Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:22

Mastic horse is ook behandelen van maagzweren. Ik heb het nu bijna twee weken gegeven. Eerst 3 gram maar merkte toen niet zoveel daarna toch maar opgehoogd naar 5/6 gram en nu merk ik wel degelijk verbetering. Ze blies zich altijd op met aansingelen en nu dacht ik ineens van de week van huh wat lijkt die singel lang.. ook veel minder boos met aansingelen en leek met rijden ineens het stukje wat ik voorwaarts miste op te pakken. (Lees we gingen nu echt een paar keer af in de middengalop :') )

TessaDGK

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:22

Hi allemaal, mijn DA geeft aan dat er maagzweren kunnen ontstaan door het gebruik van pijnstillers. Heeft iemand dit eerder gehoord? En kan ik iets in het management doen om deze kans te verkleinen?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:17

TessaDGK schreef:
Hi allemaal, mijn DA geeft aan dat er maagzweren kunnen ontstaan door het gebruik van pijnstillers. Heeft iemand dit eerder gehoord? En kan ik iets in het management doen om deze kans te verkleinen?

Dat is algemeen bekend tessa, je kan maagbeschermers geven, overleg even met je dierenarts en lees je in over maagproblemen!!!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:43

Mijn pony heeft helaas ook maagzweren. Vanochtend in de kliniek is hij onderzocht.

Hij heeft in de afgelopen 4 maanden vaak koliek gehad... Eigenlijk altijd verstoppingskoliek.
Maar vaak na een pijnstiller en darmontspanner spuiten weer goed...

Is er toevallig iemand die dit verband herkent?
Arts denkt dat het waarschijnlijk geen verband houdt met elkaar en de verstoppingskoliek een dikke darm probleem is.

Pony heeft trouwens mi nooit zijn eetlust verloren. Hij eet alles. Maar gaapt wel veel en zit vaak met zijn tong te klieren, soort van mond aflikken.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:51

Vraag is waarom hij verstoppingskoliek heeft. Voldoende ruwvoer of krijgt hij te weinig eet stro op? Dan kan ik zowel de maagzweren als koliek plaatsen.

Ik ken maagzweren meer icm gaskoliek.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:07

Na de 1e keer verstoppingskoliek ben ik over gegaan op houtkrullen. Die eet hij zover ik weet niet.

Weide was destijds krap, ben toen gaan bijvoeren met hooi na de 1e keer koliek. Maar tijd later weer verstopt en toen raadde veearts mij af bij te voeren en juist in het lange gras te doen. Zo gezegd zo gedaan.

Savonds krijgt hij ook beperkt ruwvoer. Gaat om 5 uur op stal, krijgt dan 1 a 1,5 kilo. Savonds om 11 uur nog een portie van 3 kilo.

Hij kreeg voor dit gezeur allemaal begon onbeperkt ruwvoer, maar omdat wij het idee hadden dat hij zich daar klem in at en daardoor verstopt raakte, zijn we gaan beperken.

Pony is goed in conditie, weide is kort. Gaat om een d pony van zo'n 400 a 450 kg.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:13

Wormen en zand uitgesloten? Als je de pony langer hebt en er niks is veranderd, is het raar dat dit opeens de kop opsteekt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:21

Ik heb m'n pony nu een jaar. Nooit last gehad tot eind juli, toen is het begonnen.

Zand heeft ie afgelopen 3 weken een kuur voor gehad. Op de kliniek vonden ze geen zand in de mest vanochtend.

Ze troffen inderdaad ook horzellarven aan in de maag, ondanks goed ontwormen. Maar arts vond dat en de maagzweren dus geen logische verklaring voor de verstoppingskolieken...

Ja dat vind ik dus ook, pony is manegepony geweest en had daar nooit ergens last van. Nu ineens wel, terwijl ik best wel secuur overal op ben. Enorm frustrerend! Mijn andere paard heeft nergens last van.

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:04

Ik geef gastrobrok en een sublement weet alleen niet 123 hoe die heet. is nu rustig met mn paard zn maagzweer

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:41

Even een vraagje, pony inmiddels thuis maar eet slecht. Kan dit een bijwerking zijn van de ulcergold?
Ik kan er zo op internet niets over vinden...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:48

Weet iemand of Abler bestellen vanuit Frankrijk of Duitsland wel kan?
Mag via privé bericht.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:49

Francis schreef:
Weet iemand of Abler bestellen vanuit Frankrijk of Duitsland wel kan?
Mag via privé bericht.


Bestellen kan sowieso.
Ook vanuit NL. Dat is geen geheim.

Het mag alleen niet ingevoerd of gebruikt worden in NL.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:00

Ja duh, dat snap ik, vandaar dus ook mijn vraag.
Als ik het naar Frankrijk of Duitsland kan laten verzenden kan iemand het voor mij mee naar Nederland nemen en gaat het dus ook niet via de post Nederland in maar gewoon in de auto mee...

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:09

Kom even binnenvallen met een vraag :( Mijn paard heeft de afgelopen tijd last van singelnijd en is met vlagen heel chagarijnig waarbij hij heftig lijkt te reageren bij het gebied rondom de maag en darmen. Hij gaapt ook regelmatig op de poetsplaats en dan meerdere keren achter elkaar.
Verder is hij heel vrolijk en ziet er goed uit, krijgt voldoende ruwvoer verdeeld over 3 voerbeuren en 1 kg basisbrok per dag verdeeld over drie voerbeurten. Wel staat hij overdag op een nu kale wei
Kan er sprake zijn van maagzweren?
De dierenarts adviseerde een zandweg kuur die ik nu een week aan het voeren ben. Toch vertoont hij af en toe nog verschijnselen. Zelf dacht ik er aan om speedibeet overdag te geven zodat het maagdarm kanaal wat tot rust komt. Heeft bokt ideeën wat ik hier mee/ aan kan doen?

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:23

Ik wil mij ook graag aanmelden en ik heb echt al heel veel pagina's gelezen maar de klachten van mijn paard zijn nogal vaag.

13 december haalde ik hem uit stal met hele heftige buikkrampen( bij zijn flanken was het helemaal opgetrokken) je zag aan hem dat hij echt ongemak ervaarde.
Ik ben die dag met hem gaan wandelen en toen verdwenen de klachten eigenlijk vrij snel.
De dag erna (toen had die weer krampen en gingen ze ook niet meer weg) heb ik zijn mest getest in een emmer water en de dag erna zag ik dat er een beetje mest in zat. dezelfde dag nog mest onderzoek laten doen maar daar kwam uit dat er echt minimaal zand in zijn mest zat. ik heb toen alsnog een kuur gegeven van 7 dagen. de klachten verminderde wel en worden nu nog steeds minder maar toch zit het mij niet helemaal lekker. zijn buik is nu mooi ontspannen alleen als je hem wilt aanraken dan reageerd hij daarop met het intrekken bij de flanken ( links en rechts)
Tussendoor is de dierenarts geweest die kon geen gekke dingen vinden.

Mijn paard heeft 24/7 beschikking over hooi en staat 12 uur lang buiten en alleen snachts in stal met stro.
Daarnaast voer ik hem sinds een paar dagen magnesium en lijnzaadolie en dat meng ik met een beetje luzerne en dan krijg die nog 1 schep luzerne in zn bak als die naar binnen gaat en van stal krijgt hij een vitamine brok.

Verder merk je helemaal niks aan hem hij is gewoon actief en eet graag en ziet er blij uit. Ik longeer hem nu elke dag even. de eerste dagen zag ik dat die ook niet lekker liep, maar nu loopt die heel netjes en actief!
Hij heeft wel singelnijd/zadelnijd/dekennijd maar dit is echt al heel erg lang.

Wij hebben pas verbouwing gehad op stal en dit kan stress veroorzaakt hebben waardoor de maagzweren misschien zijn ontstaan. maar komen de klachten overeen met maagzweer klachten?

Ik wil hem gaan behandelen voor maagzweren, maar meer tips zijn heel erg welkom!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:01

Hangt een beetje af, heb je foto's van de opgetrokken flanken? Ze kunnen hun buik echt in heel rare vormen trekken soms... Wel vreemd dat het na het rijden minder werd, dan zou ik eerder denken aan iets spiergerelateerd.

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:10

Kirania schreef:
Hangt een beetje af, heb je foto's van de opgetrokken flanken? Ze kunnen hun buik echt in heel rare vormen trekken soms... Wel vreemd dat het na het rijden minder werd, dan zou ik eerder denken aan iets spiergerelateerd.


Reageer je toevallig op mijn bericht? Het werd niet na het rijden minder want ik heb er sinds de 13e niet meer op gereden. Ik heb geprobeerd foto's te maken maar daar is niks op te zien. Ik kan vanmiddag kijken of ik er een filmpje van kan maken.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:42

2,5 weken geleden heeft mijn paard op de kliniek gestaan met vage klachten (slechte mest, onrustig, soms compleet over de rode gaan om niets - ook in zijn box). Paard was in het voorjaar behandeld voor maagzweren maar stond een aantal maanden later weer slecht (onrustig, afvallen, slecht eten) toen met verandering in voer en supplementen weer redelijk gekregen. Tot het half December weer mis ging.

Op de kliniek scopie gedaan en wederom redelijk heftige maagzweren gevonden (klasse 3).

Hij is nu verplaatst (met maagmedicatie) naar plek met 24/7 ruwvoer. Hopelijk gaat dit helpen maar ik ben wel benieuwd hoe jullie het management doen voor jullie maagpatienten?

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:06

Kirania schreef:
Hangt een beetje af, heb je foto's van de opgetrokken flanken? Ze kunnen hun buik echt in heel rare vormen trekken soms... Wel vreemd dat het na het rijden minder werd, dan zou ik eerder denken aan iets spiergerelateerd.



Afbeelding

Zo als op de bovenste foto ziet het eruit bij mijn paard

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:47

Mijn merrie doet het erg goed op mastic horse. Die had ook wat vage klachten ( buik optrekken en singeldwang) en dat is nu vrijwel over met MH. Het is niet mega duur en natuurlijk spul dus altijd het proberen waard.

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

MarjanB schreef:
Mijn merrie doet het erg goed op mastic horse. Die had ook wat vage klachten ( buik optrekken en singeldwang) en dat is nu vrijwel over met MH. Het is niet mega duur en natuurlijk spul dus altijd het proberen waard.


Nou inderdaad! Hoe snel zag jij resultaat? Ik wil net een filmpje maken maar nu is die uiteraard ontspannen en trekt die zn buik niet op. Ik zit er ook aan te denken om nog een x een zand kuur te geven.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:01

Mijn merrie is ontzettend opgeknapt na gastrokind en overzetten op de subli dieetmix, dus geheel graanvrij. Zuigt niet meer( al was dat altijd minimaal). Geen opgetrokken flanken, opeens aangekomen en heel vrolijk. Een glutenallergie schijnt vaker voor te komen dan gedacht wordt. Denk dat het per paard verschillend is wat werkt. Hier werkte maagsupport van paardendrogist totaal niet.

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:19

TessaDGK schreef:
Hi allemaal, mijn DA geeft aan dat er maagzweren kunnen ontstaan door het gebruik van pijnstillers. Heeft iemand dit eerder gehoord? En kan ik iets in het management doen om deze kans te verkleinen?


Ja hier 2 paarden na gebruik van o.a bute maagzweren gekregen.
Gastri comp van phytonics helpt erg goed hier tegen, binnen enkele dagen al klachten vermindering

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 02:22

Even een update: We zijn er nu waarschijnlijk achter gekomen waardoor hij zweerverschijnselen heeft. Het hooi wat gevoerd wordt is vaak anders. Soms bijna kuil en de andere keer kurkdroog. Vox reageert daar erg heftig op.
Staleigenaar heeft nu nieuwe afspraken gemaakt met de leverancier. Hopelijk helpt het hem!

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:28

En bedenk of je heel graag abler wil bestellen, want met die boete erbij is het toch niet zo goedkoop.