Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:46

Hmm ik weet dat het niet altijd even makkelijk is maar ik zou in dit geval opzoek naar een andere stal...

Life is a balance of holding on, and letting things go…


Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:49

Het ligt iets complexer. Ik zal je een pb sturen.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:53

Als van stal wisselen niet mogelijk is, staat hij een deel (6 uur of meer) op stal? Dan zou ik hem daar zelf onbeperkt hooi bijvoeren, eventueel fibernuggets als er geen los hooi, zelfs als het gehakseld is, bijgevoerd mag worden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:03

We voeren hem al 20 kilo per week extra hooi bij +slobber/muesli 1 volle schep elke dag.

Alle andere paarden zien er overigens goed uit. Alleen denk ik dat hij gewoon wat extra nodig heeft.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:00

Toch geen zweren. Helaas weten ze niet wat het wel is.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

henshem
Berichten: 1126
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:32

Het zouden ook darmzweren kunnen zijn of maagzweren in de overgang van de maag naar de darmen (die zijn vaak moeilijk te zien bij een maagonderzoek). Is het een optie om het paard op de faculteit in Utrecht te laten onderzoeken?

MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:19

En wormen? Bloedworm zie je bijvoorbeeld vaak niet in mestonderzoek en daar kunnen ze ook flink pijn van hebben. Of zand in de darmen..

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:27

Nicje87, zou ik je een berichtje mogen sturen? Die buik en die flanken komen mij eng bekend voor... hier wel maagzweren, maar "rare" en een hele resem andere symptomen dus de maagzweren zijn eigenlijk een symptoom van een ander iets dat gaande is.

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 01:02

We gaan nu meerdere dagen zijn drollen inderdaad testen op zand.
Tot nu toe heeft hij geen wormen en krijgt hij in december zijn jaarlijkse kuur.

@Kirania Natuurlijk mag je een pb sturen :)

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

jillaroo
Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:26

Xritt schreef:
jillaroo schreef:
@Xritt: Rechts erger kan ook nog steeds zand zijn. Dat hoopt zich op in de blinde darm. Ze gaan hier beroerd van lopen en zijn gevoelig bij rechterlies. Goed van je DA dat hij je paard op een zandkuur heeft gezet, maar misschien onvoldoende. Als er een grote ophoping zit is dat niet in één keer weg. Ik zou een grote jerrycan parafine kopen en die de komende drie weken door het voer doen. Daarna weer een kuur zandweg/psyllium (dat kan maar eens in de maand anders heeft het geen zin). Dit elke maand herhalen de hele winter. Zo lang de rechterzijkant gevoelig is parafine blijven geven. En wellicht ook even een wormonderzoekje doen als je dat nog niet gedaan hebt. Zie verder http://www.zandkoliek.nl voor meer info over zandkoliek, voortekenen en symptomen.


Thanx, hier heb ik wat aan. Weet jij toevallig hoe dat werkt paraffine voeren? Ik zag ergens dat je 1liter per dag moet geven. Lijkt me erg veel. Het is niet dat ze koliek heeft. Het is meer om mogelijk zand te verwijderen. Ze staat nu voor de tweede keer op een vlozaad kuur van twee weken. Ik merk dat ze na 3 dagen hier al goed op reageert. Minder gevoelig op maag en darmen. Ik ben ook begonnen met Yea Sacc te voeren.


Hoi, sorry, ik zie dit nu pas. Gewoon geven wat kan. Ik krijg door de bietenpulp altijd wel 100 ml, en meer mag ook als ze het blijven eten. Het smaakt verder nergens naar. Een liter parafine doen ze inderdaad vaak bij acute verschijnselen, maar dat gaat dan met een sonde naar binnen...

ukkiepuk
Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:26

Weet iemand of (in NL geregistreerde) Omeprazol ook bestaat in een andere toedieningsvorm dan pasta?
Mijn pony doet vreselijk moeilijk als ik wat in zijn mond moet spuiten, maar granulaat bevoordeeld eet hij zo door het voer.

Woensdag gaan we naar de kliniek voor scopie en als we weer aan de omeprazol moeten, wil ik het liefst geen pasta.
Heb nog wel wat (niet in NL geregistreerde) granulaat liggen, maar niet genoeg voor 8 weken behandelen.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:09

Heeft er iemand hier ervaring met de supplementen: Synovium Gastrosafe en NAF GastiAid?

Ik voer nu de Synovium maar omdat ik dan ben van de producten van NAF ben ik daar ook benieuwd naar.

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*

Gulpje
Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:48

Jonnekee schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met de supplementen: Synovium Gastrosafe en NAF GastiAid?

Ik voer nu de Synovium maar omdat ik dan ben van de producten van NAF ben ik daar ook benieuwd naar.



Ik had de NAF aangeSCHAFt hey dat rijmt en hij vertikte het te eten :')
Als je die koopt goed opbouwen met voeren als je een kieskeurig paard hebt!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 18:13

Gulpje schreef:
Jonnekee schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met de supplementen: Synovium Gastrosafe en NAF GastiAid?

Ik voer nu de Synovium maar omdat ik dan ben van de producten van NAF ben ik daar ook benieuwd naar.



Ik had de NAF aangeSCHAFt hey dat rijmt en hij vertikte het te eten :')
Als je die koopt goed opbouwen met voeren als je een kieskeurig paard hebt!



De mijne is idd erg kieskeurig maar de Synovium eet tie wel door het ochtendvoer terwijl ik het vind ruiken naar visvoer :')

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*

Sassieja
Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:00

ukkiepuk schreef:
Weet iemand of (in NL geregistreerde) Omeprazol ook bestaat in een andere toedieningsvorm dan pasta?
Mijn pony doet vreselijk moeilijk als ik wat in zijn mond moet spuiten, maar granulaat bevoordeeld eet hij zo door het voer.

Woensdag gaan we naar de kliniek voor scopie en als we weer aan de omeprazol moeten, wil ik het liefst geen pasta.
Heb nog wel wat (niet in NL geregistreerde) granulaat liggen, maar niet genoeg voor 8 weken behandelen.


Er bestaat ook poeder, hebben ze iig bij Wolvega.

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

ukkiepuk
Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:26

Sassieja schreef:
Er bestaat ook poeder, hebben ze iig bij Wolvega.


Dank je wel! We hebben het gelukkig niet nodig. Op dit moment heeft hij geen maagzweer. De klachten zijn er helaas nog wel, dus we zijn nu verder aan het zoeken waar deze klachten vandaan kunnen komen.
Wel goed om te weten dat er ook poeder is, mochten we het ooit weer nodig hebben dan is dat een betere optie.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Sassieja
Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:42

Ukkiepuk: Gelukkig dat het geen maagzweer is, wel vervelend dat hij klachten heeft. Enig idee welke richting je op moet denken?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:25

Ukkiepuk fijn dat het geen maagzweer is maar rot dat je dan nog niet weet wat het wel is.....

hagelslag
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:07

Waar bestellen jullie nu abler/omeprazol en ko?

MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:25

Ik voer nu een paar dagen mastic horse. Paard is boos met singelen en gevoelig achter voorbeen. Volgens Osteo geen maagzweer maar ik twijfel.

Iemand een idee wanneer je verschil zou moeten merken?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:25

Marjan, geen Mastic Horse maar maagsupport. Pony ging na weekje al weer wat beter eten!

MarjanB
Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:30

IngridM schreef:
Marjan, geen Mastic Horse maar maagsupport. Pony ging na weekje al weer wat beter eten!


Ok mooi! Ze vreet als een bootwerker.. echt schranzen, ze kreeg bij d’r oude stal niet veel ruwvoer, nu vrijwel onbeperkt. Dus ze eet gelukkig niet slecht.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

ukkiepuk
Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:50

Sassieja schreef:
Ukkiepuk: Gelukkig dat het geen maagzweer is, wel vervelend dat hij klachten heeft. Enig idee welke richting je op moet denken?


Dierenarts wil gelijk orthopedisch uitsluiten, maar ik heb afgelopen woensdag eerst bloed laten prikken. Hopelijk rijgen we daar vandaag uitslag van.

Op mijn verhaal afgaande was de DA ook overtuigt van een maagzweer, maar de scopie liet iets anders zien.

Zijn klachten zijn singelnijd, zadeldwang (met opstappen), niet aan het been, niet willen lopen, knarsetanden met rijden, gapen, afvallen.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Versace2011
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:15

Jonnekee schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met de supplementen: Synovium Gastrosafe en NAF GastiAid?

Ik voer nu de Synovium maar omdat ik dan ben van de producten van NAF ben ik daar ook benieuwd naar.


Let goed op de toevoegingen bij deze producten. Paarden met gevoelige magen zoveel mogelijk geen bijproducten voeren. Die van mij staat niet meer op stal, zuigt geen lucht meer en is happy. Hooi, gras en mineralen doen wonderen. Geen Abler meer nodig *\o/*
In de winter bietenpulp bijvoeren en Moeder Aarde van BioRon. Succes!

Kyrseltje
Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:31

hagelslag schreef:
Waar bestellen jullie nu abler/omeprazol en ko?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

Gisteren is de da bij mijn paard geweest en die heeft ook maagzweren gediagnostiseerd n.a.v. klachten beeld. Scopie was in zijn optiek niet nodig. Hij raadde behandeling aan met omeprazol. Week behandelen en dan afbouwen. Hij vermoed namelijk dat het een oude zweer is aangezien ze niet dun is of hele extreme symptomen.

Stal genoten bestellen het in het buitenland maar daar ben ik wat huiverig mee gezien de verhalen die hier staan. Dus zoek nu 18 spuiten maar via waar...

Daarnaast lees ik hier veel over supplementen zoals mastic horse. Is dat ook ter behandeling of meer preventief? Is wel veul goedkoper namelijk..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers