Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:46

Hoihoi,

Even een vraagje. Ik lees al best wel lang mee. Mijn paard heeft vorig jaar een scopie gehad. Daar waren geen maagzweren op te zien. Wel was het maagslijmvlies wat geïrriteerd. Nu heeft ze de afgelopen maanden vaak last van haar maag?? De da is twee keer geweest in drie maanden tijd. 1x vanwege koliek en 1x vanwege een wond en kreupelheid aan een been. Ook bij de laatste keer heeft ze haar maag gevoeld. Als je in de buurt komt schopt ze gelijk naar voren. Ze heeft de oren in haar nek. Dus duidelijk ongemak. Op aanraden van de da heeft ze twee weken een kuur zandweg gehad. Toen ging het wel beter.
Ze heeft vooral last aan haar rechterkant. Voor mijn gevoel, maar dit weet ik niet zeker. Voelt het daar ook wat harder en boller. De fysio/chiropractor is 4weken geleden geweest. Die kon niks geks vinden.

Foto als voorbeeld, daar zit de pijn/ongemak. Met rijden merk ik ook dat ze nu achter minder goed mee komt. Heeft iemand hier ervaring mee. Of weet iemand misschien watchers Jan zijn? Maag, darmen? Of toch wat anders.

Ik stond op het punt om Abler te bestellen. Nu dat dus niet meer mag (of al niet mocht, maar dat wist ik niet. Wil ik of Ekygard proberen of Mastic Horse.


Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:06

Xritt schreef:
Hoihoi,

Even een vraagje. Ik lees al best wel lang mee. Mijn paard heeft vorig jaar een scopie gehad. Daar waren geen maagzweren op te zien. Wel was het maagslijmvlies wat geïrriteerd. Nu heeft ze de afgelopen maanden vaak last van haar maag?? De da is twee keer geweest in drie maanden tijd. 1x vanwege koliek en 1x vanwege een wond en kreupelheid aan een been. Ook bij de laatste keer heeft ze haar maag gevoeld. Als je in de buurt komt schopt ze gelijk naar voren. Ze heeft de oren in haar nek. Dus duidelijk ongemak. Op aanraden van de da heeft ze twee weken een kuur zandweg gehad. Toen ging het wel beter.
Ze heeft vooral last aan haar rechterkant. Voor mijn gevoel, maar dit weet ik niet zeker. Voelt het daar ook wat harder en boller. De fysio/chiropractor is 4weken geleden geweest. Die kon niks geks vinden.

Foto als voorbeeld, daar zit de pijn/ongemak. Met rijden merk ik ook dat ze nu achter minder goed mee komt. Heeft iemand hier ervaring mee. Of weet iemand misschien watchers Jan zijn? Maag, darmen? Of toch wat anders.

Ik stond op het punt om Abler te bestellen. Nu dat dus niet meer mag (of al niet mocht, maar dat wist ik niet. Wil ik of Ekygard proberen of Mastic Horse.


[ [url=m/WCdu3P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Meelezer, daar zit dacht ik de blinde darm. Ik kreeg als tip iberogast om dat een tijdje te geven.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:32

Oohh echt. Dat ga ik eens proberen. De da dacht ook niet gelijk aan de maag. Maar meer aan de darmen. De maag wilde ze niet uitsluiten.
Thanx

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:52

Ukkiepuk; zou ook lekker 2 x daags 1 geven.

Ik geef Ekygard nu ook bij, en het lijkt wel wat te doen. Langzaam afbouwen hier...

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:42

Xritt schreef:
Hoihoi,

Even een vraagje. Ik lees al best wel lang mee. Mijn paard heeft vorig jaar een scopie gehad. Daar waren geen maagzweren op te zien. Wel was het maagslijmvlies wat geïrriteerd. Nu heeft ze de afgelopen maanden vaak last van haar maag?? De da is twee keer geweest in drie maanden tijd. 1x vanwege koliek en 1x vanwege een wond en kreupelheid aan een been. Ook bij de laatste keer heeft ze haar maag gevoeld. Als je in de buurt komt schopt ze gelijk naar voren. Ze heeft de oren in haar nek. Dus duidelijk ongemak. Op aanraden van de da heeft ze twee weken een kuur zandweg gehad. Toen ging het wel beter.
Ze heeft vooral last aan haar rechterkant. Voor mijn gevoel, maar dit weet ik niet zeker. Voelt het daar ook wat harder en boller. De fysio/chiropractor is 4weken geleden geweest. Die kon niks geks vinden.

Foto als voorbeeld, daar zit de pijn/ongemak. Met rijden merk ik ook dat ze nu achter minder goed mee komt. Heeft iemand hier ervaring mee. Of weet iemand misschien watchers Jan zijn? Maag, darmen? Of toch wat anders.

Ik stond op het punt om Abler te bestellen. Nu dat dus niet meer mag (of al niet mocht, maar dat wist ik niet. Wil ik of Ekygard proberen of Mastic Horse.


[ [url=m/WCdu3P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het lijkt mij, als ik het goed zie op het plaatje de linkerkant.

Als het wel rechts is, bij mijn maagpatient was altijd rechts de pijn het ergste. Kon daar dan ook echt mijn been niet aanleggen of hij ontplofte.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:46

Bij onze merrie was het rechts ook erger.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:42

IngridM schreef:
Ukkiepuk wat vervelend dat zulke klachten zelfs door het weer kunnen komen!


Onze theorie is dat hij te weinig kauwt (kort gras op het land) en te weinig maagvulling heeft (er wordt niet bijgevoegd op het land), dat in combinatie met stress heeft zijn maag doen opspelen. Door omeprazol is zijn maagdarmstelsel overhoop en geeft verergering van de klachten. Vorig jaar hebben we 3 maanden niet gereden, pas toen de omeprazol afgebouwd was naar 1mg/kg konden we weer gaan opbouwen met rijden.
Probiotica en probiotica deden helemaal niets vorig jaar. Ik hoop dat de ekygard wat gaat doen. Hij krijgt het sinds dinsdag.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:18

Heeft iemand ook een kruiden combi geprobeerd? Ik heb zitten kijken naar een combi van anijs en kamille, misschien nog gember er bij. Ik heb maag support van de paardendrogist maar dat is het net niet voor mijn paard...

Goldie1
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:03

Is er iemand die nog abler omeprazole spuiten te koop heeft?

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:39

@Xritt: Rechts erger kan ook nog steeds zand zijn. Dat hoopt zich op in de blinde darm. Ze gaan hier beroerd van lopen en zijn gevoelig bij rechterlies. Goed van je DA dat hij je paard op een zandkuur heeft gezet, maar misschien onvoldoende. Als er een grote ophoping zit is dat niet in één keer weg. Ik zou een grote jerrycan parafine kopen en die de komende drie weken door het voer doen. Daarna weer een kuur zandweg/psyllium (dat kan maar eens in de maand anders heeft het geen zin). Dit elke maand herhalen de hele winter. Zo lang de rechterzijkant gevoelig is parafine blijven geven. En wellicht ook even een wormonderzoekje doen als je dat nog niet gedaan hebt. Zie verder http://www.zandkoliek.nl voor meer info over zandkoliek, voortekenen en symptomen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:29

IngridM schreef:
Alf eet zijn eten nu zo slecht dus de maagsupport kwam niet goed binnen. Vanaf vandaag maar even met spuit met water zo in z'n mond spuiten.



De maagsupport doet echt iets! Ik vroeg me dat wel eens af, alleen kruiden, goh , zou dat wel iets doen.
Maar ja! Na dikke week 1 x daags 1 schepje in een spuitje en nog wat door zo'n voer heen eet hij nu weer graag.

We houden nog even vol, blijf het voorlopig nog even geven door zijn voer.

Blij dat we niet op iets sterkers hoeven.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:25

jillaroo schreef:
@Xritt: Rechts erger kan ook nog steeds zand zijn. Dat hoopt zich op in de blinde darm. Ze gaan hier beroerd van lopen en zijn gevoelig bij rechterlies. Goed van je DA dat hij je paard op een zandkuur heeft gezet, maar misschien onvoldoende. Als er een grote ophoping zit is dat niet in één keer weg. Ik zou een grote jerrycan parafine kopen en die de komende drie weken door het voer doen. Daarna weer een kuur zandweg/psyllium (dat kan maar eens in de maand anders heeft het geen zin). Dit elke maand herhalen de hele winter. Zo lang de rechterzijkant gevoelig is parafine blijven geven. En wellicht ook even een wormonderzoekje doen als je dat nog niet gedaan hebt. Zie verder http://www.zandkoliek.nl voor meer info over zandkoliek, voortekenen en symptomen.


Thanx, hier heb ik wat aan. Weet jij toevallig hoe dat werkt paraffine voeren? Ik zag ergens dat je 1liter per dag moet geven. Lijkt me erg veel. Het is niet dat ze koliek heeft. Het is meer om mogelijk zand te verwijderen. Ze staat nu voor de tweede keer op een vlozaad kuur van twee weken. Ik merk dat ze na 3 dagen hier al goed op reageert. Minder gevoelig op maag en darmen. Ik ben ook begonnen met Yea Sacc te voeren.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:25

Kan ik iemand hier blij maken met 1/3e pot (ongeveer 300gr) maagsupport van de Paardendrogist? De houdbaarheidsdatum is januari 2020. Het mag gratis opgehaald worden of ik kan het opsturen tegen verzendkosten :)

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:31

Meer mensen goede ervaringen met Mastic Horse? Ik geeft het nu 4 weken ongeveer nadat mijn paard weer symptomen kreeg. Aangezien steeds kuren met omeprazol ook een “omgekeerde” werking kan hebben...steeds vaker last, meer maagzweren enz bij langer en vaker gebruik dus wilde er ècht vanaf voor de ellende niet meer te overzien is.
Moet zeggen...het gaat sùper! De klachten zoals geeuwen, boos met opzadelen, soppen van het ruwvoer enz..is weg! Ja Soppen doet hij nog wel eens maar geloof dat dit inmiddels ook wel een gewoonte is geworden.
Heb ook het idee dat hij heel lekker in zijn vel zit, meer energie, vrolijk, ziet er super uit enz.
Vooral met opzadelen..tijdens iedere kuur omeprazol werd dat wel minder maar verdween nooit 100% en nu...hij staat met zijn oortjes naar voren ontspannen te kijken.
Blijf preventief de onderhoud dosering geven, en nog betaalbaar ook!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:56

Judithh, I wish... bij ons was Mastic Horse zo goed als een broodje aap verhaal. Beetje als snake oil leek het... Merrie reageerde er helemaal niet op, en ik heb de diagnose, ik weet dat ze zweren heeft. De kliniek-sucralfaat voor wekenlang werkte ook wel voor geen meter.

Iemand die trouwens ook voorheeft dat vanwege het verkrampen van hun buik ze vanvoor op zichzelf trappen? Het is echt niet te geloven hoe vaak ze het doet. Ze staat zonder ijzers. Elke keer is het weer een bloederig wondje. Ze gaat al spontaan lopen als je met de singel afkomt trouwens, of gaat instant nerveus heen en weer en probeert dan te bijten als je aansingelt. Ik ben de maagzweren echt beu :n

Wat is het product dat voor jullie duidelijk verschil maakte? Die van mij heeft nu wel glandulaire zweren, maar aangezien Abler omeprazole en sucrabest (niet van Abler, gewoon via kliniek en apotheek) niet hielpen of zelfs geen verschil lieten zien...

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:10

Hoi iedereen,

Ik kom even binnenvallen. Als nieuwe paardeneigenaar (sinds april dit jaar) heb ik een leuke gezonde haflinger gekocht van 12 jaar oud. Alleen de laatste tijd gaapte ze al wat af. Naja, ik dacht daar niet zo bij na. Gisteren deed ze ineens lastig met aansingelen (piepen/boze hinnik). Over haar hele buik mocht ik haar niet meer aanraken want toen werd ze best boos. Na de 1e keer piepen ging ze echt een minuut lang gapen.. toen ging ik met haar wandelen en verbeterde het wel. Kan het ook hengstigheid zijn of meer richting maagzweer?

Ik vermoed zelf het laatste ben ik bang. Ze krijgt maar 1x per dag hooi (een beetje) en staat op vlas dus geen stro. Ze staat nu savonds en snachts binnen en de rest van de dag op de wei.

Ik heb net wel alvast Speedibeet Pavo gekocht, een Himalaya liksteen en Lucerne mix. Een goed begin? Anders mogen tips altijd!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:29

Oef, hooi zal inderdaad opgeschroefd moeten worden! Dat zal in no time op zijn als ze 's nachts op vlas staat... verder kan je altijd de hoop supplementen proberen die hier in het topic neergeschreven zijn, al hangt de respons echt van paard tot paard af...

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:41

Kirania schreef:
Judithh, I wish... bij ons was Mastic Horse zo goed als een broodje aap verhaal. Beetje als snake oil leek het... Merrie reageerde er helemaal niet op, en ik heb de diagnose, ik weet dat ze zweren heeft. De kliniek-sucralfaat voor wekenlang werkte ook wel voor geen meter.

Iemand die trouwens ook voorheeft dat vanwege het verkrampen van hun buik ze vanvoor op zichzelf trappen? Het is echt niet te geloven hoe vaak ze het doet. Ze staat zonder ijzers. Elke keer is het weer een bloederig wondje. Ze gaat al spontaan lopen als je met de singel afkomt trouwens, of gaat instant nerveus heen en weer en probeert dan te bijten als je aansingelt. Ik ben de maagzweren echt beu :n

Wat is het product dat voor jullie duidelijk verschil maakte? Die van mij heeft nu wel glandulaire zweren, maar aangezien Abler omeprazole en sucrabest (niet van Abler, gewoon via kliniek en apotheek) niet hielpen of zelfs geen verschil lieten zien...


Wat voer je haar nu?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:43

1 x per dag een beetje hooi? Ik denk dat dat vragen om problemen is!

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:56

StillAngel schreef:
Hoi iedereen,

Ik kom even binnenvallen. Als nieuwe paardeneigenaar (sinds april dit jaar) heb ik een leuke gezonde haflinger gekocht van 12 jaar oud. Alleen de laatste tijd gaapte ze al wat af. Naja, ik dacht daar niet zo bij na. Gisteren deed ze ineens lastig met aansingelen (piepen/boze hinnik). Over haar hele buik mocht ik haar niet meer aanraken want toen werd ze best boos. Na de 1e keer piepen ging ze echt een minuut lang gapen.. toen ging ik met haar wandelen en verbeterde het wel. Kan het ook hengstigheid zijn of meer richting maagzweer?

Ik vermoed zelf het laatste ben ik bang. Ze krijgt maar 1x per dag hooi (een beetje) en staat op vlas dus geen stro. Ze staat nu savonds en snachts binnen en de rest van de dag op de wei.

Ik heb net wel alvast Speedibeet Pavo gekocht, een Himalaya liksteen en Lucerne mix. Een goed begin? Anders mogen tips altijd!


Ik zou eerder gaan voor grasmix of compact gras dan luzernemix, want gehakselde luzerne is scherp voor de maag, maar verder een goede eerste stap. Ik zou haar van de gehakselde ruwvoeren een bak vol geven als ze s avonds op stal gaat.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:36

StillAngel schreef:
Hoi iedereen,

Ik kom even binnenvallen. Als nieuwe paardeneigenaar (sinds april dit jaar) heb ik een leuke gezonde haflinger gekocht van 12 jaar oud. Alleen de laatste tijd gaapte ze al wat af. Naja, ik dacht daar niet zo bij na. Gisteren deed ze ineens lastig met aansingelen (piepen/boze hinnik). Over haar hele buik mocht ik haar niet meer aanraken want toen werd ze best boos. Na de 1e keer piepen ging ze echt een minuut lang gapen.. toen ging ik met haar wandelen en verbeterde het wel. Kan het ook hengstigheid zijn of meer richting maagzweer?

Ik vermoed zelf het laatste ben ik bang. Ze krijgt maar 1x per dag hooi (een beetje) en staat op vlas dus geen stro. Ze staat nu savonds en snachts binnen en de rest van de dag op de wei.

Ik heb net wel alvast Speedibeet Pavo gekocht, een Himalaya liksteen en Lucerne mix. Een goed begin? Anders mogen tips altijd!


Ik gebruik nu 5 dagen dubbele dosis anijszaad van pharma horse en ze is een stuk vriendelijker. Anijszaad zorgt er voor dat er minder kramp/spanning in de buik komt. Zelf wil ik nog antagel voor mensen proberen dat moet ook een soort bescherming gaan vormen en hopelijk in combi met een supplement gaat het beter.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:07

Ik ben gestart met gastrokind sinds kleine 2 weken en het lijkt effect te hebben. Hapt niet meer richting borst en ik zie haar niet meer zuigen. Wellicht dat er meer paarden baat bij hebben.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:33

Hoi,

Ik kom ook binnenvallen. De dierenarts komt vanmiddag tussen half 1 en 1 uur een endioscopie maken. Mochten het inderdaad maagzweren zijn dan is dit topic wel handig.


Paard was 1,5 week geleden erg opgetrokken, ingevallen en koliekerig. At mondjesmaat brok, viel aan op het hooi. Na 2 dagen at hij gelukkig wel weer normaal, maar stond nog steeds opgetrokken.


Afbeelding

Ik heb dinsdag gebeld, vandaag komen ze. De klachten zijn nu weg, maar ik hoop dat ze ondanks dat nog wel wat kunnen zien als het maagzweren zijn.
In januari had hij het ook.
Deze foto is van januari:


Afbeelding

Ik ben benieuwd wat er uit de endioscopie komt.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 28-10-19 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:37

krijgt die uberhaubt wel genoeg hooi?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:44

Naar mijn mening niet. Ik voer hem al extra bij. Mocht er wat uitkomen straks, dan hoop ik dat hij meer gaat krijgen. Van de zomer zag hij er zo uit:

Afbeelding