[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:55

Wat ik weleens deed bij paarden met ontstoken ogen was kamillethee koken en afgekoeld schoonmaken

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:23

AaronYve schreef:
Maar echt snotjes zeg maar? Die van mij heeft wel vieze ogen maar niet anders dan een ''normaal'' paard


Een ‘normaal’ paard heeft toch geen vieze ogen? Die van mij in ieder geval niet.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:45

Geven jullie naast prascend bijvoorbeeld duivelsklauw? Mijn pony heeft wat last in de winter van pijntjes en kan wel wat extra's gebruiken. Ik ben ook gestart met MSM.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:51

Fabster schreef:
AaronYve schreef:
Maar echt snotjes zeg maar? Die van mij heeft wel vieze ogen maar niet anders dan een ''normaal'' paard


Een ‘normaal’ paard heeft toch geen vieze ogen? Die van mij in ieder geval niet.


Hoezo niet, ook die kunnen weleens last van onstoken ogen hebben door bijv vliegen oid. Vind dat niet zo heel vreemd behalve dat je er iets aan moet doen.

Die van heeft trouwens geen snotjes maar soms wat harde stukjes en ook niet iedere dag.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:28

AaronYve schreef:
Fabster schreef:


Een ‘normaal’ paard heeft toch geen vieze ogen? Die van mij in ieder geval niet.


Hoezo niet, ook die kunnen weleens last van onstoken ogen hebben door bijv vliegen oid. Vind dat niet zo heel vreemd behalve dat je er iets aan moet doen.

Die van heeft trouwens geen snotjes maar soms wat harde stukjes en ook niet iedere dag.


Ja, tuurlijk kunnen hun ogen ontsteken, maar dat zie ik dan niet als ‘normaal’. Als er af en toe wat ‘slaap’ in zijn ogen zit, ok. Maar snotjes, tranen etc zie ik niet als normaal. Daar moet wel wat aan gebeuren, inderdaad

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:28

waar hebben we het over? Een niet cushing paard dan, nu goed?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:37

AaronYve schreef:
waar hebben we het over? Een niet cushing paard dan, nu goed?


Oef, sorry hoor...

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:42

Vrijbuiter34 schreef:
Geven jullie naast prascend bijvoorbeeld duivelsklauw? Mijn pony heeft wat last in de winter van pijntjes en kan wel wat extra's gebruiken. Ik ben ook gestart met MSM.


Die van mij krijgt duivelsklauw voor z'n artrose en ben er echt blij mee. Geen Devils relief maar pure / rauw Duivelsklauw van de Agradi. Krijgt maar heel weinig maar werkt top!

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:20

Ik voer ook duivelsklauw. Stukjes van Pit& Pit.
En mijn ppid-er heeft ook vieze ogen al is dat na de prascend wel iets verminderd. In de zomer doe ik een vliegennetje om en verschoon dat om de paar dagen en was die andere dan uit.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:06

Ik overweeg ook duivelsklauw te gaan geven, wil iig zien of pony er soepeler van wordt. Heeft veel last van stijfheid in de winter.
Hoe voer jij die stukjes Pluisbeer? Neem aan dat je er geen thee van zet zoals de website adviseert. En hoeveel?

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:55

Ik voer het gewoon door zijn care4life. Hij eet het zo op.
Ik geef 1 klein bekertje/bakje waarin je medicatie uitdeelt, ik denk 2 eetlepels. Zal op stal kijken of er een inhoud op staat

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:34

Zo'n 30 ml ziekenhuisbekertje? En hoeveel kg paard heb je lopen?
De mijne wantrouwt alles wat op poeder en medicijnen lijkt, dus daarom dat ik jouw optie zo hoopvol vind. Dank daarom voor je reactie.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:29

Ja, die bekertjes bedoel ik. Zijn 25ml, ik doe dit vol. Soms iets meer. Mijn paardje is 460 kg ongeveer. Halve haflinger.
Ik ben benieuwd.
Toevoeging: ik geef het 1x per dag. Wij voeren nl. Maar 1x . Voor de rest staan ze nog steeds in de wei

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:04

Iemand hier ervaring met frustratie als symptoom van de Cushing?
Paard krijg sinds Augustus de tabletten, een kwartje.
Laatste tijd wel wat gedoe met het opeten er van, soms liet hij z'n slobber staan of de appel uit de bak vallen dus dan weet ik niet zeker of hij de pil op heeft.
Slobber laat hij nu helemaal staan, appel hoeft ie ook niet meer. Ga het nu met wortels proberen.
Het is nooit een kroelkont geweest, altijd boos kijken in de stal, wat voernijd etc. Maar sinds het nieuwe jaar lijkt hij gewoon echt boos.
Geen respect voor mij of mijn persoonlijke ruimte (zou gerust door me heen denderen als ik niet oplet), wat snauwen naar de shetlander die er altijd bij staat, ontzettend gefocust op eten: gefrustreerd langs de draad lopen waar het verse gras achter staat, oren plat in de nek als ik wat later ben met z'n snoepje geven, helemaal niet meer genieten of blijven staan als ik hem wil aaien.. continu die oren naar achter.
Wandelen vind hij wel leuk en dan is ie lekker blij. Met longeren zo'n houding van "omdat het moet", niet aan willen draven maar als hij eenmaal draaft, gaat het wel.
Loopt ook niet helemaal lekker maar denk eerder dat hij wat stijf is omdat hij langer dan normaal stil heeft gestaan.
Lang verhaal kort; paard lijkt ontzettend gefrustreerd, kijkt ook anders uit z'n ogen op zo'n moment.
Pijn (van z'n artrose) lijkt me niet de (hoofd)oorzaak omdat hij dan juist timide en rustig wordt.
Ben nu sinds een paar dagen een halve tablet Prascent aan het geven, als ik geen verschil merk gaat de pijnstilling omhoog.

Ik weet dus niet zo goed waar ik het moet zoeken. Het is nooit een echte lieverd geweest maar dit gedrag ken ik niet van hem. Stress kan het een en ander veroorzaken toch bij PPID'ers? Zou dit door het vuurwerk kunnen komen?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:08

ik herken het gedrag wel casperzazoe, minder extreem dan jij beschrijft, maar ik kan de link tussen de prascend en gedrag niet leggen.
Ik wijt het meer aan haar hengstigheid en daar geef ik regelmatig monnikspeper voor, dat werkt wel.
Maar die van jou is een ruin? weetniet of dat dan ook wat doet, zou je eens kunnen onderzoeken.

Kan het bij die van jou niet door de pijnstillers komen, last van zijn maag/darmen?.
Ik weet wat en hoelang hij dit al krijgt, je zou eens kunnen overleggen met je DA.
Vuurwerk lijkt me nu al te lang geleden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:21

Ik had er zo 1, maar die had geen prascent. Wel last van zijn darmen. Toen dat was opgelost, werd het een ander paard. Mss krijgt hij buikpijn van de pillen? Je zou eens kunnen stoppen om te kijken of dat beter gaat.

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:30

Het is een ruin :j
Hij vertoont verder geen gedrag van maag of darmklachten. Nette, stevige drollen, niet naar z'n buik hapen of gevoelig reageren etc. Enige wat me daar specifiek aan opvalt is dat hij gisteren met wandelen wel een paar keer heeft gegaapt, maar zie het hem niet op de wei / stal doen.
Hem van de Prascent afhalen durf ik eigenlijk niet. Dan zit je toch al snel 2 weken zonder en met zo'n oudje wil ik proberen zo min mogelijk te sukkelen met wisselingen.
Als het lang zo blijft, bel ik een DA omdat ik toch pijn vermoed.. moet ik alleen een andere zoeken want mijn DA kan soms zo'n botte vee arts zijn en makkelijk denkt :+

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:59

Is er iemand hier bekend met stevia en ppid? Kan dat samen?

Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:59

Dat gedrag herken ik ook , maar Boyka heeft dat altijd het ergst in de herfst , het lijkt dan net Iejoor… Ook niet vanzichzelf de vrolijkste , maar echt depressief dan , en dan moet je maar kijken wat hij lust ( en nog kan eten , want ondanks de tandarts maakt hij nog proppen van zijn ruwvoer ). Nu is zijn humeur weer wat beter , het is een beetje schipperen met kijken wat hij wil en lekker vindt, een echte oplossing heb ik niet.

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:01

Ik lees al een hele poos mee, misschien ook wel eens wat geplaatst (kan ik me niet meer herinneren)
Nu is het geval dat ik een paard verzorg waarvan ik vermoed dat ze ppid heeft, helaas denkt de eigenaar dat het wel meevalt en wil niet testen.
Ze is hoefbevangengeweest, heeft snel last van haar benen, zoals stal benen en mok. Deze winter begint haar vacht ook te krullen en heeft ze bulten boven haar ogen.
Nu lijkt het of ze op de rug ook wat schraler word, maar ze is ook veel afgevallen(moest ook), vind ik lastig te zien.

Nu heb ik besloten om dus er van uit te gaan dat ze ppid heeft, maar wat kan ik het beste doen wat betreft voer? Liefst pavo of subli (is hier makkelijker aan te komen) en suplementen.
Ze krijgt nu een beetje conditiebrok van pavo (omdat we dat hebben) en zou onbeperkt hooi kunnen krijgen.
Weide gang heeft ze inprincipe 24 uur, staat samen met ander pony's. Kan redelijk goed apart gezet worden. Zomers strook begrazing.
Aangezien ik haar al weer bijna 2 hb vrij heb kunnen houden en kilo's kwijt raken, denk ik dat het aardig gaat.
Ze loopt niet graag, eten daarintegen :o , toch proberen we haar toch wat in beweging te houden 1a2 keer per week echt werken.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:51

Mijn paard, ruin van 24, bijna 25, blijkt ook PPID te hebben maar nog in een mate dat hij nog niet aan de medicatie gaat.
Hij heeft een belachelijk dikke vacht en drinkt en plast meer dan anders en heeft wat makkelijk opgelopen benen.
Eind volgende maand wil ik hem laten scheren, weet iemand een goede scheerder in de omgeving van Gorinchem?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:55

Hypos, met voer kan je niet zoveel doen mbt PPID. Maar je schrijft ook dat ze bulten heeft boven de ogen en dat kan duiden op insuline resistentie. Dan kan je het beste suikerarm voeren, dus proberen te blijven onder de 10 a 12 % suiker EN zetmeel samen opgeteld. Gelijk valt er dan heel veel voer af.
Afvallen rond de bovenlijn kan duiden op een tekort aan (goede) eiwitten. Dus ook daarop kan je letten bij het kiezen van een goed voer voor het paard. Mag jij bepalen wat ze te eten krijgt van de eigenaar ?

Weet je trouwens nog wanneer ze HB was ? HB in het voorjaar komt vaak door IR, in het najaar vaker door PPID. Dacht ik.....

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:59

Ik koop het voer, aangezien ze met mijn pony's mee doet. Ze was hb na nachtvorst.
Ben bang dat ze een combi van ppid en ir heeft.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:23

Voor bovenlijn schijnt de equifit zupa goed te zijn. Mijne krijgt het nu ook , nadat hij heel erg mager is geworden door darm infectie en later ook nog eens wormbesmetting en zandkoliek. Hierdoor had hij diarree .
Nu krijgt hij smorgens en savonds een halve schep fiber force en als ik er ben 200 gram zupa. Nu hopen dat hij wat bij gaat komen, want heeft flink in moeten leveren.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:13

Ik herpost mijn bericht uit het hoefbevangeheid-topic hier, aangezien er hier allicht ook/meer mensen zijn met antwoord op mijn vraag.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de combinatie van bevangen en cushing? Mijn pony is sinds gisteren acuut bevangen zonder duidelijke oorzaak. Er is dus bloed geprikt om te checken of er sprake is van PPID, maar het resultaat weet ik op dit moment nog niet.
Mijn vraag is voornamelijk of paarden die behandeld worden voor cushing, vervolgens minder gevoelig zijn aan hoefbevangenheid? Of blijft dit een even groot issue?

Dit is ondertussen het zoveeltse "ouderdoms"kwaaltje, en zonder minimaal redelijke vooruitzichten wil ik haar hier niet meer doorheen slepen. Ik ben nu dus een poging aan het doen om ietwat objectieve informatie te verzamelen, maar dat blijkt tot hiertoe nogal een uitdaging te zijn -O-