Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoliEV
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-09-20
Woonplaats: Niekerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:48

Bah, ik kom mij hier ook melden.
Heb sinds 2 maanden weer een paard, na 10 jaar paardloos te zijn geweest, helemaal blij natuurlijk. Vrij kort nadat ze hier was, kreeg ze regenschurft, wat inmiddels behandeld en genezen is.
Nu vertoonde ze al een maand gedrag, waarvan ik mijn twijfels kreeg. Bloed laten prikken, alles na laten kijken en ja hoor, mijn vermoedens klopten, maagzweer |(.

Ik ga beginnen met de omeprazol kuur. Nu zit ik alleen enorm in dubio met het voer. Ze heeft onbeperkt toegang tot ruwvoer, daarnaast krijgt ze cavalor pianissimo (Engels Volbloed met een pittig karaktertje). Verder loopt ze nog lekker buiten en kan ze zelf haar stal in wanneer ze dit wil.

Ik zie dus door de bomen het bos niet meer. Ook wilde ik haar nog een zandkuurtje geven. Dit kan je het beste mengen met een slobber, maar joh, welke slobber kan ik nu het beste geven, nu ze een maagzweer heeft?! Of ga ik toch maar een bietenpulp doen? & wat te doen met de cavalor pianissimo? Ze krijgt niet veel, ze staat momenteel al 2 weken 'stil'.
Wil iemand eens met mij mee denken?

Thanks _/-\o_


mentjuh
Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:44

Ik ben heel tevreden over de Agrobs AlpenGrun Mash slobber.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:21

Jorienn schreef:
AnnedB ben je dan niet veel duurder juist uit omdat je zo veel verschillende dingen geeff?
Nee, want voor alleen de maagproblemen geef ik pronutrin en deels magnesium.
De andere supplementen die ik heb genoemd zijn voor een andere ziekte die bij tinkers veel voorkomt.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:25

Aaaah oke dan snap ik het. Ik dacht dat jij dat bewust als aanvulling ook voor de maag gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:25

mentjuh schreef:
Ik ben heel tevreden over de Agrobs AlpenGrun Mash slobber.

Dit is van dezelfde leverancier als Equifit wat ik voer, naar die slobbers zou je ook kunnen kijken. Topvoer!

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:01

Ik zit nu in de 4de week van de omeprazol kuur van mijn hengst. Ik merk echter dat hij nog steeds veel geeuwt en gaapt. Hij gaat nochtans de hele dag op de wei, krijgt nog hooi en luzernehooi bijgevoerd, en heeft 's morgens zijn hooinet niet leeg. Geen idee wat ik nog fout doe (ook geen zekerheid van maagzweren, eerder symptomatisch behandeld), en of verdere behandeling nog helpt. Gelukkig komt woensdag sowieso de DA voor de tanden, kan het dan nog eens voorleggen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:40

Die van mij gaapt af en toe ook nog wel eens. Is ook gewoon ontspanning. Hij doet het vaak na het rijden of een spannende wandeling. Bodegraven gaf aan dat het ook wel eens aangeleerd gedrag kon zijn.
Slim om idd even met je DA te overleggen.

mentjuh
Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:32

Gaapt hij alleen gaat het verder wel goed, geen pijn ? Mijn “gezonde” paarden gapen ook wel eens...

Heeft iemand ervaring met het verschil tussen maag support (van de paarden drogist) en Groene Os Maag Compositum?

Ik heb het idee dat de maag support weinig doet, deze is nu bijna op en twijfel tussen deze 2.

Hij krijgt ook pronutrin, halve dosis.
Misschien alle 2 overbodig? Pronutrin kreeg hij pas bij het afbouwen van de omeprazol, de maag support sinds het begin.
Ik durf niet zo maar te stoppen sinds het beter gaat haha!

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:35

Maagsupport heb ik een tijdlang gevoerd en dat had in het begin best effect, maar ik had het idee dat het afnam naarmate ik het langer gaf.
Met Maag compositum heb ik geen ervaring.

Weet je ook de oorzaak van de maagproblemen? Is dat bijvoorbeeld omdat je paard zich snel druk maakt of kan het bijvoorbeeld aan het ruwvoer liggen?

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:52

mentjuh schreef:
Gaapt hij alleen gaat het verder wel goed, geen pijn ? Mijn “gezonde” paarden gapen ook wel eens...

Heeft iemand ervaring met het verschil tussen maag support (van de paarden drogist) en Groene Os Maag Compositum?

Ik heb het idee dat de maag support weinig doet, deze is nu bijna op en twijfel tussen deze 2.

Hij krijgt ook pronutrin, halve dosis.
Misschien alle 2 overbodig? Pronutrin kreeg hij pas bij het afbouwen van de omeprazol, de maag support sinds het begin.
Ik durf niet zo maar te stoppen sinds het beter gaat haha!


Dat zijn bijna dezelfde producten. Wellicht dat de % anders zijn maar ze werken met hetzelfde idee:

Compositum:

Gember, Grote engelwortel, Hop, Kamille, Mariadistel, Paardenbloem, Pepermunt, IJslands mos, Zoethout

Maag support:

Kamille, Gember, Engelwortel, Hop, Mariadistel, Paardenbloemwortel, Paardenbloemkruid, Pepermuntblad, IJslandsmos en Zoethout.

mentjuh
Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:03

Z’n maagzweren zijn een gevolg van darm problemen.
Word hij nu voor behandeld. Eindelijk na n hele langs tijd weer perfecte mest.
Wat kun je daar blij mee zijn zeg haha!

Dankjewel biancaaaa, bijna hetzelfde inderdaad

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:15

Ik meld mij hier ook.....opzoek naar tips and tricks.

Mijn 3.5 jarige is net een dag terug van utrecht maar breng hem daar morgenavond weer naar toe. Hij krijgt vrijdag een scopie van de maag.

Ik ben afgelopen vrijdag met hem naar utrecht geweest vanwege behoorlijke diarree. Hij heeft al weken slechte mest en wat ik ook voerde, het verbeterde niet. Vorige week verslechterde het, en toen vond ik het tijd om hem eens na te laten kijken.
Kon hem direct achterlaten in isolatie.
Na allerlei onderzoeken bleek hij in ieder geval zand in zn darm te hebben, en hij leek na behandeling op te knappen.
Gisteren ook weer opgehaald.

Vandaaf trof ik hem liggend in zn stal, geen hap van zn hooi gegeten. Dus contact gezocht met utrecht, en besloten hem voor een scopie in te sturen.
Ik hoop dat dit het dan is en dat we hem daarmee kunnen helpen.

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:27

Sterkte Ivy_power, hij is in ieder geval in goede handen. Mijn paard is daar ook onder behandeling, niets dan lof voor Utrecht.

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:54

Ik ben hier heel bang voor een terug val... laatst nog tegen iemand staan opscheppen dat het zo goed ging 8)7
Ze was al een paar weken aan het hoesten(alleen tijdens begin met werk) maar sinds afgelopen weekend wel heel mak/moe en weer veel gapen. Ze is klein beetje afgevallen en ze knaagt wat aan het hek maar verder niks meer. Da vanmorgen langs geweest en ze krijgt niet genoeg lucht... ze krijgt nu medicijnen en over 2 weken weer controle. Alleen de grote vraag heeft ze weer last of is het ongemak van haar longen? Of beide? Ze piepte wel bij het onderzoek van de da maar ik kan ook voorstellen dat alles gevoelig is als je benauwd ben. Ik hoop natuurlijk heel hard dat het niet haar maag is

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

SteffiiY
Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:43

Wat voor medicatie heeft ze gekregen Tirza? Wat vervelend dat ze weer zo'n terugval heeft :(

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

SteffiiY
Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:43

ivy_power89 schreef:
Ik meld mij hier ook.....opzoek naar tips and tricks.

Mijn 3.5 jarige is net een dag terug van utrecht maar breng hem daar morgenavond weer naar toe. Hij krijgt vrijdag een scopie van de maag.

Ik ben afgelopen vrijdag met hem naar utrecht geweest vanwege behoorlijke diarree. Hij heeft al weken slechte mest en wat ik ook voerde, het verbeterde niet. Vorige week verslechterde het, en toen vond ik het tijd om hem eens na te laten kijken.
Kon hem direct achterlaten in isolatie.
Na allerlei onderzoeken bleek hij in ieder geval zand in zn darm te hebben, en hij leek na behandeling op te knappen.
Gisteren ook weer opgehaald.

Vandaaf trof ik hem liggend in zn stal, geen hap van zn hooi gegeten. Dus contact gezocht met utrecht, en besloten hem voor een scopie in te sturen.
Ik hoop dat dit het dan is en dat we hem daarmee kunnen helpen.

oliebol zeg, sterkte! Hij is in goede handen daar!

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:23

@Tirzasarah, is ze al nagekeken geweest op de longen? Hier is mijn merrie benauwd van de pijn en niet van een probleem met de longen.. vanwege de erge maagzweren trekt ze echt lucht binnen. Kreeg een week terug ook weer een terugval... Veel succes, keep us updated!

Iemand nog tips voor goede slowfeeders? Ik geef 12 kilo per dag in mijn twee slowfeeders (eentje met maaswijdte 2.5 cm, andere 3 cm) maar als ik 6 kilo geef in de voormiddag is dat binnen de vier uur op en staan ze terug zonder eten. Hoe mijn merrie zo gewelddadig is met dat hooi uit die netten te krijgen...

Veel nauwere gaten vind ik eigenlijk niet, maar ik heb nu een net over het 3 cm mazig net gedaan, waar ze duidelijk wel heel boos op werd. Het ging, maar heel moeilijk. Ik dacht die van shire's te bestellen die ook 2.5 cm zijn, heeft iemand daar een idee van?

Ik meng mijn hooi al met stro en als permanent hooi geef wil je niet weten hoeveel ze binnenspeelt, het is echt een veelvraat. Dus daar 'went' ze niet aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:04

Wat vervelend alle nieuwe patiënten.. Hopelijk zijn ze er snel bovenop!

Kirania enig idee waar de terugval door kwam? Ik heb helaas geen tip voor je, ik voer liever niet uit hooinetten met mazen ivm met de tanden haha. Ik had er een en die was ook 3cm geloof ik. Ik heb nu “tassen” van de epplejeck en 2 “holl-in-one”” hooinetten, maar die zijn dan voor jou paard zeker niet geschikt haha. Dat is dan binnen twee uurtjes op denk ik. :Y)

Tirzasarah: Mijn paard had hele andere symptomen dus ik zal ook deze symptomen zélf niet op de maag weg zetten, maar dat is bij jou (en een aantal anderen) dus een ander verhaal. Dat blijft het lastige aan maagzweren en het compleet andere beeld dat ze kunnen veroorzaken. Persoonlijk zou ik voor de zekerheid de longen nog wel laten nakijken zodat je in ieder geval iets kunt uitsluiten indien dit nog niet gedaan is. Knagen aan het hek herken ik wel maar doet die van mij al heel zijn leven. Met een goede antibijt is dit wel te voorkomen. Likken doet hij ook altijd overal aan; maar dat vind hij gewoon lekker. Zodra hij zijn bit in heeft even aan de tralies, na het voeren etc.

Ivy_Power; wat enorm rot dat je zo aan het kwakkelen bent met hem en hem zo aantrof smorgens. Wanneer is hij behandeld voor zand in zijn darmen en waarmee? Duurde het lang voor hij weer “ terug viel” of direct na het stoppen met de behandeling? Ik ben benieuwd wat er morgen uit de scopie komt en hoop dat je dan verder komt. :knuffel:

Op het incident na de tandarts gaat hier verder alles gelukkig nog steeds goed. Ik kan het zelf alleen totaal nog niet loslaten en blijf een enorme controlefreak. Voorbeeld; vanmorgen minder slobber gevoerd (was op en levering kwam later binnen) en bezig met een zandkuur. De slobber was dus minder lekker en daarna at hij even met lange tanden zijn hooi. Er gaan dan ongeveer 648373 alarmbellen af in mijn hoofd direct, terwijl hij het al weken fantastisch doet (op de tandarts na). Het is als eigenaar wel vermoeiend af en toe hoor, maar dat komt misschien ook omdat ik dan direct 5 minuten film hoe hij eet en alles ga analyseren. :') :7

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:39

Kirania schreef:
@Tirzasarah, is ze al nagekeken geweest op de longen? Hier is mijn merrie benauwd van de pijn en niet van een probleem met de longen.. vanwege de erge maagzweren trekt ze echt lucht binnen. Kreeg een week terug ook weer een terugval... Veel succes, keep us updated!

Iemand nog tips voor goede slowfeeders? Ik geef 12 kilo per dag in mijn twee slowfeeders (eentje met maaswijdte 2.5 cm, andere 3 cm) maar als ik 6 kilo geef in de voormiddag is dat binnen de vier uur op en staan ze terug zonder eten. Hoe mijn merrie zo gewelddadig is met dat hooi uit die netten te krijgen...

Veel nauwere gaten vind ik eigenlijk niet, maar ik heb nu een net over het 3 cm mazig net gedaan, waar ze duidelijk wel heel boos op werd. Het ging, maar heel moeilijk. Ik dacht die van shire's te bestellen die ook 2.5 cm zijn, heeft iemand daar een idee van?

Ik meng mijn hooi al met stro en als permanent hooi geef wil je niet weten hoeveel ze binnenspeelt, het is echt een veelvraat. Dus daar 'went' ze niet aan :)


Ja ze was gisteren door de da nagekeken en die hoorde het kraken dat ze last had van haar longen. Ze heeft nu een slijm oplosser gekregen. Over 2 weken komt de da nog even controleren en dan moet het weg zijn. Als haar longen goed klinken maar ze is nog steeds zo gek ga ik haar denk ik toch laten scopen gezien de ervaringen hier

Voor je hooi probleem zou je misschien kunnen kijken bij nettenshop.nl, die hebben heel dik stevig net voor hooi in te doen. Buiten heb ik voor die van mij een huisje met hooi en zo een soort net maar zelfs de shet heeft moeite met het er uit krijgen. Voor mij was het juist niet de bedoeling dat het moeilijk ging maar ondanks de gaten van 3.5x3.5cm toch veel moeite.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:43

Tirzasarah, oh, da's jammer! Hier zijn ze er wegens het zogezegde "piepen" met de camera in geweest, bleek dat er niks aan de hand was. Inderdaad als haar longen ok zijn eens een gastro laten maken.

Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of die volierenetten sterk genoeg zijn om een hooinet van te maken, want die maaswijdte kan werkelijk kleiner. De andere netten hebben spijtig genoeg een veel te grote maaswijdte. Hier is het echt de bedoeling dat het moeilijk gaat, ze krijgt uit een net van 3x3 het er zo uit. Ik ga twee keer per dag hooi geven, maar ze doet er dus veel te kort over voor haar maag, die eigenlijk continu moet bezig zijn. Ik merk wel al dat haar flank wat voller staat nu ik die twee netten over elkaar gedaan heb en ze echt moet "vechten" zeg maar. Frustrerend voor haar, maar liever een paard dat wat mokt dan eentje die alles opzuigt als een stofzuiger en dan buikpijn heeft omdat ze uren geen eten heeft :')

Jorienn, Ik gok omdat ze haar eten veel te snel opslokte weer en het weer zo nat is, het is hier net een moeras. Met wat kou, wind en regen inclusief niet genoeg hooi om op te eten na 2u binge-eating is het zo gepiept dat ze terug last heeft. Ze krijgt nu ter ondersteuning ook kruiden van bergsiegel, de hoestjes zijn daarmee wel gestopt, dus ik ben blij.

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:56

Kirania schreef:
Tirzasarah, oh, da's jammer! Hier zijn ze er wegens het zogezegde "piepen" met de camera in geweest, bleek dat er niks aan de hand was. Inderdaad als haar longen ok zijn eens een gastro laten maken.

Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of die volierenetten sterk genoeg zijn om een hooinet van te maken, want die maaswijdte kan werkelijk kleiner. De andere netten hebben spijtig genoeg een veel te grote maaswijdte. Hier is het echt de bedoeling dat het moeilijk gaat, ze krijgt uit een net van 3x3 het er zo uit. Ik ga twee keer per dag hooi geven, maar ze doet er dus veel te kort over voor haar maag, die eigenlijk continu moet bezig zijn. Ik merk wel al dat haar flank wat voller staat nu ik die twee netten over elkaar gedaan heb en ze echt moet "vechten" zeg maar. Frustrerend voor haar, maar liever een paard dat wat mokt dan eentje die alles opzuigt als een stofzuiger en dan buikpijn heeft omdat ze uren geen eten heeft :')

Jorienn, Ik gok omdat ze haar eten veel te snel opslokte weer en het weer zo nat is, het is hier net een moeras. Met wat kou, wind en regen inclusief niet genoeg hooi om op te eten na 2u binge-eating is het zo gepiept dat ze terug last heeft. Ze krijgt nu ter ondersteuning ook kruiden van bergsiegel, de hoestjes zijn daarmee wel gestopt, dus ik ben blij.


Dat net weet ik niet maar ze hebben losse netten speciaal voor slowfeeders. Gaten lijken groot maar doordat het materiaal zo dik is krijgen ze het er echt niet makkelijk uit. Misschien kan je een proef stukje aanvragen om te kijken naar het materiaal.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:24

Oh nee, ik ken de zware slowfeedernetten inderdaad. Spijtig genoeg is 4.5 cm echt veel en veel te groot voor mijn veelvraten - Mijn beste net is van hetzelfde materiaal met 2.5 cm. Met 4.5 sleuren ze het er ook nog eens uit en bekleden de vloer ermee :')

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:33

Begrijpelijk dan inderdaad. Het weer heeft ook altijd best impact op ze. Gelukkig is sowieso het hoesje alweer weg!

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:16

Nou gisteren heeft mijn jonkie een maagscopie gehad waar meerdere maagzweren uit gekomen zijn.
Hij blijft dit weekeind nog op Utrecht staan en ze gaan starten met 2 verschillende medicatie.

Aangezien hier de mensen met ervaring zitten, welke supplementen werken nu écht goed bij maagproblemen?

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:51

Ik heb nog niet HET supplement gevonden. Ik heb persoonlijk ondervonden dat er in de meeste supplementen niet voldoende (hoeveelheid mg) werkende stoffen zit (veelal calcium/magnesium of pectine).

Heb destijds zelf dit overzicht gemaakt:

[ img ]

Kan hier nog wel eens hoeveelheid (mg) werkzame stof toevoegen. Vind het altijd wel interessant om uit te zoeken. Ik ben zelf in overleg met voedingsdeskundige uitgekomen op bietenpulp om pectines te voeren. Bietenpulp bevat ~20% pectine dus bij 400 gram ongweekte pulp zit je op ongeveer 100 gram pectine. Daarnaast zijn er onderzoeken geweest dat plantaardige olie ontstekingsremmende werking hebben op de maag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Jet, Nancy01 en 56 bezoekers