[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:18

Ik zou niet opnieuw testen. Heeft geen toegevoegde waarde. Je weet nu dat hij het heeft. De waardes zijn niet nodig om de hoogte van de medicatie te bepalen. Sommige paarden hebben weinig klachten maar hoge waardes en andersom. Gewoon naar de paard kijken en aan de hand daarvan bepalen of de medicatie omhoog moet. Onze pony is nu, na denk zo'n 3 jaar aan de medicijnen wat slechter geworden, dus ik ga na de SR door met de hoeveelheid die hij nu krijgt, namelijk 1/2. Opnieuw testen is geld en tijd verspilling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:46

Opzich is het ook niet raar natuurlijk, zowel vacht als hoeven hebben te lijden door de cushing, waarom zou dat bij het gebit anders zijn?

Ik heb pas na een jaar opnieuw getest, nu test ik niet meer maar kijk ik naar mn pony en pas aan de hand van wat ik zie de dosering al dan niet aan. Voor mezelf heb ik een maximum ingesteld van hoeveelheid medicatie, als hij meer nodig heeft is het klaar/ goed geweest. Ik ga niet failliet op een paard namelijk.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:51

Thanks allebei. Ik maak me dan alleen een beetje zorgen om hoe ik dan weet dat de waardes laag genoeg zijn om de organen niet verder te beschadigen. Ook ik heb voor mezelf een maximum dosis ingesteld, maar meer omdat ik wil voorkomen dat ik te lang doorga en niet meer naar het welzijn van mn pony kijk. Soms is genoeg, genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:00

Ik vind het belangrijker dat mijn pony zich goed voelt dan dat de waardes perfect zijn maar pony zich beroerd voelt. Elke keer testen is zonde van het geld vind ik. Die van mij is echt super simpel te lezen, of hij is happy of hij is depri haha! Zowel te veel als te weinig medicatie kan voor een depri pony zorgen..

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:01

Ik test wel. Mijne was super super blij en goed in dr vel en toch.... Opeens hoefbevangen. Dat wil ik niet nog eens meemaken. Een blij paard zegt mij dus niet genoeg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:12

Vrijbuiter34 schreef:
Thanks allebei. Ik maak me dan alleen een beetje zorgen om hoe ik dan weet dat de waardes laag genoeg zijn om de organen niet verder te beschadigen. Ook ik heb voor mezelf een maximum dosis ingesteld, maar meer omdat ik wil voorkomen dat ik te lang doorga en niet meer naar het welzijn van mn pony kijk. Soms is genoeg, genoeg.


Niet teveel blind staren op die waardes hoor.
Mijn merrie is nooit onder de 101 pg/ml geraakt na jaren 1 pil per dag.
Nu staat ze al 2 jaar op 1 1/2 pil per dag en vorige maand was de acth 289 pg/ml :=

Als je niet weet ze cushing heeft, zie je 't niet.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:14

[***] schreef:
Probleem is dat ik zelf niet dagelijks ga, de vitaminen ed worden klaargezet in bakjes, deze worden dan met voertijd bij het voer gedaan, dus iets van poeder zou handiger zijn omdat het daar gewoon overheen kan en klaargezet kan worden. Maar een potje zetten waarbij ze dan 20 druppels erop moeten doen is om te proberen ook wel een optie, alleen niet zo handig ;)
.


Druppels kun je ook gemakkelijk opzuigen in een smal spuitje als je het plastic bovenkantje uit het flesje haalt, even een keer meten/markeren hoeveel druppels welke hoeveelheid in een spuitje is. Dan is het alleen een kwestie van spuitje in/op het voer spuiten en kun je het zo klaarleggen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:46

Even een vraag.

Mijn Lusitano van 20 heeft alle uiterlijke kenmerken van PPID, maar zijn waarden zijn de afgelopen 3 jaar steeds op of 1 boven de max.
De laatste keer wel wat meer onder de max.
De ene da geeft aan geen prascend te mogen geven en de andere zegt wel 1/4e te geven.

Hij krijgt nu 1 maand 1/4e tablet...hij lijkt ok, ik vind hem wel rustig.

Zijn er meer mensen die hun paard prascend geven voor de klinische verschijnselen en niet t bloedbeeld?

Hij heeft 2x een sinker gehad zonder enige reden, veel vetplakken op rare plaatsen maar verder niet ‘dik’, bulten onder en boven ogen, dik/raar vacht, nog niet krullerig, een verkoudheid die slecht overging, korsten in vacht (rainrot)....

Ik twijfel of ik enkele dagen zal stoppen met de prascend om te kijken of hij iets actiever wordt.

Graag jullie ervaringen/advies.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:26

Ik geef enkel prascend voor de klinische verschijnselen.
Zie mijn laatste posts :+

Ik zou ofwel doorgaan met een correcte dosis voor een lusi, ofwel helemaal stoppen.
1/4 is volgens mij veel te weinig om op termijn resultaat van te hebben. Maar kan dus evengoed wel op zijn gemoed werken.

Als ik lees vetplakken op rare plaatsen, dan is er met zijn voeding ook nog wel heel wat winst te behalen.
Bij ppid en aanverwante aandoeningen, liever iets te dun dan iets te dik :P

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:39

Pandora2 schreef:
Ik geef enkel prascend voor de klinische verschijnselen.
Zie mijn laatste posts :+

Ik zou ofwel doorgaan met een correcte dosis voor een lusi, ofwel helemaal stoppen.
1/4 is volgens mij veel te weinig om op termijn resultaat van te hebben. Maar kan dus evengoed wel op zijn gemoed werken.

Als ik lees vetplakken op rare plaatsen, dan is er met zijn voeding ook nog wel heel wat winst te behalen.
Bij ppid en aanverwante aandoeningen, liever iets te dun dan iets te dik :P


Ik ga t terugzoeken, dank je. Met 1/2 tablet staat ie als een zombie in de hoek...dus dat gaat niet. Daarom zei da 1/4e (de da die zei dat ik prascend moest geven).

Bij hem komt t de laatste jaren door t gras (zijn eerste 18 jaar nooit problemen met gras gehad)

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:42

Hebben ze ook weleens ander bloedonderzoek gedaan? Ik zou dan eerder denken aan een tekort/ andere kwaal en daardoor lage weerstand ipv PPID. Als hij ook nog zo slecht op de medicatie reageert en een aantal dierenartsen het niet willen voorschrijven zou ik ermee stoppen. De kenmerken van PPID zijn zo breed en ook wel redelijk vaag dat het goed iets anders kan zijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:11

Dizzy schreef:
Bij hem komt t de laatste jaren door t gras (zijn eerste 18 jaar nooit problemen met gras gehad)

Veel voorkomend idd. Als het metabolisch vaatje overloopt, heb je ellende. :7

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:36

FleurVP schreef:
Hebben ze ook weleens ander bloedonderzoek gedaan? Ik zou dan eerder denken aan een tekort/ andere kwaal en daardoor lage weerstand ipv PPID. Als hij ook nog zo slecht op de medicatie reageert en een aantal dierenartsen het niet willen voorschrijven zou ik ermee stoppen. De kenmerken van PPID zijn zo breed en ook wel redelijk vaag dat het goed iets anders kan zijn.


Ja in september, alles in orde

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:37

FleurVP schreef:
Hebben ze ook weleens ander bloedonderzoek gedaan? Ik zou dan eerder denken aan een tekort/ andere kwaal en daardoor lage weerstand ipv PPID. Als hij ook nog zo slecht op de medicatie reageert en een aantal dierenartsen het niet willen voorschrijven zou ik ermee stoppen. De kenmerken van PPID zijn zo breed en ook wel redelijk vaag dat het goed iets anders kan zijn.


Ja misschien EMS...zo behandel ik hem dan nu ook. Geen weide en sober voer

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:38

Dizzy schreef:
FleurVP schreef:
Hebben ze ook weleens ander bloedonderzoek gedaan? Ik zou dan eerder denken aan een tekort/ andere kwaal en daardoor lage weerstand ipv PPID. Als hij ook nog zo slecht op de medicatie reageert en een aantal dierenartsen het niet willen voorschrijven zou ik ermee stoppen. De kenmerken van PPID zijn zo breed en ook wel redelijk vaag dat het goed iets anders kan zijn.


Ja misschien EMS...zo behandel ik hem dan nu ook. Geen weide en sober voer



Hij krijgt ook last van zijn pees...die wordt aan een kant heel dik...overbelasting misschien

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:42

[***] schreef:
Probleem is dat ik zelf niet dagelijks ga, de vitaminen ed worden klaargezet in bakjes, deze worden dan met voertijd bij het voer gedaan, dus iets van poeder zou handiger zijn omdat het daar gewoon overheen kan en klaargezet kan worden. Maar een potje zetten waarbij ze dan 20 druppels erop moeten doen is om te proberen ook wel een optie, alleen niet zo handig ;)

Gebit is nog prima, controle is nu even geleden maar hij heeft nog nooit problemen gehad en de tandarts zei ook dat hij, ondanks zijn leeftijd, rustig om de 2 jaar een controle kon hebben ipv elk jaar omdat het allemaal nog zo goed was. Ook merk ik totaal geen problemen met eten of het verwerken van eten ofzo.

Ik zit op dit moment op iets anders te broeden door een pb, namelijk op de relatie tussen allergie & darmen. Ik kwam met opzoeken dit stuk tegen: https://pollennieuws.nl/post/?permalink ... oene-vrouw En ik herken daar enorm veel in. Het zou best wel eens kunnen dat het in die hoek te zoeken is ... Naast de klachten die kunnen voorkomen bij een histamine-overschot (die ik echt wel herken, zelfs het korte lontje :Y) ), is hij ook verzot op paardenbloemen ...

Dus misschien dat PPID toch (nog) niet aan de orde is. Gelukkig.


Kuil krijgt hij enorm jeuk van, dus dat krijgt hij niet. Maar ook dat heeft misschien een relatie met bovenstaande. Hij heeft namelijk een gras/pollen-allergie en reageert dan ook op gras en alles wat er op lijkt (droog hooi gaat het beste, maar dus voordroog/kuil is al moeilijker omdat dit nog dichter bij gras staat).

Mijn oog viel op je bericht. Bij mensen ervaart 0,1-1% van de cetirizinegebruikers buikpijn/diarree, die klacht komt dus niet veel voor, maar het zou kunnen.

De groene vrouw is voedingskundige en darmfloratherapeut, wat geen beschermde titels zijn. Ook is ze geen dokter, wat de titel van haar boek wel suggereert. Wees je er dus van bewust dat dit het alternatieve circuit is. Helemaal prima als jij je er goed bij voelt, maar wel goed om te weten lijkt mij.

Verdee hoop ik idd dat je paard geen PPID heeft, hoewel dat niet het einde van de wereld hoeft te zijn. De mijne is nu +/- 32, gebruikt geen medicatie meer vanwege de bijwerkingen en gaat toch nog goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:12

Dank je voor de aanvulling. Ik heb verder de persoon specifiek niet bekeken maar vanwege zijn hooikoorts trok het artikel wel mijn aandacht.

Het stoppen met cetirizine leek geen effect te hebben maar misschien had het langer tijd nodig (denk dat het een week of 2 was). Op dit moment heb ik bij wijze van test alles weggelaten behalve hooi en zijn vitalbix (en wat vitalbix-slobber op de dagen dat ik er ben) om even te zien of alles tot rust komt als hij geen bietenpulp meer krijgt. Maakt dat geen verschil dan laat ik de DA langskomen en ga ik ook nog eens op PPID laten testen. Een kuur met paardenbloem durf ik ook nog wel te proberen. Maar eerst maar even stap 1 en afwachten ;)

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:03

Ik meld me hier ook even als het mag :o
Ik dacht ga me even inlezen over Cushing, maar dit zijn best veel pagina's haha.

Mijn 30 jarige e-pony is onlangs getest op cushing en helaas heeft ie het.
Eigenlijk vind ik hem nog best fit zijn leeftijd en heeft ie weinig klachten.
Alleen de laatste 2 jaar had ie wel beetje moeite met verharen.
Dus nu toch maar eens laten testen.

Iemand ervaring met oud beestje wat cushing heeft?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:04

hagelkruis schreef:
Ik meld me hier ook even als het mag :o
Ik dacht ga me even inlezen over Cushing, maar dit zijn best veel pagina's haha.

Mijn 30 jarige e-pony is onlangs getest op cushing en helaas heeft ie het.
Eigenlijk vind ik hem nog best fit zijn leeftijd en heeft ie weinig klachten.
Alleen de laatste 2 jaar had ie wel beetje moeite met verharen.
Dus nu toch maar eens laten testen.

Iemand ervaring met oud beestje wat cushing heeft?


Bijna iedereen hier, denk ik. Die van nij is 28

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:03

Hoi allemaal, mijn 2 pony's zijn getest en de shetlander had dermate hoge waardes dat hij nu sinds 2 dagen 1/2 tablet krijgt. Ik hoop dat hij opknapt. Wat ik nu zie: dikke vacht met in de manen wat krulletjes, geen bespiering op de bovenlijn, voel de ribben, wel een buikje, niet dik te krijgen, behandeld voor een ontstoken kies, diarree af en toe, heel rustig, gaat alles uit de weg; ook andere pony's.
De haflinger had 11, dus die zat nog aan de goede kant van de lijn. Hij moet gewoon op dieet.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:06

e_horse schreef:
Hoi allemaal, mijn 2 pony's zijn getest en de shetlander had dermate hoge waardes dat hij nu sinds 2 dagen 1/2 tablet krijgt. Ik hoop dat hij opknapt. Wat ik nu zie: dikke vacht met in de manen wat krulletjes, geen bespiering op de bovenlijn, voel de ribben, wel een buikje, niet dik te krijgen, behandeld voor een ontstoken kies, diarree af en toe, heel rustig, gaat alles uit de weg; ook andere pony's.
De haflinger had 11, dus die zat nog aan de goede kant van de lijn. Hij moet gewoon op dieet.


Voor een shet kan je veel beter beginnen met 1/8 pilletje. Dit om de bijwerkingen te voorkomen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:09

hagelkruis schreef:
Ik meld me hier ook even als het mag :o
Ik dacht ga me even inlezen over Cushing, maar dit zijn best veel pagina's haha.

Mijn 30 jarige e-pony is onlangs getest op cushing en helaas heeft ie het.
Eigenlijk vind ik hem nog best fit zijn leeftijd en heeft ie weinig klachten.
Alleen de laatste 2 jaar had ie wel beetje moeite met verharen.
Dus nu toch maar eens laten testen.

Iemand ervaring met oud beestje wat cushing heeft?


Hier ook 26 en 23.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:20

Maris schreef:
Voor een shet kan je veel beter beginnen met 1/8 pilletje. Dit om de bijwerkingen te voorkomen.

Dat vroeg ik dus ook aan de dierenarts. Zij zeiden 1/2 om te beginnen. En dan kijken hoe hij het doet. Welke bijwerkingen kan ik verwachten?
Alle tips zijn welkom :-)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:23

Lees de OP even goed door e horse. Mijn a pony staat nu op 1/2 na vele jaren. Ik ben begonnen met 1/8. Het is wat gepriegel maar 1/2 gelijk is echt veel te veel. Heel rustig opbouwen!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:25

Mijn shet (14, 200kg) werd op een kwart pilletje gezet, maar toen ging hij ineens van een toch al rustig beestje, naar behoorlijk depri. :(:) Hele dag alleen maar in zn inloopstal staan, met de kop in de hoek, wel eten maar met lange tanden.

Toen - op aanraden en tips van hier, zelf lege capsules gevuld met 1/8 tabletje en sindsdien is hij gelukkig weer alerter :)