Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:40

Even een waarschuwing vooraf, hier worden foto's getoond van een nare wond!
Hoi,

Omdat ik een nare wond iets anders heb behandeld dan wat normaal wordt voorgeschreven en ik zelf heel tevreden ben over het tot nu toe verkregen resultaat, wil ik eigenlijk wel mijn ervaring delen met anderen.

Mijn paard Dueña heeft zichzelf op 31 juli 2011 flink verwond aan haar linkervoorbeen op de kogel. Op de een of ander manier is de huid van onder naar boven losgescheurd en is het onder- en omliggende weefsel zwaar beschadigd. De dierenarts dacht in het begin dat de strekpees en de kogel zelf ook beschadigd waren, maar gelukkig bleek dat later niet het geval.

De eerste twee weken is de wond door de DA behandeld. De loshangende flap huid is diverse malen bijgesneden omdat het weefsel onder de huid te zwaar beschadigd was en de huid afstierf. Ook is in die periode twee maal wildvlees weggesneden. In die twee weken bleef de wond ook onder het verband erg bloeden.

Na twee weken moest ik de wond zelf gaan behandelen. Intussen had ik mij, na een tip van een stalgenootje, ingelezen over de werking van softlaser bij wonden. Softlaser werkt van binnen uit, en de buitenkant van de wond besloot ik te behandelen met honingzalf (ook weer na tips van diverse paardenmensen waarna ik mij ook daar verder in had verdiept.)

Onderstaande foto's zijn genomen vanaf het moment dat ik zelf de wond moest gaan verzorgen, en begonnen ben met de lasertherapie en honingzalf. Wat mij direct opviel is dat het bloeden direct stopte. Tijdens de eerste 2 weken zag het verband een paar uurtjes na de verbandwissel er al zo uit.
Afbeelding
Na twee dagen was het verband dan ook echt verzadigd. Direct na het gebruik van de honingzalf (ik heb eerst de gelvorm gebruikt) en laser bleef het verband nagenoeg schoon.

Zo zag de wond er op 14 augustus uit toen ik het verband had verwijderd en start gebruik laser en honinggel.
Afbeelding
Op 20 augustus is nogmaals wildvlees weggesneden.

Afbeelding
na 12 dagen laseren en honinggel toch al een heel mooi resultaat.

Na 26 augustus ben ik naast de wondrand en
het wondbed ook het omliggende weefsel op de kogel met de laser gaan behandelen. Na twee dagen is er als een duidelijke vermindering van de zwelling boven de wond te zien.
Afbeelding


Vijf weken nadat met de lasertherapie en de honingzalf is begonnen zijn we er bijna. De kogel heeft zijn nomale vorm weer terug.
Vanaf 13 september gestopt met laseren omdat het apparaat weer terug moest. Nu doet alleen de honingzalf zijn werk.
Afbeelding


Afbeelding
Zeven weken verder zijn we nu op 2 oktober 2011. In totaal 2 maanden na het ontstaan van het trauma.

Ik ben zéér tevreden!

Vanaf het moment dat ik zelf de wond moest behandelen heb ik ook ondersteuning op afstand gehad van Alex Brander van veterinairewondzorg.nl. Nuttige uitleg gekregen en fijne tips hoe de wond te verzorgen en verband aan te leggen.

En nu is natuurlijk de vraag, was de laser een meerwaarde in het genezingsproces? De DA is in augustus nog tweemaal op controle geweest en was wel zeer positief over de vlotte voortgang en hoe de wond eruit zag. Men dacht dat er toch wel iets van een verdikking op de kogel zichtbaar zou blijven wat dus niet is gebeurd. Zelf denk dat met name het omliggende weefsel veel baat heeft gehad bij de laser door snelle reparatie van bloed- en lymfevaten zodat vocht en afvalstoffen weer snel konden worden afgevoerd. Laser werkt ook ontstekingremmend en pijnreducerend. Tijdens de behandeling stond Dueña uiteindelijk altijd bijna te slapen, terwijl in het begin ze heel geiiriteerd was als ik aan het verband zat om het eraf te halen. Wat vinden jullie?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:29

Jeetje wat een mooi genezingsproces zeg!

Mooi om het hele fotoverslag zo te zien!
Veel succes met je paard verder nog!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:40

Nou dat is toch netjes genezen, terwijl dat je dat in het eerste begin niet zou zeggen. Hoe kom je aan zo'n laser en kun je die zelf bedienen? over de honingzalf hoor je vaker goede resultaten. En hoe doe je het verder met je paard: staat ze op volledige boxrust, mag ze wel in de wei/paddock? Kun je er mee stappen aan de hand? Enig idee wanneer je weer mag beginnen met rijden?

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:46

Ik ben ook wel benieuwd waar je die laser heb gehaald.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:53

Netjes genezen idd. Echter bij soortgelijke (grote) wonden (bij 2 paarden meegemaakt) had ik al baat bij 2x pd vulcetan smeren en verder helemaal niks doen en "hard" laten worden .
Ik denk een goedkopere oplossing als laseren?

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 23:03

Dank je Nouvel, grappig dat jij reageert. Ik werd door veel mensen naar jouw topic verwezen en jouw topic heeft mij ook de doorslag gegeven om over te stappen op de honingzalf. Geweldig dat het weer zo goed gaat met je paardje!

Hoi sheela en gootje12, een laseraparaat kun je huren en inderdaad zelf bedienen, het vergt even wat handigheid maar het is goed te doen. Ik heb hem gehuurd bij www.http://magnacare.eu/index.php?option=co ... 54&lang=nl

Mijn paard heeft twee weken absolute boxrust gehad en daarna heb ik kleine stukjes gestapt en dat steeds een beetje uitgebreid. Ze heeft een uitlooppaddock aan haar stal en heeft daar nu weer dag en nacht toegang toe en inmiddels gaan we lekker even grazen tijdens de wandelingen. Wanneer ik weer kan rijden, geen idee, daarvoor moet het echt goed genezen zijn.
Laatst bijgewerkt door MoniqueB op 03-10-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 23:28

Ik ken vulcatan zelf niet, ik heb de DA er wel iets over horen zeggen (als antwoord op een vraag van een stagiair), omdat de wond vrij lang bleef bloeden vond de DA dat middel niet geschikt. Omdat de wond zo laag bij de grond is, moest het wel verbonden worden om te beschermen tegen infecties.

Ik ga Vulcatan eens googelen. Al hoop ik voorlopig zoiets niet meer nodig te hebben ;)

Moesji

Berichten: 378
Geregistreerd: 08-09-04

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:09

He monique! Wat een vooruitgang zeg, goed om te zien!

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:40

:D super zeg!
Ik durf eigenlijk wel zeker te zeggen dat de lasertherapie geholpen heeft (honingzalf is natuurlijk ook een heel fijn product!)

Ik heb mijn eigen paard behandeld met lasertherapie met een gaatje in haar ringband (net boven haar kogel) en een niet mooi uitziende pees...........
Paard stond op 3 benen! De 1e 10 dagen was het been 2 cm minder dik en totaal zijn we nu 3,5 cm omvang kwijt!

[BEH] Tendovaginitis(peesschede ontsteking) (de 1e diagnose was peesschede ontsteking, dit was helaas onjuist)

[MD] lasertherapie bij peesblessures

Naast wonden is het dus ook heel goed voor peesaandoeningen e.d. de (soft) laser zorgt ervoor dat het weefsel aangezet wordt om te genezen!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:49

Mooi fotoverslag.

Mijn paard heeft zich 3 weken terug ook lelijk verwond aan haar achterbenen, waarbij de grootste wonde aan de voorkant iets hoger dan de sprong zit. Ik ben overgestapt van Vulcetangel naar de honingzalf. Bij de Vulcetan bleef de wonde idd bloeden na het schoonspoelen en het heeft geen anti-bacteriële werking. Ik vind persoonlijk dat de wonde er enorm op vooruit gegaan is door de switch. Al twijfel ik nu of het niet beter is om terug te veranderen.

Velen uit mijn omgeving vinden Vulcetan een zeer goede zalf/gel, maar niet geschikt in een acute fase/eerste dagen na de verwonding. En dat is mijn ervaring nu ook

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:17

Hoi Moesji :wave: Mooi he :D

@caballos aha door jouw promotie kon ik de laser dus niet langer gebruiken! ;) Ik moest hem terugsturen omdat het apparaat alweer doorverhuurd was en verder alle apparaten bij magnacare verhuurd waren. Ik had graag nog twee weken doorgegaan met de laser maar had dat helaas te laat doorgegeven.

Ik heb je topic gelezen, super resultaat heb je gekregen. Het is jammer dat het in Nederland nog zo weinig bekend is. In Amerika, Engeland en Duitsland wordt er veel meer mee gewerkt. Mijn DA's hadden er ook geen ervaring mee. Een stalgenootje die tevens fysio is voor mens en dier had mij getipt. Haar paard had zichzelf een aantal jaren geleden gespiest aan een paal in haar lies. Zij heeft op aanraden van haar DA de laser gebruikt en ze zat er na vijf weken al weer op! Die DA heeft dat proces overigens toen wel gedocumenteerd en heeft er lezingen over gehouden. Maar op de een of andere manier blijft het een onbekend gebied.

Ik ben met name zo blij over de ontwikkeling van het omliggende weefsel. Er was voorspeld dat daar wel een harde verdikking op zou blijven. Men was zelfs "gereserveerd positief" of ik mijn paardje wel weer als rijpaard kon gebruiken! Ze loopt op dit moment helemaal goed, maar dat blijkt natuurlijk pas echt als ik haar weer ga oppakken. Maar ik ben in ieder geval 100% positief :D

@petitparis he get, waarom doen paarden het zichzelf toch aan om zich zo te verwonden! Inmiddels heb ik ook gelezen dat Vulcetan niet geschikt is voor verse wonden. Alex Brander vertelde dat een wond een vochtig klimaat nodig heeft om te genezen. Daar zorgt die honingzalf ook voor. Kijk eens op zijn site daar staan verschillende voorbeelden van genezingsprocessen dmv Mesitran. Sterkte met je paard! Ik hoop dat de goede genezing zich voortzet.

Eigenlijk zouden er meer voorbeelden van verschillende aanpakken bekend moeten zijn. Dan kan men gerichter een keuze maken.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:18

Ziet er goed uit!

Heb je mesitran gebruikt?
Dat is echt geweldig spul!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:26

@ TS: het is op aanraden van A. Brander dat ik ben overgestapt. Ik ben helaas niet handig genoeg om de wonde te verbinden. ik ben al blij dat ik ze voor de nachten net lange genoeg kan afdekken om te voorkomen dat er mest en strooisel in de wonde komt.
en waarom dat paarden zichzelf verwonden? Geen idee, maar ik heb een vermoeden dat het "incidentje" niet toevallig gebeurd is... Maar ja ik heb geen bewijzen

Ik hoop ook dat de genezing vlot gaat. Ik rij mijn paard al wel terug lichtjes (buitenritjes met vnl stap) want in het weiland laten is niet echt een optie en ze werd na 2 weken al staldepressief...

Misschien maak ik over enkele weken ook nog wel een klein overzichtje met verslag.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:32

@Stal-Fiore Yep! :j Eerst de gel en later de zalf.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:54

MoniqueB schreef:
Dank je Nouvel, grappig dat jij reageert. Ik werd door veel mensen naar jouw topic verwezen en jouw topic heeft mij ook de doorslag gegeven om over te stappen op de honingzalf. Geweldig dat het weer zo goed gaat met je paardje!



Ha grappig inderdaad!
Ik ben ook nog steeds erg enthousiast over de zalf! :j

Sinds de wond van mijn merrie en de behandeling met mesitran is mijn nieuwsgierigheid gewekt als ik een topic met wonden en honingzalf voorbij zie komen, dus ik moest gewoon even kijken... 8-)

heel veel sterkte en succes nog, je bent op de goede weg!

Britt_S

Berichten: 1887
Geregistreerd: 14-06-10
Woonplaats: Goirle

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:10

oeh dat is een akelige wond zeg! maar mooi dat het zo goed geneest!

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:59

Idd jammer dat mensen nog niet aan lasertherapie willen...... Ik ben zo blij met dat apparaat, zou er bijna van huilen zo blij aangezien het maar afwachten was of ze überhaupt pijnvrij zou kunnen zijn in stap en nu kan ik weer rijden, voornamelijk stapwerk maar ze is zeker ook pijnvrij in draf en galop!
In 10 dagen kon ze eindelijk van de metacam af!

Goede vriendin was groom in veel landen geweesr oa amerika en canada en daar gebruiken ze niet anders dan magneet en laser, zij keek dus niet vreemd toen ik het apparaat liet zien!

Wel moet ik zeggen dat honingzalf ook echt top is!

Sanny_lief
Berichten: 806
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:09

Hahahaha, die beentjes kwamen mij zeer bekend voor! De brokkepiloot!

Je verslag is goed gelukt! En de resultaten zijn verbluffend, maar dat had ik al gezegd. En de blije Duena maakt het allemaal af!

Noean

Berichten: 397
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Rotterdam Zevenkamp

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:22

Geweldig zo mooi en snel als het geneest !
Ook mijn pechvogel heeft veel baat gehad aan de mesitran en de hulp en adviezen van Alex.
Ons verslag staat op zijn site bij lopende zaken 3.
Ik begrijp je helemaal ook ik ben zo enthousiast over deze zalf en manier van wondverzorging, alhoewel ik geen ervaring heb met laser methode.
Veel succes met het verdere herstel.
Gr. Elvira

urban_hero
Berichten: 157
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Breda

Re: Wond behandeld met lasertherapie en honingzalf (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:14

Laser wordt binnen de osteopathie ook veel gebruikt om wondgenezing en ontspanning te creeeren in een bepaald lichaamsdeel. Fysio's gebruiken het ook nog wel bij littekens om de doorbloeding te verbeteren! Ik heb er iig al mooie resultaten mee gezien! Alleen zijn de apparaten zo behoorlijk prijzig.........

Honingzalf ken ik zelf niet, maar de foto's liegen er niet om!

Succes met het verdere herstel en hopelijk is alles snel weer bij het oude!

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:26

Wauw, dat geneest wel mooi. Ik kan me voorstellen dat je tevreden bent.

Onze hond heeft ook een hele ernstige wond gehad en heel veel ellende. Wij hebben geen lasertherapie gebruikt, maar wel honingspray (Dermiel) en hebben daar ook echt ONWIJS goede ervaringen mee!!

Succes met het verdere herstel!!

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:35

He Sanny_lief :wave: jij ook hier! ;) gaat goed he! En Duena vindt het helemaal gezellig met haar nieuwe buurman Raffie! Hij is precies op het goede moment verhuisd :D

petitparis schreef:
Misschien maak ik over enkele weken ook nog wel een klein overzichtje met verslag.

Ik vind het heel interessant allemaal! Ik heb een beetje dezelfde gewoonte ontwikkeld als Nouvel. Ik zit overal wonden en behandelwijzen bij paarden te bestuderen 8-)

@caballos: geweldig toch dat resultaat! En hoe bekender het wordt, hoe goedkoper de apparaten worden! (hoop ik).

Jeetje Noean, ook al zo'n handige harry als paard. Wat een wond! Ik had het verslag idd al gelezen op de site. Bij jouw paard is het echt supersnel genezen. Dank voor je berichtje!

@urban_hero dus het is eigenlijk in de gewone gezondheidzorg wel goed bekend. Nu nog in de veterinairezorg. Ons andere paard, Urban, (hoe toevallig :D ) heeft soms last van spierspanning (is bij vorige eigenaar goed spierbevangen geweest) omdat ik dat apparaat toch had en in het kader van mijn opleiding tot sportmasseur voor paarden heb ik zijn rugspieren ook met de laser behandeld. Normaal kan hij zich nog niet zo goed ontspannen bij een massage maar bij de laser stond hij bijna te snurken! Ik vond zijn rug na 3 handelingen veel losser/ ontspannender.

En verder iedereen hartelijk dank voor de succeswensen! Vanavond weer een verbandwissel, ik ben benieuwd hoe het er nu uitziet.

MoniqueB

Berichten: 488
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:42

Thankx Leonieke. Die spray heeft de DA ook gebruikt tijdens de eerste week. Maar mijn paard vond dat sprayen maar niets, maar de wond zag toen wel mooi uit. De DA is toen overgestapt op een andere gel en ik vond het er niet mooier op worden (de foto van 14/8). Daarom ben ik uiteindelijk toch weer op honinggel en zalf overgegaan. Ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:49

Onze hond had zo'n fragiele en kwetsbare wond en ook een gehechte pees en spier dat we er zo min mogelijk aan mochten komen. Die spray was toen een uitkmost.
Maar als je paard het sprayen eng vindt, Dermiel is er ook gewoon in zalf vorm in een tube :) . Misschien is dat beter geschikt?

_blue_
Berichten: 317
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:13

altijd weer ontzettend gaaf om te zien hoe een wond kan genezen en die ontwikkeling ook niet stilstaat.
Honingzalf heb ik hier ook standaard in mijn kastje staan door deze verhalen!