[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zinzi_jewel
Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:16

Die van mij ging zo lang goed.
Maar door de droogte is t gras vol fructaan .
Volle bolle buik . .eczeem deken gaat nog amper dicht.
Zou t nog zin hebben nu Gluco Balance of wat anders erbij te geven?

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:19

Ik begin de glucobalance altijd een maand te geven voor ze terug op de wei gaan en voer het ongv tot oktober door.
Ik zou het als ik jou was gewoon proberen.Die van mij staat 24/7 buiten en ziet er momenteel erg goed uit.

Zinzi_jewel
Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:29

Heb mijn alternatief behandelaar al gesproken
We gaan t gewoon proberen.
Heb t dit jaar en vorig jaar niet nodig gehad
Maar met dit gras ..
Pfff
Plof buiken

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:32

Hier ook plofbuiken. Ben ook maar weer begonnen met de glucose balance

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:31


Anoniem

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 02:07

Die fructaanindex vind ik zo verschrikkelijk verneukeratief, echt schandalig dat sites zoals paardnatuurlijk die nog steeds promoten. Die hele fructaanindex apps en websites kijken alleen naar de temperatuur en de hoeveelheid zonneschijn. Maarrr.... Er wordt geen enkele rekening gehouden met neerslag/droogte. In de hele zomerhelft van het jaar kun je dat ding uit het raam gooien, want in de zomer zit het risico niet in lage temperaturen gecombineerd met veel zonlicht, maar in lage hoeveelheid neerslag in combinatie met veel zonlicht. Doordat het nu al twee weken enorm warm, vreselijk zonnig en ontzettend droog is perst het gras al zijn suikers naar boven omdat zon+temperatuur om groeigroeigroei schreeuwen, alleen kunnen die suikers niet omgezet worden in groei omdat er geen water is. Het resultaat is dat het gras nu kurkdroog en enorm fructaanrijk is.
Maar omdat geen sites die de fructaanindex promoten duidelijk bij de kaartjes zet dat ze in de zomer niet gelden, laten die de hele zomer veilig graasweer zien, sturen mensen in het volste vertrouwen hun hoefbevangen en insulineresistente paarden de wei op want nu is die super veilig - met allemaal zieke paarden tot gevolg.
Ik vind het echt bizar dat die sites niet hun verantwoordelijkheid hiervoor nemen. Ik ken nu al verschillende gevallen waarin mensen elke dag de fructaanindex checken om te zien of de wei nu veilig is voor hun paard en alsnog met zieke paarden komen te zitten omdat de fructaanindex in de zomer gewoon niet klopt: in de zomer zit het gevaar niet in temperaturen onder de 5 graden, maar in dagen zonder regen.

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 04:42

Ok dat is duidelijk. Vond t ook al heel raar NL, omdat mijn paard ook opeens zo 'bol' werd.

Zinzi_jewel
Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:32

Die van mij t zelfde
Plof dik .

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:08

Thx voor de uitleg .. mijne gaat wei voorlopig niet meer op

Zinzi_jewel
Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:31

Ik heb geen andere keuze
Weide of anders binnen staan
Paddocks zijn vol .
Jonge hengsten
Kan geen merrie tussen ook

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Anoniem

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:13

De mijne staat nu in plaats van 24/7 op de wei (wat lukt door supplementen) nu overdags op de wei en 's nachts in een paddock met hooi. Op die manier blijven zijn hoeven koel en blijft de vetophoping in de manenkam binnen de perken. Hij zou nu op zich ook 24/7 op de paddock kunnen staan wat beter zou zijn voor zijn IR, maar op de wei staat hij in een kudde en ik gun hem dat geklooi met zijn vriendjes ook heel erg. Gelukkig is het nu zo droog dat er nog maar weinig gras op de anderhalve hectare staat, dus heel veel fructaan krijgt hij nu ook niet binnen, maar het is wel iets wat ik altijd in de gaten moet houden. Twee weken droogte als er een volle grasmat ligt is in ons geval riskanter. Nu is er veel fructaan maar weinig gras, dus dat houdt de balans voor ons nog net goed.
Het kan dus wel, ze gewoon op het gras laten met dit weer, maar het is gewoon zo ontzettend jammer dat door verkeerde voorlichting er nu ook een hele hoop fout gaat omdat het nu 'veilig' zou zijn.

Mist
Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:43


LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:06

Wat hier heel goed werkt, is een veulen aan de voet :D Merrie staat nu dagelijks een tot drie uur op de weide (met grasmasker) en waar ze normaal gesproken helemaal stijf stond, is ze nu mooi soepel en blijft ze netjes op gewicht. Ook wel eens fijn.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:24

Kan ik me ook aanmelden

Mijn haf weet ik niet zeker of die IR heeft. Maar heeft wel vette manenkam, gelukkig (even afkloppen) is hij nog nooit hoefbevangen geweest. Dus zeker weten doe ik ook niet.

Maar weet wel dat hij van lucht dik wordt.

Heb tijdje de Gluco balance gegeven maar of dat nou echt werk heb ik m’n twijfels

Zinzi_jewel
Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:20

GB is een klein steuntje
Verder goed voerbeleid en genoeg bewegen .
Dat zijn echt de sleutel woorden.

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:41

Z’n voerbeleid is Ind aangepast. Hij loopt 24/7 in een hitactief stal. Helaas geen hooi maar wel voorgedroogde ruwvoer.

Ivm atrose krijgt hij wat poedertjes dus z’n krachtvoer bestaat uit 200 gram Vitalbix active, 75 gram pavo vital, en halve schep lucerne om t goed te mengen

Daarnaast staat hij tijdens weideseizoen opbouwend van 9 tot 12/12.30 in t land. Meestal geef ik dan de Gluco balance erbij

No_No
Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:46

Hoi, ik kom even binnenvallen :o

Mijn pony heeft vooral spierproblemen. Ze heeft wel snel vetopslag maar dat kan ook ineens weer (zo goed als) weg zijn.
Ik heb in het voorjaar een uitgebreid bloedonderzoek laten doen nav haar spierproblemen. Was op de kliniek, 15 minuutjes op de trailer wat voor haar stress is en wat kleine onderzoekjes.
Spierwaarden waren iets verhoogd maar haar glucose was te laag. Dierenarts heeft daar niets over gezegd.
Nu ging gisteren iemand op mijn pony rijden en haar viel het op dat ze weer een dikke nek had. Ze staat sinds een paar dagen weer op een nieuwe weide. Ze attendeerde mij vanmorgen op een stuk van denhoek over IR en daar worden ook spierproblemen benoemd.

Wat is jullie ervaring daar mee en is het normaal dat een ir paard een laag glucose gehalte kan hebben (weleenswaar na stress? Insuline zat niet bij dat onderzoek.

[ img ]

[ img ]

Fleur ❤️

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:51

Spierproblemen en vetopslag klinken in mijn oren een beetje als PSSM. Is dat al uitgesloten?

No_No
Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:07

LinSa schreef:
Spierproblemen en vetopslag klinken in mijn oren een beetje als PSSM. Is dat al uitgesloten?


Die test is bijna onderweg. P2 wordt onderzocht, het is geen koudbloed namelijk

Fleur ❤️

ellepel
Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:32

Kalium is wat verhoogd en die veroorzaakt ook spierproblemen.
Wat voor ras is je paard?

Fabster
Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:03

No_No schreef:
Hoi, ik kom even binnenvallen :o

Mijn pony heeft vooral spierproblemen. Ze heeft wel snel vetopslag maar dat kan ook ineens weer (zo goed als) weg zijn.
Ik heb in het voorjaar een uitgebreid bloedonderzoek laten doen nav haar spierproblemen. Was op de kliniek, 15 minuutjes op de trailer wat voor haar stress is en wat kleine onderzoekjes.
Spierwaarden waren iets verhoogd maar haar glucose was te laag. Dierenarts heeft daar niets over gezegd.
Nu ging gisteren iemand op mijn pony rijden en haar viel het op dat ze weer een dikke nek had. Ze staat sinds een paar dagen weer op een nieuwe weide. Ze attendeerde mij vanmorgen op een stuk van denhoek over IR en daar worden ook spierproblemen benoemd.

Wat is jullie ervaring daar mee en is het normaal dat een ir paard een laag glucose gehalte kan hebben (weleenswaar na stress? Insuline zat niet bij dat onderzoek.

[ [url=m/TgOYFR.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/J1ZELV.png]Afbeelding[/url] ]


Welke ervaring bedoel je? Met IR of Den Hoek? Ben met beide bekend. Ik ga naar Den Hoek als mijn eigen da het niet meer weet/te ingewikkeld wordt. Het wordt daar altijd opgelost, dus ik ben wel blij met die tent.

No_No
Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:55

Ellepel, het is een draver dus hypp is eigenlijk wel uitgesloten. Is dat waarom je naar het ras vroeg?

Fabster, ik doel meer op: ir en spierproblemen. Ik kan niet naar Den Hoek met mijn pony omdat ze de laatste keer weer ligt spierbevangen is geraakt na het trailerladen oefenen en 5 min op de trailer staan.

Fleur ❤️

Fabster
Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:41

No_No schreef:
Ellepel, het is een draver dus hypp is eigenlijk wel uitgesloten. Is dat waarom je naar het ras vroeg?

Fabster, ik doel meer op: ir en spierproblemen. Ik kan niet naar Den Hoek met mijn pony omdat ze de laatste keer weer ligt spierbevangen is geraakt na het trailerladen oefenen en 5 min op de trailer staan.


Dat is zonde, want ze zijn erg goed in spierbevangenheid oplossen. Maar soms komen ze ook op locatie. Dus wie weet komen ze bij jou in de buurt.

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:06

Hoihoi, ondanks dat er al een hele tijd niks is gepost, doe ik toch even een berichtje. Betreft mijn -waarschijnlijk- hoefbevangen paard. IR is niet vastgesteld, maar het is overduidelijk dat ze veel sneller dik wordt dan andere paarden.

Ze kreeg 24/7 weidehooi uit slowfeeder, klein beetje agrobs naturmineral, wat lijnzaadbrokjes en twee worteltjes. Afgelopen zomer max 1 a 2u per dag op de wei gestaan. Desondanks te dik geworden. Niet moddervet, maar wel te dik.
[ img ]

Daarom deze winter druk bezig geweest met haar te laten afvallen door meer te bewegen en iets minder hooi te geven. Dat wil zeggen, ongv 2x per dag staat ze 2u zonder hooi. Ikzelf zag weinig verschil, maar mensen die haar niet dagelijks zagen zoals ik vonden haar wel afgevallen. Nu is ze dus ondanks dat bevangen geraakt. Er moet dus iets veranderen wil ik haar gezond houden en hopelijk nog kunnen laten genieten van een beetje gras.

Mijn eerste optie is stalbaas om graszaadhooi vragen. Lijkt mij een goede optie, maar ik houd rekening met het feit dat hij daar niet voor open staat (ookal is het voordeliger). De enige optie die ik dan heb nog minder hooi voeren. Hier sta ik echter niet om te springen, daar ik met een ander paard veel ellende heb gehad met maagzweren. Soms vraag ik mij ook wel af of ze daadwerkelijk minder hooi binnen krijgt, of dat ze nu haar hooi meer opschrokt doordat ze soms 2u zonder hooi staat.

Nu is mijn vraag dus, hoe doen jullie dat met jullie IR paarden? Staan die dan lang zonder hooi? Of komen jullie 5x per dag naar stal om de porties te verkleinen? Of hebben jullie hooinetten met ieniemienie gaatjes? Of andere slimmigheidjes?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 23:19

Ze heeft wel een buik, maar staat ook niet zo voordelig zo. Ik zou haar hals, schouders en kont wel beter willen zien in een goede stand.

Staat ze nu ook op het gras? Dan is hb niet heel gek. 's nachts vorst en overdag de zon erop......

Mijn ruin heeft ook een buik en is altijd te zwaar, maar zolang het niet de vetpockets zijn, laat ik het zo.

Ik bekap zelf en bekap niet meer naar het ideaal, maar zoals hij fijn loopt.

Hij staat wel 24/7 buiten met de rest en ze eten samen onbeperkt uit netten. Krijgen 2x daags wel wat bijgevoerd.

Enige wat ik met hem doe is wel heel regelmatig extra beweging geven en dan echt simpel stappen en draven.

Het lastigste met hem is dat hij wel graag non stop eet. Ik zie hem gelukkig ook andere dingen doen en ik vul het hooi niet meer bij voorbaat aan, want dan lieten ze steeds alles liggen en morsen overal erg veel. Zolang er dus nog restjes zijn overal, krijgen ze niet bij. Voor de nacht wel altijd, want dat is qua uren de langste periode.

Weide zou ik echt langzaam opbouwen en evt een masker. En lijnzaad brokjes niet teveel van geven of om de dag ofzo.

Ik vind zelf dat ze zich teveel vol vreten als ze steeds zonder staan tussendoor. Maar als je zeker weet dat je paard genoeg binnenkrijgt als je in meerdere porties gaat geven, kan je het altijd een periode proberen.

Graszaad hooi voer ik zelf niet graag. De kwaliteit is vaak niet geweldig en veel is behandeld. Ook al is het armer hooi, is het wel een buikvuller. Je zou wel stro bij kunnen voeren, maar ook dat is vaak behandeld.

Als je paardje nu nog niet acuut hb is, zou ik hem goed laten bekappen. Dan kan je erger voorkomen en zelf een sneller herstel zien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2, IASCrawler, Linsey_X, mabellean, noor14, Ubermetrics, Xandyandme en 118 bezoekers