[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:23

Kan hij niet de winters elders doorbrengen? bij de revalidatiestal oid?

Op dat laatste filmpje loopt hij iig prima over de benen en stukjes over de rug.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:09

Wat een verhaal. Had het nog niet eerder gelezen, maar ben onder de indruk van al je inzet voor Jabato. Aansprekend paard. Wat een ellende al dat getob. Ik had geen idee dat zoiets het gevolg kan zijn van een castratie.

Waarschijnlijk heb je alles al overwogen en geprobeerd en misschien heb ik iets gemist in al die bladzijden, maar heb je weleens seniores priores geprobeerd voor erbij wanneer hij zo schraal is? Heb daar zelf erg goede ervaringen mee. En balkjes lopen is erg goed voor de bespiering en coördinatie, maar het moet natuurlijk wel kunnen. Zwemmen zou misschien ook iets zijn, maar is vermoedelijk niet mogelijk.

Ik hoop echt dat er gauw weer verbetering optreedt, want al die zorgen, bah. Sterkte!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:46

lovelance schreef:
Ik heb hem nogmaals laten nakijken en thermofoto's laten maken. Hieruit bleek dat er geen sprake was van scoliose, maar wel flinke blokkades en veel reactie rond de nieren. Hij is behandeld door de osteopaat daar en dat gaf na een paar weken wel al veel verschil.


Vermoedelijk heeft wat Jabato nu heeft niets te maken gehad met de castratie, maar heeft hij als gevolg van een flink verminderde weerstand daarna wel andere problemen gekregen.
Als hij nierproblemen heeft verslechteren die bij kou. Zelf heb je ook gemerkt dat hij bij kou verslechtert.
Zonder in eventuele nierproblemen te duiken, kun je wel 1 ding verbeteren en dat is zijn huisvesting.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 19:07

Babootje schreef:
Vermoedelijk heeft wat Jabato nu heeft niets te maken gehad met de castratie, maar heeft hij als gevolg van een flink verminderde weerstand daarna wel andere problemen gekregen.
Als hij nierproblemen heeft verslechteren die bij kou. Zelf heb je ook gemerkt dat hij bij kou verslechtert.
Zonder in eventuele nierproblemen te duiken, kun je wel 1 ding verbeteren en dat is zijn huisvesting.



Helaas verslechterde Jabato ook heel erg in de zomer. Hij is wel gevoelig voor kou op zijn rug, nu helemaal. Maar dat is ook logisch met zo weinig spier en vet aan je lijf. Met een grote schuilstal en een warme deken ga ik niet veel meer doen aan zijn huisvesting.
Helaas de hele winter periode naar de revalidatie stal kan ik niet opbrengen. Afgelopen maanden was mede dankzij mijn ouders.
Ik voer sinds kort ook hooi in netten binnen in de schuilstal, de hooikasten die om de 3 uur hooi geven staan ook onder een overkapping. S'nachts op stal doet de doorbloeding ook geen goed en die moet beter worden. Wel wil ik hem wat vaker onder het solarium (ik heb een mini solarium) zetten, ben daarom begonnen om de garage op te ruimen zodat ik daar weer bij kan :+

De trilplaat blijft ook in mijn hoofd zitten, ik mag hem overnemen van mijn ouders, maar het is zoveel geld.
Helemaal voor een paard wat stuk is en nooit meer helemaal heel zal worden. Al zouden de andere er ook wel wat aan hebben misschien.
Dat is het dubbele, ik wil heel graag positief denken, maar ik moet ook realiseren dat het nooit helemaal een succes zal worden. Moeilijk te accepteren vind ik dat.

Ik had hier een heel verhaal getypt over hoe lastig het soms is om alleen maar paarden met zorgen te hebben. Kort gezegd heb ik het ook gewoon moeilijk met mijzelf soms. Ik kan van vechtlust gaan naar gewoon heel erg verdrietig.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:07

Ik ben een stille meelezer. Misschien kun je de trilplaat verhuren? Het schijnt dat dit ook goed werkt bij paarden met peesblessures.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:15

lovelance schreef:
Babootje schreef:
Vermoedelijk heeft wat Jabato nu heeft niets te maken gehad met de castratie, maar heeft hij als gevolg van een flink verminderde weerstand daarna wel andere problemen gekregen.
Als hij nierproblemen heeft verslechteren die bij kou. Zelf heb je ook gemerkt dat hij bij kou verslechtert.
Zonder in eventuele nierproblemen te duiken, kun je wel 1 ding verbeteren en dat is zijn huisvesting.



Helaas verslechterde Jabato ook heel erg in de zomer. Hij is wel gevoelig voor kou op zijn rug, nu helemaal. Maar dat is ook logisch met zo weinig spier en vet aan je lijf. Met een grote schuilstal en een warme deken ga ik niet veel meer doen aan zijn huisvesting.
Helaas de hele winter periode naar de revalidatie stal kan ik niet opbrengen. Afgelopen maanden was mede dankzij mijn ouders.
Ik voer sinds kort ook hooi in netten binnen in de schuilstal, de hooikasten die om de 3 uur hooi geven staan ook onder een overkapping. S'nachts op stal doet de doorbloeding ook geen goed en die moet beter worden. Wel wil ik hem wat vaker onder het solarium (ik heb een mini solarium) zetten, ben daarom begonnen om de garage op te ruimen zodat ik daar weer bij kan :+

De trilplaat blijft ook in mijn hoofd zitten, ik mag hem overnemen van mijn ouders, maar het is zoveel geld.
Helemaal voor een paard wat stuk is en nooit meer helemaal heel zal worden. Al zouden de andere er ook wel wat aan hebben misschien.
Dat is het dubbele, ik wil heel graag positief denken, maar ik moet ook realiseren dat het nooit helemaal een succes zal worden. Moeilijk te accepteren vind ik dat.

Ik had hier een heel verhaal getypt over hoe lastig het soms is om alleen maar paarden met zorgen te hebben. Kort gezegd heb ik het ook gewoon moeilijk met mijzelf soms. Ik kan van vechtlust gaan naar gewoon heel erg verdrietig.


Ik snap het, sterkte! het is ook niet makkelijk en je doet wat je kan.

Het is wel belangrijk om realistisch te blijven ook qua uitgaven die je doet natuurlijk. Wellicht zijn Back on track dekens ook interessant voor hem?
De trilplaat zou ik inderdaad eerst eens huren en kijken of het uberhaupt wel werkt.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 17:41

Sauna/wellness momentje met snacks *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:21

Wauw luxe! Lekker verwennen

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:33

Lekker hoor!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:12

Goh...je hele topic doorgelezen,wat een mooi paard,maar wat een verhaal.Wat erg dat je al zolang tobt.Hij ziet er inderdaad weer iets minder uit nu.Wat sneu dit ;(

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 13:13

Gisteren heb ik hem even kort getraind aan de longe. Hij is niet meer zo los en ruim als het filmpje in december. Dus ik heb hem gevraagd om in langzaam tempo toch actief te worden. Dit was 10 minuten en genoeg. Wel eerst onder het solarium, de elastische band om en Back on track rugdeken op tijdens het longeren, daarna ook gelijk weer onder het solarium. Zo maar even volhouden voorlopig, ging beter dan het filmpje van vorige week die ik plaatste.

Vandaag is Jabato jarig. 11 jaar is hij nu.
:D Afbeelding

Afbeelding

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:42

Gefeliciteerd!!

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:50

Jeetje.. wat een verhaal en bewondering dat je blijf doorgaan!

Mbt stal in de nacht.. is het een optie om je schuilstal groter te maken en dan 1 kant dicht te zetten. Lekker laagje stro erin en dan heeft hij zelf de keuze om "binnen" te gaan staan. 24/7 buiten in weer en wind..

Over de mest met stro.. extra groene grote container aanvragen bij je gemeente

Mbt trilplaat... een beste investering. Is er in de buurt geen trilplaat waar je 1x in de week op kan? Of niet in bezit van vervoer?


Moet wel eerlijk bekennen.. voeding kan een hoop doen. Maar als de oorzaak niet achterhaalt is/wordt.. blijf je aan de gang. Als het de verklaringen zijn.. zou ik dat laten behandelen.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 20:55

jolanda20 schreef:
Jeetje.. wat een verhaal en bewondering dat je blijf doorgaan!

Mbt stal in de nacht.. is het een optie om je schuilstal groter te maken en dan 1 kant dicht te zetten. Lekker laagje stro erin en dan heeft hij zelf de keuze om "binnen" te gaan staan. 24/7 buiten in weer en wind..

Over de mest met stro.. extra groene grote container aanvragen bij je gemeente

Mbt trilplaat... een beste investering. Is er in de buurt geen trilplaat waar je 1x in de week op kan? Of niet in bezit van vervoer?


Moet wel eerlijk bekennen.. voeding kan een hoop doen. Maar als de oorzaak niet achterhaalt is/wordt.. blijf je aan de gang. Als het de verklaringen zijn.. zou ik dat laten behandelen.


Mijn stal is nu 3 bij 9 meter, met 2 openingen en de rest dicht. Het nadeel is dat als ik op het rubber stro of iets anders neerleg, ze daar allemaal op gaan plassen. Dat wordt naast heel vies ook heel wat werk erbij. Een stuk standaard afsluiten wil ik ook niet, mijn merrie sluit de andere paarden dan namelijk op, Haha. De trut. Vandaar 2 openingen.

Hij staat veel binnen, vooral met die wind van de afgelopen tijd. Gelukkig zoekt hij de beschutting wel zelf op. Ik voer dan ook veel rondom de stal ipv door de hele paddock met dit weer.

Ik ben hem nu 1 keer per week licht “over zijn grens” aan het werken. Van de week had ik 6 cavaletti op de grond op 1.20
Hij vloog erover, helaas met balbetrapping tot gevolg. Oops.. voortaan springschoenen om. Gelukkig heelt het netjes. Daarbij komt zijn trotse kant weer naar boven, dus hij wordt weer wat stoerder en dat vind ik een fijn teken.

Hij staat op supplementen die zijn voedingsopname verbeteren. Dat moest eerst beter worden, zijn conditie was te slecht om hem te behandelen/manipuleren. Ik hoop daar wel snel mee te kunnen beginnen.

Er staat een trilplaat op een half uurtje rijden volgens mij, revalidatie centrum Bergen, maar geen idee of het effect heeft als ik het maar sporadisch doe Ipv dagelijks.
Wel besloten om de trilplaat niet te doen ondertussen hoor, de investering is wel erg groot en het haalbaarder maken door verhuren en dus regelmatig andere paarden op ons erf en ook trailers zagen ze hier ook niet echt zitten.

Ben mij dus nu weer vooral weer aan het focussen op de goede trainingsopbouw. Daar was ik eind dec/begin jan weer wat in terug gevallen.

Helaas weinig film materiaal, maar wel een paar foto’s

Geel/blauw training, coördinatie training

Afbeelding

Afbeelding

De blije Jabato die er weer is
Afbeelding

Hij begint de Spaanse Draf tussendoor te leren
Afbeelding

De balbetrapping, uitgespoeld met betadine oplossing -O-
Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij niet eigenwijs vinden met het op stal zetten snachts.
Ik vind bewegen 24/7 belangrijk, ik geloof dat eigen keuze waar te gaan en staan hierbij het beste is voor zijn voeten, lijf en vooral doorbloeding. Hij is gelukkig vaak te vinden in de stal, dus hij is verstandig.
Mijn schuilstal (bijna af, dakgoot en afwerking moeten er nog op)

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik nog een kleine overkapping extra met hooikast.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 15:46

Afbeelding
Oktober-januari (terugval in spieren)
Vandaag:

Afbeelding
Helaas niet dezelfde houding, maar hij vult weer en komt aardig terug. Qua beweging is hij ook weer stukken beter. Hopelijk snel iemand die kan filmen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:01

Blij dat hij weer in de lift zit. Die van mij ook, gelukkig, al zijn we er nog niet helemaal. De overeenkomsten vind ik na vandaag overigens ook weer frappant.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:54

Wat goed dat hij weer bijkomt! Hoe komt het dat zijn gewicht zo schommelt?
Geef je niet altijd hetzelfde voer?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:19

Het lijkt dat hem kou en nattigheid hem niet goed bekomt

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 08:51

Kou en nattigheid zal misschien ook wel wat ermee te maken hebben, maar ik denk in Jabato zijn geval dat het te maken had met een aarsworm infectie (gelukkig had ik nog een panacur kuur liggen) en terugval in training interval.
Hooi en voer is nog steeds op advies van revalidatiestal.

Ik beantwoord straks even je PB, Babootje

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:40

Ik vind tussen foto 1 en 2 eigenlijk helemaal geen spierterugval. De houding is alleen anders. Foto 1 staat hij meer met de benen onder het lijf waardoor de komt omhoog komt. Ook heeft hij daar de hals ligt gebogen om de nekspieren meer te accentueren

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 20:28

quickie schreef:
Ik vind tussen foto 1 en 2 eigenlijk helemaal geen spierterugval. De houding is alleen anders. Foto 1 staat hij meer met de benen onder het lijf waardoor de komt omhoog komt. Ook heeft hij daar de hals ligt gebogen om de nekspieren meer te accentueren


Nekspieren veranderd hij ook niet zo extreem in, dus daar kijk ik in de vergelijking zelf niet naar. Het zijn de billen die invallen, vooral rond de heupen. Ook de ruglijn merk je snel verschil aan, vulling rondom de schoft.

Het is lastig om inderdaad precies dezelfde foto's te maken om een goed beeld te laten zien. Daarvoor moet je hem eigenlijk gewoon in het echt kunnen zien steeds.
Want als ik deze foto's laat zien, een dag voor die 2e foto in Januari gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding


Dit is zijn foto's van half oktober (rechts onder), november (links onder), half Januari (boven)

Afbeelding
Op deze foto zie je toch echt een enorm verschil en de osteopaat schrok ook enorm van deze foto, op de foto die ik de dag er na ter vergelijking maakte, leek het alweer minder erg, maar ik zie toch echt wel verschil in de conditie tussen beide foto's. Vooral de diepere lijn voor het heupbot.

Afbeelding

En nog een kontenfoto van deze week incl. een heerlijk gevuld buikje *\o/*
Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:34

Ik volg dit topic al een tijdje, maar kan me niet herinneren of je weleens iets hebt vertelt over de overgang bij de lendenen, naar de achterhand. Ik heb dat nooit zo gezien. Is dat onderzocht?

Hij gaat overigens absoluut vooruit zo te zien.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 20:39

Hevonen schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar kan me niet herinneren of je weleens iets hebt vertelt over de overgang bij de lendenen, naar de achterhand. Ik heb dat nooit zo gezien. Is dat onderzocht?

Hij gaat overigens absoluut vooruit zo te zien.


Ja, met dat probleem is mijn topic ook door begonnen :D . Plus de spierspanning waar hij toen vaak last van had in dat gebied. Ik heb dit helaas ook nog niet kunnen vinden, een vergelijkbare overgang.
Soms zie paarden met een "lelijk" rug / verzakt sacrum gebied die een huntersbump hebben, maar dat is het bij Jabato ook niet. Ik heb ook nog niemand gevonden of gesproken die dit herkend.
Na zijn castratie is deze overgang zichtbaar geworden.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:20

De foto van de rug doet mij denken aan een topic van een Pre met Pssm.
Haar naam is iets met xyu...

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 22:34

senna21 schreef:
De foto van de rug doet mij denken aan een topic van een Pre met Pssm.
Haar naam is iets met xyu...


Ja klopt! Ik heb met haar ook wel contact gehad hierover.
Haar paard had echt veel overeenkomsten met Jabato, eng ook want helaas leeft Rio niet meer.
Het Pssm 2 dieet deed niks voor Jabato en heb ik toen vanwege de twijfels rondom de testen besloten om niet te testen.

Vandaag aan de hand gewerkt, tot Jabato het zijgangen gepriegel zat was. Samen nog wat gespeeld en toen zijn rugdeken afgedaan. Kwam mijn moeder net thuis, dus even snel gevraagd of ze Jabato zijn pogingen tot Spaanse draf wilde filmen :+