[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:41

Afbeelding
Afbeelding
pillensnijder, te koop bij de apotheek, nog geen 3 euro, ideaal!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:42

Eliana schreef:
Ik gaf 1/8 dus ik ben wel wat gewend, we zijn nu dan naar 1/4 dat vind ik nu dus een makkie :)


Hier ook begonnen met 1/8, toen 2/8, 3/8 en nu al een tijd op 1/2. Dat laatste is wel lekker makkelijk . Is wel jammer dat het steeds meer wordt in de loop van de jaren. Maar goed, hij hobbelt nog lekker rond. Werkt met zijn 26 jaar nog zo'n 5x per week. Vanmorgen met een bijrijder weer op wedstrijd geweest

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:51

1/8 volgens mij kan je het er bijna makkelijker vanaf zeven ipv breken :+

Zolang we nog op een half zitten die ik het zo ff maar anders ff een keer langs de apotheek.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:12

Veel, misschien is 1 pil per dag wel helemaal niet nodig. Wie weet is een halfje genoeg. Gewoon aankijken.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:48

Daan13 schreef:
1/8 volgens mij kan je het er bijna makkelijker vanaf zeven ipv breken :+

Zolang we nog op een half zitten die ik het zo ff maar anders ff een keer langs de apotheek.

1/8 heb ik het laatste jaar ook gedaan, nu dus iets opgehoogd en 1/6.
Pil vermalen en versnijden (voel me dan net zo'n c0kedealer :') ) , in zes hoopjes verdelen en in lege capsules stoppen :j

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 19:58

Mocht ik mijn paard op de medicatie zetten begin ik denk met een kwart. Ondanks zo pillen Snijder lijkt het mij lastig om 1/8e te krijgen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:24

Volgens mij staat er op de bijsluiter dat je het niet fijn mag malen?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 20:43

Geen idee, Vala?
De DA weet ook dat ik dit doe en meerdere posters in dit topic doen dit/hebben dit gedaan.

P.s.: gecontroleerd en je hebt inderdaad wel gelijk, het staat erin.
Waarom zou dat zo zijn?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:07

Wat een mini hoeveelheden zeg! Ben wat dat betreft blij dat dierenarts gelijk wilde dat ik een halve gaf, toch makkelijker. Tevens eet de mijne het zo op uit mijn hand dus dat scheelt ook weer!

Vandaag was mijn pony ietsjes beter te pas en liep weet wat beter maar goed hij krijgt nu dus ook weer novacam. Hoop toch dat hij verbeterd in komende dagen! Zo'n naar gezicht om hem zo te zien in pijn.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:23

Lotte_Wessel schreef:
Wat een mini hoeveelheden zeg! Ben wat dat betreft blij dat dierenarts gelijk wilde dat ik een halve gaf, toch makkelijker. Tevens eet de mijne het zo op uit mijn hand dus dat scheelt ook weer!

De mijne noemde het ook wonderlijk dat de pony het zo goed deed op een 'homeopathische dosis' :+

Trouwens naar de weegbrug geweest vandaag met enkele paarden van stal:
meneertje woog 220 kg :=

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:30

Ik heb de mijne nu op aangemeten kruiden staan. Van horse complete (kreeg al al) maar nu dan kruiden voor z’n cushing (o.a. Monikspeper zit er door) doet hij het echt super op.

Kan ook komen omdat hij zo weinig klachten heeft en ik ook geschoren hebt.

Feb/maart weer testen

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 08:46

Hoi mede bokkers,

Excuus dat ik jullie topic zo binnen kom vallen, maar heb een dringende vraag en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen evt.


Mijn Arabische ruin is positief getest op cushing, hij krijgt een halve pil per dag.
Hij is vorig jaar in oktober zonder enige reden hoefbevangen geraakt & heeft hierbij zijn hoefbeentje gekanteld. Gelukkig gaat dit allemaal super goed met juist beslag! En loopt hij tot op heden super goed! * afkloppen.
Maar nu mijn vraag, ik vind hem zo invallen en zijn bespiering is weg. Kan ik hier ook iets voor geven ? Hij krijgt nu hooi & marstall Vito.
Ik hoor graag van jullie.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 08:47

Afbeelding

Het is gelukt een foto plaatsen _/-\o_

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:38

Een halve pil per dag voor dit paardje lijkt mij wel weinig :o
Of het beeld moest vertekenen, of ik zie het niet goed op deze vroege zondagochtend :D

Als de bovenlijn wat invalt, kunnen ze wel wat meer eiwit gebruiken.
Of CushCare Condition van Dodson&Horrell. Voor mij nog altijd het ultieme voer. Een immens verschil op 3 weken tijd.
Enige minpuntje is dat het niet overal te krijgen is :+

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:49

Nee de halve pil is wel voldoende, heb 2 weken terug nog bloed laten prikken en de waardes waren goed.

Maar kun je dan los eiwit voeren?
Naar mijn idee is marstall ook prima voer, met vitamines etc. Maar geloof dat dit samen met hooi toch niet voldoende is.
Moet wel zeggen, dat het van de laatste weken is, dat je zo zijn ribben ziet....

Bedankt voor je berichtje

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:55

Ik heb hier op bokt wel iets gelezen over los eiwit voeren. Ik weet niet zo snel meer waar. Als ik het vind laat ik het weten.
Ik vermoed in het hoefbevangenheid topic

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:00

Marstall heeft vast ook wel een voer met een hoger eiwitgehalte. Is misschien ook een optie.

Los eiwit ken ik niet, maar dan denk ik direct aan gewone eieren voeren :D Werd vroeger ( en nu nog wel denk ik ) wel vaker gedaan. Gewoon een rauw ei over het voer. :P

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:55

pluisbeer schreef:
Ik heb hier op bokt wel iets gelezen over los eiwit voeren. Ik weet niet zo snel meer waar. Als ik het vind laat ik het weten.
Ik vermoed in het hoefbevangenheid topic



Bedankt, heb een berichtje in het topic gezet.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:06

Nijntee, bij mijn pony hielp pavo fibrebeet heel goed, i.c.m. de juiste training.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:29

MamaMiesje schreef:
Geen idee, Vala?
De DA weet ook dat ik dit doe en meerdere posters in dit topic doen dit/hebben dit gedaan.

P.s.: gecontroleerd en je hebt inderdaad wel gelijk, het staat erin.
Waarom zou dat zo zijn?


Volgens mij omdat in een kwart pilletje een andere dosis kan zitten dan in het andere kwart. En dan kan het zijn dat je de ene dag voldoende geeft en de andere dag onvoldoende.
Ik heb altijd gehoord dat je pillen ( eender welke ) kan gebruiken zoals de ' breuklijn ' aangeeft.
Dus een pil zonder breuklijn moet je ook niet willen splitsen.
Kan het niet beter uitleggen sorry :+

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:04

Ik snap het.
Maar ik zou niet eigenwijs zijn, als ik dan denk:
-Veel paarden krijgen toch ook 1/4 voorgeschreven?
-En als je voor de rest van je leven dat spul moet slikken, dan krijg je in 4 dagen (bij een kwart) of zes of acht dagen (bij 1/6 of 1/8) al met al toch wel voldoende binnen?

Of denk ik nou te simpel?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:41

:D Ik weet het niet.
Aangezien de halfwaardetijd van die pillen niet zo lang is, denk ik dat het van belang is dezelfde dosis elke dag te geven. Denk dat daar de truc zit :+

Hier ( belgie ) geeft niemand vierdes en achtstes voor zover ik weet aan paarden / ponies met cushing. Maar dat zijn er niet zo heel veel, dus is misschien geen goede maatstaf.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:18

Pandora2 schreef:
:D Ik weet het niet.
Aangezien de halfwaardetijd van die pillen niet zo lang is, denk ik dat het van belang is dezelfde dosis elke dag te geven. Denk dat daar de truc zit :+

Hier ( belgie ) geeft niemand vierdes en achtstes voor zover ik weet aan paarden / ponies met cushing. Maar dat zijn er niet zo heel veel, dus is misschien geen goede maatstaf.


Ik ben belg en geef mijn pony 1/8. Er werd door mijn dierenarts 1/4 aangeraden maar ben begonnen met 1/8 en vind persoonlijk dat ze het daarop heel goed doet. Het gaat wel om een shetlander van +- 200 kg hier :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:46

Oh dat is fijn om te horen !

Nu ben ik eigenlijk nog meer benieuwd waarom er in de bijsluiter staat dat je ze niet mag verpulveren.
1/8 lijkt mij toch echt een prutswerkje waar niet alles heel blijft :=

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:56

Mijn pony gisteren in de paddock. Zo vreselijk naar om hem zo slecht te zien en lijkt alsof hij weinig/ niet verbeterd en alsof pijnstillers eigenlijk niet meer werken. Hij staat er zo zielig bij. Iemand suggesties nog wat ik moet doen? Dierenarts zei gewoon Novacam blijven geven en afbouwen als het goed gaat. Hij was eerst zo goed te pas maar sinds vrijdag weer erg slecht. Dan zakt de moet ook gelijk in de schoenen.