Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:08

Femke_Tweety schreef:
Er zijn een paar merken die hun registraties en toelatingen voor Nederland (Europa) voor elkaar hebben.

Ulcergold, gastroguard iig.

Daar betalen ze voor. Medicijnen worden onderzocht, gecontroleerd en hebben dus toestemming voor de Europese markt.


Merken die dat niet hebben, mag je niet kopen in Nederland. (Ik vermoed dat het gezien wordt als economisch delict, maar dat weet ik niet zeker)

Het nadeel van deze toelatingen/keuringen enzo, is dat er dus maar een paar merken zijn die mogen verkopen hier.
En dat merk je, want de prijs is schreeuwend duur.

In het geval van het artikel hierboven gaat het niet om 1 iemand die het voor zichzelf koopt, maar iemand die de zooi verhandelt. En daar kun je dus echt enorm winst op maken...


Bij omeprazol geldt dan ook nog dat het in Nederland receptplichtig is.

Je mag het sowieso niet kopen zonder dierenarts voorschrift.

(En ik snap dat wel enigszins, ik zie veel, ook in dit topic, dat omeprazol als soort supplementje gezien wordt. En gegeven wordt door mensen die er toch net te weinig van weten om dat echt met verstand te doen. En dat brengt echt wel risico's met zich mee)


Kortom, koop je omeprazol voor je paard online in het buitenland, van een merk dat niet toegelaten is voor de Europese markt, dan overtreedt je 2 wetten.

1 Je koopt niet toegelaten medicijnen.
2 Je geeft medicijnen zonder dierenarts voorschrift, die receptplichtig zijn.


De douane zit vooral op die eerste regel.
En houdt dus de niet toegestane medicijnen tegen.


-

Overigens is het niet gezegd dat die buitenlandse medicijnen dus slecht zijn...
Ze zijn alleen niet gekeurd voor de Europese markt.
In andere landen wel, en daar mogen ze gewoon volledig legaal gekocht worden.
Ook niet ieder land kent de receptplicht voor deze medicijnen.

Dus in bijvoorbeeld Amerika is het wel toegestaan om die medicijnen te kopen en te gebruiken.


Dat even als uitleg.

__

Het heel nare van dit systeem is dat tóch al dure medicijnen in Europa bijna onbetaalbaar zijn. (Of eigenlijk gewoon onbetaalbaar)

Een paard (600kg) een maand om volledige dosis omeprazol in Nederland kost érgens tussen de 800 en 1200 euro.

Met de buitenlandse versie kom je, afhankelijk van toedieningsvorm, wisselkoers en verzendkosten, op 180 tot 400 euro voor een maand volle dosis.

__
Een tweede nadeel vind ik dat er 'slimme' merken zijn die een supplement (dus géén geneesmiddel..., Géén omeprazol) zijn gaan verkopen in een verpakkingsvorm en onder een naam die enorm doet denken aan de echte medicijnen. (Denk bijvoorbeeld aan cavalor gastro aid, maar er zijn er meer)
Goedkoper dan de medicijnen natuurlijk.
Maar voor een supplement heel duur.
En dan is de verwarring echt compleet.
Want er zijn ook mensen die denken dat dat het echte spul is.
Niet dat die supplementen per se slecht zijn (geen idee, ik ken ze niet allemaal) maar níet de medicijnen die een paard met écht acute zweren nodig heeft...
Ondersteuning wellicht wel.




Hoop dat je wat met deze uitleg kan.


Ulcergold kun je dus heel gemakkelijk en zonder voorschrift van een dierenarts online bestellen.
Zoals ik al zei: paardensportarts.nl

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:50

Er zijn wel meer mogelijkheden.

Maar ik brand mezelf er even niet aan dat ik die hier neerzet.... :)

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:28

Thanks Femke, duidelijk. :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:50

Ik had een vraagje. Ik zit er inderdaad aan te denken om na mijn vakantie te starten met Mastic Horse Treatment. Dat ziet er erg interessant uit. Nu vroeg ik mij af of het ook een teken kan zijn van maagzweren wanneer een paar juist wel heel veel continu wil eten in zijn stal? Ik lees veel bij symptomen dat een paard dan lusteloos is etc. maar dat is hij niet. Alleen wat mij wel opvalt (Of het is puur net op het goede moment binnen komen) dat hij veel eet en ook wil eten. Ook echt een hele sterke drang heeft om tw willen eten zeg maar.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:29

Ja die van mij heeft altijd heel veel hooi willen eten. Dus juist wel, om het maagzuur te neutraliseren.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:55

Grappig hoe het kan verschillen he; die van mij eet altijd al 'slecht', en stopt gewoon met hooi eten als hij echt veel last heeft.

Hier gaat het toch ook weer minder, ander plekje; het leek heel goed te gaan. Nu ben ik wel aan het afbouwen met de omeprazol en sucralfaat, maar alles leuk en aardig; hij staat al zolang hierop; ooit moet het toch ook afgebouwd worden. Al echt bizar kleine stapjes gedaan, het kan toch eigenlijjk niet zo zijn dat ik hem voor altijd op de medicatie zal moeten houden...
Volgende week komt Wolvega weer langs voor een controle...

Ik word er echt een beetje moedeloos van... -O-

PetraZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-17

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:03

Heeft iemand ervaring met de Succeed Fecal Blood Test?
Mijn paardje heeft al eerder maagzweren heeft gehad, dit is toen vastgesteld in Utrecht maar ik vond dat best een heftig onderzoek en ook het vasten vooraf vond ik echt pittig voor een paard met maagproblemen. Nu las ik op internet over de Succeed mesttest dus ik ben benieuwd of iemand dit al heeft laten doen bij zijn of haar paard?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:55

Wat is dat Petra?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:50

Joman schreef:
Sucralfaat heb ik idd besteld! Ga daarmee beginnen zodra het binnen is :)

Ben benieuwd naar de Darmbalans. Wil je je ervaring hier delen wanneer je het gaat gebruiken?

Merrie krijgt nu 2 wkn Darmbalans. Afgezien van het feit dat ze minder opgeblazen lijkt, merk ik niet veel aan haar. Daar moet ik eerlijk bij zeggen dat ze sowieso weinig symptomen heeft van maagzweren. Behalve soms luchtzuigen tijdens stress of ongeduld. Ik maak de emmer gewoon op en doe dan weer even een tijdje niks.

PetraZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:06

Sassieja schreef:
Wat is dat Petra?


Dit vond ik op het internet:
Sinds kort is er een nieuwe test op de markt: Succeed. Deze test kan met behulp van een beetje verse mest van uw paard aantonen of er maagzweren en/of darmzweren aanwezig zijn. De test reageert op de aanwezigheid van zeer kleine hoeveelheden rode bloedcellen (niet met het oog te zien) om daarmee de aanwezigheid van maagzweren aan te tonen. Het mooie van deze test is dat ook de aanwezigheid van eventuele darmzweren kan worden aangetoond.
Dit gebeurt door middel van aantonen van de aanwezigheid van het eiwit albumine.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:04

PetraZ schreef:
Sassieja schreef:
Wat is dat Petra?


Dit vond ik op het internet:
Sinds kort is er een nieuwe test op de markt: Succeed. Deze test kan met behulp van een beetje verse mest van uw paard aantonen of er maagzweren en/of darmzweren aanwezig zijn. De test reageert op de aanwezigheid van zeer kleine hoeveelheden rode bloedcellen (niet met het oog te zien) om daarmee de aanwezigheid van maagzweren aan te tonen. Het mooie van deze test is dat ook de aanwezigheid van eventuele darmzweren kan worden aangetoond.
Dit gebeurt door middel van aantonen van de aanwezigheid van het eiwit albumine.


Wauw! ik ben hier erg benieuwd naar, ik ga dit aan mijn DA vragen binnenkort!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:29

Goed om te weten, hoewel je dit met bloedodz ook kunt zien. Wel een makkelijke manier, zal eens vragen vrijdag.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 22:31

ja, ik vind zo'n maagonderzoek altijd belastend, lijkt me voor mezelf ook niet fijn, met zo'n ding in je keel... voor een paard al helemaal niet met zo'n lange slokdarm

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:26

Sassieja schreef:
Goed om te weten, hoewel je dit met bloedodz ook kunt zien. Wel een makkelijke manier, zal eens vragen vrijdag.


Hoezo kan het met bloedonderzoek ook? Wat zie je dan?

Hier vier keer bloedoz gedaan en hoewel ze een 'ontsteking in het bloed' vonden en dus beta gamma bridging hebben ze er een camera in moeten steken om erachter te komen dat ze zweren had.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:24

Kan iemand mij vertellen hoeveel zakjes per dag een paard van ong 600 kilo moet van Abler?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:39

In de meeste gevallen drie als behandeling.


Maar als je dit niet weet, ga het dat alstjeblieft niet geven.

Risico te groot dat je onverstandige keuzes maakt.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:14

Kan je dit antwoord toe lichten Femke? Betreft verkeerde keuzes maken?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:58

Lees dit topic maar eens een pagina of 10 terug.

De uitleg staat er al meerdere keren.

Het is geen mild supplementje.
Het gaat om een geneesmiddel.
Met, vooral bij verkeerde afbouw, best wel risico's.

Een paard dat geen maagzweren heeft, kan ze krijgen als je dit middel geeft en verkeerd afbouwt, om maar eens een voorbeeld te geven.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:05

Ben het met Femke eens. Het is geen wondermiddel wat je voert omdat je maagzweren vermoed en dat alle klachten verdwijnen. Je dient met enige kennis omeprazole te gebruiken en toe te dienen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 05:46

Dat heb ik idd allemaal al gelezen van dat afbouwen Het was op de site alleen niet duidelijk hoeveel zakjes per dosering! Bedankt voor de uitleg!

appel_6
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:38

Ik schop het eens even omhoog. Hier een pony met vermoedelijke maagzweren. In overleg met de dierenarts die pasta spuiten gegeven als kuur. En hierna ben ik van psytonic micro comp gaan voeren. Daarnaast het vezel en eiwit in zijn voer behoorlijk opgekrikt en heel veel fibre beet krijgt hij nu. Dan kan hij dus naast zijn hooi ook ‘lekker’ eten eten.

Toen ik dit mooi opgevoerd had, nog een pasta kuur erin en nu is het echt mooi onder controle en heeft hij altijd zijn bak leeg! En is hij ook nog eens dikker geworden.

Hij had dus onbeperkt eten, maar at het dus simpelweg slecht, wat dus weer maagzweren opriep. Waardoor hij weer slecht at etc etc etc. Had een hele magere pony. Maar nu zijn zijn ribben in ieder geval weg en heeft hij een klein buikje

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:43

Fijn Appel!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:03

dresjoepie schreef:
Kan iemand mij vertellen hoeveel zakjes per dag een paard van ong 600 kilo moet van Abler?


Mijn paard van 600kg heb ik een maand 3 zakjes per dag gegeven, na die maand 2 weken 1,5 zakje en dan 2 weken 3/4 zakje..

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:50

Bedankt voor je antwoordt Judith

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:24

Ik hoorde gisteren van iemand die aangaf dat paarden die een maagzweer hebben gevoeliger zijn voor rotstraal. Kan dat kloppen? Ik had al wel een beetje een vermoeden vaan een maagzweer echter twijfel en twijfelde ik enorm. Zijn vacht glanst enorm en ook zijn ogen zijn helder etc en heeft geen singelnijd oid. Maar wel continu last van de rotstraal.