Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
aishcream
Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 00:57

aishcream schreef:
Kom even binnenvallen met een vraag :( Mijn paard heeft de afgelopen tijd last van singelnijd en is met vlagen heel chagarijnig waarbij hij heftig lijkt te reageren bij het gebied rondom de maag en darmen. Hij gaapt ook regelmatig op de poetsplaats en dan meerdere keren achter elkaar.
Verder is hij heel vrolijk en ziet er goed uit, krijgt voldoende ruwvoer verdeeld over 3 voerbeuren en 1 kg basisbrok per dag verdeeld over drie voerbeurten. Wel staat hij overdag op een nu kale wei
Kan er sprake zijn van maagzweren?
De dierenarts adviseerde een zandweg kuur die ik nu een week aan het voeren ben. Toch vertoont hij af en toe nog verschijnselen. Zelf dacht ik er aan om speedibeet overdag te geven zodat het maagdarm kanaal wat tot rust komt. Heeft bokt ideeën wat ik hier mee/ aan kan doen?

Life begins at the end of your comfortzone


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:28

Moderatoropmerking:
Ik heb net wederom een aantal berichten verwijderd. Zoals in de regels te lezen is en in de vorige moderatoropmerking, is het niet toegestaan om op bokt receptplichtige medicatie te handelen. Deze berichten heb ik dan ook net verwijderd.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:34

Heeft iemand van jullie al heel basic kruidenzaad geprobeerd voor buikpijn/krampen/maagpijn? Hier werken de reguliere medicijnen helemaal niet, en maakt de Omeprazole het erger (en ja, ze zijn vastgesteld op camera, zweren aan de uitgang van de maag). Ze begint zowat te hyperventileren op Omeprazole, werkt zich volledig in het zweet in de weide. Dat spul komt er dus nooit meer in :evaw:

Ik heb net venkelzaad, anijszaad en komijnzaad besteld, omdat dat echt de 'oude' gangbare holy trinity leek te zijn voor maag en darmproblemen. Komt dinsdag toe, ik ben benieuwd. Het zit overigens ook in colosan. Heeft iemand anders nog iets alternatief geprobeerd?

PS: mastic horse doet hier spijtig genoeg niets. Het lijkt eerder in haar darmen te zitten dan de maag...

Ze krijgt hooi in slowfeeders, staat op Paddock + track, en ik kan al drie maanden niet rijden omdat ze je arm afknauwt bij het opzadelen.

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:04

aishcream schreef:
aishcream schreef:
Kom even binnenvallen met een vraag :( Mijn paard heeft de afgelopen tijd last van singelnijd en is met vlagen heel chagarijnig waarbij hij heftig lijkt te reageren bij het gebied rondom de maag en darmen. Hij gaapt ook regelmatig op de poetsplaats en dan meerdere keren achter elkaar.
Verder is hij heel vrolijk en ziet er goed uit, krijgt voldoende ruwvoer verdeeld over 3 voerbeuren en 1 kg basisbrok per dag verdeeld over drie voerbeurten. Wel staat hij overdag op een nu kale wei
Kan er sprake zijn van maagzweren?
De dierenarts adviseerde een zandweg kuur die ik nu een week aan het voeren ben. Toch vertoont hij af en toe nog verschijnselen. Zelf dacht ik er aan om speedibeet overdag te geven zodat het maagdarm kanaal wat tot rust komt. Heeft bokt ideeën wat ik hier mee/ aan kan doen?



Onbeperkt ruwvoer (hooi) in groot slowfeedernet?

Kuur Darmbalans en daarna Oerbalans van Ecostyle proberen?

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:02

Kirania schreef:
Heeft iemand van jullie al heel basic kruidenzaad geprobeerd voor buikpijn/krampen/maagpijn? Hier werken de reguliere medicijnen helemaal niet, en maakt de Omeprazole het erger (en ja, ze zijn vastgesteld op camera, zweren aan de uitgang van de maag). Ze begint zowat te hyperventileren op Omeprazole, werkt zich volledig in het zweet in de weide. Dat spul komt er dus nooit meer in :evaw:

Ik heb net venkelzaad, anijszaad en komijnzaad besteld, omdat dat echt de 'oude' gangbare holy trinity leek te zijn voor maag en darmproblemen. Komt dinsdag toe, ik ben benieuwd. Het zit overigens ook in colosan. Heeft iemand anders nog iets alternatief geprobeerd?

PS: mastic horse doet hier spijtig genoeg niets. Het lijkt eerder in haar darmen te zitten dan de maag...

Ze krijgt hooi in slowfeeders, staat op Paddock + track, en ik kan al drie maanden niet rijden omdat ze je arm afknauwt bij het opzadelen.


Ik heb anijszaad van pharmahorse aan mijn merrie gegeven en dat hielp voor haar maag iets maar ze werd er mega hengstig van. Ze werd staatsgevaarlijk iedere 3 weken.. zware focus op andere paarden en met rijden was het rodeo, gestopt met de anijszaad en geen probleem meer. De maag kwam weer terug helaas.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:30

Kirania, en is de maagsupport dan niets voor je? Ook op kruiden basis

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:04

Maagsupport heb ik geprobeerd, maar dat hielp spijtig genoeg niets...

@tirzasarah10 wow! Daar moet ik me waarschijnlijk niet veel zorgen over maken, haar hengstigheid is altijd al non-existent geweest :') ze wordt uitsluitend voor merries hengstig, en dan blijft ze gewoon rustig, ze plast gewoon de boel onder :Y)

Tanja_14
Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:21

Mijn merrie begon plots heel boos te reageren bij aanraking aan haar buik, aansingelen, en poetsen. Nu dacht ik zelf aan een maagzweer maar een scopie zie ik niet echt zitten. Nu heb ik haar toen GastriAid van NAF gegeven, 10 dagen de hoge dosis en nu krijgt ze onderhoudsdosis. Haar boze gedrag is echt aanzienlijk verminderd, en ook het singelnijd is minder geworden. Echter is ondanks dit positieve resultaat het nog niet volledig verdwenen. Nu vroeg ik mij af of er mensen ervaring hebben met GastriAid en hoe lang het eventueel kan duren voordat het weer normaal wordt. Of dat het toch raadzaam is om een scopie uit te voeren...

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:51

Ik ken gastriaid niet maar als je scopie uit laat voeren en er komt uit dat er zweren zijn zal de behandeling hetzelfde zijn? Mijn pony knappe snel op van omeprazol maar het beste effect kwam toch ook pas wat later.

Tanja_14
Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:57

IngridM schreef:
Ik ken gastriaid niet maar als je scopie uit laat voeren en er komt uit dat er zweren zijn zal de behandeling hetzelfde zijn? Mijn pony knappe snel op van omeprazol maar het beste effect kwam toch ook pas wat later.


Ja dus opzich zou ik het ook nog even kunnen aankijken? Geeft het nu net twee weken! Heb jij destijds wel een scopie laten doen? Ik zie dat 18 uur vasten niet echt zitten... Tenzij het echt niet anders kan natuurlijk, maar ideaal is anders voor paardjelief

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

Spenk
Berichten: 21740
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:00

Je weet wel dat wat jij nu voert slechts een supplement is? En dus géén omeprazol, een geneesmiddel, die zweren ook echt geneest? Een scopie is het enige om uit te sluiten wat er zit. Maar ik zou sowieso met je dierenarts contact opnemen. Sommige mensen geven op advies van de DA wel een poosje omeprazol zonder scopie. Zou ik zelf niet doen maar dat is ieder zijn keuze. Een supplement geven als je zweren vermoed heeft niet zoveel zin. Je moet eerst de zweren genezen en de oorzaak wegnemen. Daarna zou je een supplement kunnen gebruiken als aanvulling.

Naf doet vaker of ze een geneesmiddel zijn, ze zijn recentelijk nog op de vingers getikt voor een supplement waarmee ze aangeven het is tegen hoofschudden. Dat mogen ze nu niet meer zo noemen omdat het een onbewezen supplement is.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:08

Iemand hier al nexium geprobeerd? Aangezien ik me niet kan herinneren dat het hier (uitgebreid) is besproken en abler niet echt meer gehaald kan worden.. :P

Er is onderzoek gedaan naar esomeprazole (nexium) bij paarden en het schijnt nog beter te werken dan omeprazole. Zeker bij onbeperkt hooi waar omeprazole soms niet goed werkt.

Er zijn twee studies.

De ene studie kijkt 5 dagen lang naar wat 40mg en 80mg met de ph van de maag doet. Elke dag hebben ze 6 uur lang gemeten. Vanaf dag 1 is tijdens die 6 uur de ph al hoog genoeg om zweren te laten helen.
Maar tijdens de eerste meting van de vólgende dag was de ph telkens alweer laag.
Dit betekent dat de ph in ieder geval geen 24 uur lang hoog blijft. Hoe lang wel, kunnen we niet uit deze studie halen. Aangezien de ph na 6 uur nog helemaal niet lager was, ga ik er persoonlijk wel vanuit dat het zeker een stuk langer dan 6 uur werkt!
Er is geen verschil gezien tussen de 40mg en 80mg.
De laagste dosis zijn maar 2 nexium tabletten!

Tweede studie ging uit van twee verschillende dosissen van 0.5mg/kg paard en 2.0mg/kg. Er werd dagen lang 23 uur per dag gemeten. De ph bleef hoog genoeg 24 uur lang. Ook bij de 0.5mg/kg dosis. En de ph werd elke dag nóg hoger voor 5 dagen lang.
De 0.5mg/kg is voor een paard van 600 kilo 15 tabletten per dag.

De dosis die gebruikt wordt (op fora en facebook) is over het algemeen 3 nexium tabletten. 60mg dus, voor als er nog wat kapot gebeten wordt.
Er is veel succes mee! Echt veel mensen op fora waarvan het paard helemaal opgeknapt is.
Maar er zijn ook een aantal mensen die na die maand niet konden afbouwen zonder dat de symptomen terug keerden. Dat zullen dan zweren zijn die toch meer uren hoge ph nodig hebben om geheel te helen!

Ik heb ook een aantal mensen de tweede studie aan zien houden en 1 daarvan heeft zijn paard laten scopen na een maand 14 tabletten per dag, en bleek helemaal schoon van zweren!

Het langzaam afbouwen is heel belangrijk met nexium is uit ervaringen gebleken. Wellicht omdat daardoor de totale behandeling langer is :P

Omdat ik niet genoeg zakjes abler heb ga ik eerst wat dagen met nexium behandelen. Ik denk dat ik 6 tabletten ga doen per dag. Die van mij heeft milde symptomen.

Ik heb nu alleen even geen tijd meer om de studies op te zoeken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:17

Tanja 14, ik heb geen scopie gedaan ook ivm het vasten, zag ik niet zitten. Om over de stress nog maar niet te spreken.
Ik gaf wel echt omeprazol. Nu, als ik merk dat hij weer klein beetje symptomen laat zien, start ik direct met maagsupport. Dat helpt bij hem heel goed.

Tanja_14
Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:42

Yvank_ schreef:
Je weet wel dat wat jij nu voert slechts een supplement is? En dus géén omeprazol, een geneesmiddel, die zweren ook echt geneest? Een scopie is het enige om uit te sluiten wat er zit. Maar ik zou sowieso met je dierenarts contact opnemen. Sommige mensen geven op advies van de DA wel een poosje omeprazol zonder scopie. Zou ik zelf niet doen maar dat is ieder zijn keuze. Een supplement geven als je zweren vermoed heeft niet zoveel zin. Je moet eerst de zweren genezen en de oorzaak wegnemen. Daarna zou je een supplement kunnen gebruiken als aanvulling.

Naf doet vaker of ze een geneesmiddel zijn, ze zijn recentelijk nog op de vingers getikt voor een supplement waarmee ze aangeven het is tegen hoofschudden. Dat mogen ze nu niet meer zo noemen omdat het een onbewezen supplement is.


Ja dat weet ik hoor! Ik heb uiteraard ook contact met de dierenarts gehad maar deze gaf aan dat ze nooit omeprazol geven zonder scopie... dus dat ik dan maar een scopie moest doen of nog even aankijken... Toen tipte een stalgenoot mij hierop...


IngridM schreef:
Tanja 14, ik heb geen scopie gedaan ook ivm het vasten, zag ik niet zitten. Om over de stress nog maar niet te spreken.
Ik gaf wel echt omeprazol. Nu, als ik merk dat hij weer klein beetje symptomen laat zien, start ik direct met maagsupport. Dat helpt bij hem heel goed.


Oke bedankt! Wel op advies van de dierenarts ook? Vreemd dat de mijne dan zei dat ze dat nooit deden...

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:11

Ja hoor was geen probleem :-)

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:18

Hier ook weleens besproken met de dierenarts en die wilde ook gerust een kuur voorschrijven als klachten niet verbeterden. Hier echter goede resultaten met maagsupport. Hoewel hij momenteel weer wat narrig is op het voer en soms dingen los trekt in stal... maar dat kan ook verveling zijn (overigens hij kiest zelf of ie in die stal gaat staan).

Evt andere dierenarts in je regio benaderen?

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 03:41

Kirania schreef:
Maagsupport heb ik geprobeerd, maar dat hielp spijtig genoeg niets...

@tirzasarah10 wow! Daar moet ik me waarschijnlijk niet veel zorgen over maken, haar hengstigheid is altijd al non-existent geweest :') ze wordt uitsluitend voor merries hengstig, en dan blijft ze gewoon rustig, ze plast gewoon de boel onder :Y)


Nog enger was dat je daar voor dus ook niet kon zien dat ze hengstig was... oké ze liet het zien als ik bewust een ruin aan haar kont liet snuffelen, misschien heb je daar geen last van maar zou het wel goed in de gaten houden als je ermee zou starten :+

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Tanja_14
Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:11

darkadia schreef:
Hier ook weleens besproken met de dierenarts en die wilde ook gerust een kuur voorschrijven als klachten niet verbeterden. Hier echter goede resultaten met maagsupport. Hoewel hij momenteel weer wat narrig is op het voer en soms dingen los trekt in stal... maar dat kan ook verveling zijn (overigens hij kiest zelf of ie in die stal gaat staan).

Evt andere dierenarts in je regio benaderen?


Ik ben tot nu toe ook erg tevreden met die kuur van NAF inderdaad, komt als ik zo lees wel grotendeels overeen met maagsupport. Maar mocht het niet volledig verdwijnen ga ik denk ik inderdaad even een andere dierenarts benaderen!

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:46

Geryon schreef:
Iemand hier al nexium geprobeerd? Aangezien ik me niet kan herinneren dat het hier (uitgebreid) is besproken en abler niet echt meer gehaald kan worden.. :P

Er is onderzoek gedaan naar esomeprazole (nexium) bij paarden en het schijnt nog beter te werken dan omeprazole. Zeker bij onbeperkt hooi waar omeprazole soms niet goed werkt.

Er zijn twee studies.

De ene studie kijkt 5 dagen lang naar wat 40mg en 80mg met de ph van de maag doet. Elke dag hebben ze 6 uur lang gemeten. Vanaf dag 1 is tijdens die 6 uur de ph al hoog genoeg om zweren te laten helen.
Maar tijdens de eerste meting van de vólgende dag was de ph telkens alweer laag.
Dit betekent dat de ph in ieder geval geen 24 uur lang hoog blijft. Hoe lang wel, kunnen we niet uit deze studie halen. Aangezien de ph na 6 uur nog helemaal niet lager was, ga ik er persoonlijk wel vanuit dat het zeker een stuk langer dan 6 uur werkt!
Er is geen verschil gezien tussen de 40mg en 80mg.
De laagste dosis zijn maar 2 nexium tabletten!

Tweede studie ging uit van twee verschillende dosissen van 0.5mg/kg paard en 2.0mg/kg. Er werd dagen lang 23 uur per dag gemeten. De ph bleef hoog genoeg 24 uur lang. Ook bij de 0.5mg/kg dosis. En de ph werd elke dag nóg hoger voor 5 dagen lang.
De 0.5mg/kg is voor een paard van 600 kilo 15 tabletten per dag.

De dosis die gebruikt wordt (op fora en facebook) is over het algemeen 3 nexium tabletten. 60mg dus, voor als er nog wat kapot gebeten wordt.
Er is veel succes mee! Echt veel mensen op fora waarvan het paard helemaal opgeknapt is.
Maar er zijn ook een aantal mensen die na die maand niet konden afbouwen zonder dat de symptomen terug keerden. Dat zullen dan zweren zijn die toch meer uren hoge ph nodig hebben om geheel te helen!

Ik heb ook een aantal mensen de tweede studie aan zien houden en 1 daarvan heeft zijn paard laten scopen na een maand 14 tabletten per dag, en bleek helemaal schoon van zweren!

Het langzaam afbouwen is heel belangrijk met nexium is uit ervaringen gebleken. Wellicht omdat daardoor de totale behandeling langer is :P

Omdat ik niet genoeg zakjes abler heb ga ik eerst wat dagen met nexium behandelen. Ik denk dat ik 6 tabletten ga doen per dag. Die van mij heeft milde symptomen.

Ik heb nu alleen even geen tijd meer om de studies op te zoeken.


Dit klinkt zeer interessant en zou een behandeling ook weer iets betaalbaarder maken.
Maar of ik het zomaar zou durven......

Ik las in ieder geval dat esomeprazole een werking heeft van max 12 uur. Dus dat betekent in ieder geval twee keer op een dag behandelen.

Verder is het in verschillende vormen te koop. Tabletten, zakjes korrels en ook capsules.
Welke variant is getest en welke ga jij gebruiken? Bij tabletten kan je stuk kauwen moeilijk voorkomen vrees ik.

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:35

Waar heb je dat gevonden van die 12 uur? Ik lees juist overal 24 uur en dat kwam ook uit de tweede studie.

Van nexium kan ik ook enkel de tabletten vinden. Deze tabletten kan je ook in een glas water oplossen (staat in de bijsluiter). Het zijn allemaal kleine korrels samengeperst in een tablet. Als je die korrels zelf open bijt, dan werkt het niet meer. Maar die zijn zo klein dat dat alleen gebeurt als je het helemaal fijn kauwt. Zal een paard niet snel doen denk ik.

Versace2011
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:33

Amy223 schreef:
Mijn pony heeft helaas ook maagzweren. Vanochtend in de kliniek is hij onderzocht.

Hij heeft in de afgelopen 4 maanden vaak koliek gehad... Eigenlijk altijd verstoppingskoliek.
Maar vaak na een pijnstiller en darmontspanner spuiten weer goed...

Is er toevallig iemand die dit verband herkent?
Arts denkt dat het waarschijnlijk geen verband houdt met elkaar en de verstoppingskoliek een dikke darm probleem is.

Pony heeft trouwens mi nooit zijn eetlust verloren. Hij eet alles. Maar gaapt wel veel en zit vaak met zijn tong te klieren, soort van mond aflikken.


Bekend symptoom: gapen en met tong klieren. Alsof ze iets met de tong van het gehemelte afhalen. Vaak ook getreuzel met het eten. Voor mij een teken van maag/darmproblemen. Zal niet direct zeggen dat het maagzweren zijn.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:17

Zou kwijlen ook zo'n ding zijn? Ze heeft glandulaire maagzweren, geen gewone, maar als ze hooi eet staat ze te schuimen :') tandjes zijn eind vorig jaar netjes nagekeken en bijgevijld.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:22

Ik meld me ook.. Sinds aankoop in juni 2019 al aan het tobben met mijn 4 jarige. Begon lucht te zuigen en na een hoop op en af gedoe 2 januari voor een scopie gegaan. Wel wat zweertjes maar niet super dramatisch. Nu 4 weken lang een volle spuit omeprazol gegeven (gastrogard) icm sucralfaat over zijn voer en pronutrin. Ik was ervan overtuigd dat dit ging werken maar als ik niet alles insmeer met cribox staat hij binnen no time weer te zuigen.. Hoe zijn jullie ervaringen met maagzweren die al 4 weken volop behandeld zijn?

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:17

Mijn ervaring is dat het soms meer tijd nodig heeft. En de vraag is ook wat er verder in het management is aangepast tbv je paard. Verder kan het luchtzuigen inmiddels je paard een ‘high’ gevoel geven en een reden zijn voor je paard om het te blijven doen.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:40

Het gekke is, de omstandigheden zijn eigenlijk beter geworden sinds zijn verhuizing. Daarom snap ik het niet zo goed. Nu 4 weken lang een volle spuit gastrogard gegeven en moet nog 4 weken gaan afbouwen nu, maar vraag me af of dit de oplossing gaat zijn. Hij schijnt het als veulen gedaan te hebben, maar bij de oude eigenaren heeft hij dit gedrag blijkbaar 1,5 jaar niet laten zien. Ik weet ook niet of het de moeite is om hem nog helemaal te laten doorlichten.. Al blijft het aan mij knagen dat er een oorzaak onder ligt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, Trendiction en 73 bezoekers