EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:36

Ik zou misschien wel ervaringen zoeken met tandarts 1.

2 Valt gelijk af. Dat hebben ze in Utrecht gedaan en was totaal niet nodig geweest.

3 Klinkt ook prima. Het is niet gezegd dat die arts ze niet gaat trekken. Hij wil alleen logisch even zelf checken.

Je kan ook Ronald Slob eens vragen. Die reist door heel Nederland en daarbuiten samen met een veearts. Hij trekt heel veel vanwege EOTRH, dus veel ervaring mee. Laatst heeft hij het proces beschreven op fb qua verdoving en werkwijze. Hij komt bij je op stal of bij je thuis.

Ik heb ook met meerdere overleg gehad en bij ons, nr 1; Vraagt onwijs veel geld en werkt vrij langzaam.
nr 2, vindt het nog niet nodig. etc.
Het verschilt dus enorm.
Mijn voorkeur heeft op eigen plek en alles in 1 keer onder plaatselijke verdoving. Minste stress en dat is ook wat waard.


Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:14

@superpony: aan huis heeft ook mijn voorkeur. Maar merk dat alle da’s dat niet zien zitten omdat het om t hele gebit gaat. Is Ronald Slob ook dierenarts ivm sederen? Dit kan ik zo snel niet zien. Zal zn fb eens bekijken!

Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:16

Hmm moeilijke keuze.
Wij hebben binnen een straal van 500 meter 2 klinieken zitten.
Echter mag er alleen 1 van die 2 de huis-tuin-en-keuken dingetjes doen en de andere mag niet eens naar mn paarden kijken.
Ik rij zoals ik nu dus ook doe liever 2 uur naar een kliniek welke ik vertrouw, dan dat ik er geen goed gevoel bij heb.
Mijn advies is dus doorzoeken naar een vertrouwde kliniek en niet voor minder genoegen nemen.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:54

Als ik dat fysiek kon, was dat ook mijn uitgangspunt. Ik heb nu twee opties waar ik achter sta, maar qua afstand te ver zijn. Dinsdag komt de DA 3, ik hoop dat we het eens kunnen worden dat ze eruit moeten, want zij is wel gewoon echt goed, ook qua ervaring en de reisafstand is haalbaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 01:14

Slmt9 schreef:
@superpony: aan huis heeft ook mijn voorkeur. Maar merk dat alle da’s dat niet zien zitten omdat het om t hele gebit gaat. Is Ronald Slob ook dierenarts ivm sederen? Dit kan ik zo snel niet zien. Zal zn fb eens bekijken!


Hij reist samen met een veearts.

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:45

Inmiddels toch wat van mening verandert. Heb een heel prettig consult + uitleg gehad over EOTRH met Roos Stoop. Zij heeft echt wel veel ervaring en kennis van EOTRH. Ze heeft verschillende testjes gedaan, foto's gemaakt en daarna zijn we gaan bespreken. Ze heeft meerdere casussen laten zien die of aan de buitenkant, of aan de binnenkant of met pijntest vergelijkbaar waren of veel erger. Zij beoordeelt mijn paard nu met een 2 a 3 op basis van 0 het minst erg en 10 het ergste.
Zij was eerder ook van mening om alles zo snel mogelijk eruit te halen en ook alles. En als dat nu nodig is, zou ze dat nu ook gelijk adviseren. Maar zij heeft ook nadelen ervaren op langere termijn bij alle snijtanden verwijderen. Denk bijv. aan wijzigingen in kudderang door niet kunnen kriebelen of van zich af kunnen bijten (en dan te weinig ruwvoer binnen krijgen doordat andere paarden ze er niet bij laten), zelf kunnen krabben, maar ook tongproblemen in de winter wanneer de tong eruit komt te hangen. Welzijn van het paard staat duidelijk voorop, maar wel het totaalplaatje is de afweging. In haar ogen kan je dit dus ook te vroeg doen. Daar kan ik me eigenlijk alleen maar bij aan sluiten. Ook omdat ik de testjes met eigen ogen gezien heb + vergelijkingsmateriaal heb met andere paarden. We hebben afgesproken om elke drie maanden te monitoren, want het blijft iets waarbij je niet van te voren kan zeggen hoe snel het zich ontwikkelt. Feit is dat hij het heeft en dat het aannemelijk is dat de snijtanden eruit gaan. Ik ben het ermee eens dat het daar nu nog te vroeg voor is.
Wel adviseerde ze om nog dat supplement te geven (ik kan even niet op de naam komen), omdat dat aan het slijmvlies wel een positieve bijdrage kan leveren (had betrekking op de fisteltjes (rode plekjes) die nu te zien zijn). Daar wil ik eerst zelf nog wat meer ervaringen over lezen.

Mijn punt is: het welzijn staat zeker voorop, maar ik heb er nu een completer beeld bij dan hiervoor. En als het eruit moet, moet het eruit en zal ik of zij de laatste zijn die dat moment uitstellen. Maar het is niet verkeerd om erbij stil te staan dat er ook nadelen aan kleven en dat er zeker ook redenen zijn om niet gelijk in te grijpen als dit nog niet nodig is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:08

Ik stel het ook even uit, omdat mn ruin meerdere problemen heeft en nog in ene vroeg stadium zit, maar wat zij aanhaalt herken ik totaal niet. Ook niet bij andere mensen die de snijtanden hebben verwijdert.

Wij hebben zelf de shet tussen een d-pony en nu 3 quarters staan en er zijn nooit problemen geweest binnen de kudde voor hem. Er zijn ook gewoon genoeg voerplekken, dus als je paard niet bij het hooi mag, gaat er iets in het management fout.
Ook kan hij wel degelijk nog kroelen. Hij kroelt voornamelijk met de d-pony en dat gaat helemaal prima. En hij kan ook van zich afbijten. Als zij zich zou verdiepen in lichaamstaal weet ze vast ook wel dat dat zonder tanden ook goed kan.

In de winter ook nooit problemen.

Buiten dat stel je de problemen alleen maar uit, want als die problemen er zouden komen, komen ze toch wel. Een score van 2/3 op 10 is laag, maar wel last. Dan moet hij eerst veel pijn hebben, voor je er iets aan doet? En dan doe je hetzelfde als wat je nu zou doen. Terwijl je dus weet dat hij last heeft en pijn gaat krijgen.

1 iemand is maar 1 mening. En ervaring is ook zeer relatief en maar net hoe je dat bekijkt.

Ik had liever wat sterkere argumenten gehoord dan.

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:52

Ik denk dat je het iets zwart-witter ziet dan ik bedoel. Omdat jij niet die ervaring hebt, betekent het niet dat het niet gebeurd. Jammer dat je het gelijk allemaal wegwuift en een sterk oordeel over iemand geeft. Ik denk dat je eigen opmerking voor jezelf opgaat: "1 iemand is maar 1 mening. En ervaring is ook zeer relatief en maar net hoe je dat bekijkt.".

Het is voor mij in elk geval een grijzer gebied geworden, dan hoe zwart-wit bokt het schetst. Als je diabetes hebt en een wondje aan je voet krijgt kies je ook niet gelijk voor amputatie omdat dit mogelijk niet goed herstelt toch? Uiteraard komt dit niet voor bij alle paarden. Echter ziet zij dit gebeuren en het is voor haar een reden om niet meer gelijk alles te trekken als dat niet gelijk nodig is. Zij heeft veel ervaring, goeie leermeesters, veel gezien en veel kennis. Ik heb dat allemaal niet. Ik heb alleen bokt als referentiekader. Beide neem ik mee in mijn afweging.

Ik denk dat als iets duidelijk naar voren moet komen in mijn berichten is dat ik wil voorkomen dat mijn paard pijn heeft en er niet te laat mee ben. Ik weet ook hoe mijn paard is en door de genoemde punten, kies ik er bewust voor om dit niet te vroeg te doen. Het wordt door mijzelf en de dierenarts frequent bijgehouden en is het over drie maanden zover, doen we het dan, kan het nog een jaar wordt het een jaar.

Het is een afweging die ieder voor zich maakt. Ik belicht in ieder geval een kant die ik nog niet eerder gehoord heb en het is aan een ieder wat hij/zij met die info wil doen :)

Tucktuck
Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:34

Slmt9 ik snap wat je bedoelt. Als hij nu geen tekenen van veel pijn vertoont en je voelt je er niet goed bij niet doen. Goed dat je wel regelmatig controle gaat doen. Het kan ineens erger worden.

Iedereen wilt het beste voor zijn paard. En dit is voor die van jou naar jouw inzicht niet de beste optie. Jij kent je paard het beste.

Zo blij en trots op mijn vriendinnetje :)
[o]

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:40

Thanks Tucktuck :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:05

Het zijn gewoon slechte argumenten waar ze mee komt, want die zaken kan je niet voorkomen, omdat ze er vroeg of laat gewoon uit moeten, tenzij je paard voor die tijd overlijdt.

Ik kijk niet meer zo op tegen mensen en hun vele ervaring. Dan wil ik specifiek die ervaring wel weten, want zolang weten heel veel mensen nog niet van EOTRH.

Wij zijn er 5jr geleden dan mee in aanraking gekomen bij onze shet en heb daarvoor maar een enkeling gesproken, maar daarna des te meer en echt alleen maar positieve ervaringen na het verwijderen van de snijtanden.

Wachten tot het paard pijn heeft, is wachten tot hij aangeeft dat hij pijn heeft en het is algemeen bekend dat paarden dat doorgaans laat doen. Want zoals jij beschrijft, verbergen ze hun gebreken heel lang voor de kudde en om te kunnen eten en overleven. Daarom spreekt het 1 ook het ander zeer tegen.

Het is ook al een tijdje zo dat veeartsen en tandartsen een stille strijd leveren wie het beste werkt levert, hoe er gewerkt moet worden, wie dat mag doen etc.

Ik kan ook als tegenargument geven; wacht niet tot het te erg is, zorg dat het paard nog fit is voor het verwijderen en hij hersteld het snelst en de kudde merkt er niks van. Die van ons stond gewoon 's avonds hooi te eten, dag daarna wilde hij grazen. Dat vond ik als mens te vroeg, maar ik zag dat hij het kon, dus prima.

Als ik het mensen niet vertel, weet niemand dat hij geen tanden heeft. Een ervaringsdeskundige moet gewoon weten hoe paarden eten en grazen, hoe ze met elkaar communiceren en hun lippen gebruiken als je met dergelijke argumenten komt.

Maar goed, mensen kunnen elkaar van alles wijsmaken. Ook artsen weten echt nog lang niet alles. Vandaag doen ze het zus, morgen weer zo.......Dat heet ontwikkeling.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:12

Slmt, goed onderbouwde keuze!
zodra het erger wordt kun je de beslissing altijd nog maken

Ootie
Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:03

Goed dat je het in zo scherp in de gaten houdt Slmt9!

Bij mijn paard zijn 4 jaar geleden al haar tanden getrokken. Ze eet goed en haar tong hangt zelden naar buiten. Hier heeft ze dan ook geen last van.
Het valt me wel op dat ze regelmatig bijt plekken van andere paarden heeft. (Ze staat in een kudde van 5, in een paddock met inloopstal). Ik denk dat dit toch komt omdat ze zelf geen tanden meer heeft. Om dit te voorkomen, spuit ik haar dan ook regelmatig in met pbh-spray.

Odette&Fenna

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:13

@superpony: jeetje, leven en laten leven? Jouw mening is geen feit. Jij vindt het slechte argumenten? Prima.
Ik vind het van weinig respect tonen dat jij de DA/TA in kwestie totaal niet kent en op basis van wat je van mij hoort degene geen ervaringsdeskundige kan noemen. Het komt een beetje op me over dat alleen wat jij zegt waarheid is, alle andere mensen er maar weinig vanaf weten en ik me zomaar van alles wijs laat maken en aanneem. Jammer. Dan ben ik wel uitgepraat. :evaw:

@jobamara en Ootie: ook jullie bedankt voor je reactie :)

Floorg18
Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:40

Zonder iemand gelijk of ongelijk te geven, ik had die problemen die zij benoemt ook niet ervaren. Grazen ging prima, eten zorgde we voor zat hij altijd bij kon en sociaal was er ook niets verandert. Ik was er helaas laat bij waardoor hij al langere tijd met veel pijn heeft gestaan, en voelde me schuldig dat ik niet eerder er achter kwam en actie kon ondernemen. (TA zag niets aan zijn gebit terwijl duidelijk niet in orde was..) jij kent je paard het beste en je moet zeker doen waar jij je goed bij voelt, elke situatie is weer anders dus ik kan alleen vanuit mijn situatie hier wat over zeggen.

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:47

Floorg18 schreef:
Zonder iemand gelijk of ongelijk te geven, ik had die problemen die zij benoemt ook niet ervaren. Grazen ging prima, eten zorgde we voor zat hij altijd bij kon en sociaal was er ook niets verandert. Ik was er helaas laat bij waardoor hij al langere tijd met veel pijn heeft gestaan, en voelde me schuldig dat ik niet eerder er achter kwam en actie kon ondernemen. (TA zag niets aan zijn gebit terwijl duidelijk niet in orde was..) jij kent je paard het beste en je moet zeker doen waar jij je goed bij voelt, elke situatie is weer anders dus ik kan alleen vanuit mijn situatie hier wat over zeggen.


Thanks for sharing :j

joyce B
Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:53

Hier paard zonder voortanden.

Kriebelen ✓
Grazen ✓
Hooi eten uit slowfeeder met 5cm Maas ✓
Hooi eten uit slowfeeder met 3 a4cm Maas: moeizamer

Kriebelen met andere paarden ✓
Andere paarden bijten? ✓
Dekens kapotbijten? X

Tong uit mond laten steken/hangen ? Vaak! De ene keer een topje, de andere keer hele lap.

Paard is 26 en net half jaar in de kudde en heeft zich vriendelijk doch standvastig omhoog gewerkt in rang en vriendjes gemaakt. Paard leefde helemaal op en voelt zich prima!

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:01

joyce B schreef:
Hier paard zonder voortanden.

Kriebelen ✓
Grazen ✓
Hooi eten uit slowfeeder met 5cm Maas ✓
Hooi eten uit slowfeeder met 3 a4cm Maas: moeizamer

Kriebelen met andere paarden ✓
Andere paarden bijten? ✓
Dekens kapotbijten? X

Tong uit mond laten steken/hangen ? Vaak! De ene keer een topje, de andere keer hele lap.

Paard is 26 en net half jaar in de kudde en heeft zich vriendelijk doch standvastig omhoog gewerkt in rang en vriendjes gemaakt. Paard leefde helemaal op en voelt zich prima!


Nuttig voordeel *\o/* al zijn het hier meer de andere ruinen die de dekens van mijn paard kapot bijten met spelen :+

Hoorde van iemand anders dat er zelfs klinieken blijken die standaard een stukje tong amputeren bij het verwijderen van alle snijtanden 8)7

Hoe ervaar jij dat in de winter met jouw paard en de tong? Als het hard vriest? Geen idee of je dat goed kan meten, maar ik snap wel dat t niet ideaal is.

Floorg18
Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:49

In de winter heb ik ook geen problemen gehad! Op stal stond hij vaak hele tijd de knabbelen/eten, met rijden had hij hem bijna altijd in en sochtends na een koude nacht nooit iets gemerkt. Soms tikte ik eventjes op zijn tong om hem naar binnen te trekken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:14

Slmt9 schreef:
@superpony: jeetje, leven en laten leven? Jouw mening is geen feit. Jij vindt het slechte argumenten? Prima.
Ik vind het van weinig respect tonen dat jij de DA/TA in kwestie totaal niet kent en op basis van wat je van mij hoort degene geen ervaringsdeskundige kan noemen. Het komt een beetje op me over dat alleen wat jij zegt waarheid is, alle andere mensen er maar weinig vanaf weten en ik me zomaar van alles wijs laat maken en aanneem. Jammer. Dan ben ik wel uitgepraat. :evaw:

@jobamara en Ootie: ook jullie bedankt voor je reactie :)


Misschien ken ik iemands werk wel degelijk en ken ik ook wel klanten. Zo groot is het paardenwereldje nou ook weer niet.

Zoals je leest, zijn er vaak geen problemen en het helpt gewoon goed om alles te verwijderen.

Het gaat erom dat mensen hier ervaring zoeken en je met je bericht en haar argumenten mensen bang zou kunnen maken of iig onzeker over de keus om alles te verwijderen. Juist waar sommige mensen dit al moeilijk en spannend vinden. Dat vind ik een slechte zaak ja.
Dat betekent namelijk op de basis van argumenten van 1 deskundige paarden straks langer moeten doorlopen met klachten tot de pijn erg is. Door langere tijd pijn, maak je paarden zwakker in een kudde, dus dan krijg je juist de problemen die worden genoemd.

Leven en laten leven is niet van toepassing. Het gaat om dieren die niet voor zichzelf kunnen opkomen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:28

Superpony, ik denk en hoop dat jouw posts altijd goed bedoeld zijn.
Maar jij mag jouw mening hebben maar gun ook een ander dat. Kom je in meerdere topics tegen en eerlijk soms lees ik je zeer uitgebreidde posts niet eens meer.
Iedereen heeft vertrouwen in zijn veearts, kliniek of gebitsbehandelaar, en zal heus zelf ook bij twijfel naar een ander gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:41

jobamara schreef:
Superpony, ik denk en hoop dat jouw posts altijd goed bedoeld zijn.
Maar jij mag jouw mening hebben maar gun ook een ander dat. Kom je in meerdere topics tegen en eerlijk soms lees ik je zeer uitgebreidde posts niet eens meer.
Iedereen heeft vertrouwen in zijn veearts, kliniek of gebitsbehandelaar, en zal heus zelf ook bij twijfel naar een ander gaan.


Zoals ik al zei; het gaat erom dat mensen het vaak al moeilijk of spannend vinden en de argumenten van 1 deskundige zoals beschreven echt niet helpen bij sommigen in hun zoektocht.

En vergeet niet dat de deskundige ook reageren op de eigenaar. Als ik als eigenaar zeg; Dan moet alles er maar uit, zal een veearts/tandart sneller zeggen; oke, prima, doen we dat.

Als ik als eigenaar een beetje angstig toon, sta te twijfelen etc, zal een va/ta sneller zeggen; Nou, laten we even afwachten, het is nog niet zo erg, checken we over x maanden weer etc etc.

Men schrijft hier hun eigen ervaring, of wat hun ta/va heeft gezegd, maar we weten niet wat iemand zelf heeft gezegd en hoever een paard is. Maar het staat wel online en wordt wel gelezen.

Ja, uitgebreide posts, omdat het meer vraagt dan een loze opmerking zonder onderbouwing.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:36

Ik voerde een geruime tijd Equisano voor onze merrie met EOTRH, ter ondersteuning.
Haar tanden staan goed los, maar ze eet nog steeds goed. Met DA is afgesproken dat , zolang ze goed eet, ze haar tanden behoudt.
Nu is het heel moeilijk om aan Equisano te geraken, via NL kan het niet meer, via Duitsland wel, maar met gigantische levertermijnen (nu al >8 weken besteld.... ).
Ik kreeg net een mailtje met een alternatief:
https://www.pferdefit.de/Vitalpilzmisch ... :1101.html

Iemand een idee of dit een volwaardig alternatief zou kunnen zijn?

Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:46

Ik kan de laatste tijd inderdaad ook al slecht aan Equisano komen. De laatste 2x heeft de dierenarts het mij opgestuurd.
Begin vorig jaar was het ook een tijd niet leverbaar en hij heeft toen 2 maanden zonder gestaan en zag dat tie last kreeg met eten.
Zomaar aan iets nieuws beginnen durf ik niet met mijn paard vanwege die slechte ervaring.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:55

Ik werd door de da doorverwezen naar dierapotheker, daar is het 12 juni hopelijk weer op voorraad.

Hoe lang doen jullie met een pot?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers