vit.e+ voer, en alleen longeer en werk aan de hand heeft hij duidelijk minder/geen last van spierpijn/hardheid vd spieren wordt minder.
Het moeilijk achterwaarts gaan, het onderbrengen en buigen van het achterbeen blijft moeilijk, maar is wel iets verbeterd (of ik wil het inmiddels graag zien...)

Het is zo moeilijk, ik ben met de jaren steeds voorzichtiger en zuiniger met hem omgegaan, altijd bang dat hem wat overkomt en ik hem te jong verlies (mede doordat ik mijn vorige paard heb moeten inslapen nav een blessure opgelopen door de onkunde van een ander, maar dat is niet de enige reden. Er is gewoon iets met dit paard en iedereen verklaart me voor gek want er staat een bloedmooi paard blakend van "gezondheid" en ik rijd er niet op)


Ik had een tijd geleden de symptomen van mijn paard genoemd, met de vraag of het pssm zou kunnen zijn.

We zijn 1 oktober naar een kliniek geweest, en uit de onderzoeken blijkt dat hij een vernauwing c4-c5 heeft, en in lichte mate atactisch.
Ivm budget is de rug nog niet gecontroleerd, daar ben ik voor aan het sparen.
Mocht zijn rug wel in orde zijn, dan overweeg ik een corticosteroiden injectie tussen c4-c5.
Ik vermoed nu dat hij zo strak in de spieren is door compensatie, ik blijf wel vit.e bijvoeren wat hem wel helpt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 13:43

Een vernauwing waarvan different?
Atactisch is een symptoomomschrijving; dat kan door van alles komen dus daar kun je niet zo veel mee.
Hoe gaat het nu met hem?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:48

Artrose denk ik, dan krijgen de zenuwen minder ruimte daardoor op die plek en dan krijg je uitval, dus ataxie.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:37

Mac schreef:
Een vernauwing waarvan different?
Atactisch is een symptoomomschrijving; dat kan door van alles komen dus daar kun je niet zo veel mee.
Hoe gaat het nu met hem?


Dat kan een vernauwing van het wervelkanaal zijn, ter hoogte van de halswervels 4 en 5. Dat kan wel degelijk ataxie veroorzaken.
Maar het kan ook artrose van de facetgewrichten zijn op die hoogte, dat kan ook ataxie veroorzaken. Dat noem je alleen niet zo snel vernauwing.

Different, is de overgang van halswervels naar borstwervels ook op de foto geweest? C7-T1? Dat is vaak moeilijk op de foto te zetten, maar wel de meest geëigende plek voor ataxieverschijnselen.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:08

Als het mag zou ik hier graag mee willen lezen/volgen/eventueel schrijven.
Ik ben in het bezit van een jonge tinker met een aantal gezondheidsproblemen.
Hij is nu vijfeneenhalf en ik heb nu in overleg met mijn dierenarts sinds ongeveer driekwart jaar een combinatie van supplementen gevonden die goed lijkt te werken.
Hij is bij van Haeringen getest en is drager van Pssm1 maar hij vertoont vooral symptomen van Pssm2.

Voor wie het wil weten, dit zijn de supplementen die ik geef:

- Magnesium
- MSM
- Mariadistelzaad
- Pronutrin
- Een handje pavo Vital
- Vitamine E - 1x in de week

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:30

Waarom test je dan niet gewoon op pssm2?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:19

Ik zou idd ook testen
Of gewoon een volledig supplementen rantsoen gericht op 2 gaan voeren

Daarnaast; het fenomeen drager bestaat niet bij PSSM
1 en alle tot nu toe bekende van 2 zijn dominant
Dus of een paard nu p1/n of p1/p/1 is
Dan heeft het dier gewoon PSSM1
Dus zou het dier zeker onder pssm1 management houden

Ik mis wel wat eiwitten en amino’s in je lijstje? Die al wel bijgevoerd gehad?

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:48

Sonja_vR schreef:
Ik zou idd ook testen
Of gewoon een volledig supplementen rantsoen gericht op 2 gaan voeren

Daarnaast; het fenomeen drager bestaat niet bij PSSM
1 en alle tot nu toe bekende van 2 zijn dominant
Dus of een paard nu p1/n of p1/p/1 is
Dan heeft het dier gewoon PSSM1
Dus zou het dier zeker onder pssm1 management houden

Ik mis wel wat eiwitten en amino’s in je lijstje? Die al wel bijgevoerd gehad?


Als je bij van Haeringen lab laat testen wordt er op de toegestuurde uitslag Drager (p1/n) of Lijder (p1/p1) vermeld, vandaar de benaming drager benoemd in bovenstaand bericht denk ik.

Ik heb het zelf ook altijd over drager. Ondanks dat mijn paard ook symptomatisch is, helaas. :(

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:51

Drager staat letterlijk achter de uitslag, dus dan klopt dit vanuit het laboratorium niet volgens jou?

Ik test niet op Pssm2 omdat ik die test niet betrouwbaar vind via het duitse lab.
En omdat ik hem een spierbiopt niet aan wil doen.
Zoals hij nu is met de supplementen die ik hem geef ben ik 100% tevreden, dan ga ik daar verder niet aan rommelen.

Klopt inderdaad, wat hierboven gezegd wordt. :)